پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۵
قاسم صرافان، شاعری که در سیزدهمین دوره جایزه «کتاب فصل» مجموعه شعرش شایسته تقدیر شناخته شد، معتقد است این جایزه تنها جایزه‌ای است که جنبه مادی آن برایش اهمیت ندارد؛ چراکه برگزیده شدن کتابش در این دروه، اعتماد به نفس او و ديگران مولفان را افزایش مي دهد.
قاسم صرافان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: نخستین دفتر شعر من با عنوان «از آهو تا کبوتر» که در سیزدهمین جایزه «کتاب فصل» شایسته تقدیر شناخته شد مجموعه‌ای از 65 قطعه شعر آیینی در قالب غزل و رباعی است. البته بیشتر این سروده‌ها در وصف امام رضا(ع) سروده شده‌اند.

وی با تاکید بر این امر که عنوان کتاب نیز برگرفته از غزلی در وصف امام رضا(ع) است ادامه داد: این مجموعه در بهار امسال توسط انتشارات آرام‌دل منتشر شد. در شعرهای این مجموعه تعمدا سعی کرده‌ام از سمبل‌های آهو و کبوتر استفاده کنم. در رباعی‌ها نیز این دو کلمه بیشتر دیده می‌شود.

این شاعر در توضیح ویژگی‌های این مجموعه از دیدگاه خودش اظهار داشت: مهم‌ترین نکته‌ای که سعی کردم در این مجموعه رعایت کنم تلفیق شعر شاعرانه به معنای شعر انجمنی با شعر آیینی به معنای شعر هیاتی بود. این دو نوع شعر دو ساحت کاملا مجزا و مستقل با زبان ویژه خود هستند.

وی تشریح کرد: با تلفیق این دو نوع شعر قصد داشتم از یک سو شعرهایی را در کارنامه شعری‌ام داشته باشم که در مجالس مذهبی قابل استفاده باشند و از سوی دیگر با تصویرسازی‌هایی که در این شعرها انجام شده است نظر منتقدان نیز به این سروده‌ها جلب شود.

صرافان فعالیت جدی در عرصه شعر را از سال 1384 و با شرکت در محافل و انجمن‌های ادبی اصفهان آغاز کرده است.

وی درباره انگیزه‌اش از انتشار این دفتر شعر توضیح داد: تا زمانی که شاعری مجموعه شعرش را منتشر نکند در این عرصه چندان جدی گرفته نمی‌شود. برهمین اساس تصمیم گرفتم شعرهایم را منتشر کنم تا این شعرها توسط منتقدان و مخاطبان دیده شوند و از نظر آن‌ها در رفع نواقص کارهای بعدی‌ام استفاده کنم.

صرافان در ادامه درباره نحوه شرکتش در جایزه «کتاب فصل» افزود: از آن‌جا که خودم این مجموعه را برای شرکت در جایزه «کتاب فصل» به دبیرخانه این جایزه ارسال نکرده بودم در جریان برگزاری آن نیز نبودم. اما در حال حاضر که اثرم شایسته تقدیر شناخته شده است می‌توانم بگویم این تنها جایزه‌ای است که وجه مادی آن برای من اهمیت ندارد.

وی در توضیح علت این امر اظهار داشت: با توجه به این‌که «از آهو تا کبوتر» نخستین کتاب من است، انتخاب شدن این مجموعه در این جایزه اعتماد به نفس مرا بالاتر برده است و تشویق مضاعفی برای من در ادامه این مسیر به حساب می‌آید.

این شاعر در پایان یادآور شد: به نظرم مهم‌ترین جنبه برگزاری جایزه‌ای همچون جایزه «کتاب فصل» نیز جنبه تشویقی آن است. به ویژه آن‌که داوران به شاعران و نویسندگانی که برای نخستین‌بار کتاب منتشر کرده‌اند نیز توجه دارند و آثار آن‌ها را به دقت بررسی می‌کنند.
 
 
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۷
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۶:۲۹
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۳۹
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۴۵