پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۵۹۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۸
در حالیکه هنوز جاده ای که اکنون در سمت شمالی شهر تاریخی بیشاور در شهرستان کازرون قرار دارد مورد اعتراض دوستداران میراث فرهنگی است خبر رسیده که این محور به جاده ای دو بانده نیز تغییر می یابد تا خطر تخریب این شهر بیشتر از گذشته احساس شود.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در 25 کیلومتری غرب کازرون است که در زمان ساسانیان ساخته شده، بیشاپور با 200 هکتار وسعت از شهرهای مهم آن زمان بوده و اهمیت ارتباطی داشته، این شهر از قدیمی ترین شهرهایی بوده که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است. این شهر دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار بوده و در کتابهای تاریخی، نام این شهر با عنوانهای بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و "به اندیوشاپور" ضبط شده است.

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیر خوره بوده و تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی محسوب می شده اما پس از آن ویران شده که البته گنجینه ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا به شمار می رود.

شهرستان کازرون یکی از گنجینه های تاریخی و تمدنی استان فارس و ایران زمین محسوب می شود اما آنچه که تاکنون این گنجینه های میراثی را تهدید کرده و آزار داده جاده سازیهایی بوده که به گفته دوستداران میراث فرهنگی اغلب در مناطق تاریخی این شهرستان روی می دهد و خطر آسیب زدن به میراث تاریخی این شهرستان را گوشزد می کند.

ورودی مجموعه بیشاپور که جاده در نزدیک آن است 

جاده سازی در بستر دریاچه پریشان، جاده سازی در تنگه چوگان ازجمله راهسازیهایی بوده که طی مدت اخیر در دست اقدام قرار گرفته و همواره مورد اعتراض دوستداران میراث فرهنگی نیز بوده است.

در آخرین رویدادها نیز شنیده می شود که قرار است جاده ای که از سمت شمالی شهر بیشاور عبور می کرده دو بانده شود که این امر اعتراض دوستداران میراث فرهنگی را مبنی بر خطر از بین رفتن آثار تاریخی این محدوده در پی داشته است.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازروندر این خصوص به خبرنگار مهر در شیراز گفت: فعالیتهایی که حول محور جاده سازی در مناطق منتهی به بیشاپور صورت می گیرد زنگ خطر بزرگی به شمار می رود و خسارتی برای آینده این منطقه به بار می آورد.

محسن عباسپور با اشاره به اینکه در حال حاضر یک جاده از روی شهر بیشاپور از سمت شمالی این شهر تاریخی عبور می کند و این جاده باعث شده که برخی آثار آن قسمت در زیر خاک مدفون شود، افزود: این قسمت همیشه مورد مناقشه میراث فرهنگی و.. بوده و متاسفانه در حال حاضر یک پروژه با اعتبار اولیه حدود یک میلیارد تومان کلید خورده که بخشی از این محور دو بانده شود.

جاده ای که از میان آثار مجموعه بیشاپور عبور کرده و قرار است دوبانده شود

وی با اشاره به اینکه این محور حد فاصل روستای دریس تا امامزاده سید حسین است، افزود: شهر تاریخی بیشاپور نیز در حد فاصل همین محور قرار گرفته که قرار است دو بانده شود در حالیکه دو بانده کردن این محور خسارتهای زیادی برای آثار تاریخی این بخش به بار خواهد آورد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون خاطرنشان کرد: شهر بیشاپور نیز به همین دلیل تاکنون در فهرست میراث جهانی ثبت نشده که این جاده از منطقه گذر کرده است.

عباسپور با اشاره به انفجارهای راهسازی که در تنگه چوگان برای جاده سازی صورت گرفته، افزود: باید در نظر داشت که با دو بانده شدن این محور جاده مذکور به محل تردد خودروهای سنگین تبدیل می شود که ارتعاشات تردد آنها برای آثار تاریخی خسارت بار است.

وی تاکید کرد: باید در نظر داشت با دو بانده شدن این محور منطقه به جای اینکه به محور گردشگری تبدیل شود در محل تلاقی جاده ها به محور ترانزیتی مبدل خواهد شد.

جاده ای که از میان آثار مجموعه بیشاپور عبور کرده و قرار است دوبانده شود

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون تاکید کرد: اگر قرار باشد کار اساسی برای جادهسازی صورت گیرد می توان مسیر را از این محدوده برداشت و به مسیر دیگر منتقل کرد تا هم آثار از خطر آسیبهای جاده سازی در امان بماند و هم اینکه اهالی جاده مناسب داشته باشند.

یک کیلومتر از جاده در حریم درجه یک آثار بیشاپور

عباسپوربا اشاره به اینکه مسیر که قرار است دو بانده شود حدود 26 کیلومتر بوده که حداقل یک کیلومتر آن در حریم درجه یک آثار بیشاپور است، افزود: مسیر موجود که به سمت تنگ چوگان ادامه دارد باعث می شود که در این میان یک سه راه ترانزیتی ایجاد شود که برای آثار تاریخی منطقه مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: پایگاه پژوهشی بیشاپور نیز سکوت کرده و با مسائل این چنینی با چشم پوشی رفتار می کند. 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
0
0
گلي به جمالتان عجب از مسئولان ميراث فرهنگي.........................؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
lمصطفي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
0
0
ميراث فرهنگي به جاي سنگ اندازي در انجام طرح ها و پروژه ها كار ديگري ندارد؟ طبق شنيده ها 70 درصد بيشاپور زير خاك مي باشدكاري به آن ندارند و فقط گير داده اند به راهي كه به علت خراب بودن آن سالانه چندين تصادف مرگبار در آن رخ ميدهد. ببينيد در كشورهاي اروپايي مثل ايتاليا با آثار باستاني چه ميكنند اما در ايران براي آثار باستاني حتي يك برق رساني ساده هم ، درست انجام نمي شود.از غار شاپور و نقش برجسته ها و قلعه دختر و... به هيچكدام رسيدگي نمي شود و هرسال بدتر از سال قبل مي شود.باز گير بدهيد به اين يك كيلومتر راه كه باعث داغدار شدن بسياري از خانواده ها شده. اصلا به فكر مردم كه نيستيد هيچ فكري به حال پاركينگ و رفاه براي توريست هاي بخت برگشته بيشاپور و تنگ چوگان بكنيد!!!!!!!!!!!!!!!
مصطفي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
0
0
اميدوارم كليه نظرات را انعكاس داده و فقط نظرات باب ميل خود و مسئولين را در معرض نمايش قرار ندهيد با تشكر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳