پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۸۷ - ۰۰:۲۱

به همت مدیریت کتابخانه های عمومی استان فارس ، همزمان با بزرگداشت پانزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ، مراسم تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی روز پنج شنبه مورخ 1/9/86 در سالن مهر مجموعه فرهنگی حافظ برگزار شد.

در این مراسم که مسئولین ادارات  ، اعضا انجمن ها و کتابداران حضور داشتند، ابتدا خانم بابایی مدیر امور کتابخانه های عمومی فارس ، ضمن تبریک خجسته زادروز انیس النفوس شمس الشموس حضرت ثامن الحجج و گرامیداشت پانزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ، بیان داشت : در تاریک ترین ادوار جهالت و نادانی ، خدای قاهر و متعال " پیامبر خاتم " را با کتاب به رهنمونی ابناء بشر معرفی نمود و اگر تاریخ نیاکان به رشته تحریر ، در نمی آمد  ، قطعابشریت  و علوم بشری در زمان متوقف می شدند .بابایی با اشاره به این نکته که اسلام به کتاب و کتابخوان ، دانایی و دانایان ، ویژه نگریسته ، افزود : در تاریک ترین ادوار جهالت و نادانی ، خدای قاهر و متعال " پیامبر خاتم " را با کتاب به رهنمونی ابناء بشر معرفی نمود و اگر تاریخ نیاکان به رشته تحریر ، در نمی آمد  ، قطعابشریت  و علوم بشری در زمان متوقف می شدند .بابایی با اشاره به این نکته که اسلام به کتاب و کتابخوان ، دانایی و دانایان ، ویژه نگریسته ، افزود :

 مشرق زمین به ویژه ایرانیان در ترویج علم اندوزی جزء ملت های میدان دار تاریخ بوده اند به گونه ای که ملت های دنیا ، ایران را به عنوان خاستگاه بسیاری از اندیشه های علمی و حکمی و فلسفی و ادبی می شناسند .

مدیر امور کتابخانه های عمومی فارس ، با ذکر نام مردانی چون ملاصدرا ، میرزای شیرازی ، سیبویه ، حافظ ، سعدی ، دستغیب و.... جایگاه فارس را خاص عنوان کرد.

ایشان ضمن اشاره به تاریخچه کتابخانه در ایران خواستار احترام بیشتر به پدید آورنده کتاب و کتابدار شد، و ادامه داد: در حال حاضر کتاب و کتابخوانی را سازوکاری فراگیر می دانیم اما از دیگر سو از کنار آن به آسانی می گذریم . و با توجه به لزوم  بهره وری ما از کتاب آن هم در جامعه ای که بیش از 350 بار در دستور العمل چگونه زیستنش، یعنی قرآن به اهمیت علم و دانش اشاره شده ، امروز شاهد غفلت های غیر قابل اغماضی هستیم که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و عمق نگرانی عرصه کتاب و کتابخوانی تا آنجایی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همانند بسیاری از دردمندان این سرزمین در این باره لب به گلایه باز می کنند و در اظهار نظری روشن از فاصله دور و دراز کشور با شاخص های بهره مندی از کتاب و کتابخانه در جهان متاثر می شوند .

بابایی با ذکر اینکه درد فرهنگ با فرهنگ درمان می شود، اظهار داشت : سرمایه گذاری در امر توسعه مطالعه و کتابخوانی باید جدی ، بنیادی و بلندمدت باشد. سپس دکتر منصور طبیعی دبیر انجمن کتابخانه های عمومی استان ، با اشاره به بخشی از تاریخ اسلام و سیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه به مرو گفت :

دلیل قوام و دوام یافتن نظام شیعه جهان ، کار فرهنگی است ، چرا که اگر حکومتی پایه هایش را بر نظام فرهنگی مستحکم کند ، دوام و قوام می گیرد .وی خاطر نشان ساخت :

 در دوران امام محمدباقر (ع) و امام محمد صادق (ع) بنیان ها و پایه های علمی گذاشته شده به گونه ای که می توان گفت : تفاوت آنچه نهضت ترجمه با نهضت صادقین ایجاد کرده مانند تفاوت بین خواندن و فهمیدن است.وی افزود :اما دردوره امام رضا(ع) قضیه متفاوت بوده است . در زمان این امام بزرگوار شیعه در اقصی نقاط جهان به خصوص در دوسوی شرقی و غربی با اندیشه های پراکنده گسترش پیدا کرده بود که ایشان با پذیرش اجباری ولایت عهدی مامون تهدید به وجود آمده را به فرصت تبدیل کرد وبه افکار پراکنده سامان دادند.و افزود:آنچه درحال حاضر درخصوص آمار سرانه کتاب و کتابخوانی اعلام می شود دقیق نیست زیرا تاکنون هیچ پژوهش میدانی در این خصوص صورت نگرفته است، ضمن اینکه در آمار اعلام شده شاخص و متغیری برای سنجش نداریم . وی به تفاوت های فرهنگی ایران با جوامع غربی اشاره کرد و متذکر شد : متاسفانه در آمار ارایه شده ، میزان زمانی را که افراد به خواندن کتاب آسمانی ، قرآن اختصاص می دهند لحاظ نمی شود .  

در ادامه ،رئوف مدیرکل امور اجتماعی و استانداری فارس نیز جایگاه کتاب را بسیار والا دانست و گفت این جایگاه آنچنان بزرگ است که خداوند مقصود خود را در قلب کتاب به افراد بیان می کند . وی از کتابداران به عنوان مروجان و حافظان کتاب نام برد و گفت : گرچه توسعه فرهنگ محدود به زمینه خاصی نیست ولی مسلما ارتقای مطالعه باعث رشد و پیشرفت جامعه می شود . همان گونه که یکی از دلایل رشد علمی کشورها بالا بودن  سطح مطالعه در میان افراد آن کشور ها است . در این کشور ها فرهنگ کتابخوانی از کودکی در افراد نهادینه می شود .رئوف افزود: نباید این تلقی به وجود بیاید که فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مروج کتابخوانی در جامعه است بلکه همه دستگاه ها باید خود را درمقابل این امر مسوول بدانند .وی تشکیل ستاد نهضت کتابخوانی را گامی مهم در عرصه فرهنگی کشور عنوان کرد و اظهار داشت : با تشکیل ستاد کتابخانه های عمومی دراستان تجهیز کتابخانه های مدارس فارس برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه از سنین کودکی ، در راس امور این نهاد قرارخواهد گرفت که با مذاکرات و توافقات به عمل آمده انشاءالله کلیه کتابخانه ها ی استان تا پایان سال جاری مجهز خواهند شد .

وی اظهار امیدواری کرد با پی گیری مدیر امور کتابخانه های عمومی فارس  و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ، مسوولان سازمان مدیریت و  برنامه ریزی استان ، معاونت برنامه ریزی استانداری تا پایان سال جاری دغدغه تامین کتاب دراستان وجود نداشته باشد. رئوف با اشاره به قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر واریز نیم درصد از کل در آمد های شهر داری ها به حساب  کتابخانه های عمومی گفت : در این راستا در سال 1385 یک میلیارد ريال به حساب انجمن کتابخانه های عمومی استان واریز شده است و در سال 1386 نیز نیمی از شهردار ها به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده اند و مابقی آنها نیز در حال محاسبه درآمدها ی خود جهت تحقق این امر هستند . وی با اشاره به اینکه استاندار فارس به صورت جدی پیگیر برنامه های ستاد کتابخانه های فارس است ، اظهار امیدواری کرد که شاهد حمایت های جدی تر مدیران از کتابخانه های فارس باشیم .

در ادامه این مراسم از حمایت ها و تلاش های مهندس رضا زاده استاندار فارس ، حدائق معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان ؛ رئوف مدیر کل امور اجتماعی و استانداری فارس ، شیردل مدیر کل دفتر شهری و روستایی استانداری ، رئیس گروه امور اجتماعی و شوراهای استانداری فارس از اعضای انجمن کتابخانه های عمومی استان ، دکتر منصور طبیعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و نیز ابراهیم عزیزی فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شیراز ، با اهداء لوح تقدیر و سکه بهار آزادی قدردانی شد.

 در پایان کتابداران نمونه ،دبیر،  فرماندار، شهردار ، خیر نمونه و نیز انجمن و کتابخانه برتر استانی به شرح زیر معرفی شدند :

 

انجمن های نمونه

آقای خداداد عرب جعفری دبیرانجمن کتابخانه های عمومی خرم بید به عنوان دبیر نمونه انجمن

آقای محمد جواد عسکری فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ارسنجان به عنوان رئیس نمونه انجمن

آقای حاصل عسکری شهردار و عضو انجمن کتابخانه های عمومی کازرون به عنوان شهردار نمونه در حوزه انجمن‌ها

آقای سید عبدالرضا آیت اللهی شهردار و عضو انجمن کتابخانه عمومی خاوران به عنوان شهردار نمونه در انجمن شهر خاوران

انجمن کتابخانه ها ی عمومی شهرستان آباده به عنوان انجمن برتر

 

*کتابخانه نمونه

کتابخانه عمومی اشکنان لامرد به عنوان کتابخانه نمونه سال 1386

 

 * خیر نمونه

  آقای اسدالله لاری پور خیر شهر خاوران به عنوان خیر برتر

 

* کتابخوان برتر

 آقای مجاهد غلامی پژوهشگر و دانشجوی دکترای ادبیات و عضو کتابخانه عمومی ابوریحان

 آقای منصور مدنی ، محقق،مترجم ، و فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی و فرانسه و عضو کتابخانه عمومی خفیف

 

* کتابداران نمونه

آقای مسعود یاربی کتابدار کتابخانه عمومی نی ریز

خانم منظر کاریدانی مسوول کتابخانه عمومی عبداله خفیف،

خانم فاطمه صفری راد کارشناس مسوول امور کتابخانه ها و انجمن ها ،

خانم مهشید مجتهد زاده کتابدار کتابخانه عمومی شهید آیت اله دستغیب

 آقای جعفر ماهار مسوول وکتابدار کتابخانه عمومی داراب،

  آقای  غلامرضا غلامی مسوول و کتابدار کتابخانه عمومی خواجه جمالی نی ریز

  آقای  غلامرضا غلامی مسوول و کتابدار کتابخانه عمومی خواجه جمالی نی ریز
 
 
 

گفتنی است در این مراسم از طرف انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کازرون و نیز کتابداران استان فارس ازسرکار خانم صغری بابایی مدیر کتابخانه های عمومی فارس تجلیل و قدردانی شد .

همچنین از رمضان محمدیان و زهرا حجازی دو تن از عکاسان خبری دومین نمایشگاه بین المللی کتاب فارس که به خوبی جلوه های حضور مردم را به تصویر کشیدند ، تجلیل به عمل آمد. 

 

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳