پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۹۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۷
علي بحراني
در مطلب قبلی با نام " آب بهجت آباد" کمی پیرامون وجه تسمیه آن و نقش مرحوم بهجت العلما بحرانی در ایجاد آن چاه اشاره گردید اما مرحوم بهجت العلما دارای کرامات دیگری نیز بوده که از جمله آنها نماز باران معروف ایشان است.
 
ظاهرا مرحوم بهجت العلما در چند مقطع مختلف که کازرون دچار خشکسالی گردیده، به درخواست مردم نماز و دعای باران را به جا آورده که دو نماز ایشان که در همان موقع منجر به باران گردیده بسیار معروف است. اما بزرگان و کهن سالان حاضر تنها یکی از آن نمازها را عینا به خاطر دارند و نماز دیگر به لحاظ گذشت سالیان تنها سینه به سینه نقل کلی گردیده.
 
اما نماز باران ایشان را که هنوز پیرمردان و پیرزنانی که بیش از 70 سال سن دارند آن را به خاطر می آورند، مربوط به بیش از 65 سال پیش و زمانی است که نزول رحمت الهی به تاخیر افتاده بود و کشت و زراعت کشاورزان و دامداران در گرو بارش باران بود. همچنین خشکسالی عامل بی رونقی اقتصاد و معیشت و عامل بروز بیماری خصوصا برای مردم عموما فقیر آن زمان گردیده بود. مردم هم برای گشودن گره از این قهر الهی، چون همیشه رو به علمای بزرگ شهر آوردند و مردم کوی علیا درخواست نماز استسقا را پیش امام جماعت مسجد جامع شیخ یعنی مرحوم شیخ عبدالطیف بحرانی (بهجت العلما) می برند.
 
ایشان تاکید می نماید که همه بیایند. مادران با کودکان و نوزاد در بغل، چوپانان با احشام و دام و مرغ و خروسها و مردان با خضوع و لبهای تشنه. خود ایشان هم از سه روز قبل روزه گرفته و روز موعود خیل عظیم جمعیت مردم با کودکان و احشام در مسجد جامع شیخ تجمع کرده و سپس در حالی که تنها لکه های ابری در آسمان بوده پشت سر مرحوم بهجت العلمای بحرانی به سوی خرمنگاه مرحوم حاج حسین شریف (محل احداث هتل بیشاپور فعلی پشت تپه شادی) به راه می افتند. در طول مسیر مرحوم شیخ نجف پناه (نوه دختری مرحوم شیخ یوسف مجتهد بحرانی) با صدای زیبا و رسای خود فریاد می زده " فریاد یا محمدا" و مردم پاسخ می گفته اند. همچنین ایشان چوشی /chovshi (چاووشی) و اشعاری در ثنای حضرت حق قرائت می کرد.
 
به گفته حاضران در این مراسم در محل خرمنگاه شیخ بحرانی نماز و دعای استسقا را رو به چند جهت مختلف به جا می آورد و پیرزنان و پیرمردان امروز حتی عباراتی را که مرحوم بهجت العلما بر لب جاری می ساخته را به یاد دارند که چه معصومانه خداوند را فریاد می زده  " اللها، واحدا، احدا، صمدا و..." و هم آنان با چشمهای اشکبار بیان می دارند که چگونه تا به خانه رسیدند از شدت باران سراپا خیس گردیده بودند.
 
در حاشیه برگزاری همایش آئین های ایرانی در کازرون و تهران، کلیپی از صحنه های سریال به یادماندنی امام رضا(ع) مربوط به سکانسی که آن حضرت به قبله دعای باران می رود و دعای ایشان همانجا گیرا می گردد پخش گردید. نگارنده به مجری برنامه مراجعه نمود و ابراز داشت که چنین صحنه ای ما در خود کازرون داشته ایم که ایشان در خلال برنامه وقتی برای مطرح نمودن آن در نظر گرفت اما به دلیل محدود بودن زمان برنامه فرصت ارائه آن میسر نگردید که اگر می شد چه زیبا و به جا و معنوی بود و ای کاش بزرگواران کازرونی چون آقای فرشته حکمت، که دستی در تولیدات تلویزیونی دارند آن مراسم را به صورت کلیپی بازسازی می نمودند.
 
چنین شخصیتی به همراه بزرگان دیگری همچون مرحوم مرآت الشعرا و شیوخ جلیل القدر خاندان بحرانی امروز در زیر پی های سیمانی اداره ارشاد آرمیده اند و ای کاش فرهنگ مقبره سازی و المان سازی در آن زمان که قبرستان مقام به تیغ لودرها تسطیح می گردید هم رونق داشت. اما بازهم خوشحالیم که پایه های اداره فرهنگ و ارشاد کازرون بر شانه های امثال این بزرگواران استوار است و این سنبل و نمادی حقیقی از آنان است.
 
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
;
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
0
0
عزيز دلم او ... امروزي نبود يعني او دل از دنيا كنده بود حزبي و جناحي نبود فقط خدا را مي شناخت كه باران شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
0
0
واقعا اونا صاف و صادق بودن و از دلشون هرچیزیو می خواستن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳