پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۰
سیاست ورزی روحانیت باید یک سیاست ورزی عقلانی باشد و نسبت به پایه های اصلی نظام سیاسی و اسلامی متعهد و وفادار باشد و رسالت خودر ا دفاع تئوریک از مبانی نظام اسلامی بداند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه سیاست ورزی عقلانی را یکی از مولفه ها و شاخصه های وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود:درانقلاب اسلامی پیوند ضروری میان روحانیت و سیاست را پذیرفته ایم و پذیرش نسبت منطقی بین دیانت و سیاست از ویژگی های نظام ما به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: ورود روحانیت در منازعات سیاسی و جناح بندی ها این قشر را تخریب می کند و سیاست ورزی عقلانی روحانیت در این است که روحانیت را در سه دسته کلی تقسیم بندی می کنند.

وی افزود: روحانیت تراز اول ما مراجع به عنوان مرکز ثقل اخلاقی جامعه هستند ،بخش دوم روحانیت عهده دار فعالیت های علمی و معرفتی هستند و بخش سوم نیز روحانیتی است که فعال سیاسی است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: درجه ورود این طبقات مختلف روحانیت در سیاست متفاوت است ، اما جایی که اصل نظام و ولایت و کیان جامعه اسلامی در خطر است تمامی روحانیت باید ورود پیدا کنند.

وی تاکید کرد : جایی که اختلافات سیاسی بوجود آمده نیازی نیست که روحانیت تمام قد حضور پیدا کند.
وی ادامه داد: روحانیت شیعه به تبع مذهب تشیع رکن رکین خود را امامت می داند و در نظام اسلامی ولایت فقیه عمود خیمه نظام سیاسی ما به شمار می رود و رسالت مطلوب روحانیت در ولایت مداری است.

وی برون گرایی و جهانی نگری را یکی دیگر از مشخصه های ارتباط روحانیت و انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: انقلاب ما بعد جهانی دارد و پیام خود را به سوی امت های اسلامی گشوده و روحانیون باید کلام خود را برای ارتباط با جهان اسلام آماده کنند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: روحانیت مادامی که در لاک خود فررود و رسالت خود را در مرزهای ایران ببیند نمی تواند به وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی واصل شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در نظام اسلامی ولایت فقیه عمود خیمه نظام سیاسی به شمار می رود و از این رو رسالت مطلوب روحانیت در ولایت مداری است. 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی در همایش روحانیت و انقلاب اسلامی افزود:باید ترسیم روشنی از هویت روحانیت داشته باشیم که چه اموری این قشر را از سایر اقشار متمایز کرده و ویژگی های خاصی را برای آن ها تعریف می کند.

وی رویکرد توصیفی و عمل گرایانه به کارکردهای روحانیت را بعنوان یکی از نگاه ها به عملکرد روحانیت ذکر کرد و ادامه داد: این رویکرد شامل خصوصیتی است که به صورت عینی وضعیت روحانیت در انقلاب را نشان می دهد و فراز و فرودهای روحانیت و عملکرد روحانیت در سه دهه انقلاب را می توانیم در قالب آن بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: دیگر رویکرد به کارکرد روحانیت نگاهی هنجاری به عملکرد روحانیت و سنجش وضعیت این قشر و انقلاب است لذا نباید تنها به وجه توصیفی کارکرد روحانیت اکتفا کنیم و باید وجوه غایت مدارانه و ارزشی را نیز لحاظ کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: این ارزش ها صورت وضعیت مطلوب نسبت به انقلاب اسلامی را ترسیم می کند و با نگاه مبناگرایانه و ارزش گرایانه می توانیم به استراتژی و راهبرد مطلوب برسیم ]چراکه هنگامی می توانیم از دل یک بحث علمی الزاماتی بیرون بکشیم که نگاه ارزشی و غیرت مدارانه و مبنا گرایانه داشته باشیم.

وی افزود: درتعیین نسبت بین روحانیت و انقلاب اسلامی نیازمند روشی تلفیقی هستیم ، هم باید به وجوه توصیفی و وضع موجود روحانیت و انقلاب اسلامی توجه داشته باشیم و هم باید صورت وضعیت مطلوب تعامل میان روحانیت و انقلاب اسلامی بپردازیم که مشتمل بر چه ارزش هایی است .

حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی افزود : منابع دینی ما برای عالمان دینی رسالت هایی را تعیین کرده است و دراین منابع تعیین شده که عالم چه جایگاهی دارد و منابع دینی ما از یک عالم وارسته چه انتظاراتی دارند.
وی ابرازداشت: می باید به واقعیت های موجود توجه داشته باشیم و ببینیم که روحانیت امروز جهان تشیع با چه امکاناتی در چه جایگاهی قرار گرفته است و برای تعیین وضعیت مطلوب باید نیم نگاهی به مقدورات و ظرفیت ها داشته باشیم.

وی با اشاره به برخی مولفه ها و شاخصه های وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی گفت: مولفه اول اصول گرایی و اسلام مداری روحانیت است که این قشر علیرغم همه تلاطم های اجتماعی باید در همه جال اصول گرا بوده و برای گسترش معنویت و اخلاق اسلامی تلاش کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: مولفه دوم روشن بینی و اصلی بودن وتمایل به پاسخ دهی به پرسش های زمان یا همان روشن فکری حوزوی است و عالم دینی که می خواهد با انقلاب نسبت برقرار کند باید روشن فکری حوزوی باشد.
وی به تمایز بین روشن فکری حوزوی و روشن فکری دینی اشاره کرد و افزود: روشن فکری حوزوی با دیگر اشکال روشن فکری در شعارهای عام که جریان روشن فکری دینی نیز مطرح می کند وجه تمایز چندانی ندارد.

وی افزود:تعهد به چارچوب معرفتی خاص و استراتژی و راهبرد کلان مواجهه با مسایل اصلی روشن فکری حوزوی را از روشن فکری دینی متمایزمی کند
رییس دفتر تبلیغات اسلامی دیگر مولفه و شاخصه وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی را تولید فکر دینی متناسب با نیازهای جامعه و نظام ذکر کرد و افزود: روحانیت ما باید نسبت به مساله نیازهای کلان نظام و جامعه اسلامی احساس تعهد کند و خود را در موضع مولد فکر دینی بداند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: علوم انسانی اسلامی و علم دینی در این چارچوب معنا و مفهوم پیدا می کند و یکی از نیاز های عاجل ما رسیدن به وفاق در تلقی از علوم انسانی اسلامی است.
وی ابرازداشت: روحانیت می باید آزاد اندیشی متعهدانه داشته و بدنبال تولید علم و محتوای دینی متناسب با نیازهای زمان فراهم بودن فضای آزاد اندیشی باشد.

وی ادامه داد : می باید در حوزه های علمیه مجالی برای آزاد اندیشی وجود داشته باشد تا با بروز هر ایده جدید برخورد تخریبی و دور از منطق علمی صورت نگیرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: اهل فکرمی باید در میان روحانیت آزادی داشته باشند و در محافل علمی نقطه نظرات خود را بیان کنند. وی تاکید کرد: سنت نقد عالمانه باید در حوزه های دینی ما رواج پیدا کند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸