پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۲

رئیس مجلس شورای اسلامی،سخن گفتن از ناسیونالیسم بی‌ سر و ته را مانند تظاهرات 25 بهمن كار عبثی می‌داند كه بازی در میدان رقیب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی صبح امروز در همایش ایران و استعمار انگلیس كه در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد با تاكید بر انتشار اسناد تاریخی اظهار كرد: اكنون كه سیستم ویكی‌لیكس در جهان راه افتاده راه حل انتشار اسناد در ایران نیز این است كه یك ویكی‌لیكس داخلی راه بیافتد .ضمن آنكه قانون در مورد انتشار اسناد روشن است و تمامی اسناد تا 22 بهمن 57 باید در اختیار دانشمندان قرار گیرد كه عدم انجام این كار از سوی دستگاه‌ها اشتباهی استراتژیك است و ما آن را پیگیری می‌كنیم. 

وی افزود: انتشار اسناد به یافتن شگرد آمریكا، انگلیس و شوروی در ایران كمك می‌كند و لازم است كه حتی اسناد بعد از 22 بهمن 57 و اوایل انقلاب نیز آرام آرام منتشر شود،زیرا 32 سال از آن دوران می‌گذرد.

لاریجانی در ادامه با سیاه خواندن كارنامه انگلیس در ایران به ذكر موارد گوناگون دخالت این دولت در ایران در ادوار مختلف از جمله قاجار و پهلوی پرداخت و گفت: قراردادهای فضاحت بار در دوران پهلوی عمیق‌تر و فضاحت‌بارتر از دوره قاجار بود، اما رنگ و لعاب بیشتری داشت مانند قرارداد كنسرسیون نفت و غیره. 

رئیس مجلس همچنین با تشریح پررنگ‌تر شدن دخالت‌های آمریكایی‌ها در ایران در دوران پهلوی نقش این دولت را مكمل دولت انگلیس در ایران ذكر كرد و تصریح كرد: تا عصر پهلوی نقش انگلیس در ایران در درجه اول قرار داشت، اما پس از آن این جایگاه را آمریكایی‌ها به دست آوردند كه در سایر بلاد اسلامی نیز این وضعیت رخ داد‏، اما انگلیس به خاطر آشنایی با محیط داخلی ایران نقش سیاست‌سازی را ایفا كرد.

وی با تاكید بر ترس غربی‌ها از علاقه‌ ایرانیان به اهل بیت اظهار كرد: تصور تضاد بین سیاست آمریكا و انگلیس با واقعیت هم خوانی ندارد ، مثلاً بی‌بی‌سی در مقطع پیروزی انقلاب كه شنونده زیادی هم داشت نمی‌خواست حكومت اسلامی شود و لذا بدیل‌های تصنعی برای آن ایجاد می‌كردند كه این رفتار تاكنون نیز ادامه دارد. 

لاریجانی در ادامه گفت: آمریكایی‌ها و انگلیسی‌ها امروز از حالت فعال به حالت دریوزگی افتاده‌اند،حالتی كه خود آمریكا هم اكنون در مقابل تحولات منطقه دارد هم یك سیاست گیجی است و همانطور كه جابه‌جا كردن افراد نظامی در اواخر دولت شاه فایده نداشت در تغییرات منطقه نیز اینگونه است و سر كار آوردن عمر سلیمان در مصر نیز با استقبال مواجه نشد كه شورای نظامی نیز كه اكنون حاكم شده مشخص نیست چه جایگاهی در قانون اساسی مصر دارد.

رئیس مجلس در ادامه با تاكید بر اینكه تاكید امام بر موضوع مردم‌سالاری به دلیل تجربه مشروطیت و ملی گرایی در دوران ملی شدن صنعت نفت بود به ذكر برخی اقدامات ملی‌گرایانه در ایران و كشورهای منطقه پرداخت و ادامه داد : امام همچنین مسئله استقلال و نه شرقی نه غربی را مطرح كردند . در منشور برادری نیز باید امروز خوانده شود زیرا به دردمان می‌خورد، حد اختلافات استقلال سیاسی و استكبار ستیزی ذكر شده است كه اختلاف در بقیه موارد اشكالی ندارد. 

رئیس‌مجلس همچنین با اشاره به اینكه در چند دوره نسبت به موضع كشورمان در قبال آمریكا بحث داشتیم ، تصریح كرد: در طول دوران مختلف برخی شكلات‌های سیاسی دل‌ها را متزلزل می‌كرد كه این امر اختصاص به چپ و راست هم ندارد و در هر دو جناح وجود داشت. مانند قضیه اوباما كه برخی فكر می‌كردند در سیاست‌های آمریكا تغییر استراتژیك به وجود آمده است درحالی كه آنها رفتار‌های تاكتیكی داشتند.

وی یادآور شد: پس ازآنكه اوباما به روسای جمهور تركیه و برزیل نامه نوشت بنده به مسئولان همان 2 كشور گفتم كه آمریكا قصد كلاه‌گذاری دارد كه همین گونه‌ هم شد و دیدیم كه پس از توافق در تهران ظرف 2 هفته در شورای امنیت قطعنامه صادر شد، آنها حتی پای مذاكره هم حاضر نیستند برای قراردادهای استراتژیك هزینه استراتژیك كنند، حتی در مورد مبادله سوخت كه مبادله بسیار مهمی است هم آنها حاضر به هزینه نیستند. 

وی با بیان اینكه آنها در مذاكرات چقدر به دنبال مخدوش كردن ملت اسلامی هستند بر كوتاه نیامدن جمهوری‌اسلامی تاكید كرد و گفت: انقلاب اسلامی نشان داده كه در آن تكیه گاه غرب و شرق وجهی ندارد، زیرا جمهوری‌اسلامی 32 سال است كه می‌جنگد و در موضوع هسته‌ای نیز به جز دوره‌ای كه فریب خورده‌اند ولی به سرعت نظام از آن مسیر برگشت، ایستاده است و پیروزی در جنگ 33 روزه لبنان و... دارای این پیام بود كه قدرت آنها نمی‌تواند دوام داشته باشد. 

وی همچنین در حمایت ایران از نهضت‌های آزادی بخش به اصل آزادی در جمهوری‌اسلامی اشاره كرد و اظهار كرد: مردم سالاری دینی در این پایه نهفته است كه نباید هیچ‌گاه مخدوش شود و در فراز و فرودها و غبارها آسیب ببینند.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به هویت شیعیان تصریح كرد: شك دارم كه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریكا از این واقعیت‌ها درك داشته باشند كه رفتارشان در عراق و ایران این را نشان می‌دهد و حتی اگر برخی كارشناسان از این موضوع درك داشته باشند، این درك در سطح مسئولان رسوخ نكرده است‏، لذا می‌بینیم كه اخیراً خانم كلینتون گفته بود كه 150 میلیون دلار به مصر كمك می‌كنیم، یا در مورد دیگر كنگره آمریكا اعلام كرده بود كه 250 میلیون دلار برای به هم ریختن امور داخلی ایران كمك می‌كنند كه البته ارزان حساب كرده‌اند! 

وی همچنین با بیان اینكه انگلیسی‌ها امروز نقش پادویی آمریكا را پیدا كرده‌اند علت عدم موفقیت آنها در منطقه را بالا رفتن پیچیدگی‌های سیاسی در منطقه دانست و افزود: استراتژی جمهوری‌اسلامی ایران نیز در این میان بسیار مهم است ، زیرا تنها كشوری بود كه در هنگام جنگ عراق ایستاد البته برخی افراد بی‌تجربه فریب خوردند ولی رهبری ایستادند.

رئیس قوه‌مقننه در ادامه با اشاره به اینكه آمریكا چند مولفه دیگر در مورد تاثیرگذاری فرهنگی و تبدیل باورها را در دستور كار قرار دادند هشدار داد: آنها نمی‌خواهند بگذارند كه كشورهای منطقه با هم باشند و نیز مخالف همكاری دراز مدت آنها با ایران هستند، لذا مناقشات دینی و فقهی نیز ایجاد كرده‌اند همچنین به مشابه سازی جمهوری‌اسلامی با برخی كشورهای عربی دیكتاتور پرداختند. 

وی عرب‌زدایی را نیز یكی دیگر از اقدامات دشمنان در قبل و بعد از انقلاب دانست كه مبنای عقلائی ندارد،‌ادامه داد: فكر امام پوشش وسیع اسلامی داشت كه ملی گرایی آن را خفه می‌كرد و ناسیونالیستی هم كه امروز در ایران به صورت روستایی مطرح می‌شود معلوم نیست چه فایده‌ای دارد وحركتی ارتجاعی است. 

وی با بیان اینكه در عصر انقلا‌ب‌ها در منطقه قرار داریم كه باید آن را درك كرد، دیكتاتوری، نبود آزادی و عدم تغییر را عوامل این تحولات دانست و یادآور شد: در زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی برخی افراد برای خوشایند مسئولان موضوع چند دوره‌ای كردن ریاست‌جمهوی را مطرح كردند، اما رهبری همان زمان در آذربایجان تاكید كردند كه قانون اساسی نباید تغییر كند . حتی در دوره دوم خرداد هم حركتی به وجود آمد كه احزاب دولتی می‌خواستند حضور خود را تداوم دهند، درحالی كه احزاب دولتی نقشی در حاكمیت ندارند و این مرده‌خوری است زیرا دولت‌ها زاییده احزاب هستند نه برعكس. 

وی همچنین فساد و وابستگی به غرب را از دیگر عوامل انقلا‌ب‌ها در كشورهای منطقه دانست و با اشاره به دولت لیبی، گفت: البته این دولت جز معدود كشورهایی بوده كه در كنار سوریه به ما كمك نظامی، سیاسی كرد اما در هر صورت این حكومت یك دیكتاتوری غیر قابل توجیه بود.

لاریجانی در ادامه با بیان اینكه دوره ناسیونالیسم و چپ‌گرایی گذشته است، تصریح كرد: اینكه از ناسیونالیسم بی‌ سر و ته صحبت كنیم كار عبثی است، مانند تظاهرات 25 بهمن كه به نام حمایت از مصر و تونس بود اما در عمل حمایت نبود و این رفتارها بازی در میدان رقیب است. 

وی همچنین به ایجاد نحله‌های بی‌خاصیت مزاحم جایگزین كردن جریانات بابیت و بهایت و تفكرات فراماسونری بعنوان دیگر شگردهای غربی‌ها یاد كرد و تاكید كرد: عمر دیكتاتوری‌ها به سر آمده است،اما ما اطلاع دقیق داریم كه آمریكایی‌ها به خاطر موضع ایران در قبال تحولات منطقه عصبانی هستند و به دنبال مسئله سازی در اقوام و كاهش قدرت ایران در حمایت از ملت‌ها هستند كه البته اقوام و شخصیت‌های انقلابی این موضوع را می‌فهمند. 

رئیس مجلس با تاكید بر شناخت شگرد‌های امروز آمریكا و انگلیس و فرمول بندی كردن آنها اظهار كرد: در یك نگاه كلی می‌بینیم برخلاف گذشته رفتار آمریكایی‌ها و انگلیسی‌ها منفعلانه شده است و دست و پا می‌زنند اما مردم ورزیدگی ذهنی دارند كه البته نقش نخبگان نیز نقش مهمی است و باید آن را ایفا كنند. 

لاریجانی در پایان این همایش در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران در مورد وضعیت طرح قطع رابطه ایران و انگلیس،گفت: این طرح در دست بررسی است. 

در حاشیه در اواسط سخنان لاریجانی مشاور رئیس مجلس برگه‌ای را برای وی فرستاد كه از وی خواسته بود برای رعایت حالش سخنانش را كوتاه كند، اما لاریجانی پاسخ داد نگران حال من نباشید كاغذهایی را كه جلوی من گذاشته‌اید باید تمام كنم و به جایی برسانم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴