پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۷
علي اسدزاده

(( و من يعظم شعائر ا... فانها من تقوي القلوب ))

در آستانه محرم الحرام تاسوعا و عاشوراي حسيني و آماده شدن عاشوراييان براي برپايي هرچه باشكوه تر عزاي سرور آزادگان و سيد مظلومان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) هستيم . آري همه بر اين باوريم كه يكي از شعائر بزرگ اسلامي و مذهبي ما محرم و عاشوراست .

شعائر بزرگي كه براي تعظيم و بزرگداشت و نگه داشت و ساري و جاري زمان بودن آن ، صدها سال است كه شيعيان اهل بيت عصمت و طهارت از هرگونه بذل جان و مال دريغ نداشته اند و در اين راه چه زجر ها ، زندانها ،شكنجه ها ، تبعيد ها ، آوارگي ها و داغ ها كه نديده اند ، چه كشته ها كه نداده اند و چه صبر و تحملها و مقاومت ها كه نكرده اند و الحمد ا ... كه حاصل آن هم جز خير و خوبي ، عزت و آزادگي ، سرفرازي و بالندگي و عظمت و اقتدار نبوده است و براي دشمنان هم جز خواري و خفت ، نكبت و ذلت و رسوايي و ناكامي نتيجه اي نداشته است و بدينوسيله روش و منش و قيام اهل بيت (ع) مخصوصا عاشورا را براي هميشه زنده و پوينده نگه داشته است .

اين موضوع آنقدر مهم و تحرك آفرين بود كه هميشه مورد خشم دشمنان اسلام و تشيع قرار گرفته است بطوريكه خلفاي بني اميه وبني عباس و حكومت هاي جور در طول تاريخ با تمام توان در صدد جلوگيري و محو آن بوده اند و در مقابل شيعيان با فداكاريها و جانفشاني هاي زايد الوصفي آن را حفظ كرده اند و اين خود منشاء نهضتها و انقلاب هايي از جمله انقلاب اسلامي ملت ايران گرديده است و در واقع يكي از دستاورد هاي بسيار مهم ايثار و مقاومت شيعه و زنده نگه داشتن محرم و عاشورا ، پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و نظام جمهوري اسلامي است كه امروز با صلابت و اقتدار و عزت هرچه بيشتر در جهان مي درخشد و اميد همه مستضعفان عالم و خار چشم مستكبران گرديده است كه امام امت (ره) فرمودند : ((ما هرچه داريم از محرم و صفر داريم )) و بر زنده نگه داشتن و هرچه با شكوه تر برگزار كردن آن سفارش فرمودند .

اما دشمنان و مخالفين سرسخت اين شعائر و مراسم ها هنگاميكه از جلوگيري آن عاجز ماندند در صدد تحريف و انحراف آن بر آمدند و سعي در مخدوش نمودن و غلط جلوه دادن اين مراسم نمودند و عده اي به عنوان گوينده يا نويسنده و مداح و ..... مامور اين انحراف شدند و دراين مجالس و محافل به نشر مطالب غلو آميز و يا خرافي و غير صحيح و تحريك احساسات از راه غلط و انحرافي آنان پيروي نمودند و رواج مطالب خرافي ودون شان ، باعث سوء استفاده دشمنان قرار گرفته و مي گيرد و اخيرا متاسفانه به حدي پيش رفته كه موجب نگراني علماء اسلام و مراجع عظام تقليد و مقام معظم رهبري گرديده است .(1)

در حاليكه اهداف نهضت كربلا بسيار روشن و عاري ازهرگونه هواهاي نفساني و خرافات و موهومات و شعارهاي عاشورا روشنگرانه ، آزاديخواهانه و افشا گرانه ي هرگونه نفاق ، ريا، تزوير و نهيب بيداري مردم غفلت زده و ستم كشيده و مرعوب براي رهايي از ستم و نجات از بند نفاق بوده و هست . يكي از آن شعارها ، شعار حيات بخش (هيهات منا الذله )(2) است كه به بهترين شكل موضع تشيع را درطول تاريخ و در مقابل ستمگران مشخص كرده و نشان مي دهد كه تپش نبض عاشورا در رگ هاي تاريخ هميشگي است ، حماسه عاشورا تبلور همه مبارزات و سلحشوري ها با صبغه الهي مي باشد كه از ازل تا ابد به صحنه حيات بشر نور مي بخشد .

اين يك عرضه عظيم تبليغي است كه اگر با آگاهي و شناخت و ((شور و شعور )) كامل مورد استفاده قرار گيرد بهترين فرصت براي ارتقاء فرهنگ اسلامي جامعه خواهد بود و در غير اين صورت مبدل به صحنه هاي خرافي و بي ثمر ومهيا براي تحريف ارزشهاي ديني خواهد شد به همين جهت تمام مصلحان و اسلام شناسان دردمند همچون علما و دانشمندان سلف به ويژه امام امت (رض) و استاد شهيد مرتضي مطهري (رض) و همچنين مقام معظم رهبري دام ظله العالي كه دلسوز دين هستند براي پاكسازي مجالس عزاداري و هيات هاي عزاداري از خرافات و بدعتها قدم جلو گذاشته اند و به روشنگري پرداخته و مي پردازند و بارها خواستار برگزاري هرچه با شكوه تر و در عين حال سالم و كار آمد آن شده اند .(3)

لذا توجه و عنايت خاص همه عاشقان حسيني و عاشوراييان و برنامه ريزان عزاي سيد مظلومان ابا عبدا .. الحسين (ع) را قبل از محرم به فرمايشات مقام معظم رهبري ، امام راحل (رض) و ديگر علما و مراجع عظام در اين يكي دوسال گذشته در رابطه با محرم و برپايي عزاي حضرت سيدالشهدا حسين بن علي (ع) جلب مي نماييم .

 

((ان الاسلام بدءُه محمدی و بقاءُه حسینی))

*اسلام آغازش از رسول خدا (ص) و استمرارش از حسین بن علی (ع) است*

محرم ماه بیداری و هوشیاری ، ماه سر دادن شعار های حماسی و معرفی مکتب حسینی ، ماه بازخوانی وقایع کربلا و عاشورا، ماه طپیدن قلب ها و ریختن اشک ها ، ماه اقتدا به اسوه ایثار و فداکاریها است.

ماه احیای امر به معروف و نهی از منکر ، ماه رسوا کردن ظالمین خودکامه و مستکبر و ماه افشاء نفاق منافقین و خیانت خیانتگران است .

ماه مقاومت پیشگی و استکبار ستیزی است ، خلاصه ماه شور و شعور و سوک ارادتمندان به ذریه فاطمه زهرا (س) ، علی مرتضی (ع) و محمد مصطفی (ص) حسین بن علی (ع) است.

این همه عشق و شور که سبب اجتماعات با شکوه و بی نظیر عزاداری ، روضه خوانی ، مرثیه سرایی، سینه زنی، زنجیر زنی ، گریه و زاری و بی تابی می شود ، فوق العاده است و توان وصف و تقدیر و تحسین آن از عهده هیچ قلمی ، بیانی و کسی بر نمی آید و در طول تاریخ هرچه منافقین و مستکبرین تلاش کردند تا ان را خاموش نمایند نه تنها نتوانستند بلکه روز به روز قلب های بیشتری را تسخیر و دل های شیفته را مجذوب خود کرد و سال به سال دامنه ان گسترده تر و آتش دشمن سوز ان شعله ور تر شده و باعث احیا و پایداری اسلام ناب محمدی (ص) گردیده است .

مگر نه حضرت ختمی مرتبت رسول مکرم اسلام حضرت محمد (ص) برای دعوت و هدایت مردم به این دین مبین که کاملترین و آسانترین همه ادیان الهی است زحمات و مشقات و اذیت و آزار های طاقت فرسایی را تحمل کرد و سرانجام خود را فدای آن نمود تا آن را مستقر و حکومت اسلامی تشکیل و سرانجام بر امپراتوری های کفر و شرک و نفاق آن زمان غالب گشت و صدای رسای دعوت به توحید به دنیا رسید و فرزند برومندش رهبر آزادگان ،پیشوای مصلحان ،رسوا گر منافقان، در هم شکننده مستکبران ، شجاع شجاعان حسین بن علی (ع) هم برای احیای اسلام ناب محمدی (ص) و آزادی آن از چنگ خلفای غاصب و منافق و قدرت طلب قیام کرد و اسلام ناب و اصیل محمدی (ص) را احیا و استمرار بخشید و در این راه خود و یارانش را فدا نمود و از بعد از واقعه عاشورای محرم سال 61 تا بحال شیعه ، همان پیروان و عاشقان واقعی اهل بیت عصمت و طهارت با ایثار و فداکاری ها و هدایت ائمه اطهار (علیهم السلام) علمای اعلام و مراجع عظام خود با برپایی عزای حضرت سید الشهدا (ع) دین خدا را پابرجا و احکام الهی را از گزند پیرایه ، نفاق و شرک درامان داشته است و می رود تا هرچه بیشتر زمینه فرج منتقم خون مظلوم کربلا ، در هم کوبنده کاخ های ظلم و ستم و محو کننده هرگونه آثار شرک و ریا را فراهم آورد .

همانطور که در قسمت اول گفته شد عزاداران بصیر حسینی همه واقفند که جبهه ریا و کفر و نفاق وقتی از خاموش کردن شعله های عزای استکبار سوز حسین بن علی (ع) نا امید شدند در پی آن بر آمدند که آن را از محتوا خالی ، و عقل و شعور را از شور و شعار بگیرند.

که اگر عزای ابا عبدالله الحسین (ع) خطری و ضرری برای مستکبرین نداشته باشد شاید حمایت هم بکنند تا مردم مشغول باشند و هرچه میخواهند گریه کنند و سینه و زنجیر و قمه بزنند همانطور که اگر اسلام هم برای آنها خطری نباشد و مانعی برای ظلم و ستم و تعدی و چپاول آنها نباشد آنها هم کاری ندارند کما اینکه متاسفانه بسیاری از حکومت ها و سردمداران کشور های اسلامی که سلطه جهانخواران را پذیرفته اند تحت حمایت انها قرار دارند زیرا که اسلام آنها مصداق همان اسلام آمریکایی است که امام راحل (رض) فرمودند : و اسلام ناب همان اسلام حسینی است که عزاداران بصیر حسینی مدعی آن هستند.

بنابراین شور وشعور دو رکن مهم و محور اساسی همه عزاداری ها بوده و باید باشد.و همانطور که شور حسینیمان تقویت می کنیم شعور حسینیمان هم باید .....

و جان و تن ما هم از تاسوعا و عاشورا باید شور و شعور توامان بگیرد. به هوش باشیم و همچنانکه پیامبر خدا (ص) و ائمه هدی (ع) در این راه ایستادند و سرانجام خود را فدا نمودند تاسوعاییان و عاشوراییان هم از نهیب و تهدید دشمنان نمی هراسند ودر این راه آماده هرگونه فداکاری با جان و مال خود هستند.متوجه باشیم که دشمن بیشتر به دنبال این است که از این دو رکن اساسی عزاداری یعنی (شور و شعور ) شعور را بگیرد مثلا در برنامه های عزاداری ، سینه زنی و زنجیر زنی و نوحه خوانی به منزله شور است و منبر و خطابه و گفتن معارف دینی و احکام الهی از مصادیق شعور است و سعی و تلاش دشمن بیشتر این است که عزای حسینی را از منبر و خطابه دور نماید و جوری القا نمایند که حالا وقت موعظه و نصیحت نیست و یکی دیگر از خواسته های دشمنان آلوده کردن عزاداری ، نوحه و روضه خوانی به مطالب بی اساس ، خلاف واقع و دون شان ائمه اطهار و خرافات و موهومات است . برای اینکه ما در این رابطه در دام دشمنان و شیطان قرار نگیریم و عزاداری ما باعث خشنودی پیامبر اعظم و اهل بیت طاهرینش گردد بهترین راه توجه به هشدار ها و رهنمون های علمای اعلام و مراجع عظام شیعه به خصوص مقام عظمای ولایت و تبعیت از انهاست.

اللهم عجل لولیک الفرج

 

1. نگرشي بر عزادري ها جايگاه و آسيبهاو راهكارها

2. الاحتجاج - ج 3 ص 300

3. گزيده هيات هاي مذهبي نمونه

نویسنده: علي اسدزاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲