پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۱
«تاریخ ایران اسلامی» عنوان نرم افزار جدیدی است که بخش تاریخ مرکز علوم اسلامی نور عرضه خواهد کرد.

در این نرم افزار متن کامل تعداد 294 عنوان کتاب عرضه شده که برخی از آنها چندین مجلد است. کاربران می توانند متن کامل این متون را در اختیار داشته و هر کلمه ای را بخواهند جستجو کنند.

این جستجو با شیوه های مختلفی که به طور معمول در نرم افزارهای نور کاربرد دارد، انجام می شود. جدای از امکان جستجو، امکان مطالعه کامل کتاب به صورت صفحه به صفحه وجود دارد. محدوده تاریخی آن از آغاز ورود اسلام در ایران تا مشروطه است.

 هدف اصلی ارائه متون قدیمی است گرچه در مواردی برخی از آثار جدید نیز ارائه شده است.

در راهنمایی که برای این برنامه نوشته شده چنین آمده است:

 « نرم‏افزار تاريخ ايران اسلامى، مشتمل بر مهم‏ترين كتاب‏هاى كهن مربوط به تاريخ ايران است. دامنه جغرافيايى ايران هر چند در طول تاريخ متغير بوده است، اما آنچه مورد نظر ما در اين كتابخانه است، تمام سرزمين‏هايى است كه تحت نفوذ فرهنگى و تمدنى ايران بوده‏اند و تاريخ آن‏ها به زبان فارسى تدوين شده است.

مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى پيش از اين گام‏هايى در ديجيتالى كردن كتاب‏هاى تاريخى برداشته است كه همه در يك راستا و به منظور ارائه طرحى كلى از تاريخ اسلام و ايران مى‏باشد. توليد نرم افزار نور السيره 2، جغرافياى جهان اسلام، سيره معصومان و تراث، در راستاى همين طرح كلى بوده است.

نرم افزار نور السيره 2، بيشتر به جنبه عمومى تاريخ جهان اسلام و سيره و انساب قبايل و موضوعاتى از اين دست توجه دارد و نوعى تاريخ عمومى مسلمين است و كتابهاى موجود در برنامه نيز تأمين كننده همين هدف است و چنان كه نرم افزار تراث، منابع ادبى و تاريخ اجتماعى اسلام را پوشش مى‏دهد، به همين منوال نرم افزار جغرافياى جهان اسلام به جغرافياى عمومى اماكن و سرزمين‏هاى اسلامى به اصطلاح جغرافياى تاريخى مى پردازد. از اين رو اقدام به تهيه نرم افزارى كه خاص تاريخ ايران اسلامى، كه بخشى مهم از جهان اسلام مى‏باشد، ضرورتش آشكار و در راستاى همان طرح كلى مى‏باشد.

اين نرم‏افزار تلاشى است براى معرفى تاريخ، فرهنگ و تمدن بزرگ ايران اسلامى كه راه دست‏يابى به اطلاعات مربوط به تاريخ ايران را تسهيل نموده و ابزار تحقيق و پژوهش را براى همه فرهيختگان به خصوص تاريخ‏دانان، مورخان و دانش‏پژوهان اين رشته فراهم مى‏نمايد. دشوارى متن‏هاى قديم تاريخى فارسى و پراكنده بودن اطلاعات آن‏ها و نبود نرم‏افزارى كه دربردارنده متون اصلى مربوط به تاريخ ايران باشد، از جمله نكاتى است كه ضرورت پرداختن به اين طرح را روشن مى‏سازد.»

* * *

مرکز نور پیش از این نرم افزار جغرافیای جهان اسلام داده بود که اکنون نسخه دوم آن در حال تهیه است و شامل 430 عنوان کتاب خواهد بود. این در حالی است که نسخه اولیه آن شامل حدود هشتاد عنوان کتاب می شد.

همچنین نرم افزار «معصومین» نیز در دست تهیه است که برای اولین بار ارائه خواهد شد. در این نرم افزار نیز بیش از 410 عنوان کتاب (بیش از هزار جلد کتاب) خواهد بود.

به احتمال بسیار، نخست نرم افزار معصومین، سپس ایران اسلامی و پس از آن جغرافی به بازار عرضه خواهد. شد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷