پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۹
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس خبر داد:
وی در رابطه با بازدیدهای میدانی از برخی مناطق جنگلی از خشکی ریشه درختان بلوط در منطقه دشت برم کازرون خبر داد و علت آن را تنش خشکسالی و تضعیف درختان بلوط و هجوم حشرات اعلام کرد.
مدیر کل منابع طبیعی استان فارس از وارد شدن خسارت دو هزار و 300 میلیارد ریالی خشکسالی به عرصه های منابع طبیعی این استان طی مدت اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، غلامرضا غلامی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران به خسارتهای خسکسالی اشاره کرد و گفت: با بررسیهای بعمل آمده توسط کارشناسان این اداره، مساحت عرصه های خسارت دیده اعم از اراضی جنگلی، ‌مرتعی،‌بیابانی و آبخیزداری نزدیک به 9 میلیون هکتار بوده است.
 
وی افزود: از بین رفتن پوشش گیاهی، ‌کاهش تولید علوفه، طغیان آفات وبیماریها، کاهش درآمد روستائیان و عشایر از محل معیشت اصلی و قطع درختان برای کسب درآمد از جمله خسارتهایی است که خشکسالی وارد کرده است.
 
مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در خصوص خسارتهای وارد شده به جنگلهای طبیعی از جمله کمبود شدید تولید بذور درختان جنگلی اشاره کرد و گفت: به دلیل کمبود بارندگی اکثر گونه های درختان مادری قادر به تولید بذرکافی با قوه نامیه مناسب نیستند علاوه بر این ضعف فیزیولوژی درختان نیز آنها را برای حمله آفات و امراض آماده کرده و منجر به طغیان انواع آفات در سالهای پس از خشکسالی به جنگلهای طبیعی شده است.
 
وی مهمترین پروژه های بخش جنگل که تحت تاثیر عوارض خشکسالی قرار گرفته را پروژه های تولید نهال، جنگلکاری، توسعه فضای سبز، غنی سازی، پارکهای جنگلی و پروژه مراقبت ونگهداری برشمرد و اظهار داشت: براثر خشکسالی وعدم پراکنش مناسب بارندگی، همچنین کاهش وخشک شدن آب چاههای حفرشده، آبیاری نهالها و درختان غرس شده با مشکلات جدی روبرو هستیم به گونه ای که در خصوص پروژه غنی سازی کاهش شدید بارش در سال گذشته موجب عدم سبزشدن بذور گونه های جنگلی شده است.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه کاهش میزان تولید علوفه در پروژه‌‌های بیابانی از دیگر خسارات قابل توجه خشکسالی به منابع طبیعی است، خاطر نشان کرد: خسارت قابل ملاحظه ای به پروژه های اجرا شده در بخش بیابان وارد شده که بر اثر این عارضه بیش از 150 هکتار از اراضی بیابانی احیا شده از نظر کاهش میزان تولید علوفه دچار آسیب شده است.
 
غلامی افزود: به علت کاهش بارندگی، تولید علوفه در عرصه های مرتعی، پروژه های مرتعداری وپروژه های اصلاحی واحیای مراتع این استان دچار خسارات کلی شده و همچنین بیش از هفت میلیون هکتار از مراتع، از نظر تولید علوفه نیز خسارات زیادی وارد شده به گونه ای که ‌نظام مدیریت چرا از هم پاشیده است.
 
وی در رابطه با بازدیدهای میدانی از برخی مناطق جنگلی از خشکی ریشه درختان بلوط در منطقه دشت برم کازرون خبر داد و علت آن را تنش خشکسالی و تضعیف درختان بلوط و هجوم حشرات اعلام کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳