پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶
رئیس دستگاه قضا:
وی با بیان اینكه ما هیچ گاه حاضر نیستیم در برابر عده محدودی كه قانون شكن بوده و حرمت شرعی را نگه نمی‌دارند منفعل باشیم گفت: متاسفانه برخی افراد رنگ و لعاب دینی به كار خود می‌دهند و از ولایت استفاده می‌كنند حال آنكه مقام معظم رهبری پیش از همه بر رعایت حقوق افراد تاكید دارند. حتی رهبری در جلسه‌ای كه با ایشان داشتیم به من اعلام كردند كه مبادا فردی را به زندان برده و بعد بخواهید بررسی كنید كه مرتكب چه جرمی شده و یا چه اتهامی متوجه وی است.

آیت الله صادق لاریجانی در همایش دادستان‌های سراسر كشور در سخنان مهمی ضمن بیان تذكر رهبر انقلاب به ایشان درباره جلوگیری از زندانی كردن افراد قبل از احراز جرم، به موضوع هتاكی به خانواده برخی مسوولان كه حد شرعی دارد اشاره و با بیان این كه ریشه این افراد معلوم است، تاكید كرد كه با آنها برخورد می شود.

به گزارش خبرنگار "آینده" در حالی كه دو روز قبل پرونده جنجالی بیمه ایران بدون حضور یك نفر از متهمان رسیدگی شد، آیت الله لاریجانی از این كه برخی افراد از حضور در دادگاه خودداری می كنند، به شدت انتقاد كرد.

آیت الله لاریجانی در ادامه سخنان خود با انتقاد از افرادی كه برای خود حاشیه امنی قائل هستند اظهار كرد: در این مدت احساس می‌كنم كه برخی افراد برای خود حاشیه امنی درست كرده اند. طبق كتاب و سنت كسی از برخورد قضایی مستثنی نیست و حرف قاضی باید برای همه نافذ باشد اما متاسفانه برخی برای خود ننگ و عار می‌دانند درمحكمه حاضر باشند اما مولای ما حضرت علی (ع) خود در محكمه‌ای كه قاضی آن را كه منصوب كرده بود، حاضر شد. 

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: برخی افرادی كه اتهام برجسته داشته و توجه اتهام نسبت به آنها قطعی است ، در تلاش هستند از حضور در دادگاه اجتناب كنند. اما قضات ما باید قاطع ایستاده و تابع این بحث‌ها و جنجال‌ها نباشند.
به گزارش خبرنگار ایلنا ، وی با بیان اینكه منظور حرف من تنها مربوط به مسوولان نیست خاطرنشان كرد: گاهی برخورد با یك محارب یا سارق مسلحانه می‌شود اما از اطراف و اكناف كشور صدها سخن بلند می‌شود. كوتاهترین مساله نه فقط به چهره قوه قضاییه بلكه كل نظام را زیر سوال می‌برد. 

وی تاكید كرد: قضات هیچ گاه نباید در برابر هجمه‌ها و تبلیغات رسانه‌ای منفعل شوند بلكه باید توام با عدالت تقوا عمل كنند. 

وی در ادامه سخنان خود به بحث استقلال قضات اشاره كرد و گفت: همواره بر این امر تاكید كرده و معتقدم قاضی برای اینكه به طور عادلانه حكم كند باید استقلال داشته باشد و حتی از فشارهای داخل قوه قضاییه نیز تاثیر نپذیرد. 

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: قاضی باید آنچه را كه خود به آن رسیده عمل كند و حق نیست از هیچ ناحیه‌ای براو فشار وارد شود.
آیت الله لاریجانی با بیان اینكه استقلال قضات نباید با عدم متانت قاضی چه در مرحله رسیدگی و چه در مرحله صدور حكم مخدوش شود اظهار كرد: اولا قضا امری برای فصل خصومت است، اما این فصل خصومت انعكاس در جامعه دارد و زمانی كه پرونده‌ای مورد اعتنا و توجه جامعه قرار می‌گیرد یك حیثیت و عنوان دیگری می‌یابد كه نیاز به دقت را صد چندان می‌كند و نمی‌شود همه این پرونده‌ها را یك جور دید. 

آیت الله لاریجانی با تاكیدبر اینكه بدون استقلال نمی‌توان انتظار و توقع عدالت داشت، به اهرم‌های فشار در جامعه مانند روابط شخصی و استفاده از رسانه و روزنامه اشاره كرد وگفت: در یك پرونده قاضی به این مساله كه فرد قاتل است یا مرتكب تجاوز به عنف شده نرسیده است اما در روزنامه می‌نویسند كه قاضی فرد متجاوز به عنف را تبرئه كرده است و فضایی منفی در جامعه ایجاد می‌كنند. قبل از آنكه دادگاه حكم دهد رسانه‌ها خبر از تبرئه فرد می‌دهند كه این امر ظلم به قاضی و دستگاه قضایی بوده و به دلیل نشر اكاذیب قابل پیگرد است.
وی ادامه داد: قضات ما در برابر این هجمه و اخبار باید بایستند. از سوی دیگر نیز ما هم نباید بهانه به دست رسانه‌ها در پرونده‌هایی كه عواطف جامعه را برانگیخته بدهیم. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با انتقاد از افرادی كه خارج از چارچوب قانونی و شرعی اقدام می‌كند گفت: متاسفانه عده بسیار محدودی به خود اجازه می‌دهد كه در كوچه و خیابان راه افتاده و علیه هر كسی كه می‌خواهد یا به آن فرد میلی ندارند شعار سر داده و خود آن را محاكمه كنند. ما نمی‌توانیم این وضعیت را تحمل كنیم. 

وی ادامه داد: اخیرا نسبت به برخی از مسوولان و خانواده‌های آنها هتاكی‌هایی صورت گرفته كه این امر ظلم است. ظلم كه شاخ و دم ندارد ما اگر به مسوول یا خانواده او انتقادی داریم راه و روشی دارد. شاید بنده هم به آن فرد انتقاداتی داشته باشم اما آیا راه آن این است به خیابان آمده شعار دهم و یا ناسزا سر دهم كه بعضا حد شرعی هم دارد.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: ما نباید تنها اظهار تاسف كنیم بلكه كار ما برخورد با این روش و منش است. شاید برخی در جامعه از جریان فتنه و حامیان آنها مجرم باشند و قوه قضاییه حسب وظیفه باید به آن عمل كند اما عده‌ای كه می‌دانم كه ردپای آنها به كجا ختم می‌شود چقدر به قوه قضاییه جفا كرده و مدعی شده‌اند كه قوه قضاییه با فتنه گران كاری ندارد حال آنكه دستگاه قضایی صدها پرونده را درآن فضای ملتهب رسیدگی كرده است. در تهران نیز پرونده های متعدد سنگینی مطرح بود كه موجب رسیدگی قرار گرفت حال این افراد چگونه می‌توانند بگویند  دستگاه قضایی در برخورد با فتنه گران بی‌تفاوت بوده است. 
آیت الله لاریجانی با تاكید بر اینكه سطح جامعه باید از این برخورد‌های ناشایست پاك شود تصریح كرد: ما در جامعه اسلامی زندگی می‌كنیم كه منعكس از كتاب و سنت است حال چگونه در این جامعه خطاب به خانم یا آقایی برخی كلمات كه مستحق حد است را به كار می‌بریم. باید یك فرهنگ عمومی در كشور ایجاد شده و همه مسوولان نسبت به این مساله موضع گیری كنند البته نباید فراموش كرد كه ما نیز باید به همه جرایم رسیدگی كنیم.

وی با بیان اینكه ما هیچ گاه حاضر نیستیم در برابر عده محدودی كه قانون شكن بوده و حرمت شرعی را نگه نمی‌دارند منفعل باشیم گفت: متاسفانه برخی افراد رنگ و لعاب دینی به كار خود می‌دهند و از ولایت استفاده می‌كنند حال آنكه مقام معظم رهبری پیش از همه بر رعایت حقوق افراد تاكید دارند. حتی رهبری در جلسه‌ای كه با ایشان داشتیم به من اعلام كردند كه مبادا فردی را به زندان برده و بعد بخواهید بررسی كنید كه مرتكب چه جرمی شده و یا چه اتهامی متوجه وی است. 

رئیس قوه قضاییه تاكید كرد: اینكه افرادی به خیابان آمده و شعار سر داده و خود خواهان محاكمه برخی افراد باشند قابل تحمل نیست. 

آیت الله لاریجانی در ادامه سخنان خود به بحث برخورد با ضد انقلاب‌ها اشاره كرد وگفت: در فتنه گذشته كسانی به عمد و ناخودآگاه وارد جریان شده‌اند اما فتنه تا مدتی بود و به مرور كه از زمان انتخابات گذشتیم هدف افراد مشخص شد. 

وی بار دیگر ادعای تقلب در انتخابات را دروغ بزرگی نسبت به نظام دانست و گفت: بعد از انتخابات به كسانی كه مدعی تقلب بودند گفتیم صندوق‌ها را به طور رندوم در مقابل نمایندگان خود شما باز شماری می‌كنیم اگر به عدد قابل توجهی از تخلف رسیدیم آنگاه تمام صندوق‌ها را باز و حتی انتخابات را ابطال می‌كنیم.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در همان زمان مقام معظم رهبری معتقد بر این بود كه باید از همه روش‌های قانونی برای حل مساله استفاده كرد و معتقد بود باید تمام همه مسیرها را پیگیری كرد و به خشونت‌ها نرسید اما اطرافیان همین سران فتنه درجلسه‌ای كه خدمت رهبری داشتیم اعلام كردند كه مطمئن هستیم نتیجه انتخابات تغییر نمی‌كند بلكه تخلفات در مبادی مسائل است. 

وی ادامه داد: آیا شما بیرون هم همین مساله را بیان می‌كردید یا مدعی تقلب در انتخابات بودید؟ افرادی كه در انتخابات رای نیاوردند باید عقلانی رفتار كرده و خاضعانه و خاشعانه این مساله را می‌پذیرفتند. از سوی دیگر فردی كه در انتخابات رای آورد باید ادبیات صحیح داشته و عقلایی و عاطفی رفتار كند و ادبیاتی به كار نبرد كه اسباب زنندگی باشد. 

رئیس قوه قضاییه با بیان اینكه بعد از گذشت یك سال و نه ماه از انتخابات صف‌ها مشخص شده است به حوادث 25 بهمن سال‌ جاری اشاره كرد وگفت: در این روز شبكه‌های ضد انقلاب و ماهواره‌ها بسیج شده و سران كشورهایی كه دستشان به خون هزاران شیعه آغشته است حامی فتنه گران شده بودند. آیا شما دلسوز مردم در عراق و افغانستان هستید؟ چهل سال با افراد دیكتاتور همكاری می‌كردید حالا چگونه بعد از سرنگونی آنها با مردم ابراز همدردی كرده و مدافع آنها شده اید؟
آیت الله لاریجانی اظهار كرد: قوه قضاییه و قضات نباید سیاسی كاری كند اما باید سیاسی باشند و بتوانند موضوع را تشخیص دهند. قضات در برخورد با فتنه باید حد و حدود جریانات را بشناسند .فتنه تمام شدنی نیست و احتمال دارد فردا فتنه دیگری برای كشور به وجود بیاید اما مسیر، مسیر اسلام، امام(ره) ، انقلاب ومقام معظم رهبری است. 

رئیس قوه قضاییه تاكید كرد: قضات نباید در صدور حكم سیاسی كاری كنند اما باید جریانات سیاسی را بشناسند والا كلا سر قاضی قوه قضاییه خواهد رفت.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۳۱
اذان صبح
۰۴:۳۶:۱۴
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۳۸
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۲۶
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۰۳