پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹
مقام معظم رهبري:
حفظ كردن رفیق معناش این نیست كه انسان از گناه او، از خطاى او دفاع كند؛ كما این‌كه در این كارهاى حزبى و جناحى و خطى و این چیزها معمول است كه اگر خطائى هم از كسى سر بزند، چون با آنها هم‌جبهه است، هم‌خط است، هم‌حزب است، هم‌گروه است، باید بایستند پایش دفاع كنند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در جلسه درس خارج فقه بیست و هفتم دی‌ماه 89 (دوازدهم صفر 1432) به شرح دو حدیث از حضرت امام جعفر صادق (ع) پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر انقلاب اسلامی، بیانات ایشان درباره این دو حدیث به شرح زیر است. 

روایت اول: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعالی لَیَحْفَظُ مَنْ یَحْفَظُ صَدِیقَه» 

روایت دوم: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تُفَتِّشِ النَّاسَ فَتَبْقَى بِلَا صَدِیق» شافی، صفحه‌ 652 

دو روایت كوتاه: 

فى الكافى، عن الصّادق (علیه‌السّلام)، قال: «انّ اللَّه تعالى لیحفظ من یحفظ صدیقه»؛ [حضرت امام جعفر صادق علیه‌السّلام فرمودند:] خداى متعال حفظ می‌كند آن كسى را كه رفیق خود را حفظ كند. [البته] مراد، حفظ جسمانى نیست فقط - حالا آن هم یكى از مصادیقش ممكن است باشد - یعنى آبروى او را حفظ كند، شخصیت او را حفظ كند، جهات او را حفظ كند [و] مراعات كند. خدا یك چنین كسى را حفظ می‌كند.

این پیوندهاى برادرى و رفاقت و انس و اخوت، در اسلام این‌قدر اهمیت دارد. شما ملاحظه‌ى رفیقتان را می‌كنید، او را حفظ می‌كنید، خداى متعال در پاداش این عمل، شما را حفظ می‌كند. البته حفظ كردن رفیق معناش این نیست كه انسان از گناه او، از خطاى او دفاع كند؛ كما این‌كه در این كارهاى حزبى و جناحى و خطى و این چیزها معمول است كه اگر خطائى هم از كسى سر بزند، چون با آنها هم‌جبهه است، هم‌خط است، هم‌حزب است، هم‌گروه است، باید بایستند پایش دفاع كنند؛ نه، این مراد نیست؛ این حفظ او نیست؛ این در واقع مخذول كردن او، بدبخت كردن اوست و خود؛ بلكه مراد، حفظ آبروى مؤمنى است كه برادرى ایمانى با انسان دارد. جامع، برادرى ایمانى است. این یك روایت. 

یك روایت دیگر هم باز از كافى است، از امام صادق (علیه الصّلاة و السّلام)؛ می‌فرماید كه: «لا تفتّش النّاس فتبقى بلا صدیق»؛ در كارهاى مردم ریز نشو، تفتیش نكن، جزئیات را دنبال نكن. دنبال پیدا كردن عیوب ریز و درشت افراد نباش. اگر اینجور باشد، بدون رفیق خواهى ماند. یعنى هر كسى بالاخره یك عیبى دارد دیگر. اگر بخواهى همین‌طور ریز بشوى، تفتیش كنى، دنبال كنى، كسى برایت باقى نمی‌ماند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۳۱
اذان صبح
۰۴:۳۶:۱۴
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۳۸
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۲۶
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۰۳