پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۵
بهزادثابت ابراز داشت: بناي تاريخي باغ نشاط لارستان به عنوان موزه مردم‌شناسي به بهره‌برداري رسيد و قلعه كريشكي لارستان به موزه مردم‌شناسي، خانه تاريخي مصطفوي در بافت تاريخي به هتل سنتي، مدرسه بستان‌پور كازرون به موزه مردم‌شناسي و حمام تاريخي دوان نيز به موزه مردم‌شناسي تغيير كاربري داده شد

بهزادثابت ابراز داشت: بناي تاريخي باغ نشاط لارستان به عنوان موزه مردم‌شناسي به بهره‌برداري رسيد و قلعه كريشكي لارستان به موزه مردم‌شناسي، خانه تاريخي مصطفوي در بافت تاريخي به هتل سنتي، مدرسه بستان‌پور كازرون (دبيرستان شاپور سابق) به موزه مردم‌شناسي و حمام تاريخي دوان نيز به موزه مردم‌شناسي تغيير كاربري داده شد

به گزارش كازرون نما به نقل از فارس، بهزاد علي ثابت بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به لزوم ترويج و توسعه ميراث معنوي، در راستاي اهداف حفظ و معرفي ميراث فرهنگي كشور به ‌ويژه مواريث معنوي، به منظور ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، شناخت و معرفت هر چه بيشتر از فرهنگ معنوي عاشورا كه يكي از ارزنده‌ترين و پرمعناترين مواريث فرهنگي كشور است و نيز پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري و حمايت‌هاي معظم‌له، خانه تاريخي علمداري به خانه مداحان تغيير كاربري يافت و طبق تفاهمنامه‌اي در اختيار هيئت مداحان شيراز به سرپرستي احد د‌ه‌بزرگي شاعر برجسته شيرازي قرار گرفت.

علي ثابت با اشاره به اينكه حيات بخشيدن دوباره به بنا‌هاي تاريخي با بازگردندن آنها به صحنه اجتماع شكل مي‌گيرد، گفت: با اين سياست كلي سعي مي‌شود بنا‌هاي تاريخي پس از مرمت و بازسازي به گونه‌اي صحيح مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

اين مقام مسئول با اشاره به اينكه در اين مركز كلاس‌هاي آموزش شعرشناسي و مداحي، برنامه‌هاي مختلف فرهنگي و به ‌ويژه برنامه‌هاي فرهنگي عاشورا برگزار مي‌شود، بيان داشت: ان‌شاءالله با اين اقدام ارزنده شاهد ترويج و گسترش هر چه بيشتر فرهنگ عاشورا و مداحي به عنوان يكي از مواريث ارزشمند معنوي در شيراز مي‌شويم.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس در ادامه افزود: حيات بخشيدن به بنا‌هاي تاريخي با بازگرداندن آنها به صحنه اجتماع شكل مي‌گيرد كه با اين سياست كلي سعي مي‌شود بنا‌هاي تاريخي پس از مرمت و بازسازي به گونه‌اي صحيح مورد بهره‌برداري قرار گيرد كه در اين مورد بنا‌هايي طي ساليان اخير مرمت و به عناوين مختلف مورد بهره‌برداري قرار گرفته‌اند كه در اين راستا آب انبار وكيل شيراز پس از مرمت به موزه آب تغيير كاربري يافت و هم‌اكنون بازديدكنندگان بسياري دارد.

بهزادثابت ابراز داشت: بناي تاريخي باغ نشاط لارستان به عنوان موزه مردم‌شناسي به بهره‌برداري رسيد و قلعه كريشكي لارستان به موزه مردم‌شناسي، خانه تاريخي مصطفوي در بافت تاريخي به هتل سنتي، مدرسه بستان‌پور كازرون (دبيرستان شاپور سابق) به موزه مردم‌شناسي و حمام تاريخي دوان نيز به موزه مردم‌شناسي تغيير كاربري داده شد.

وي اضافه كرد: بقعه شيح امين‌الدين بلياني كازرون نيز پس از مرمت به موزه سنگ تبديل مي‌شود.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس در مورد ويژگي‌هاي تاريخي خانه علمداري تصريح كرد: اين بناي تاريخي در بن بست هوايي محله سرباغ بافت تاريخي شيراز واقع شده كه از بنا‌هاي ارزشمند دوره قاجار است.

ثابت در ادامه خاطرنشان كرد: ورودي بنا در ضلع شمالي قرار دارد و بخش اصلي ساختمان در غرب حياط احداث شده كه شامل تالار بزرگ با درك‌هاي چوبي و ديوار‌هاي آيينه‌كاري و سقوف چوبي منقوش است و آيينه‌كاري‌هاي اين قسمت سبك متفاوتي با ديگر بنا‌هاي اين دوره تاريخي دارد كه از جمله به كار بردن قاب‌هاي آيينه‌اي بزرگ به جاي طاقچه و رف است.

وي افزود: در‌هاي تالار منبت‌كاري و درك‌هاي چوبي آن با هنر گره چيني تزئين داده شده و همچنين از هنر گچ‌بري نيز در تزئين بنا استفاده شده است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳