پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۳
ماهنامه شهر سبز

مصاحبه: هادي صنعتي و محمدهادي صحرابان

* آقاي عسكري در سال گذشته و در زمان مصاحبه قبلي‌تان با شهر سبز يكي از معظلات شهرستان بحث دفن زباله‌ي شهري بوده در حال حاضر اين مسأله به چه سرانجامي رسيده است؟

بسم الله الرحمن الرحيم .بنده هم از حضور شما و پايبندي به وظيفه‌ي اطلاع رساني‌تان كمال تشكر را دارم.

سال گذشته هنوز زباله در درون شهر دفن مي‌شد.البته اقدامات مؤثري تا آن زمان انجام گرفته بود، محل دفن زباله توسط شهرداري و شورا با همكاري سازمان‌هاي مربوط مشخص شده بود،اما عملياتي نشده بود كه تقريباً تا 15 اسفندماه 84 كارآماده سازي محل دفن زباله، فنس‌كشي و زدن تراشه‌هاي لازم انجام گرفت و دقيقاً از روز 15 اسفندماه 84 زباله در محل جديد يعني 22 كيلومتري شهر دفن مي‌شود. كه البته با توجه به قراردادي كه ما با روستائيان اين منطقه داشتيم و خدماتي كه ما به آن‌ها ارايه داديم و رعايت اصول فني كه در دفن زباله انجام مي‌دهيم، الحمدلله تا امروز مشكلي نداشته‌ايم.

البته با آن عملياتي كه ما داريم انجام مي‌دهيم و همين الآن وسايل ما در آن‌جا كار هدايت آب‌هاي فرادستي را انجام مي‌دهند تا بتوانيم يك ترانشه بزرگ‌تري حفر كنيم تا خيال مسئولين آينده را حداقل براي 2 سال راحت كرده باشيم.

 

*در دوران شوراي شهر دوم براي آسفالت كوچه‌ها و بافت قديمي شهر همتي خاص معطوف گرديد،يك توضيحي در اين زمينه بفرمائيد؟

دقيقاً الآن كه بنده در خدمت شما هستم ما 3 اكيپ فعال براي آسفالت داريم.كه فقط كوچه‌هاي فرعي شهر را كار مي‌كنند و از شنبه‌ي آينده هم روكش چند تا از خيابان‌هاي شهر شروع مي‌شود مثل خيابان آزادي، انقلاب و دو تا خيابان جديد الاحداثي كه پائين شهر داريم و چند تا كوچه‌ي اصلي مثل كوچه‌ي مسجد موحد و كوچه‌ي روبروي ساختمان 15 خرداد.

 

* شما براي آسفالت كوچه‌ها آيا برنامه ريزي خاصي داشته‌ايد كه مثلاً‌ بگوييد در محله‌هاي مختلف چه كوچه‌هايي آسفالت شده و چه ميزان ديگر باقي مانده است؟

دقيقاً ما از ابتدا كه وارد بحث آسفالت معابر آن هم معابر فرعي و كوچه‌ها شديم گفتيم بياييم از يك جاي خاصي شروع كرده، همه معابر را روكش يا ترميم اساسي يا آسفالت كنيم اما در عمل بودجه‌ي شهرداري اجازه‌ي چنين كاري را به ما نداد، به همين دليل اهم في الاهم كرديم مثلاً از كوچه‌هاي اصلي محلات شروع كنيم. البته بعضي محلات را داريم كه خوشبختانه همه‌ي كوچه‌هايشان را آسفالت كرده‌ايم.

 

* مثل؟

مثل كوي امام حسين (ع) ( مقابل تپه‌ي شادي) ـ خيابان محمدي تا خيابان ابو اسحق تا ميدان امام رضا(ع) ،اطراف مسجد شيخ ، بخش قابل ملاحظه‌اي از محله‌ي آهنگران،اطراف حوزه‌ي علميه ،كوي گنبد در اين مناطق يا ما اصلاً كوچه خاكي نداريم يا اگر باشد كوچه‌هاي در حد 50 تا 60 متر است آن هم به علت فعاليت‌هاي ساختماني  اهالي آن محل بوده است.

خوشبختانه اگر اين حركت يك سال ديگر ادامه پيدا كند ما در بافت قديم شهر كوچه‌ي غير آسفالت نخواهيم داشت، من همين امروز يكي از اكيپ‌ها را فرستاده‌ام محله‌ي فخاران و گفته‌ام همه‌ي كوچه‌هاي غير آسفالت را آسفالت كرده و بعد بيرون بيايند.

 

* فرموديد مي‌خواهيد خيابان انقلاب را آسفالت كنيد.خودتان اطلاع داريد كه اين خيابان به همراه خيابان‌هاي ابواسحق و خيابان محمدي و ... نياز به يك زير سازي كامل دارند تا دوباره نشست نداشته باشند،آيا شما به فكر اين مسأله هستيد؟

بحث خيابان ابواسحق يا خيابان انقلاب يا در مجموع بافت قديم شهر بحث فرسودگي جداول و فرسودگي لوله‌هاي آب شرب شهر است كه البته يك بخش‌هايي هم فرسودگي لوله‌ي آب فضاي سبز شهرداري بود كه از 40 سال پيش تا امروز اين لوله‌ها پوسيده شده است و نشست آب از اين لوله‌ها باعث مي‌شد اين خيابان هميشه دچار مشكل باشد. ما لوله‌هاي آب فضاي سبز شهرداري را از ميدان فلسطين تا چهارراه مخابرات عوض كرديم.خيابان انقلاب شبكه‌ي آبش را با اصراري كه ما داشتيم جابجا كردند. جدول خيابان انقلاب را بازسازي اساسي و تعويض كرديم يعني ما يك كار اصولي و اساسي انجام داديم. مي‌خواستيم خيابان ابواسحق را روكش آسفالت كنيم اما به دليل اين كه اداره‌ي آبفا نتوانسته شبكه‌ي آبش را جابجا كرده و به پياده‌رو منتقل كند و نو نمايد ما كار روكش آن‌جا را انجام نداديم كه هزينه‌ها هدر نرود.به همين دليل آمديم بازسازي خيابان انقلاب را كه مشكل آب تلخ و شيرين نداشت جايگزين كرديم.

 

* جناب شهردار؛ زماني شما درباره‌ي ايجاد كارخانه‌ي تبديل و تفكيك زباله مسائلي را مطرح كرديد، سرانجام كارخانه چه شد؟

در تفكيك زباله ما يك قرارداد با يك شركت بخش خصوصي بسته‌ايم كه اين كار را شروع كند و احتمالاً تا 10 يا 15 روز ديگر شروع مي‌شود اما بحث تبديل زباله به كمپوست، پيگيري هم كرديم و سرمايه‌گذار هم داشتيم اما به دليل اين كه مي‌خواستيم يك كار كاملاً مطالعاتي شده و علمي باشد عجله نكرديم، حتي استانداري هم نامه نوشت كه شهرداري‌ها اجازه ندارند رأساً اين كار را دنبال كنند تا كار مطالعات كامل انجام شود بعد ان‌شاءا... وارد اين كار شويم.

 

* تفكيك زباله كي اجرا مي‌شود؟

به زودي.

 

* يكي دوماه پيش كشتارگاه صنعتي كازرون كلنگ احداث خورد، كي آماده مي‌شود؟

كشتارگاه متولي ساختنش ما نيستيم بلكه بخش خصوصي مي‌خواهد آن را بسازد ولي ما با آن‌ها همكاري مي‌كنيم. همين امروز بنايش كار مي‌كند و ما از طريق تانكر شهرداري برايش آب رساني مي‌كنيم و 10 روز هم ماشين آلاتمان براي آماده سازي زمين در اختيارشان قرار داديم يعني اين كار شروع شده است.

 

* اين طرح چند ساله است؟

ما دوست داريم تا هفته‌ي دولت يعني شهريور ماه آينده فازاولش به بهره‌برداري برسد.

 

* كشتارگاه شامل چه قسمت‌هايي است ؟

كشتار، بسته‌بندي و فرآوري پس‌مانده‌ها كه شامل خون و امحاء و احشاء براي تبديل كود يا هر نوع استفاده صنعتي كه بتوان از آن‌ها كرد.

 

* اين كشتارگاه چه سودي به حال مردم كازرون دارد؟

 اساساً كشتارگاه فعلي كازرون يك كشتارگاه سنتي، فرسوده و غيربهداشتي است و طبيعتاً وقتي كشتارگاه صنعتي باشد مردم سلامتشان تضمين مي‌شود.ايجاد شغل هم مي‌كند حداقل بين 80 تا 120 شغل مستقيم و تعداد زيادي شغل غيرمستقيم ايجاد مي‌كند.

 

* چه منطقه‌‌هايي را تحت پوشش قرار مي‌دهد؟

مي‌تواند تا عسلويه را تأمين و تغذيه كند يعني منطقه‌اي است.

 

* يعني با افتتاح كشتارگاه صنعتي شاهد وجود لاشه‌هاي گوشت در مغازه‌ها نيستيم؟

تعارضي ندارد،هم بسته‌بندي است و هم لاشه‌اي مي‌تواند توزيع شود.مهم اين است كه كشتار به صورت بسته‌بندي انجام مي‌شود و به مدت لازم فريز مي‌شود و بعد وارد بازار مي‌شود يعني وقتي كه دام را سر مي‌برند سمي در خونش ايجاد مي‌شود كه فقط با فريز كردن از بين مي‌رود.

 

* در زمان مصاحبه‌ي قبلي هنوز بوستان مرداني شروع نشده بود، فاز دوم بوستان مرداني را كي تحويل مردم مي‌دهيد؟

فاز دوم بوستان مرداني را چهارماه است كه شروع كرده‌ايم يعني از روبروي مقبره مرداني تا بيمارستان قديم كه اين قسمت را فكر مي‌كنم تا اواخر بهمن ماه تحويل مي‌دهيم.

 

* المان مقبره مرحوم مرداني به كجا انجاميد؟

المان مقبره پيمانكارش مشخص شده، طراحي انجام شده و در چند روز آينده كارش انجام مي‌شود و به ياري خدا كالبد اصلي آن فكر مي‌كنم براي سالگرد مرداني آماده شود.

 

* طرح المان از چه چيزهايي الهام گرفته شده است؟ آيا مي‌تواند به عنوان نماد كازرون مطرح شود؟

آن‌چه طراح آن گفته است از 4 طاقي ساساني كه جزء ميراث شهرستان كازرون است به اضافه‌ي اشعار مرداني.

سه طرح تهيه شد.يكي از پاسارگاد و ديگري از حافظ الگو برداري كرده بودند و سومي نسبتاً نوع‌آوري كرده بود كه سومي انتخاب شد.با بزرگان هم مشورت شد كه كم و بيش تأييد كردند كه تأمين اعتبارش هم تا حدودي انجام شده و تا 2 يا 3 ماه آينده آماده مي‌شود كه شايد در سال‌هاي آينده بتواند به عنوان نماد كازرون مطرح شود.

 

* با مجموعه‌ي مقبره ناصر ديوان چه كار مي‌خواهيد كنيد؟ فكري براي ورودي مجموعه كرده‌ايد تا از اين غربت بيرون بيايد؟

اين فصاسازي مقدمه كار است.ما حداقل 2 فاز ديگر آن‌جا كار داريم،يكي كف سازي و يكي هم المان مقبره است.منتهي آن اعتباري كه براي اين مجموعه پيش‌بيني شده بود فقط تا اين حدي كه انجام شده به ما اجازه داد ولي تلاش داريم كه بتوانيم اعتبار جديدي را براي ادامه‌ي كار پيش‌بيني كنيم.در ارتباط با آن ساختمان‌هايي كه حد فاصل خيابان و مجموعه ناصرديوان است،اگر بخواهيم همه‌ي آن‌ها را تملك كنيم خيلي هزينه مي‌برد و در يك برنامه دراز مدت عملي است كه البته براي خريد يكي از اين خانه‌ها كه ورودي مجموعه را ده متري عريض‌تر كنيم اقدام كرده‌ايم كه اميدواريم به نتيجه برسيم.

 

* در مجموعه ناصرديوان فقط به فضاسازي اكتفا مي‌شود يا به فكر موزه يا فرهنگ‌سرا هم هستيد؟

شما وقتي به سعدي و حافظ مي‌رويد در ظاهر چه مي‌بينيد خوب يك الماني روي مقبره هست با يك فضاي سبز و يك محوطه كه كار شده.ما هم همين قصد را داريم بله آينده بايد گسترش يابد و الآن در حال حاضر بيش از اين ظرفيت ندارد.ولي روي خود مقبره ما يك بناي يادبود بايد بسازيم كه كار طراحي آن را داريم انجام مي‌دهيم.

 

* جناب شهردار ، چرا در ميادين و فضاسازي‌ها و مثلثي‌هايي كه در زمان شهرداران گذشته انجام شده است، تغييراتي انجام مي‌دهيد؟ مثلاً ميدان دانشگاه، ميدان شهدا و...؟ اين براي مردم سئوال شده است.

بنده بنا ندارم كه ساخته‌هاي شهرداران قبلي را خراب يا اصلاح كنم اما بعضي مواردش را اصلاً من دست نزده‌ام و ديگران انجام داده‌اند. بعضي از اين مثلثي‌هايي كه در سطح شهر كار شده از نظر ترافيكي طراحي مناسب را ندارد و با اصول ترافيكي سازگار نيست.اين را من نمي‌گويم بلكه متخصصين فن مي‌گويند.مثلاً ميدان دانشگاه واقعاً ايراد ترافيكي داشته است.شايد در بيش از ده جلسه‌ي شوراي ترافيك شهرستان اين مسأله مطرح شد،يك‌بار اداره‌ي راه طرح اصلاحي زد ما اجرا نكرديم، يك‌بار از طريق استانداري و كارشناس ارشد ترافيك استانداري طرحي آماده شد ولي حقيقتاً شهرداري ميلي نداشت كه هزينه كند اما آن‌قدر فشار وارد شد از طريق شوراي ترافيك كه من دوباره خواستم از كارشناس ارشد ترافيك استان اين طراحي را تكميل كرد و معايبش را گرفت و هزينه‌ي قابل ملاحظه‌اي هم براي شهرداري داشته است كه الآن اين اصلاح تقريباً داريم به پايان مي‌رسانيم.

 

* چرا بعض از طرح‌هاي عمراني در شهر ناقص اجرا شده است؟

اين كه چرا بعضي از اين طرح‌ها ناقص ساخته شده، خوب خيلي از شهردار‌ها سليقه‌هايشان را ملاك عمل قرار مي‌داده‌اند ولي من سعي كرده‌ام از نظر كارشناسان استفاده كنم حتي در درخت‌كاري كه در پياده‌رو پارك تپه شادي انجام شده است كه تركيبي است از نارنج وسرو كه با شكل خاصي انجام شد.اگر سلايق شخصي كمتر دخالت داده مي‌شد ما شاهد اين دوباره كاري‌ها نبوديم.

ميدان شهدا هم كه اشاره كرديد،من دستكاري نكرده‌ام و فقط جلوي شكستگي‌هاي آن را گرفتم و تعميرش كردم و بهسازي و زيباسازي كردم.

 

* درست است كه احتمال نشست آن وجود دارد؟

 تمام آب نماهايش شكسته بود كه ما تا الآن 2 بار تعميركرده‌ايم.

 

* دليل اين شكستگي چه بوده است؟

كار اصولي نشده است .

 

* يعني چه؟

 بالاخره يك آب نمايي كه درست مي‌شود و حجم قابل ملاحظه‌اي آب مي‌خواهد در خودش نگه دارد، بايد زيرسازي لازم انجام شود و بتن‌ريزي كنند آن هم بتن مسلح‌، كاري كه ما در بوستان مرداني يا ميدان معلم و كارگر كرديم.

 

* نمي‌خواهيد براي زيباسازي ميدان شهدا به عنوان ميدان اصلي شهر كاري كنيد؟

در خود مجموعه ميدان ما به اندازه‌ي توانمان كار مي‌كنيم.

 

* آيا شهرداري توان بودجه‌اي براي يك دست‌كاري كلي و زيباسازي مجدد آن را ندارد؟

اين ها همه مستلزم هزينه‌هاي مجدد است و كار درستي نيست.خيلي از كساني كه در بحث زيباسازي شهر كار مي‌كنند براي يك جايي مثل ميدان شهدا،درخت‌هاي جنگلي كه قد بكشند را توصيه نمي‌كنند، بيشتر درختچه‌هاي زينتي را توصيه مي‌كنند كه ما هم نوع نوري آن و هم طبيعيش را كار كرده‌ايم كه البته در زمينه‌ي نور ميدان هنوز هم كار خواهيم كرد.

 

* اين ميدان را تا چند سال ديگر مي‌توان با بازسازي و ترميم نگه‌داريم؟

تا زماني كه بتوانيم نگه داريم،حفظش مي‌كنيم ولي آب نماها قطعاً نياز به كار اساسي دارد .

 

* آقاي عسكري،من در چندسال پيش هيچ‌گاه اين ترافيك شديد شهري(براي كازرون ) را نمي‌ديدم اما امروز در تمام خيابان‌هاي اصلي شهر ترافيك‌هاي بعضاً سنگين وجود دارد، چرا به اين نقطه رسيده‌ايم؟ براي حل اين معضل چه فكري انديشيده‌ايد؟

ترافيك به سه عامل بستگي دارد اول تعداد خودرو، دوم عرض معابر و سوم مسأله فرهنگ رانندگي. اين سه تا عامل تعيين‌كننده‌ي وضعيت ترافيك هستند كه ما حقيقتاً با اجراي كارت پارك‌ها خيلي هم توهين و طعنه شنيديم و متهم شديم ولي تحمل كرديم چون مي‌دانستيم تأثير بسزايي دارد تأثير مثبت هم روي ترافيك چهار خيابان اصلي مركز شهر داشته است.اين كه بتوانيم اين كارت پارك را در خيابان‌هاي ديگر اعمال كنيم،در كوتاه‌ مدت مشكل داريم اما يكي از راه‌كارهاي اصلي كاهش ترافيك ايجاد پاركينگ است چه طبقاتي چه حاشيه‌اي، يعني كاري كنيم كه پارك خودروها از حاشيه‌ي خيابان به درون پاركينگ‌ها ببريم.كه البته مدتي است روي پاركينگ ابوذر كارمي‌كنيم كه اگر بشود باكمك بخش خصوصي طبقاتيش كنيم كه اميدوارم موفق شويم.الآن اقداماتي انجام گرفته ، پيش قراردادهايي نوشته شده ولي به نتيجه نرسيده‌ايم.

 

* عريض كردن خيابان چي؟

اصلاً امكان ندارد.ببينيد خيابان محمدي و بواسحق و امام خميني (ره) 30 سال است در تعريض است و همين تعريض موجب شده كه اين خيابان‌ها به مخروبه تبديل شوند. شما حاشيه‌ي خيابان امام خميني و محمدي و بواسحق كمتر شاهد ساخت و ساز هستيد، چون مالك، مغازه‌اي دارد به عمق 4،3يا 5 متر مي‌بيند اگر دست به بازسازي بزند بايد همه را تحويل دهد و برود چون همه به خيابان تبديل مي‌شود.

ما در اين خيابان‌ها مناظر زشتي داريم، منازل و مغازه‌ها فرسوده و نازيبا و كسي هم براي بازسازي اين‌ها اقدام نمي‌كند،به همين دليل امروزه چيزي تحت عنوان تعريض خيابان نداريم و مشاور طرح تفصيلي به جز آن معابري كه از قبل تعريض داشته‌اند،تعريض جديدي لحاظ نكرده‌اند.

حتي باز كردن خيابان جديد هم در بافت قديم امكان ندارد چون ديگر از نظر هزينه نمي‌ارزد.پس بايد بياييم به سمت ساخت پاركينگ حاشيه‌اي و طبقاتي كردن آن‌ها در آينده،ي ك طرفه كردن خيابان‌ها، ورود ممنوع كردن بعضي خيابان‌ها براي بعضي از ماشين‌ها، كاري كه در تمام دنيا مي‌شود. من اميدوارم كه تا پايان دوره‌ي شوراي  دوم بتوانيم پاركينگ ديگري در خيابان سلمان ايجاد كنيم.

 

* از مشكلات شهر گفتيم،آقاي شهردار بودجه‌ي امسال شهرداري چقدر پيش‌بيني شده است؟

سال 85، سه ميليارد و چهارصد و هفتاد و چهار ميليون تومان.

 

* تا به امروز چند درصد را توانسته‌ايد محقق كنيد؟

ما از بودجه‌مان 10 درصد جلو هستيم.

 

* آينده بودجه را چگونه پيش‌بيني مي‌كنيد؟

بودجه شهرداري به عوامل مختلفي بستگي دارد.رونق اقتصادي جامعه بر درآمد شهرداري تأثير مي‌گذارد بارندگي، گران شدن مصالح و غيره و غيره،اما معمولاً سه،چهارماه آخر سال بايستي بهتر از بقيه سال باشد.با توجه به رشد درآمدي كه ما در بودجه‌ي امسال نسبت به سال گذشته داشتيم، من اين چهارماه آينده را هم نسبت به وضعيت درآمدي شهرداري خوش بين هستم.

من يك‌سال است شهردار هستم، در اين يك‌سال درآمد قطعي كه من براي شهرداري ايجاد كرده‌ام چهارميليارد و صدو هشتاد و هفت ميليون تومان بوده است.

 

* الآن بزرگ‌ترين مشكل شهرداري را چه مي‌بينيد؟

بدهي‌هاي شهرداري.

 

* شما در مصاحبه‌اي كه با ويژه‌نامه خبرجنوب داشتيد بيان كرديد كه حدود 10 ميليارد و 500 ميليون تومان بدهي قطعي داريد. فكر مي‌كنيد تا چه اندازه‌اي افزايش يابد؟

نمي‌دانم. اين به صورت دقيق قابل پيش‌بيني نيست.اما آن‌چه مشخص است اين بدهي‌ها مربوط به بيست و چندسال گذشته است.

يعني تقريباً از سال 58 تا سال 81 .من مي‌توانم ادعا كنم در دوره‌ي  شوراي شهردوم شهرداري را بدهكار نكرده‌ايم و حتي بخش قابل ملاحظه‌اي از بدهي‌ها را هم پرداخت كرده‌ايم.

 

* دليل اين بدهي‌ها چه بوده است؟

پروژه‌هايي را اجرا كرده‌اند بدون اين‌كه زمينش را تملك كنند،حالا مالك با سند مالكيت مراجعه مي‌كند و حقوق مالكانه‌اش را مي‌خواهد، هيچ دفاعي هم كارساز نيست.

 

* اين جور كه شايع شده طلب‌كاران شهرداري در زمان شما مراجعه‌ي بيشتري داشته‌اند؟

نه فقط در زمان شهرداري من بلكه در 4 سال گذشته و هرچه پيشتر آمده‌ايم بيشتر شده است. شايد يك دليلش اين بود كه احساس كردند شوراي دوم با روي گشاده‌تري مردم را مي‌پذيرد و نسبت به حق مردم توجه بيشتري دارد. يك موضوع هم زياد شدن تعداد وكلا خود به خود تأثير داشته كه هم افراد جرأت كنند بيايند دنبال مطالباتشان هم از طريق وكلا و قانوني عمل كنند.البته زمان خود بنده هم به نظر مي‌رسد عواملي هم به اين موضوع دامن مي‌زنند كه خيلي نمي‌شود بازش كرد.

 

* به چه علت و با چه هدفي دست به اين كار مي‌زنند؟

اين را در موقع خودش مي‌گويم.

 

* به نظر خودتان اين بحث غرامت‌هاي شهرداري چه اندازه‌ در روند پيشرفت شهرداري و برنامه‌هاي عمران شهري اخلال ايجاد كند؟

قطعاً بر كارهاي عمراني شهر و شهرداري تأثير منفي مي‌گذارد.

 

* بودجه‌ي امسال شهرداري 5/3 ميليارد بوده است. با بدهي 5/10 ميلياردي كه داريد كه حدود سه برابر بودجه‌ي يك‌سال شهرداري است، چه مي‌كنيد؟

قطعاً تأثير منفي مي‌گذارد بر حركت سازندگي شهرداري.

 

* اين يعني ورشكستگي شهرداري؟

اميدواريم اين گونه نشود ولي واقعاً خطر تهديد مي‌كند شهرداري را.

 

* راه‌كارش چيست؟

من فكر مي‌كنم مي‌شود مشكل را حل كرد.منتهي يك مقدار همكاري مسئولين و نهادهاي فرادست را هم مي‌طلبد نياز است،دو سه پروژه در شهر مطرح شود و با همكاري مسئولين فرادستي به نتيجه برسد تا از محل درآمد آن پروژه‌ها بدهي شهرداري پرداخت شود.

 

* مثل پروژه مشاغل مزاحم ؟

بله مثل پروژه ساماندهي مشاغل مزاحم.

 

* اين پروژه به كجا رسيده است؟

الآن در استان خوشبختانه از مراحل كميسيون ماده‌ي 5 گذشته و منتظريم از طريق شوراي عالي شهرسازي هم به تصويب برسد و ابلاغ شود ان‌شاءا...

 

* فكرمي‌كنيد چه زماني اين پروژه شروع به كار كند؟

من فكر مي‌كنم هر روزي كه اين طرح ابلاغ شود 6 ماه بعد مي‌توان مشاغل مزاحم را به آن‌جا كوچ داد و آن روز بازگشت سرمايه خواهد داشت يعني كار آماده سازي‌آن، 6ماه طول مي‌كشد.

 

* با توجه به انتخابات شوراي شهر و استقبال خوب مردم، بفرماييد حقوق اعضاي شوراي شهر چقدر است؟

من فكر مي‌كنم كه اين افتخار را بايد به نام شوراهاي دوره‌ي دوم ثبت كرد كه توانستند مجدداً اعتماد مردم را جلب كنند.وقتي كه مردم عملكرد بعضاً سياسي شوراهاي دوره‌ي اول را ديدند از شوراها نااميد شدند به همين دليل ما استقبال مطلوبي از شوراهاي دوره‌ي دوم نديديم  و در دوره‌ي سوم استقبال از عضويت در شوراي شهر در حدي است كه شاهد حضور چهره‌هاي سياسي شناخته شده و مطرح مي‌باشيم و اين نشان مي‌دهد كه شوراهاي دوره‌ي دوم توانسته‌اند جايگاه شوراها را ترميم كنند.اين را من به سهم خود براي شوراهاي دوره‌ي دوم افتخاري بزرگ مي‌دانم .

از نظر حقوقي آن‌چه اعضاي شوراها دريافت مي‌كنند مبلغ قابل ملاحظه‌اي نيست و در بهترين شرايط ميانگين حقوق ماهانه‌ي يك عضو شورا 140 هزارتومان است.اين حقوق نيست،بلكه حق‌الجلسه است و به ازاي ساعاتي كه جلسه‌ي شوراها تشكيل مي‌شود حق‌الزحمه به اعضاي شورا داده مي‌شود.

 

* حقوق شهردار چقدر است؟

حقوق شهردار بستگي به عواملي دارد. حكم من چيزي حدود 570 هزارتومان است. روزي كه من از آموزش و پرورش آمدم در شهرداري يعني دي‌ماه 84 ، هفتاد هزار تومان بيشتر از آموزش و پرورش بود. اما ما اين جا يك اضافه كاري مي‌گيريم كه از آموزش و پرورش هم مي‌گرفتيم و شهردار يك كارانه‌اي مي‌گيرد كه البته بعد از پايان يك‌سال مالي كه اگر عملكردش در كارهاي عمراني و شهرداري مطلوب باشد به او تعلق مي‌گيرد كه من هنوز اين را نگرفته‌ام. با همه‌ي اضافه كاري و حق مأموريت و كارانه،‌ حقوق شهردار بين 800 تا 900هزار تومان مي‌شود.

 

* ساعت كاري شهردار چگونه است ؟

از لحاظ ساعت كاري، شهردار شبانه روزي است يعني بعضاً من بيش از 15 ساعت كار مي‌‌كنم گاهي هم حتي 17، 18 ساعت در شبانه‌روز.

 

* آن گونه كه شنيده‌ايم علي‌الظاهر برخي از شهرداران كازرون با بودجه شهرداري  به سفرهاي خارجي مي‌رفته‌اند شما چطور؟

آن 4 سالي كه من در شورا بودم هيچ شهرداري با بودجه شهرداري به سفرهاي خارجي نرفت من هم نرفتم. زماني كه در شورا بوديم يك نامه آمد كه با هزينه شورا به سفر خارجي برويد ما نرفتيم.الآن هم اگر بيايند بگويند با هزينه شهرداري دعوت به سفر خارجي شده‌ايد نمي‌روم.چون اگر با پول خودم باشد كه بروم خوب است كه البته اين پول را ندارم و از پول بيت المال و دولت هم الآن نياز نمي‌بينم كه بروم.چون يك‌بار بحث شد كه برويم ببينيم مالزي چه‌ مي‌كند ژاپن چه كرده اين مال زماني است كه پول داشتيم وقتي من مي‌بينم براي پركردن چاله و گودال خيابان پول ندارم حالا بروم آن‌جا برنامه را ببينم چه كار مي‌توانم بكنم.من اين ‌گونه فكر مي‌كنم.

 

* بحث سفرهاي خارجي در شوراي اول و قبل از آن چگونه بوده؟

من خبرندارم. شهرداران شهرهاي ديگر مي‌روند هم با پول دولتي و هم با پول شخصي اما اين‌جا واقعاً من خبر ندارم.

 

* 24 آذرماه انتخابات شوراها است حضرت‌عالي زماني رييس شورا و حالا شهردار هستيد، شورا شهر را شوراي مديريتي شهر مي‌دانيد يا شوراي شهرداري؟

 آن‌چه كه قانون پيش‌بيني كرده شورا، شوراي شهر است. (شوراي مديريتي ) .قانون بيان كرده كه شورا مي‌تواند در تمام مسايل شهر دخالت كند اما راه‌كار اجرايي را نداده.اين‌كه اگر شورا به بهداشت فلان كار را پيشنهاد داد و انجام نگرفت چه كند؟ چون انتخاب، عزل شهردار در دست شوراست مي‌توان گفت شورا ، شوراي شهرداري است.

 

* آخرين خبر در مورد لايحه تحت نظارت قرار گرفتن تمام ادارات توسط شهرداري چيست؟

همان اخباري كه شما هم از صدا و سيما شنيده‌ايد من هم شنيده‌ام و آخرين بار از قول معاونت فرهنگي شهرداري تهران اين مسئله مطرح شد كه قرار است 22 نهاد خدماتي شهري زير نظر شورا و شهرداري قرار گيرد. البته اين بحث در برنامه توسعه سوم پيش بيني شده بوده اما در برنامه چهارم نه، اميدواريم كه مجلس به اين امر بپردازد زيرا واقعاً بايد هماهنگي بين مجموعه‌هاي شهر ايجاد گردد.

 

* سال گذشته، تيتر مصاحبه دو ساعته حضرت‌عالي با شهرسبز اين بود : « عده‌اي با اهداف سياسي سرمايه‌ها را فراري مي‌دهند! » اين عده هنوز هم به كار خود مشغول هستند؟

خوب اين كه متأسفانه هميشه در كازرون ما هست.

 

* الآن مي‌توان گفت كه عده‌اي با اهداف سياسي بدهي‌هاي شهرداري را آشكار مي‌كنند؟

من خودم آشكار كردم.

 

* منظور از اين ‌كه زنده مي‌كنند يعني سراغ طلب‌كاران بروند، آن‌ها را از بين پرونده‌ها بيرون بكشند؟

بله اين هست.

 

* آيا قصد داريد ويژه‌نامه‌اي در مورد عملكرد شوراي دوم و شهرداري دوران خود ارايه دهيد؟

نه!

 

* چرا؟

طبق قانون وظيفه داريم كه هر 6 ماه يك‌بار گزارش كار بدهيم البته ما سالي يك‌بار در كازرون گزارش مي‌دهيم. اما من در اواخر شهريور و اوايل مهر مصاحبه‌اي با «خبرجنوب » داشتم كه به نوعي گزارش كار شهرداري بود. ضمن آن كه ما گزارش مالي شهرداري را هم چاپ كرده بوديم. الآن اگر ويژه‌نامه‌اي چاپ كنيم مي گويند تبليغات انتخاباتي است.

 

* جناب شهردار در زمان شهرداران گذشته هزينه‌ها و بازسازي‌ها خاص ميادين و خيابان‌هاي اصلي شهر بود كه در چشم مردم باشد، اما در زمان شهرداري شما و شوراي شهر دوم اين فضاسازي‌ها و زيباسازي و آسفالت و... به سمت كوچه‌هاي بافت قديمي سوق داده شد، چرا؟

كار بايد نياز سنجي شود.ما هر دوكار را كرده‌ايم. فكر مي‌كنم از زماني كه شهردار شده‌ام نگذاشته‌ام فضاي سبز و گل‌هاي فصلي در شهر خشك شوند يا از بين بروند.گل‌خانه‌هاي خيلي خوبي را تهيه كرده‌ايم. ما در بحث زيباسازي شهر كارهاي بسيار خوبي انجام داده‌ايم.روشنايي بوستان سلمان فارسي را كامل كرديم و در واقع در آن جا نورپردازي انجام داديم.

الآن هم مشغول نورپردازي و زيباسازي پارك باغ نظر هستيم.در ورودي شهر كار چشمگيري انجام پذيرفت و مردم هم به آن توجه داشتند،بازسازي ميدان شهدا، فضاي سبز خيابان حضرتي كه شاداب و با طراوت مانده‌اند، ميدان معلم را گل‌كاري كرده‌ايم، از همين الآن گل‌كاري براي ايام نوروز را آغاز كرده‌ايم اگر به ورودي شهر توجه كنيد خودتان خواهيد ديد.اين شكوفه‌هاي نوري كه در ورودي شهر، ميدان شهدا و تقاطع ارشاد براي ايجاد روحيه‌ي شاد در مردم نصب شده و بسيار مورد اقبال عمومي مردم قرار گرفته است.قاصدك‌هاي نوري كه در ميدان شهدا يا ميدان امام نصب شده است، اين‌ها همه از وسايل و كارهايي است كه براي زيباسازي شهر هم لازم و ضروري است و هم هزينه‌هاي آن‌چناني نداشته است.

 

* آقاي عسكري ؛ چرا سال‌هاست ميدان امام حسين(ع) به حال خودش رها شده و به فكر بازسازي و زيباسازي آن نيستند؟

اكنون فكر بهسازي آن هستيم.

 

* قرار است چه كار كنيد؟

در حال بازسازي و زيباسازي آن از نظر گل و چمن و البته بحثي هم داريم كه آيا آب‌نمايش را مجدداً بازسازي كنيم.ببينيد آب‌نماي ميدان امام خميني(ره) شكسته است، آب‌نماي ميدان بعثت جلو ورودي ترمينال كه به صورت تپه‌ي سنگي است، شكسته است حتي اگر شما آب در اين آب‌نما جاري كنيد بر نمي‌گردد كه بشود دوباره آن را پمپاژ كرد و به زمين فرو مي‌رود. آب‌نماي ميدان امام حسين(ع) هم شكسته، هم راه خروجي برايش در نظر گرفته نشده و آب آن لبريز شده و به باند آسفالت اطراف ريخته مي‌شود و آن را ليز مي‌كند و موتورسواران و ماشين‌ها را دچار حادثه مي‌كند كه اميدواريم با تدابيري كه انديشيده‌ شده است بتوانيم تا شب عيد تغييرات خوبي را در اين مجموعه شاهد باشيم.

 

* چرا اكثر آب‌نماهاي شهر با مشكل روبروست؟

چون اصولي كار نشده‌اند براي نگهداريشان بايد مرتب هزينه كرد اما تا آن جا كه بشود سعي در آماده سازي اين آب‌نماها تا شب عيد داريم.

 

* براي زيباسازي ميدان امام علي(ع) در دوراهي دريس چه فكري كرده‌ايد؟

در زمان فرماندار سابق قرار شد آب ميدان امام علي(ع) ـ دو راهي دريس ـ تأمين كنند، تا ما آن را سبز كنيم.كه متأسفانه هنوز اين آب تأمين نشده است البته ما روشنايي آن را تأمين كرده‌ايم.

 

* يعني شما براي فضاسازي آن فقط مشكل آب داريد؟

بله، ببينيد، شهرداري آن‌جا آب ندارد.ما در ميدان دانشگاه تلمبه داريم اگر بخواهيم آب تلمبه دانشگاه را به آن‌جا ببريم بايد حدود 5 تا 6 ميليون هزينه كنيم، اگر بخواهيم آن جا تلمبه بزنيم كه بيش از 6 ميليون هزينه نياز است.اما در آن‌جا آب هست.آب شربي كه از شاپور به سمت شهر مي‌آيد از آن‌جا رد مي‌شود.اگر اجازه‌ي برداشت آب به ما بدهند يعني يك انشعاب آب كافي بدون كنتور، آن‌جا براي ما نصب كنند ما مي‌توانيم آن‌جا را سبز كنيم.

 

*آقاي عسكري؛ اين ميدان ورودي شهر است و در چشم مسافران، ان‌شاءا... چه وقت آن‌جا را سبز مي كنيد؟

ببينيد، آن‌جا خارج از محدوده‌ي شهر است. اما با اين كه در بودجه‌مان هم نيست، من اعلام مي كنم اگر مسأله‌ي آب آن حل شود شهرداري آن‌جا را سبز مي‌كند.

 

* آقاي عسكري آيا حقيقت دارد كه شما در تاريخ 86/2/10 رسماً از شهرداري استعفا مي‌دهيد؟

بله، از نظر قانون يكي از اصلي‌ترين وظايف شورا انتخاب شهردار است. اصلاً حق شوراست و من رسماً اعلام مي‌كنم شوراي دوره‌ي سوم با هر ديدگاهي كه انتخاب بشود من با استعفاي رسمي خودم زمينه را براي انتخاب شهردار فراهم مي‌كنم كه دوستان شورا بتوانند براي اين حق مسلم خودشان برنامه ريزي كنند.

 

* چرا كانديداي شوراي شهر نشديد؟

نمي‌شود هم شهردار بود و هم كانديداي شوراي شهر.

 

* چرا استعفا نداديد؟

عقل و منطق اقتضاء مي‌كند اگر من به دنبال خدمت به مردم هستم الآن كه در پُست و سمت شهرداري قرار گرفته‌ام تا آن‌جايي كه مانعي سرراه من نيست بمانم و ادامه دهم و استعفاي من توجيهي نداشت.

 

* آقاي عسكري صحبت خاصي با مردم نداريد؟

من چند جمله‌اي مي‌خواهم در دفاع از خودم بگويم. بي‌پرده هم از كلمه‌ي دفاع استفاده مي‌كنم. روزي كه من شهردار شدم بعضي‌ها سعي كردند با تبليغات بگويند كه من توان اين كار را ندارم يا اين كه حتي براي شهر اعلام عزا كردند. من الآن رسماً اعلام مي كنم، حاضرم كارنامه‌ي يك ساله‌ام را هر كارشناس منصفي بيايد كارشناسي كند، هم از نظر درآمد ايجاد شده و هم كار انجام شده و هم جلب رضايت مردم.حاضرم كارنامه‌ام را در معرض قضاوت عموم قرار دهم.

 

* بسيار ممنون كه حدود يك ساعت و نيم ما را پذيرا بوديد.

من هم از شما تشكر مي‌كنم از حوصله‌ي شما و از اين كه وقت و امكاناتتان را در اختيار ما قرار داديد و از همين جا هم خدمت مردم خوب شهرمان عرض مي‌كنم كه بهترين راه برا رسيدن به يك شهر آباد و شاداب حضور در صحنه‌ي انتخابات است. چه انتخابات خبرگان كه ركن انقلاب است و چه انتخابات شوراها كه به آبادي و عمران شهر مي‌انجامد، حضور پرشور و همراه با آگاهي از طرف مردم، نتيجه‌اش آبادي و شادابي خواهد بود.

 

منبع: ماهنامه‌ي شهرسبز: شماره 32 و 33، آبان و آذر 1385، ص 4و 5

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۱
اذان صبح
۰۴:۵۵:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۲۷
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۵۶:۴۳