پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۵۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۳
قربانیان خشکسالی فارس
خشکی دریاچه ها و تالابها، آسیب به بخش کشاورزی و تولیدات آن و کم آبی دشتها تنها قربانیانی نبودند که خشکسالی بر پیکر آنان فاتحانه ضربه می زد بلکه اکنون سوسکهای چوب خوار نیز به عنوان دستاورد جدید خشکسالی بلوط های استان فارس را نشانه گرفته اند.

خشکی دریاچه ها و تالابها، آسیب به بخش کشاورزی و تولیدات آن و کم آبی دشتها تنها قربانیانی نبودند که خشکسالی بر پیکر آنان فاتحانه ضربه می زد بلکه اکنون سوسکهای چوب خوار نیز به عنوان دستاورد جدید خشکسالی بلوط های استان فارس را نشانه گرفته اند.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، خشکسالی استان فارس چندی است که روزهای موفقیت آمیزی در استان فارس داشته و به خوبی توانسته فاتح میدانهای مختلف زیست محیطی، کشاورزی، باغداری، دامداری و... باشد.

خشکی تالابهای و دریاچه های مختلف استان فارس و پیامد آن بیکاری افرادی که از ناحیه این بخش اشتغال داشتند نظیر ماهیگیران و... ازجمله آسیبهایی بود که خشکسالی در استان فارس ایجاد کرد.

خشکسالی در حوزه کشاورزی استان فارس نیز وارد شد و توانست در سایه کشاورزی به نسبت سنتی استان فارس موفقیتهایی را در ضربه زدن به این بخش از آن خود کند بدین ترتیب که تولیدات بخش کشاورزی در پی وقوع خشکسالی و کم آبی به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد که از آن جمله می توان به کاهش تولیدات گردوی شهرستان بوانات، کاهش تولیدات انجیر استهبان اشاره کرد.

افت سفره های زیرزمینی استان فارس نیز ازجمله دستاوردهای این پدیده به شمار می رود که دشتهای استان فارس را در این حوزه آسیب پذیر کرده است.

و اما اکنون خشکسالی دستاورد دیگر خود را در حوزه عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست به ارمغان آورده و آن هم هجوم سوسکهای چوب خوار به بلوطهای زاگرس نشین در شهرستان کازرون و دشت برم است.

سوسکهای چوب خوار حیات را از درختان می گیرند و از این بعد خطری جدی برای درختان به شمار می روند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس در این رابطه به خبرنگار مهر در شیراز گفت: با توجه به خشکسالیهای اخیر هر ازچندگاهی با وقوع آفات و بیماریها در عرصه های جنگلی در استان رو به رو هستیم و دلیل آن نیزعدم تامین آب بوده است.

علی جواهری با بیان اینکه این خشکسالیها زمینه را برای شیوع و طغیان امراض فراهم کرده، افزود: این امر تنها مربوط به جنگلهای استان فارس نبوده و در مناطق غرب به ویژه ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری نیز وجود دارد.

 

شیرابه درخت پس از هجوم سوسکهای چوب خوار

وی با اشاره به اینکه وضعیت جنگلهای استان فارس در درگیری با امراض حادتر از دیگر مناطق است، افزود: اخیرا سوسکهای چوب خوار به جنگلهای بلوط شهرستان کازرون (دشت برم) هجوم برده و آسیبهای زیادی را به این درختان رسانده اند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس تصریح کرد: البته این هجوم فقط مربوط به جنگلهای دشت برم نیست بلکه در دیگر نقاط استان فارس نیز دیده شده اما به اندازه دشت برم حاد نیست.

جواهری با بیان اینکه این آفات تسریع در مرگ تدریجی درختان است، افزود: محققان کاملا مخالف استفاده از سموم برای از بین بردن این آفت هستند چراکه آثار سوی به جا مانده از آن بیشتر از آثار مثبت است به همین دلیل دستگاه های متولی برای استفاده از مواد شیمیایی به منظور از بین بردن این امراض با مشکل مواجه هستند.

 

دوره زندگی سوسک چوب خوار

وی با بیان اینکه به منظور مقابله با این سوسکهای چوب خوار که دارای گونه های مختلفی نیز هستند اقداماتی انجام شده، بیان کرد: نحوه مقابله با این امراض مستلزم شناسایی برای تکمیل مباحث مربوط به این آفات است که در این راستا با ارگانهایی نظیر دانشگاه شیراز هماهنگی شده و محققین از این منطقه بازدید کرده اند و علاوه بر این اکیپهای مختلفی از مرکز موسسه آفات و بیماریهای گیاهی از تهران به این منطقه آمده و پس از تحقیق نمونه هایی را به خارج از کشور فرستاده اند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: به منظور شناسایی دقیق عوامل بیماری زا همایشی نیز برگزار و اقداماتی برای شناسایی عوامل بروز این آفات انجام و مقرر شد که طرحی تهیه شود و در پی آن پایشهای میدانی صورت گیرد.

جواهری عنوان کرد: با تهیه این مدل کانونهای توسعه آفات و بیماریها، نحوه توسعه و گسترش، بررسی آثار و عوامل موثر بر تشدید آفات و بیماریها بررسی و پس از آن مدلی به دست می آید که استنباط صحیحی از دلایل هجوم سوسکهای چوب خوار خواهیم داشت.

 

اشل نشان دهنده میزان عارضه بر درخت

وی گفت: استان فارس برای این امر پیشگام شده و موافقتهای اولیه نیز اخذ شده و پس از آغاز عملیات آن بروز آلودگی و ابتلا در جنگلهای پنج ناحیه رویشی خزری، ارسباران، ایران تورانی، کرمان خراسان و بخشی از فارس بررسی می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس در عین حال برای جلوگیری از بروز چنین آفات و امراضی آب رسانی را به عنوان یکی از راه حل ها برشمرد و افزود: عرصه های منابع طبیعی در استان فارس دو میلیون و 200 هزار هکتار است که با توجه به وسعت آن امکان آبرسانی به تمامی این مناطق به صورت کامل وجود ندارد.
 
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
0
0
باسلام . ممنون از تصاویر و مطالب جالب شما. استفاده کردم . موفق باشید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
0
0
استان کهگیلویه و بویراحمد این آفت نیز به درختان بلوط و گردو خسارات فراوانی وارد نموده است. با توجه به اینکه امکان هیچگونه مبارزه شیمیایی قابل توصیه جهت کنترل این آفت ارائه نگردیده و بعد از نفوذ لارو به داخل تنه هیچگونه سمی موثر نمی باشد ضرورت بررسی رو.شهای دیگر کنترل براساس جلوگیری از ورود لارو به داخل تنه متمرکز گردد. شناسایی کنترل گونه های مختلف جهت ردیابی وکنترل بااستفاده از تله های فرمونی و نوری ضروری است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۵
اذان صبح
۰۴:۵۰:۴۹
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۰۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۲۲
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۲۴