پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۴۲۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۹

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز در ارتباط با جايگاه مساجد در فرهنگ كشورمان و بايسته هاي يك مسجد نمونه و مورد تاييد دين و ايشان را بيان نمودند. مواردي كه بي شك در صورت اجراي توامان آن ها با هم، حتي در تعداد محدود و با درجه ي عملياتي شدن اين ديدگاه ها به تعداد كم نيز براي بخش عظيمي از فرهنگ ديني شهرستان ها كفايت مي كند.

بي شك همان گونه كه تا كنون مرسوم بوده و هست، بيانات معظم له به عنوان يك نقشه راه جهت رسيدن به نقاط آرماني با استفاده از واقعيت هاي اجتماعي مطرح است و ديدگاه هاي حضرت ايشان علاوه بر برخورداري از وجوه عملياتي فراوان افق ها و چشم اندازهاي روشني را، از راه پيش رو مشخص مي نمايد.

ايشان در پيام خود با رصدي دقيق از احوالات تربيت ديني جامعه و سرباز زدن خانواده ها از اين كاركرد مهم تربيتي خود و متولي دانستن مدارس و مساجد ضمن توجه به اين دو  عنصر مهم و حياتي در فرهنگ عمومي كشور – خانواده و مسجد -  كه در صورت توجه و صيانت شايسته از آنان مشكلات فراوان و ناهنجاري هاي بسياري از جوامع رخت خواهد بست، ضمن اشاره به پيوستگي اين دو عنصر با هم، اشارات تمثيل گونه اي از نوع رويكردهايي كه مي بايست اتخاذ شود را بيان نموده، وظايف متفاوت و متقابل هر كدام از اين دو را مشخص كرده، مدارس را حلقه ي اتصال اين دو قرار مي دهند تا آن جا كه جايگاه برنامه هاي تشويقي مدارس از دانش آموزان را در مسجد و به دست امام جماعت آن مي دانند.

اين مهم آن جا اهميتي چند باره مي يابد كه با بررسي دقيق اوضاع و احوال مدارس و موسسات آموزشي و رصد مشكلات تربيتي آنان، پي به ضعف فراوان و بي حد و حصر آنان در ايحاد فضاي سالم اخلاقي خواهيم برد تا جايي كه در موارد قابل توجهي، جمعي از دانش آموزان مومن و متدين نيز به دليل فضاي سنگين مدارس از انجام فرايض ديني خود روي برگردانده و در اين ميان هستند افرادي كه به دليل همراهي با فضاي مذكور به يك باره تارك وظايف ديني خود مي شوند.

اين همه را اگر در كنار عدم توجه كافي و ريزبيني منحصر بفرد در انتخاب كادر مديريتي و آموزشي مدارس قرار دهيم كه در معدودي از موارد خود عامل فساد و بي ديني در اين مراكز هستند پي به نكته سنجي و ريزبيني حضرت ايشان برده، متوجه خواهيم شد كه ايشان در پي بازگرداندن قطار پرورش مذهبي دانش آموزان بر ريل خود هستند و لذاست كه در ادامه و با اشاره به مثال هايي كه ذكر مي نمايند يه صورت ضمني  سهم هر كدام از نهادهاي فرهنگي كشور را در اين فرآيند ترسيم مي نمايند.

در شهرستان كازرون اما به دليل گسستي كه بر اساس تغيير هنجارها و گسترش وسايل سرگرمي هر چه بيشتر دانش آموزان در خانه و بيرون از آن - به تبعيت از فضاي فرهنگ عمومي كشورمان -  وجود داشته است ، جمعي از همين روحانيوني كه روزگاري امامان جماعت مساجد بوده اند راه كار را در آن ديدند كه با مراجعه به مدارس و انجام وظايف تبليغي خود در اين محيط و پاسخگويي به سوالات فراوان اين قشر مهم جامعه، زمينه سازي ارتباط بهتر و توام با صميميتي زايدالوصف را ايجاد نمايند تا در ادامه ارتياط با مساجد شكل گيرد، لكن اين كه نهادهاي مسوول از اين فرصت هاي بوجود آمده در اين چند سال چه استفاده اي نموده اند خود بحثي مفصل و جدا مي طلبد كه در مقال نمي گنجد.

البته همان طور كه مقام عظماي ولايت در پيام خود متذكر شده اند : " امروز در میان مساجد ما کم نیستند آنهایی که می‌توانند نمایی از این تصویر زیبا و شوق‌انگیز را به نمایش درآورند. حضور نسل جوان پاک‌نهاد ما و حضور روحانیون و معلمان آگاه و دلسوز، مسجدهایی را به درستی کانون ذکر و عبادت و اندیشه و معرفت ساخته و یادهای عزیز و گرانبها را در دل‌های ما برانگیخته است." لكن توجه اساسي به اين امر كه نحقق اين مسجد آرماني فقط در گرو ساخت بناي آن نمي باشد و تا در كنار نهضت ساخت مسجد ، نهضتي براي ساخت خانه عالم و در ادامه حمايت شديد نهادهاي مسوول از فعالان فرهنگي مذهبي صورت نپذيرد اين مهم ميسر نخواهد شد. دو رويكردي كه در حكم بال هايي در جهت تعالي مساجد خواهند بود.

از ديگر نكاتي كه تحقق چنين مسجدي را به تعداد قابل توجه در كازرون ما با مشكلاتي مواجه نموده است وجود مساجدي همواره در اعتكاف است !! مراد آن كه هستند مساجد خوب و با موقعيت مكاني بهتري كه به دليل برخي خصوصيات متوليان آن - كه به راحتي و با اندك جسارتي از جانب نهادهاي مسوول مي توانند اين مشكل را حل نمايند -  به مساجدي متروك و غريب تبديل شده اند و گاهي اگر كسي و يا گروهي براي بيرون آوردن آن مسجد از اين غربت اقدامي انجام مي دهند با آن چنان مشكلات و سنگ اندازي هايي از طرف آنان و ديگر بزرگواران روبرو مي شوند كه عطايش را به لقايش بخشيده از اين فعاليت مهم و فرهنگي منصرف مي شوند.

وجود روحانيوني با مشخصات مورد نظر رهبر معظم انقلاب در مساجد كازرون نيز خود داستاني است كه نگارنده به سبب كم تعداد بودنشان از خير پرداختن به آن و مصايب آن عده ي قليل مي گذرد .

از ديگر نكاتي كه به واقع گشودن فصلي جديد از برنامه ريزي ها و رويكردها را در بر خواهد داشت آن است كه : " مساجد باید مدرس تفسیر و حدیث و منبر معارف اجتماعی و سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد. " توجه به كاركرد اجتماعي فراوان مساجد  - و صد البته هيئات مذهبي – در حل معضلات اجتماعي و سياسي كشور كه تا قبل از اين بيانات در بسياري از شهرستان ها ناشناخته و يا حداقل در صورت استفاده برخي ائمه جماعات و فعالان فرهنگي همراه با اعتراضات و تقبيح هاي عده اي متجمد بود با اين بيانات صريح ايشان عينيت يافته همان طور كه روشنگري ديني از وظايف ذاتي مساجد بود بي شك زين پس روشنگري اجتماعي – سياسي ميز از آن جمله خواهد بود .

بي شك در اين رويكرد دقيق و همه جانبه نگر، مسجد مورد تاييد مقام عظماي ولايت، مسجدي است كه محور همه ي فعاليت هاي يك محله باشد بر همين اساس است كه ميان هر كدام از مجامع محلي را اعم از خانواده ها و مدارس، ارتباطي وثيق ترسيم نموده خواهان عملياتي كردن آن مي باشند.

به اميد تشكيل آن مسجد آرماني

 

نویسنده: مهدي صنعتي
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
دشمن زياري
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۸
0
0
سلام حاجي مهدي
بررسي و نقد واردي است. اصولا مسجد بايد مكان امن براي انجام امور مردم باشد. تاكيد مقام معظم رهبري بر اين امر مبين حساسيت اين مكان مقدس است. خب مردم به جايي متوسل مي شوند كه جاذبه داشته باشد. در و ديوار و شكل مسجد شايد به دليل معماري خاص جاذبه اي ايجاد كند اما اين مسجددار و دوستدار مسجد است كه با عملكرد خود مي تواند آهنرباي جذب جوانان شود.
استفاده كردم
يا علي
فکرت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
0
0
استفاده کردیم
حر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۱
0
0
سلام
فلاسفه بدنبال شهر آرماني يا همان مدينه فاضله اند ما هم بدنبال مسجد آرماني.
"به اميد تشكيل آن مسجد آرماني"
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
0
0
سلام؛ممنون،مفید بود.
پایدارباشید,محمدصادق بنیادی
;
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۶
0
0
این چه مقالاتی است که می نویسید مسجد یعنی محلی امن برای عبادت .آخوندهای سابق کجا عمامه بسرهای امروز کجا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸