پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۰
عماد الدين شيخ ‌الحكمايي

فتح قسطنطنيه (کنستانتين) مرکز امپراطوري روم شرقي (بيزانس) از ابتداي ظهور اسلام آرزوي بزرگ مسلمانان بود و لشکرکشي هاي بسيار به منظور فتح اين پايگاه مهم مسيحيت بارها انجام گرفت و ناکام ماند تا آنکه در سال 856 قمري اين شهر به تسلط عثمانيان که خود را جانشينان پيامبر مي دانستند درآمد و از آن پس سلطان محمد عثماني، محمد فاتح خوانده شد و نام شهر به استانبول تغير يافت.

به رسم رايج آن زمان، سلطان فاتح پيروزي خود را با ارسال فتحنامه هايي به ديگر امرا و پادشاهان اعلام مي داشت. يکي از اين فتحنامه ها در نسخه اي خطي متعلق به کتابخانه ملک تهران (ش3781) موجود است. در اين سند ارزشمند که براي سلطان ابوسعيد گورکان(پادشاه ماورالنهر و خراسان) فرستاده شده است، سلطان عثماني پيروزي خود را در اين جنگ، با استناد به حديثي از پيامبر مبني بر آنکه "زماني فرا خواهد رسيد كه هفتادهزار نفر از فرزندان ابواسحاق استانبول را فتح خواهند كرد و اين فتح نه با شمشير بلكه با بانگ تكبير خواهد بود" مديون حمايت هاي معنوي شيخ ابواسحاق کازروني و سپاهيان(علمداران) او مي داند. در بخش از متن آمده است:

"و بنابراين در حيني كه بر منتماي اقبال و روشناي عنايت ذوالجلال و موافقت توفيق الهي و مساعدت فضل نامتناهي، دولت توجه به مقصد آمال و اماني و كعبه حصول مقاصد دوجهاني دست داده بود، به حضور عزيزي از اصحاب قلوب كه امناي اسرار غيوبند، مشرف گشت و از هر طريقي سخن گذشت؛ تا فرمودند كه از عالم غيب و مبدأ لاريب، چنان مكشوف گشته كه اهل اسلام را فتح حصَن قسطنطنيّه كه منبع و مسكن جماعت دنيّه است، بدان مشروط است كه شخصي از خاندان حضرت ولايت‏مآب حقايق‏اياب، والي ممالك الولاية، صاحب الكرامة و الهداية، مرشد الخلايق الي طريق اليقين، وارث علوم سيد المرسلين، قطب الاقطاب بالاتفاق، سلطان آفاق، شيخ ابواسحاق ـ قدس سره العزيزـ با علَم عالم‏گير آن صاحب كرم به بلده مذكوره در آيد و اذن و اقامه صلات، ـ علي وجه العلانية ـ به جاي آورد. ....



يادآوري‌ها:

الف: در کتاب فردوس المرشديه نيز چندين حکايت در باب علمداران و غازيان مرشدي که از زمان خود شيخ ابواسحاق (سده پنجم) هرساله به عنوان جهاد با کفار به مرزهاي روم فرستاده مي شده اند وجود دارد(براي نمونه ص 181)

ب: قصد اين يادداشت قضاوت در باب درستي و نادرستي اين حديث نيست. بلكه غرض نشان دادن رواج اين انديشه و تصريح خود سلطان محمد فاتح به اين موضوع و اظهار ارادت به شيخ ابواسحاق كازروني است.

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹