پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۰۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۷
به بهانه سی امین سالگرآزاد سازی سوسنگرد (شهر عاشقان شهادت)

امسال یاد و خاطره حماسه آفرینی های رزمندگان اسلام در سوسنگرد حال و هوای دیگری داشت. امسال استان فارس و بخصوص شهرستان کازرون در سی امین سالگرد آزادسازی سوسنگرد نقش آفرینی کرد.

کمی به عقب تر بر می گردیم ، در مهر ماه  و به مناسبت افتتاح میدان آذربایجان شرقی با برادر امیدوار دبیر مجمع پیشکسونان جبهه و جهاد در سوسنگرد راهی اهواز شدیم. از آنجا به سوسنگرد رفته و در همایشی که به همین مناسبت و با حضور فرماندهان و مسمئولین تبریزی در تالار معلم سوسنگرد برگزار گردید شرکت کردیم. سوسنگردیها و تبریزیها از حضور نماینده فارس و کازرون بخوبی استقبال کردند. در انتظار برگزاری مراسم سی امین سالگرد و به امید دیدار با مقام عظمای ولایت که وعده آن را شنیده بودیم لحظه ها را سپری کردیم. توفیق دیدار و زیارت میسر نگردید. تبریزیهای غیور و غیرتمند خود را برای برپایی همایشی در خورشأن رزمندگان سوسنگرد مهیا نمودند. خبر تاریخ همایش در فاصله ده روز مانده به زمان برگزاری همایش بگوش رسید. تکلیف اعزام تعدادی از استانها به تبریز مشخص گردید. اما تکلیف اعزام رزمندگان استان فارس و بوشهر به تبریز چگونه است؟ هنوز معلوم نیست، از تهران و از مقر دبیرخانه مجمع پیشکسوتان جبهه و جهاد در سوسنگرد به برادر حاج حسین پیروان اطلاع دادم که شما عجالتاً تعدادی از برادران رزمنده کازرونی که در سوسنگرد حماسه آفریدند را مشخص و آماده داشته باشید.

 

به قصد سخنرانی در دانشگاه آزادکازرون عازم شیراز گردیدم. در شیراز با برادر پیروان مروری بر اسامی برادران اعزامی به تبریز داشتیم. در کازرون و پس از سخنرانی موضوع را با برادر مسعود موذنی پیگیری کردیم. مقرر شده بود، تعدادی از رزمندگان شیرازی، تعدادی از رزمندگان بوشهری و تعداد بیشتری نیز از رزمندگان کازرونی را مهیا و با یک هواپیمای آنتنف به تبریز اعزام نمائیم.

 

با هماهنگی و همکاری برادران پیروان، موذنی ،گلستان و دیگر دوستان به تعدادی از برادران اطلاع رسانی شد. تعدادی از عزیزان بدلایلی نمی توانستند در همایش شرکت داشته باشند. در پایان تعداد 35 نفر از برادران کازرونی مقیم کازرون و شیراز اعلام آمادگی کردند.

 

تعداد 27 نفر از برادران از کازرون با اتوبوسی که بدستور فرمانده محترم تیپ دوم امام سجاد (ع) مهیا شده بود، عازم شیراز گردیدیم. 8 نفر از برادران کازرونی مستقر در شیراز، 13 نفر از برادران شیرازی و 8 نفر از برادران بوشهری در فرودگاه شهید دستغیب شیراز به ما ملحق شدند.

 

با یک جمع 56 نفره، و با یک هواپیمای آنتفت شیراز را به مقصد تبریز ترک کردیم. حال و هوای دو ساعت و نیم پرواز در جمع برادرانی همچون اصغر شجاعی، محمد راسته، مصطفی خسروی و ....  را فقط با حضور در جمع این عزیزان می توان درک کرد و آن را به رشته تحریر درآورد. 

 

بیش از اینکه ما کازرونی ها از فیوضات برادران و بخصوص برادر شجاعی بهره مند شویم. برادران شیرازی، بوشهری وحتی خلبانان پرواز از نقل خاطرات و مزاحهای این عزیزان مستفیض گردیدند. با همه فرازها و فرودها، نذرها و نیازها که بچه ها از سر صدق و صفا و به شوخی بر سر پرواز با آنتنف و رسیدن به مقصد  با هم داشتند ، ساعت 21 به تبریز رسیدیم. اتوبوسی ما را به یک رستوران برد، شام صرف گردید. شب را در محلی که برای همین منظور در نظر گرفته بودند سپری کردیم.

 

فردای آن روز پس از صرف صبحانه در رستوران طلائیه تبریزیها ، به گلزار بهشت زهرای شهرستان تبریز  رفتیم. برای شهیدان مهدی، حمید باکری، علی تجلایی و دیگر شهدای آذربایجان فاتحه قرائت کردیم و از خداوند متعال علو درجات شهدای گمنام خفته در این خاک را خواستار شدیم.

 

برادر شجاعی در سالن حسینیه گلزار شهدا ما و میهمانان را به فبض رساندند. با مداحی این عزیز دلها روانه دوران دفاع مقدس و معنویت نشأت گرفته از آن دوران گردید تا یک بار دیگر پس از سالها یاد و خاطرات آن دوران با شکوه در اذهان متجلی گردد.

 

پس از اتمام مراسم، عازم بوستان سوسنگرد در یکی از محلات زیبای شهر تبریز گردیدیم. با سخنرانی و خیر مقدم فرمانده سپاه عاشورا سردار پور جمشیدی و شهردار منطقه 2 تبریز از سردرب بوستان رونمایی گردید. در این مراسم فرمانده سپاه سوسنگرد برادر بالیوی از همت و تلاش برادران تبریزی در زنده نگه داشتن یاد و خاطره سوسنگرد در شهر تبریز تشکر و قدردانی کردند.

 

کوفته تبریزی را در هتل پنج ستاره پارس تبریز که در بهترین نقطه شهرستان (ائل گلی)واقع شده است صرف کردیم.

 

برنامه همایش در تاریخ 11/9/89  در ساعت 30/15 به منظور پاسداشت ياد و خاطره فداكاري‌ها و مقاومت رزمندگان و ايثارگران اعم از مردم متعهد و عشاير غيور منطقه، نيروهاي جان‌بركف سپاه، ارتش، جهاد، ستاد جنگ‌هاي نامنظم و ساير رزمندگان سراسر كشور و شهداي والامقام جبهه سوسنگرد با تلاوت کلام ا... مجید، سرود جمهوری اسلامی و چند سرود از گروه همنوازان لشکر 31 عاشورا شروع شد.

 

سردار علی اکبر پورجمشیدیان فرمانده سپاه عاشورا طی سخنانی ضمن خیر مقدم به کلیه مدعوین که از استانهای خوزستان، فارس، اصفهان، لرستان، خراسان، سمنان، تهران، بوشهر و تبریزو... آمده بودند. اظهار داشت که : برگزاری چنین جلسه ای آرزوی دیرینه من و همرزمان ما در تبریز بوده است و همیشه بدنبال فرصتی بودیم تا بتوانیم ضمن دیدار نزدیک همرزمان سالهای دفاع مقدس و بخصوص عزیزان حماسه آفرین در سوسنگرد، از آنها بنحو شایسته و مطلوبی تقدیر و تشکر نمائیم. ایشان ادامه دادند که ما بدنبال این هستیم که حماسه سوسنگرد را در تاریخ دفاع مقدس و تاریخ سرزمین کهنمان ثبت نمائیم و این حماسه را به یادگار به نسلهای بعد از خودمان انتقال دهیم. نسلهای بعد از ما باید بدانند که مردم چگونه و چطور سوسنگرد را آزاد نمودند. نقش مقام معظم رهبری، شهید چمران و حتی نقش شهید محراب حضرت آیت ا... مدنی در بسیج مردم و ارتش و شکست محاصره سوسنگرد ستودنی است و از همه مهمتر نقش حضرت امام که بعد از محاصره سوسنگرد با یک فرمان الهی فرمودند که محاصره سوسنگرد باید تا 24 ساعت دیگر شکسته شود.

 

سردار پورجمشیدیان در پایان اظهار داشتند که اگر همه مردم ما زیر پرچم ولایت اهل بیت، ولایت امام زمان (ع) و ولایت مطلقه فقیه جمع شوند، کشور ما هیچ مشکلی نخواهد داشت و چشم طمع دشمنان از کشور کور خواهد شد.

 

پس از سخنرانی سردار پورجمشیدیان کلیپ رزمندگان و بخشی از حماسه آنان در سوسنگرد پخش گردید.

 

پس از پخش کلیپ شاعر سوسنگردی ، برادر پور رضا ، 3 قطعه شعر حماسی به زبان عربی در وصف تبریز، سوسنگرد و مقام معظم رهبری قرائت نمودند که مورد تشویق حضار و بخصوص عرب زبانها قرار گرفت.

 

 سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه که ، مدعو همایش بودند پس از حمد و ثنای الهی و اظهار خوشحالی از اینکه در جمع رزمندگان سوسنگرد هستند به بیان شجاعت رزمندگان عاشورایی ایران در حماسه سوسنگرد پرداختند. ایشان اظهار داشتند که سوسنگرد فقط مربوط به خوزستان و یک قطعه از جنگ نبود. بلکه سوسنگرد متعلق به کل مردم و تمامی جنگ بود. دشمن پس از سقوط سوسنگرد به دنبال سقوط اهواز و سقوط خوزستان بود که این آرزو را با مقاومت جانانه غیور مردان ایران اسلامی به گور برد. سردار سلامی ادامه دادند که ایران امروز به برکت آن حماسه، آزاد و آزاده است. ایران امروز بر قله های رفیع امتداد و سر بلندی ایستاده است و می درخشد. هیچ قدرتی امروز قادر نیست این اقتدار را از ما بگیرد. ملتی که اعتقاد دارد، عقیده دارد، حیات دارد، آزادگی را انتخاب کرده است ، به دوران بردگی برنمی گردد. پس از سخنان سردار سلامی نماز جماعت و پذیرایی صورت گرفت.

 

 در بخش دوم همایش اجرای مقاله، سرود و سخنرانی نماینده ولی فقیه در ارتش را شاهد بودیم. ایشان در خصوص نقش مقام معظم رهبری و حضور لشکر 92 زرهی ارتش در شکست محاصره سوسنگرد بیاناتی اظهار داشتند. در ادامه همایش قطعه سرودی توسط یکی از بسیجیان آذربایجان بنام برادر جواد حسن زاده با نام ای شهر سرافرازم- بر خاک تو می نازم سروده شد.

 

اجرای تئاتر در خصوص حمله مزدوران بعثی به منزل یکی از اهالی سوسنگرد در دوران دفاع مقدس و اجرای دکلمه توسط یکی از دختران در ادامه برنامه صورت گرفت. پایان بخش برنامه های همایش نقل خاطرات توسط 5 نفر از مدعوین و میهمانان بود که به ترتیب آقایان مهندس بیگی از پیش کسوتان جبهه و جنگ در سوسنگرد و جهادگر دوران دفاع مقدس، برادر اسلامی، برادر شریفی، برادر حسینی و برادر روانستان  صحبت کردند.

 

 برادر آزاده و جانباز عزیز شهرستانمان جناب آقای روانستان که به دعوت یکی از مسئولین برگزاری همایش درجمع سخنرانان قرار گرفته بودند به بیان خاطرات خود پرداختند . وبا این شعر شروع کردند که :

 

 جنگ است بیا که جان فشانی بکنیم                     کاری چو حماسه جاودانی بکنیم

 

آن سان به تن دشمن خود زخم زنیم                     کز روزن  زخم  دیده بانی  بکنیم

 

آن گاه به نقش مردم و رزمندگان کازرونی در حماسه سوسنگرد و مقاومت سوسنگرد پرداختند. ایشان اظهار داشتند که غیور مردان کازرونی به تعداد 130 نفر قبل از هجوم دشمن به سوسنگرد، به فرماندهی برادر دکتر علی اکبر پیرویان در هویز و سوسنگرد مستقر بودند. با حمله دشمن به هویزه و سوسنگرد و با تدبیر فرمانده شجاع و متفکر شهرستان ، شهید پیرویان ، رزمندگان کازرونی مانع ورود سریع دشمن به سوسنگرد شدند. پس از شهادت شهید پیرویان دشمن نیمی از شهر را به اشغال خود درآورد که با همت دلاور مردان کازرونی و تبریزی و دیگر شهرهایی که در سوسنگرد حضور داشتند ، در فاصله کوتاهی دشمن به پشت رودخانه کرخه و اطراف شهر سوسنگرد فرار کرد .

 

 ایشان ادامه دادند که ؛ نقش شهید سید محمد جواد دیده ور در طراحی و اجرای عملیات یا مهدی ادرکنی (ع) به همراه شهید چمران در سوسنگرد آن چنان بازتابی داشت که برادر آهنگران در وصف این شهید بزرگوار نوحه ی ؛ ای دیده ور جبهه اسلام کجایی را سرداد و هم اینک نیز بزرگان جنگ سوسنگرد با یاد و نام او به  همرزمی با این شهید والا مقام افتخار می کنند .

 

آ قای روانستان در پایان به ذکر یک خاطره جالب و شنیدنی از دوران اسارت پرداختند و با این شعر به سخنان خود خاتمه دادند.

 

صهبای  مردان  خدا  اکسیر  درد   است                  با درد بی دردی خداجو در نبرد است

 

آن جا که مرگ سرخ آغاز حیات است                 مردن  مراد  جمله ی  مردان مرد  است

 

در پایان همایش به رسم یاد بود از تعدادی از حماسه سازان سوسنگردی تقدیر و تشکل بعمل آمده. از استال فارس (شیراز) حجت الاسلام والمسلمین مهدی بامداد فرزند شهید بامداد به نمایندگی از خانواده معظم شهدای استان فارس لوح تقدیر و یک فرش دست باف که مزین به آیه شریفه"وان یکاد "بود دریافت نمودند .

 

 از کازرون برادران رضا حسن زاده، رزمنده، جانباز و برادر 3 شهید دوران دفاع مقدس، مصطفی خسروی، رزمنده، جانباز فرزند جانباز و برادر 2 شهید دوران دفاع مقدس لوح تقدیر و هدایا دریافت نمودند.

 

از استان بوشهر نیز برادر جانباز و آزاده محمدباقر رنجبر بوشهری لوح تقدیر و هدیه دریافت نمودند.

 

از حاشیه های جالب و قابل ذکر همایش کشف و شناسایی تعدادی از رزمندگان پس از قریب به 30 سال از جنگ بود. که خوشحالی طرفین را به همراه داشت و مجدداً پس از سالها همدیگر را در آغوش گرفته و از ناگفته های آن دوران سخن به میان آوردند .

 

با توجه به نقش و اهمیت جایگاه رزمندگان فارس و بخصوص رزمندگان کازرونی در حماسه سوسنگرد امید آن می رود که سال آینده این همایش با شکوه در شیراز و یا شهرستان کازرون برگزار گردد. البته به شرط اینکه مسئولین و متولیان امر در استان به این مهم اهتمام داشته و داوطلب برگزاری این مراسم باشند.

 

در پایان جا دارد ، از زحمات بی شائبه برادر امیدوار که در امر هماهنگی و انجام امورات مربوط به پرواز و همایش مارا یاری نمودتد و موجبات برگزاری این همایش به نحو شایسته را فراهم نمودند تشکر و قدردانی نماییم . همچنین از فرمانده محترم تیپ دوم امام سجاد (ع)  جناب سرهنگ محمد حسینی به جهت مساعدت در امر انتقال رزمندگان به شیراز و بالعکس.

 

برادران اعزامی از کازرون :

 

رضا حسن زاده، مصطفی خسروی، سید محمد تقی دیده ور، اصغر شجاعی، بهرام گلستان، احمد عبادی، علی زیبایی، علی محمد روانستان، کاظم پدیدار، غلامرضا صادقی، محسن داودی، مصطفی سقازاده، علی جوکار، علی ویس باصره، علیرضا صفایی، اسکندر قائدی، هدایت الله جلیل پور، کاظم فراست، قاسم اندام ، قدرت ا... جوکار، میثم دهقان، کاظم دهقان، نصرالله خسروی ، نورمحمد دهقان، سید معصوم بازیار، قدرت ا... سیفی، محمدرضا پهلوانی، محمدتقی پیرایش، محمد راسته، محمود پورحاجی، مسعود موذنی، حسنعلی بازیار، عباس قاسمی، نجف امین افشار، محسن رنجبر.

 

برادران اعزامی از شیراز :

 

برادران سعید گردشی- احمد عبداله زاده- عبدالرسول مختاری نژاد- عباداله کرونی- محمد ابراهیمی- اصغر قره قانی- ولی تندرو- احمد درکام- محمدرضا درکام- مهدی بامداد- رضا شمس آبادی- یدالله فهندژ - عبدالحسین صابری.

 

برادران اعزامی از بوشهر:

 

اسماعیل ماهبنی- محمدباقر رنجبر- مختار احمدی پور- یوسف بختیاری- اسماعیل ریشهری- عباس نیری- حجت شاکر درگاهی- محمدحسن خسروی.

نویسنده: كاظم پديدار
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علي محمد روانستان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۴
0
1
دست برادر عزيز، حاج كاظم پديدار درد نكند. همين يادداشت‌ها و نوشته‌هاست كه با قوت و قدرت جلو ديو نسيان ايستاده و اجازه نمي‌دهد كه خاطرات زيباي بهترين جوانان اين مرز و بوم به فراموشي سپرده شود.
سال‌هاست كه خود نيز مشغول خدمت در عرصه‌ي ترويج اين مهم مي‌باشم. همين ‌جا فرصت را غنيمت شمرده و از يكايك دوستان و همرزمان تقاضا مي‌كنم كه در صورت صلاحديد، خاطرات مكتوب خود را به ايميل بنده ارسال كرده تا در فرصت‌هاي مناسب از آن‌ها استفاده شده و منتشر گردد. باشد تا از اين رهگذر، جوانان مشتاق و طالب آگاهي از حماسه‌هاي ماندگار ديروز، بتوانند استفاده كرده و بهره‌ي لازم راببرند.
jchtjcwo
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
0
1
20
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳