پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۳:۳۲

به گزارش سايت استانداري فارس دكتر ' روح الله احمدزاده '  اظهار داشت: دین مبین اسلام نه تنها با نوروز هیچگونه مخالفتی ندارد، بلکه به آن به عنوان یک اندیشه ولایی و توحیدی می نگرد . 

وی افزود: فرهنگ غنی نوروز هزاران سال قدمت دارد و باید اذعان کرد که تجلی رفتار صفات عالیه انسانی را در این ایام می بینیم که اسلام به آن تاکید کرده است . 

نماينده عالي دولت در استان فارس با اشاره به اینکه ایران همواره کانون توحیده بوده و است، گفت: خوشبختانه اندیشه های ولایی و توحیدی را در نوروز به عینه می بینیم که حتی به آن سوی مرزها نیز رفته است. 

دكتر احمدزاده اضافه کرد: شهید والامقام علامه مطهری در کتاب ' خدمات متقابل اسلام و ایران ' به نقش ایران در توسعه اندیشه های ناب در جهان، انسان شناختی و همچنین فرهنگ و اداب اسلام اشاره کرده است که باید ما نیز به این موارد عنایت ویژه داشته باشیم.


* دولت ایران بر مقوله اسلام و ایران تاکید می کند


استاندار فارس تصريح كرد: دولت جمهوری اسلامی ایران بر مقوله اسلام و ایران تاکید کرده و همواره در راه ترویج آن اهتمام می کند. زیرا اسلام دین انسان ساز است و ایران از تمدن و فرهنگ غنی برخوردار می باشد و لذا باید این نکته مهم را ملکه ذهن خود کنیم که ایران در طول تاریخ نقش برجسته ای در این زمینه داشته است. 

دكتر احمدزاده بيان داشت: در نوروز به پویایی، افرینش، زایش و رویش تأکید شده و امروز می بینیم که در پرتو تلاش‌های مستمر دولت جمهوری اسلامی ایران، نوروز «ثبت جهانی» شده است و این به دلیل «فراجغرافیایی» بودن این مقوله مهم است. 

وي تأكيد كرد: اکنون یک فرصت طلایی پیش رو داریم تا برای ' جهانشمول ' کردن ایران و نوروز آستین همت بالابزنیم و لذا کم رنگ کردن این مسئله فرهنگی و اسلامی اصلا به صلاح نیست. باید توجه داشته باشیم که نوروز تجلی تعالی و صفات مثبت انسان است و نباید مسائل دیگر را به نوروز نسبت داد و جشن های مربوط به آن را کم رنگ کرد. 

استاندار فارس با تاکید بر اینکه باید تنگ نظری ها را کنار گذاشت و با وحدت رویه و عزم ملی، آیین پاک نوروز و فرهنگ و تمدن غنی ایرانی را ارج نهاد، گفت: ماندگاری آیین و مناسک نوروز از هر منظر سودمند است و باعث عزت و انسجام بیشتر در ایران اسلامی خواهد شد.


* تلاش بی وقفه در ستاد جشن جهانی نوروز


دكتر احمدزاده در ادامه، نواندیشی و برنامه ریزی در حوزه های مختلف استان فارس به منظور رضایت مندی هموطنان در طول ایام عید نوروز را یکی از فعالیت های مستمر و منظم اخیر دانست و گفت: بر اساس دستور وزارت کشور، همه استانداری ها در اقصی نقاط کشور موظف شده اند تا اقدامات موثری را در این ایام در اولویت امور قرار دهند که ما نیز در این راستا، جلسات هماهنگی مختلفی را تشکیل دادیم. 

وي با تاکید بر اینکه ستاد جشن جهانی نوروز، برنامه های مفصلی را تدارک دیده، اذعان داشت: مسوولان ذیربط در این جلسات از جمله فرماندران و شهرداران حضور موثر داشتند و موظف شدند تا برای خدمت رسانی در حوزه گردشگری، فرهنگی و آیین و جشن های مرتبط با نوروز، برنامه ریزی کنند. 

استاندار فارس يادآور شد: در این راستا سایت اطلاع رسانی راه اندازی شده است ، ضمن اینکه تشکیل سفره هفت سین نمادین در گلزار شهدا، حضور آیات عظام و مسوولان در اماکن زیارتی در هنگام تحویل سال، حضور مقامات و آیات عظام در محل سکونت خانواده معظم شهدا و همچنین گلزار شهدا، اجرای برنامه های شاد و نوروزخوانی در اماکن عمومی از آن جمله است. 

دكتر احمدزاده افزود: البته این برنامه ها در سال های اخیر نیز اجرا شده اما این بار تلاش شده تا فعالتر از گذشته باشد كه بر همين اساس اجرای موسیقی زنده (سنتی و محلی)، چاپ بروشور درباره فلسفه نوروز و دیدگاه اسلام درباره این مقوله و چاپ پوستر و نصب آن در اماکن عمومی و استراحتگاه ها از دیگر برنامه ها مهم در این ایام در استان فارس خواهد بود . 

وي همچنين گفت: جشنواره غذا، خوارکی ها و شیرینی جات محلی و جشنواره گل و گیاه و نمایشگاه صنایع دستی از دیگر برنامه های ما در این ایام خواهد بود تا هموطنان عزيز و گردشگران خارجی از آن استفاده کنند. 

استاندار فارس خاطرنشان كرد: 200 هزار نفر در استان فارس در عرصه صنایع دستی فعالیت می کنند و بالغ بر 117 هنر و صنایع دستی در این خطه فعال است که ایجاد نمایشگاه مذکور را طلب می کند. البته برگزاری تئاترهای خیابانی و همچنین برنامه های شاد و طنز نیز در قالب برنامه های نوروزی ، تدارک دیده شده است.


* تفاوت با سال های گذشته


دكتر احمد زاده گفت: با توجه به تاکید دولت محترم ، تلاش بر این است تا برنامه های نوروزی در سال 90 متفاوت تر از گذشته باشد که طبعا غنای کار و انسجام بیشتر در دستگاه های اجرایی و فرهنگی را طلب می کند که خوشبختانه این مهم اکنون نمود عینی دارد و انشاالله در ادامه نیز خواهد داشت . 

وی افزود: باید تلاش شود تا هم هموطنان و هم مدعوین خارجی با آداب و سنن مردم ایران در ایام نوروز بیش از پیش آشنا شوند و البته نبايد از یاد ببريم که استان تمدن ساز فارس در این زمینه همواره پیشقراول بوده است. 

استاندار فارس در پاسخ به این سووال که از چه زمانی برنامه های کارگروه این استان شروع شد و چه مدت جلسات مسوولان ذیربط به طول انجامید، گفت : معمولا در سال های اخیر دو ماه پیش از عید نوروز، این برنامه ریزی ها صورت می گرفت اما امسال زمان بیشتری به برنامه ريزي در اين رابطه  اختصاص داده شد تا خدمات بهتری در راستای برنامه ریزی فرهنگی و نوروزی در اختیار میهمانان عزیز قرار گیرد. 

دكتر احمدزاده در پایان ابراز امیدواری کرد که هموطنان عزيز و میهمانان خارجی با حضور در برنامه هاي متنوع جشنواره نوروزی استان فارس، بیش از پیش با تمدن غنی ایران، فرهنگ رفیع نوروز و آیین های اسلامی این ایام آشنا شوند


شيراز با اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري به استقبال بهار و مهمانان نورزوي مي رود


مدير كل امور اجتماعي استانداري فارس نيز گفت: نوروز به عنوان يكي از اعياد باستاني ايران زمين، نشاط، پاكي و آرامش خاصي را به همراه دارد به طوري كه در عيد نوروز و سال جديد بايد با تاسي از دعاي زيباي "يا محول الحول و الاحوال" به خانه تكاني روحي و تحولات دروني پرداخت.


محمد بذرافشان از آمادگي كامل دستگاه هاي اجرايي، فرهنگي و هنري استان به منظور اجراي برنامه هاي متنوع و جذاب فرهنگي، در قالب برنامه هاي ديني، هنري، تاريخي و گردشگري خبر داد و گفت: دستگاه هاي اجرايي، فرهنگي و هنري استان فارس سعي و تلاش جدي در خصوص ارتقاي جايگاه معنوي شهر مقدس شيراز در ابعاد مختلف آموزشي، اجتماعي و زيبا شناسي دارند.


وي برگزاري جشنواره عروسك ها در تالارحافظ، چاپ و توزيع نوروز نامه بنياد فارس شناسي و برگزاري نمايشگاه كتاب فارس در محل خانه زينت الملك را از مهمترين برنامه هاي دستگاه هاي اجرايي و فرهنگي استان فارس در ايام نوروز برشمرد و تصريح كرد: پذيرايي از مسافران نوروزي در خانه زينت الملك، برگزاري برنامه هاي موسيقي و اجراي برنامه مشترك شعر به مناسبت روز جهاني شعر از ديگر برنامه هاي در نظر گرفته شده استان فارس است.
 

مدير كل امور اجتماعي استانداري فارس همچنين از برگزاري نمايشگاه كتاب با 7000 عنوان كتاب، نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال با 1000 عنوان نرم افزار فرهنگي هنري و مذهبي، نمايشگاه عكس اماكن تاريخي و ديدني شهر مقدس شيراز، نمايش عروسكي با موضوع عيد نوروز خبر داد و اذعان داشت: برگزاري نمايشگاه نوروزي با هدف معرفي آثار هنري و سنتي با رويكرد  بهار و طبيعت شهر مقدس شيراز، اجراي برنامه جنگ نوروزي كه شامل موسيقي سنتي، تئاتر و سياه بازي و مسابقه و تردستي مي باشد از ديگر برنامه هايي است كه در ايام نوروز در شهر مقدس شيراز و استان فارس اجراء مي شود.


بذرافشان به اجراي برنامه هاي پرده خواني، مسابقه پيامك، مسابقه عكاسي با عنوان جلوه هاي نوروزي، نمايشگاه آيين هاي نوروزي در شهر مقدس شيراز و استان فارس نيز اشاره و خاطرنشان كرد: جشنواره عروسك ها براي اولين بار در ايران در شهر مقدس شيراز در ايام نوروز برگزار خواهد شد.


وي انتشار بزرگترين كتاب خاطرات نوروزي به منظور ثبت خاطرات مهمانان به خط خودشان در كتابي با بيش از 500 صفحه را از ديگر برنامه هاي نوروزي در استان فارس برشمرد و گفت: برپايي چادر عشايري با تزئينات زندگي عشايري، عرضه محصولات فرهنگي، محصولات غذايي عشايري و عرضه محصولات صنايع دستي به صورت زنده، توزيع پوستر و بروشور از ديگر برنامه هاي ويژه ايام نوروز در شهر مقدس شيراز و استان فارس است.


دبير كارگروه تخصصي فرهنگي اجتماعي استان فارس، گفت: در ايام نوروز نمايشگاه صنايع دستي و گردشگري در قالب معرق، تراش كاري و سفالگري به صورت زنده برگزار و در آن ها اهداء اشياء سفالي به بازديد كنندگان از استان فارس انجام مي گيرد.


بذرافشان همچنين از برگزاري نمايشگاه هنرهاي سنتي، نمايشگاه تصاوير جاذبه هاي فرهنگي، نمايش داروهاي محلي، برپايي سفره هفت سين سنتي همراه با موسيقي سنتي، جشنواره پخت نان محلي و نمايشگاه علوم قرآني در ايام نوروز در استان فارس و شهر مقدس شيراز خبر داد. 


وي در بخش ديگري از سخنان خود، موقعيت ويژه گردشگري استان فارس و شهر مقدس شيراز را مستلزم ارائه خدمات تمامي مراكز خدماتي و دستگاه هاي ذيربط به منظور خدمات دهي مناسب و شايسته توام با رفتار احترام آميز به گردشگران و مسافران نوروزي و هم استاني هاي فهيم در چارچوب فرهنگ اصيل اسلامي دانست و تصريح كرد: در حال حاضر زمينه هاي رشد و شكوفايي استان فارس مهيا است و بايد به نحو مطلوب از اين فرصت بي بديل استفاده كرد.


مدير كل امور اجتماعي استانداري فارس با تاكيد بر اينكه خدمات دهي مناسب به مهمانان نوروزي شهر مقدس شيراز بايد در خورشان و شايسته سومين حرم اهل بيت(ع) باشد، اظهار اميدواري كرد: با تلاش و همت مضاعف خدمات دهي همه دستگاه هاي استان فارس، در ايام نوروز 1390 در خور شان ميهمانان عزيز استان فارس باشد.

بذرافشان شهر مقدس شيراز را قلب فارس و نگين درخشان ايران زمين، شهر عشق، شعر و غزل، تاريخ و عرفان و شهر گنبدهاي فيروزه اي و امام زادگان والامقام و شاعران جاودانه همچون سعدي و حافظ عنوان و تصريح كرد: خاك شهر مقدس شيراز چنان گيراست كه با ديدن اين شهر هر گردشگر اين شعر حافظ را تاييد مي كند كه "شيراز و آب ركني و اين باد خوش نسيم، عيبش مكن كه خال رخ هفت كشور است."


وي با تاكيد بر اين موضوع كه تمام برنامه ريزي ها و سياست گذاري هاي فرهنگي مديريت ارشد استان فارس مبتني بر نگاهي ارزشي، آرماني و ديني عميق است، گفت: امروز نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به فعاليت هاي فرهنگي محتوايي و فعاليت هايي كه منجر به تقويت و احياي هويت انقلابي، ديني و آرماني مردم شود، به طور جدي نيازمند است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴