پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۲۷۶
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۷
بازنشر:
علي اسدزاده
بازنشر/
از همان اوايل جنگ تحميلي كه كازرون به عنوان عقبهاي مطمئن و مناسب براي سكونت خانوادههاي نظاميان و نگه داشت ابزار، وسايل،‌لجستيك و پشتيباني استان ساحلي مرطوب و شرجي بوشهر مطرح ميشد،‌ موضوع مركز استان شدن كازرون در اذهان بعضي دستاندركاران خطور كرده و مطرح ميشد.

زيرا كه كازرون علاوه بر امتيازات تاريخي،‌ اقليمي،‌ اقتصادي،‌تجاري و آب و هوايي .... از امتيازات خاص ديني،‌ فرهنگي و انقلابي برخوردار بوده است و از لحاظ اقتصادي تجاري و صدور محصولات متنوع كشاورزي براي استانهاي مجاور،‌ تامين كننده و رونق دهنده بازار و از لحاظ فرهنگي ديني و انقلابي تاثيرگذار و پشتيباني كننده بوده است.

ولي متاسفانه بعد از گذشت دهها سال به علت در بنبست قرار دادن آن در زمان ستمشاهي و عدم برخورداري از راههاي ارتباطي و مواصلاتي و با توجه به بي ادعايي مردم انقلابي و نجيب آن و بيتوجهي مسئولين استاني و.... پيشرفت قابل توجه و در خور استعدادها و ظرفيتهاي موجود آن نداشته است و اين عدم شرايط توسعه و پيشرفت و سرمايهگذاري و فراهم نبودن زمينههاي شكوفايي استعدادها و استفاده از ظرفيتها و به كارگيري نيروهاي تحصيل كرده و مدير و مدبر باعث مهاجرت بيرويه نيروها و استعدادهاي انساني و خروج سرمايههاي اقتصادي و به هدر دادن ظرفيتهاي بالقوه تعالي و ترقي مادي و معنوي شده است.

پر واضح است كه تقسيمات كشوري در رده استاني و شهرستاني هم ‌بايد در جهت توسعه و پيشرفت باشد و براساس ملاك و معيارهاي كارشناسانه و قانونمند و در حد ضرورت انجام گيرد. زيرا كه افزايش يك استان يا شهرستان هزينههاي سنگيني براي دولت و ملت دارد و اگر اين افزايش براساس ضرورت و ملاك و معيارهاي تعيين شده نباشد خيانت بزرگي به ملت و مملكت است.

بنابر موارد فوق نبايد با تنگ نظري يا سهلانگاري جلو توسعه و پيشرفت را گرفت و نبايد با ناديده گرفتن ضرورتها و ملاك و معيارها و يا با اعمال سلايق و منافع شخصي و گروهي هزينههاي سنگيني را بر دوش دولت و ملت بار كرد.

يقيناً براي دلسوزان جامعه در مواجهه با اضافه شدن استانها و شهرستانها،‌ اين سئوال پيش ميآيد كه آن چه تا به حال در تقسيمات استاني و شهرستاني رخ داده و ميدهد واقعاً بر اساس ضرورت و قانون بوده است. و يا با اعمال نفوذ وزير و يا با فشار و تحميل وكيل، آن هم صرفاً براي جلب و جذب و يا حفظ و نگهداري ”آراي انتخاباتي" براي دوره آتيشان و يا براي اداي ديون انتخاباتي به مردمي كه به آنها قول و وعده دادهاند و ايجاد توقعات نابجا كردهاند،‌كه اگر اينچنين باشد با توجه به هزينههايي كه در اين رابطه بر دولت بار ميشود وزير و كيل در محضر خداي متعال مسئولند.

اميد است آن چه تا به حال در اين رابطه انجام گرفته است در حد ضرورت و بر اساس ضوابط بوده باشد.

بهرحال به نظر ميرسد الآن چند بخش از بخشهاي شهرستان كازرون نسبت به بخشهايي كه در چند سال اخير در استان فارس و استانهاي همجوار شهرستان شدهاند، و با توجه به جميع جهات سياسي،‌امنيتي، فرهنگي،‌اجتماعي،‌ اقتصادي،‌ جمعيتي و...،‌ داراي شرايط شهرستان شدن ميباشند كه به نظر نگارنده به ترتيب اولويت عبرتند از:

الف) بخشهاي خشت و كنارتخته،‌ با ادغام اين دو و با توجه به سابقه ديرينه فرهنگ و مدنيت و اقتصاد و بازار و مساجد و حسينيهها و مصلاي نمازجمعه و اقامه نمازجمعه از همان سالهاي اوايل انقلاب در حالي كه بعضي از شهرستانها فاقد آن بودند. و وجود نخلستانها،‌باغها و مزارع پربار آن.

ب) بخشهاي قائميه و نودان: با ادغام اين دو و با توجه به سالها مركزيت بخش كوهمره در نودان و قائميه كه در سه راهي و لولاي سه استان قرار گرفته و با ويژگي مهاجرپذيري كه‌ جمعيتي روبه رشد داشته و دارد.

ج) بخش جره و بالاده: با توجه به قدمت و گستره جمعيت و پراكندگي روستاهايش و تنوع محصولات باغي،‌دامي و زراعيش.

با پيدايش اين توسعه شهرستاني ضرورت ايجاب ميكند كازرون كه قبلاً مركز و محور بوده بعد هم به عنوان استان يا فرمانداري ويژه محور و مركزيت شهرستانهاي جديدالتاسيس و حتي شهرستانها نورآباد و رستم ممسني كه قريب چهل و چند سال پيش بخشي از كازرون بوده و حتي شهرستان فراشبند كه قرابت فرهنگي-اقتصادي خوبي با كازرون داشتهاند جزء اين استان يا فرمانداري ويژه جديدالتاسيس قرار گيرند.

البته آن چه بسيار مهم است اول تعيين حدود و ثغور شهرستانهاي جديدالتاسيس ميباشد، به طوري كه هويت هر كدام خدشهدار نشود. مثلاً در تعيين حدود شهرستان قائميه كوه كه مرزي طبيعي است باشد و حتماً تنگ چوگان و شاپور و امامزاده سيدحسين جزء كازرون قرار گيرد. دوم حفظ وحدت و برادري است كه از همه مهمتر است.انشاا... كه مسئولين كازرون و كازرونيها هم مانع توسعه و پيشرفت و شهرستان شدن بخشهاي مذكور نيستند.
 
نویسنده: علي اسدزاده
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
پوریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۸
0
2
امیدواریم که مسئولین پی گیری کنند که کازرون و چند شهرستان همجوارش استان بشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۰
0
2
شهرستان شدن بخش هاي مختلف كازرون تنها در صورتي معقول است كه ابتدا استان كازرون تشكيل شود بعد شهرستان هاي مذكور يا لااقل هم زمان ولي اگر اول اين بخش ها شهرستان شوند و بعد استان شدن كازرون پي گيري شود تنها نتيجه اي كه خواهد داشت تبديل كازرون به يك روستاي بزرگ خواهد بود.
با توجه به اختلافاتي كه در شهر كازرون وجود دارد اين شهر نابود خواهد شد چون اهالي بخش هاي ديگر با هم متحدند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
0
2
باامید به خداوتلاش همه مردم وپیگیری مسولان چه شهری چه روستایی شاهد پیشرفت واستانی شدن شهرستان عزیزمان کازرون باشیم ما مردم کازرون لیاقت واستحقاق بیشتر از این چیزهاراداریم ماازتبار شاپور و سلمان هستیم
پوریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
0
0
آقای فرماندار گفته بودند که چون حداقل فاصله تا مرکز استان برای داشتن فرمانداری ویژه 125 کیلومتر است،کازرون شرایط فرمانداری ویژه را ندارد.ولی کازرون 154 کیلومتر تا شیراز فاصله دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
0
1
شهرستان کازرون تفکیک نشود. این یک. دوم اینکه شهر کازرون مرکز استان باشد. سوم اینکه شهرستان هایی چون فراشبند و نورآباد و فیروزآباد و چند شهرستان دیگر در استان جدید با مرکزیت کازرون قرار بگیرند. تا یک استان جدید تشکیل شود و کازرون و چند شهرستان دیگر از محرومیت بیرون بیایند و از دست این شیراز و مسئولین فارس که به فکر شهرستان کازرون و حتی دیگر شهرستان ها نیستند راحت راحت بشیم.
فرشاد قشقایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
0
1
سلام.

ما جوانان ایل قشقایی، خواستار تشکیل استانی به نام "فارس جنوبی و قشقایی" یا نامی دیگر با پسوند"قشقایی" هستیم.

این استان از شهرستانهای کازرون،فیروزآباد،قیر و کارزین،نوراباد و ممسنی،فراشبند،کوار و رستم تشکیل میشود و مرکزیت استان هم شهر کازرون است.

در صورت خواستار محقق شدن این طرح و همصدا شدن با هم جهت تشکیل این استان، میتوانید به آدرس f.qash@yahoo.com ایمیل بفرستید.

اگر ما و شما کازرونی ها و نورآبادیها هم صدا شویم، میتوانیم نمایندگان شهرهایمان را متحد کنیم تا درمجلس، یکصدا این طرح را پیگیری کنند

لطفا سریعتر جوابتان را به ایمیل اینجانب ارسال نمایید

با تشکر.
فیروزاباد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
0
0
خواهشا درجش کنید اگه پارتی بازی نکنین. شهر فیروزاباد حدود 80 هزار نفر جمعیت داره بعدم روستا های بخش مرکزی فیروزاباد به غیر از کلیسیون.احمد اباد. وکی زرین رودبال . و بایگان و خوید مبارکه بقیه قشقایی هستند پس استان قشقایی به مرکزیت فیروزاباد میباشد
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
0
0
با سلام
لطفا این طرح عاقلانه را پیگیری کنید
من هم به سهم خودم شما رو حمایت میکنم
درود بر آزادی و مستقل شدن و درود بر شما
در ضمن نام فارس جنوبی و قشقایی یا بیشابور نام برازنده ای است...
با تشکر
بدرود
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
1
باید پیگیری بشه
بعضیا واسشو خیلی عجیبه که کازرون استان بشه
دوستان خیلی از شهرایی که الان مرکز استان هستن زمان خودشون واسشون خیلی عجیب بوده که مرکز استان باشن، ولی شدن
خیلی از شهرا هم که الان ادعای مرکز استان شدن دارند اولش واسشون عجیب بوده اما الان عادی شده و سفت و سخت در حال پیگیری هستن
یک نکته دیگه هم که وجود داره اینه خیلی از شهرا با وجود جمعیت قابل و توجه و داشتن همه شرایط استان شدن به علت اینکه در همون منطقه شهری رقیب دارن نمیتونن استان بشن.
مثل جهرم و لار و فسا. نیشابور و تربت حیدریه و خیلی از شهرای دیگه. اما کازرون در غرب فارس رقیب نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
1
0
پيف.ما یه عمر دلخوش بودیم از کازرون جدا شدیم .حالا بیایم زیر نظر شما. عمرا ما نورابادي ها حاضر باشیم از شیراز جدا باشیم و به شما ملحق بشیم.شما تا آخرالزمان هم استان نميشيد.اگه اینجور بود ایران باید صدتا استان داشت.شما که همین بخش های خودتون هم دوست دارن ازتون جدا بشن. چقدر طرح خامی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
باشه بهش میگم :)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
2
0
انصافا یکی بگه چرا اینقدر رو ا مامزاده سید حسین و تنگ چوگان شما اصرار دارید جز کازرون بشه خوب اگر جنبه مذهبی امامزاده سید حسین را در نظر درایدخوب امامزاده سید محمد را که دارید؟ !!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
0
چهل پنجاه تا شهر بزرگ تر از کازرون هست تو کشور و همه دوست دارن مرکز استان بشن. زهی خیال باطل. ما تو شهرمون اجازه نداشتیم تو میدان ورودی شهر یا وسط شهر مجسمه شاپور بزنیم حالا ميخاين اسمش بزارید بیشابور!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
1
با سلام خدمت آقا یا خانم ناشناس خیلی با معرفت نورآبادی ،نویسنده ای نظرش ابراز داشته البته شماهم بافرهنگ وادبیات خودتون جواب دادین،شمارا ارجاع می دهم به تاریخ نچندان دور خودتان ممسنی تا بدانی که بوده ایدوکازرونیها چه نقشی در پیشرفت شما داشته اندوبه برکت این انقلاب واسلام،مناطق محرومی مثل ممسنی وامثالهم بکجا رسیده اندوحالا برخی افراد آن ایقدر مغرور شده اند ،ماهمه یک امتیم برادریم،حال نوراباد استان شود وماهم در خدمت شما،گفتند اگرروزی روزگاری استان فارس هم قرار شود که تقسیم گردد. انشائ الله که همه شاکر وسپایگزار خداوند متعال باشیم این انقلاب مستمروسایه ولی فقیه برسرمان مستدام باشاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
0
ما هیچوقت حاضر نیستیم هم استاني شما بشیم. شیراز رو ول کنیم به کازرون بچسبیم! ما هرچی پیشرفت کردیم از توان و همت خودمون بود. بقيه بخش های کازرون هم تا جدا نشو پیشرفت نمیکنن.کازرونی هم اومده نورآباد ماد برای درآمد خودش بوده نه برای ما. کازرون چهار تا خیابون آخه چش به استان.شهر نود هزار نفری . بشينيد تا بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
0
ما فراشبندي ها هم خدا رو شکر شهرستان جدا شدیم خیلی خوب و راضی هستیم. و اصلا دوست نداریم جزو استان جدید باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
1
0
کازرونيا همش تو گذشته موندن! میگن فلان شهر زیر نظر ما بوده صد سال پیش حالا باید بشیم استان. خب شما هم قدیم زیر نظر مرکز استان بودید پس حق ندارید جدا بشید. این حرفا چیه. هر روستایی بزرگ شد میشه شهر و هر شهری بزرگ شد میشه شهرستان.شما هم بزرگ نشدید که بشید استان و تا ابد نميشيد. با منطق خودتون هم پس باید شیراز هیچوقت نزاره جدا بشید چون همیشه زیر نظر اونا بودید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
0
0
همین که نورآبادی و فراشبندی و فیروزآبادی این مطلب رو خونده و نظر داده معلوم میشه که پرچم کازرون بالاست.
ضمناً هر شهرستانی مایل نبود جزء کازرون باشه ما حرفی نداریم هرچه استان کوجکتر خدمات رفاهی بیشتر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
نه گل اینا همش نوشته یه نفره که می خواسته شهرستان بشه و نشده.ححححح
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
دقیقا اینایی که تحت عنوان فراشبندی و نورابادی کامنت میذارن همشون یه نفرن. یه چنارشجونی ... . به تایم کامنت ها دقت کنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳