پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۰
آيت الله ايماني:
اطراف حرم احمد ابن موسی (ع) را تاریکی ناامنی، گناه، امور خلاف، مواد فروشی، بی‌حرمتی به نوامیس فرا گرفته و این اوضاع یک ننگ برای مسئولان و غیر مسئولان است.

خطبه اول :

امام جمعه شیراز پس از توصیه به رعایت تقوای الهی و پرهیز از محرمات اظهار داشت : انفاق و کمک به افراد و آحاد جامعه مورد سفارش قرآن کریم و ویژگی متقین است . انفاق واجب همان صدقه و زکات است . زکات نماد انسان متقی است . انفاقات مستحب که افراد متمکن نسبت به افراد مستمند دارند . انسان مومن در برابر برادر و خواهران دینی بی تفاوت نیست . انفاق با مال یا بدون مال سودمند و پسندیده است و انفاق نباید حتما با مال و پول باشد . سنگی را بر سر مردم برداشتن یا پوست میوه ای از مسیر مردم دور کردن ، گودالی پر کردن و خاری از سر راه برداشتن ، صدقه است . کسی که مقام موقعیت اجتماعی ندارد ، اما در رفع گرفتاری های مردم می کوشد خود صدقه است . هر چه را که خدا به مومنین داده از همان عطایای الهی در راه خدا انفاق می کنند و با زبان و چشم و فکرشان مردم را هدایت می نمایند . انفاق در همه حالات باید بکوشد و فرد چه دارا و چه ندار باشد توانمند یا ناتوان بادش باید کمک به دیگران را فراموش نکند .

آیت الله ایمانی گفت : در آیه 177 سوره بقره می خوانیم افراد با تقوا با اینکه مال خود را دوست دارند برای خدا صدقه می دهند و آنرا مصروف اهداف الهی می دانند . گاه این مال و ثروت پرداختنی مورد نیاز اوست اما او این مال را انفاق می نماید . این اثر تربیتی انفاق است و این کار وی باعث می شود به فقیران و نیازمندان کمکی شود . در برخی آیات 25 اثر برای انفاق درست آمده و مورد سفارش قرار گرفته است . ابتدا باید به خویشان و اقوام نیازمند کمک کرد و با این کار صلحه رحم نیز انجام شده است . یتیمان جامعه مد نظر او باید باشد کمک مستمر باید باشد کسانی را که در راه مانده و بدهکار یا کسانی که بعنوان نیازمند مراجعاتی دارند باید کمک کرد چرا که کمک به این گروه های اجتماعی نیازمند ویژگی های افراد با تقوا و پرهیزگار و پارسا می باشد . انسان هر چه دارد از خدا و از فضل و عنایت اوست .

خطبه دوم  :

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در خطبه دوم نماز پس از اداء سلام به ساحت مقدس امامان شیعی پیرامون مهمترین مناسبتهای هفته آتی اظهار داشت : آغاز هفته حج است . ماه ذی القعده ارتباط خاصی با اهل بیت پیامبر (ص) دارد مناسبات مختلفی در این دو ماه ذی الحجه و ذی القعده است . روز تولد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) در سال 773 قمری است . در یازدهم این ماه روز ولادت امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع) است . روز 25 ذی القعده روز دحوالارض است و روز 23 ذی القعده روز زیارتی مخصوص علی بن موسی الرضا (ع) است . از جمله مناسبات مهم این ماه روز یکشنبه آینده است که نماز خاص دارد که در مفاتیح آمده است . هفته اول ذی القعده هفته حج و زمان اعزام زائران خدا به حج تمتع است . دهه اول این ماه دهه کرامت است . در اوائل این ماه تولد یا روز بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی(ع)  است . روز 6 ذی القعده بمناسبت روز بزرگداشت شاهچراغ مراسمی خاص در حرم مطهر احمد ابن موسی (ع) با حضور شخصیت های کشوری برگزری می گردد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت :‌ مرحوم شیخ مفید وقتی فرزندان موسی بن جعفر(ع) را معرفی می نماید درباره امام هشتم یعنی امام رضا (ع) می نویسد او افضل و برتر همه فرزندان امام موسی کاظم (ع) است و بعد از وی حضرت احمد ابن موسی (ع) و سپس حضرت سید میر محمد (ع) و مهمتر و برترند . در کتاب الارشاد ذیل حالات حضرت امام موسی کاظم (ع) می نویسد : احمد ابن موسی (ع) کریم بود همانگونه که حضرت معصومه کریمه اهل بیت است . دارای جلالت و مقام و موقعیت والایی بود. میر احمد ابن موسی(ع)  فردی با ورع و با تمسک به حسنات اخلاقی بود. امام هفتم ، احمد ابن موسی(ع) را بسیار دوست می داشت . این علاقه ما به ایشان نشان از علاقه پدر به پسر خود یعنی احمد ابن موسی (ع) بود  که برای او برتری بعد از امام رضا (ع) قائل بود و به حفظ حرمت و شخصیت او می کوشید امام موسی (ع) مزرعه ای داشت هزار دینار خریده بود مزرعه را به احمد ابن موسی(ع) داد . حضرت احمد ابن موسی (ع) با این باغ هزار برده را در راه خدا آزاد کرد و این کار وی بسیار عجیب است و بعد از احمد ابن موسی (ع) احوالات حضرت سید میر محمد(ع) را بیان داشته و می گوید : وی در زیر سایه احمد ابن موسی (ع) از اهل فضل و صلاح و معروف به سید میر محمد عابد بود . علماء و دانشمندان فراوانی از نسل سید میر محم(ع) در گوشه و کنار جهان متفرق هستند . فرزندان شایسته ای داشته که در نوع و موقعیت خود یک استثنا بوده اند و این لطف الهی به او بوده است و برای ما نیز افتخار است که در زیر سایه او هستیم . میر محمد ابن موسی (ع) دائما در حال وضو و نماز بود و پیوسته به نماز عشق می ورزید و تمام شب را با وضو و به نماز می پرادخت .

امام جمعه شیراز افزود : شیخ مفید از قول یکی از بستگان سید میر محمد می نویسد هرگز ندیدم او را مگر اینکه در تمام حالات در حال عبادت و راز و نیاز با خدا بود.
 
با توجه به موقعیت این دو امام زاده وظیفه ما سنگین است بر اساس روش غلط دودمان پهلوی که در این شهر و استان دنبال نمودند این حرم را به غربت کشیدند و این شهر را به انزوا بردند اطراف حرم احمد ابن موسی (ع) را تاریکی ناامنی، گناه، امور خلاف، مواد فروشی، بی حرمتی به نوامیس را فرا گرفته و این اوضاع اطراف شاهچراغ یک ننگ برای مسئولان و غیر مسئولان است و امروز هر کس این بی تفاوتی را تحمل می کند باید فردای قیامت و در همین دنیا جوابگو باشد .
 
در عصر ما همچون عصر مامون به این حرمین ظلم می شود تمام مردم فارس و استان های مجاور بدانند از شهر قم تا شیراز امام زاده‌های بلافصل مثل امامزادگان مدفون در شیراز پیدا نمی کنید و این امامزادگان بلافصل در شیراز شهید شده و آرمیده اند . زیارت این امامزادگان را باید غنیمت شمرد و مقام معظم رهبری به این دلیل شیراز را حرم سوم اهل بیت در ایران معرفی نمودند .
 
باید این آلودگی ها را از اطراف حرم برداشت دیگر مسامحه کاری فوت وقت و پشت گوش انداختن در این رابطه معنی ندارد بایستی تمام امکانات برای باز کردن مسیر رفت و برگشت حرم مهیا شود .
 
مراسم روز بزرگداشت شاهچراغ باید به صورت خود جوش و مردمی برگزار شود و کسبه نیز در این رابطه نقش داشته باشند و مغازه ها را آزین بندی کنند وضع شهر شیراز و خیابان ها، مساجد ، ادارات و خانه ها و مغازه ها در این دهه کرامت تغییر کند تا هر تازه واردی بفهمد اینجا خبری است .

آیت الله ایمانی خواستار تشکیل کاروان های زیارتی از شهر های فارس و شهر شیراز را برای حضور در حرم مطهر در روز 6 ذی القعده شد . مراکز صلواتی ایستگاه شیرینی و شربت در تمام اماکن دینی و فرهنگی شهر بر پا شود . باید با حضور شخصیت های تراز اول فرهنگی ، مذهبی دعوت شده آماده پذیرایی از زوار این امامزاده شریف باشیم . تولیت محترم احمدی و محمدی فضای لازم را برای حضور مردم و مسئولان مهیا سازند .

امام جمعه شیراز در پایان اظهار داشت : مقام معظم رهبری مدتی قبل حکمی را صادر فرمودند که به مقدسات اهل سنت کسی نباید توهینی کند خصوصا به همسران پیامبر(ص) نباید نسبتی داد که در شان پیامبر اسلام نیست و مراجع بزرگ تقلید این حکم را تایید کردند . رهبری انقلاب در این حکم که حکمی روشن بوده است حرف خود را تمام و کمال زد و ایشان ولی امر مسلمین است چرا که نسبت به تمام مسائل مسلمین ، پاکستان ، افغانستان ،‌عراق ، لبنان ، مصر ، سوریه ، یمن و فلسطین حکمی و دستوری صادر می نمایند و همه را ملزم به رعایت احترام به مقدسات تمام ادیان و فرق و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی می نمایند .
 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹