پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۵
هاشمی رفسنجانی گفت: دشمنان محتاجند که در داخل ایران ستون پنجم مجانی داشته باشند که در کشور پیدا می‌شود؛ آنهایی که تلاش دارند مسائل را متوجه رهبری کرده و مرکزیت نظام را مخدوش کنند، می‌دانند چکار می‌کنند؛ آنها کسانی هستند که دوستانشان قرآن سوزی می‌کنند. از طرف دیگر کسانی هم که نام ”ذوب در ولایت“ دارند، هر کاری را که انجام می‌شود به پای رهبری می‌نویسند و هر جا تیری می‌آید جا خالی می‌دهند تا به ایشان برخورد کنند، در صورتی که مسوولیت همه مشخص است و چرا باید هر کاری که می‌کنند به گونه‌ای القا نمایند که به نام رهبری تمام شود؟
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در افتتاحیه هشتمین دوره اجلاس خبرگان رهبری طی سخنانی با بیان اینکه این اجلاس فرصتی است که خبرگان ملت نقش اصلی خود که کمک برای حل معضلات و راهنمایی‌هایی که برای جامعه امروز ما خیلی ضروری است را ایفا کنند.
 
ایشان با بیان اینکه تصمیم دارم به راه‌هایی که ممکن است وضع ما را وخیم‌تر کند و راه‌هایی که می‌تواند به سمت وحدت، همدلی، پیشرفت و حفظ ودیعه‌ایی که به ما سپرده شده بهتر کمک کند اشاره کنم ،گفت: همگی از شرایط مطلع هستید امروز شرایط نامناسبی در دنیا در اطراف ما و به خصوص در ایران است و وظیفه بزرگی متوجه ماست که از این آزمایش الهی سربلند بیرون بیاییم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تهدیدات نظامی غرب و با بیان اینکه بعید می‌دانم آنها جرات چنین کاری را داشته باشند مجددا به تحریم‌های اخیر غرب اشاره کرد و گفت: در طول انقلاب هیچ وقت به این مقدار تحریم نداشتیم و درخواست من این است همه شما و همه مسوولان تحریم‌ها را جدی بگیرند و شوخی به حساب نیاورند.

ایشان همچنین تاکید کرد: در طول این ۳۰ سال گذشته علیرغم پشت سر گذاشتن جنگی که به ما تحمیل شد هیچگاه ندیده بودیم که اینقدر استکباریون برنامه‌ریزی‌های شیطنت آمیز علیه انقلاب اسلامی و این انقلاب مظلوم در دست اجرا داشته باشند، که خود این بی‌رحمانه است.

وی افزود: تاکنون اینقدر قطعنامه علیه خود نداشتیم. تحریم‌ها هم از شورای امنیت هم آژانس و هم دولت‌ها خود مستقلا وارد میدان شده‌اند کارهایی را انجام می‌دهند که آثار توطئه‌های آنها علیه انقلاب را بیشتر می‌کند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اتکا به خدا و مردم موجب دلگرمی ماست، گفت: آنچه که بقای ما را تداوم بخشیده مشکلات را حل کرده ریشه الهی، اسلامی نظامی بود که تاسیس کرده‌ایم. مردم نیز همواره با هم در صحنه بودند و هیچ کم نگذاشتند این سرمایه‌ها عوامل مهم پیروزی‌ها و موفقیت‌های ما است و هر مقدار از آن کم شود باید نگران باشیم.

وی با اشاره به آنچه که آن را حوادث پیش آمده خواند،گفت: این حوادث باید هشداری برای جبران آنها و تقویت راه‌های صحیح باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دشمن نیز شرایط را درک کرده، به اقدام چند کلیسای آمریکایی در هتک حرمت به قرآن اشاره کرد و گفت: به نظر ما خیلی روشن است اینکه چند کلیسا اعلام کنند ما قرآن سوزی می‌کنیم به مناسبت حادثه‌ای که ریشه آن نیز در خود آنها است، اگرچه چند تروریسم غیر آمریکایی این کار را کردند، اما عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر نیز از طرف خود آنها بوده است.

وی با اشاره به دشمنی‌ها با قرآن و کلام خدا در سطح اسلام گفت: در سراسر این کتاب آسمانی هشدار داده می‌شود که آنها کینه‌های عمیقی به قرآن دارند تمام همت آنها این بود که قرآن حاکم نشود اما شد؟ زیرا خداوند وعده داده بود و وعده خداوند شعاری نیست بلکه واقعی است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ از جمله جنگ‌های صلیبی قرآن مورد هدف استکبار قرار داشته است، به اظهارات سیاستمدار معروف انگلیسی که معتقد بود تا وقتی قرآن در میان مسلمانان حاکم است آنها باید آرزوی از بین بردن اسلام را به گور ببرد، اشاره کرد.

وی ادامه داد: حالا هم که وقتی می‌بینند هوشیاری در جهان اسلام به وجود آمده و کانون آن هم ایران است فهمیدند که ریشه این جهادها و حرکت‌ها قرآن است و از آنجا که ایران را مجری آن می‌دانند می‌خواهند سرنوشت ایران و قرآن را به هم بدوزند، البته این برای ما افتخار است که سرنوشتمان با قرآن پیوند بخورد، اما برای ما اصل قرآن است که حفظ شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه استکبار می‌گوید قرآن به دنبال خشونت است و از خشونت سخن می‌گوید، گفت: در حالی که این موضوع برعکس است و قرآن این گونه نیست. خدا در قرآن گفته مومنان باید گوش به حرف‌های مختلف دهند و بهترین آن را انتخاب کنند این همان روح آزادی و دموکراسی است که هر فردی حرف خود را بزند دیگران هم با دقت گوش کنند.

وی خطاب به کسانی که اخیرا به قرآن هتک حرمت کردند، گفت: در حقیقت آنان ریشه خود را آتش می‌زنند، زیرا خداوند عاجر نیست از قرآن و دین خود دفاع کند، اما می‌داند کی دفاع کند و اصل استدراج در همین زمینه است و تنها اندکی صبر می‌خواهد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه من به‌عنوان یک روحانی به آنان هشدار می‌دهم متوجه اعمال خود باشند،گفت‌: البته آنان به دنبال آنند که ما هم درصدد نفی انجیل سایر کتب آسمانی و انبیاء الهی برآییم در حالی که ما این کار را نمی‌کنیم و کتب دینی آنها را مقدس می‌دانیم زیرا این آموزه‌های قرآن است.

امت ما این کار را نمی‌کند و اگر کسی چنین اقدامی انجام دهد باید در حسن نیت او تردید کرد در واقع آنها می‌خواهند اسلام و مسیحیت را در برابر هم قرار دهند که ما همگی باید هوشیار باشیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه امروز دو مساله هسته‌ای و حقوق بشر در ایران مستمسک دست غرب قرار گرفته به گزارش اخیر آمانو اشاره کرد و گفت: در این گزارش رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی مدعی شده است که ایران بازرسان آژانس را به تاسیسات هسته‌ای خود راه نمی‌دهد و لحن خود را به سمت نظامی شدن فعالیت‌های هسته‌ای ما تشدید کرده است.

وی با اشاره به تهدیدات نظامی غرب و با بیان اینکه بعید می‌دانم آنها جرات چنین کاری را داشته باشند مجددا به تحریم‌های اخیر غرب اشاره کرد و گفت: در طول انقلاب هیچ وقت به این مقدار تحریم نداشتیم و درخواست من این است همه شما و همه مسوولان تحریم‌ها را جدی بگیرند و شوخی نگیرند.

وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه از سطح تحریم‌های عبور می‌کنیم، گفت: تردید دارم از امکانات و ظرفیت‌های علمی و انسانی و طبیعی خود در این زمینه درست استفاده کنیم در حالی که اگر از ظرفیت‌های ما استفاده کنیم حتما پیروز و موفق خواهیم بود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دشمنان کار خود را می‌کنند خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت: از شما و کسانی که از شما حرف شنوی دارند می‌خواهم که این موضوعات را مورد توجه قرار دهید و جدی بگیرید من طلبه‌ای هستم که ۵۰ الی ۶۰ سال در این وادی کار کرده و تجربه دارم و وظیفه دارم که به شما بگوییم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان با بیان اینکه باید تهدیدات موجود را شناسایی کرد، اظهار داشت: اولین تهدید متوجه ”قرآن“ است که بین مسلمین عام بوده و انشاءالله این طرح شکست خواهد خورد. توطئه دوم علیه ”مکتب حیات بخش اهل بیت“ است؛ مکتبی که در آن امیرالمومنین(ع) حتی هنگام خانه نشینی هم راه درست را نشان می‌دادند و ائمه نیز طی دوران حیات بسیاری از واقعیات و راهکارها را نشان دادند. لذا خیلی خوب می‌بینیم که تبلیغات دشمنان به طور ریشه‌ای علیه این مکتب است.

وی افزود: تهدید دیگر علیه ”ولایت“ است، زیرا آن چیزی که در ایران موثرترین عامل است مکتب اهل بیت، مرجعیت، روحانیت و ولایت است. امام (ره) اگر مرجعیت و ولایت نداشتند و آن روحانیون فراوان را همراه خود نمی‌کردند نمی‌توانستند در آن شرایط خفقان که حتی نفس کشیدن مشکل بود، آن کار را انجام دهند. اما ایشان موفق شدند آن پرده ظلمت را پاره کرده و با حمایت روحانیت استبداد بی‌سابقه‌ای را که با برنامه تنظیم شده بود و گاهی با حزب رستاخیز انقلاب سفید و غیره آن را پوشش می‌دادند شکست داده و به مردم را به صحنه آوردند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تاکید بر اینکه مراجع حقیقتا استوانه‌های کشور هستند، یادآور شد: روحانیت یک بار در استبداد سیاه قاجار توانست کشور را نجات دهد و در نهایت کشور را از دست آن گرفتند و به جای آنان رضاخان قلدر بر سر کار آمد، اما در جریان انقلاب اسلامی مروجان مکتب اهل بیت بسیار بیشتر بودند و همه مردم نیز وارد شدند تا اینکه ۹۹ درصد آنان به قانون اساسی ما و راه ما که امام پیشنهاد داده بود (حکومت اسلامی بر مبنای ولایت فقیه) رای دادند. اما اکنون دشمنان در حال مخدوش کردن این سرمایه‌ها هستند که اگر موفق شوند روحانیت مرجعیت و ولایت را بی‌اعتبار کنند نظام از ریشه مشکل پیدا می‌کند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دشمنان وقتی می‌خواهند ضربه بزنند سراغ اصل اسلام، انقلاب و روحانیت می‌روند، تصریح کرد: در مقابل این تلاش، اگر ما رفتار ناشایست داشته باشیم به آنها کمک کرده‌ایم که این رفتارها در بین ما هست؛ در حالی که مهمترین عاملی که ما را حفظ کرد وحدت، اعم از وحدت حوزه و دانشگاه، مردم و حکومت، روحانیت و... بود. در دوران دفاع مقدس نیز با وجود اختلاف سلیقه‌های موجود کسی از اصول حرف نمی‌زند و لذا در ابعاد سیاسی و نظامی و تاریخی در برابر همه دشمنان شرق و غرب، صدام و ستون پنجم آنها پیروز شدیم.

وی هشدار داد: امروز وحدت ما هدف گیری شده است و وحدت به تفرقه تبدیل شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه در قرآن علاوه بر ذکر روایات و داستان‌های مختلف تفرقه به‌عنوان یکی ازعوامل انهدام معرفی شده است، ادامه داد: ما امروز دچار تفرقه شده‌ایم و بعضی‌ها فریاد دفع حداقلی و جذب حداکثری رهبر انقلاب را معکوس معنا می‌کنند؛ وقتی کسی از وحدت سخن می‌گویند فورا فریادهای بلندی که معلوم نیست از کجا می‌آید بلند می‌شود که می‌گویند وحدت بین چه کسانی باشد؟ بین ما چند نفری که دور هم هستیم؟ در حالی که معنای وحدت این نیست و این امر باید بین همه امت و ملت ایران باشد.

وی با اشاره به اینکه همیشه عده‌ای بوده‌اند که همراه نبودند اما الان این گونه نیست و هیچ فرد صالحی پیدا نمی‌شود که تفرقه دامن بزند، تصریح کرد: جریان خودسری که وجود دارد، حقیقتا سم کشور است. درحالی که هر‌کس باید از مسیر قانون کار خود را انجام دهد و حرکت در این مسیر ریشه وحدت و تفکیک قواست.

هاشمی رفسنجانی گفت: دشمنان محتاجند که در داخل ایران ستون پنجم مجانی داشته باشند که در کشور پیدا می‌شود؛ آنهایی که تلاش دارند مسائل را متوجه رهبری کرده و مرکزیت نظام را مخدوش کنند، می‌دانند چکار می‌کنند؛ آنها کسانی هستند که دوستانشان قرآن سوزی می‌کنند. از طرف دیگر کسانی هم که نام ”ذوب در ولایت“ دارند، هر کاری را که انجام می‌شود به پای رهبری می‌نویسند و هر جا تیری می‌آید جا خالی می‌دهند تا به ایشان برخورد کنند، در صورتی که مسوولیت همه مشخص است و چرا باید هر کاری که می‌کنند به گونه‌ای القا نمایند که به نام رهبری تمام شود؟

رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: رهبری مقام مقدسی است که نظارت بر اوضاع دارند و اگر بن بستی پیش بیاید و لازم شود، دخالت می‌کنند. اما ما باید وظیفه‌مان را به خوبی انجام دهیم و اگر کاری می‌کنیم به نام ایشان نباشد.

هاشمی‌رفسنجانی افزود: این طرف به نام دوست و آن طرف به نام دشمن کار خود را انجام می‌دهند و کسانی که در داخل هستند به گروه دیگر برای حمله بهانه می‌دهند، اما ما باید هوشیار باشیم و هرکس ، در جایی مسوولیت خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه قانون، حتی قانون غلط، محور هر ملتی است و تخلف از آن به معنای دیکتاتوری، استبداد و... است، یادآور شد: در اوایل انقلاب که برخی افراد از مصوبات مجلس اعتراض می‌کردند، امام فرمودند که تخلف از قوانینی که تایید مجلس و شورای نگهبان را پشت سر گذاشته است جرم است، البته این سخن امام نیست بلکه یک واقعیت است و قانون اگر ضعفی هم دارد باید اصلاح شود و تا هست باید اجرا گردد و مصوبات مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مراعات شود و تخلف از آنها هیچ پسندیده نیست، زیرا عمل به قانون تجربه همه ملل دنیاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست‌های کلی نظام اظهار داشت: اسم این سیاست‌ها قانون نیست اما از هر قانونی بالاتر است و نادیده گرفتن آن معنا ندارد. نمی‌توان بگوییم که مطیع رهبری هستیم اما این سیاست‌ها را اجرا نمی‌کنیم. ایشان هر روز از چشم انداز ۲۰ ساله، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و... صحبت می‌کنند که توسط مجمع نوشته شده و ایشان آنها را امضا می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر قانون اجرا نشود، عامل وحدت از هم می‌پاشد و هر کس از خودش اجتهاد خواهد کرد.

هاشمی رفسنجانی گفت: به نظر می‌رسد راه ما روشن است و مردم آماده همکاری هستند. البته نمی‌خواهم در داخل طرفی را مورد اشاره قرار دهم، اما اگر می‌خواهیم بر مبنای وحدت عمل کنیم و در مقابل فشارها با اتحاد مقاومت کنیم راه این جاست. اگر کسانی هم مخالف آن هستند، ولی خود را جزیی از امت اسلامی و دارای منافعی در کشور می‌دانند باید بفهمند که راه این است و با وجود اختلاف نظرها اصول و سیاست‌های کلی در کشور حاکم است که باید به همه جهات آنها عمل کنیم و اگر قانونی برخلاف آنها نوشته شود باطل است.

وی تاکید کرد: باید خودمان را گرفتار و تبدیل به ”سیبل“ دشمن نکنیم، زیرا آنها می‌خواهند ما را تبدیل به سیبل کنند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ادامه سخنان خود در افتتاحیه هشتمین اجلاس رسمی دوره چهارم خبرگان رهبری با اشاره به شرایط جهان اسلام و کشور پاکستان اظهار داشت: در این کشور یک مصیبت واقعی است، زیرا ۲۰ میلیون نفر آواره هستند و سیل هنوز هم ادامه دارد. در کنار آن تروریسم حاد نیز وجود دارد و خارجی‌ها حاکم واقعی پاکستان و آمریکایی‌ها در آن فعال مایشاء هستند.

وی افزود: عراق هم ۷، ۸ ماه است که گرفتار تعیین نتایج انتخابات خود است و لبنان نیز که منطقه نسبتا آرامی بود، هر لحظه حزب‌الله در آن مورد تهدید قرار می‌گیرد. در غزه هم مردم تحت شرایط حادی هستند و سومالی نیز اصلا آرام نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد: دشمنان اکنون خواب آن را دیده‌اند که در ایران، این مرکز عظیم ولایت و اهل بیت، نیز این فتنه‌ها را برپا کنند.

هاشمی‌رفسنجانی با دعای اینکه خداوند این بلاها را بر کسی نازل نکند و در صورت نازل شدن فقط با دست خودمان می‌توانیم، خودمان را نجات دهیم، تصریح کرد: مسائل منطقه هوشیاری همه و به خصوص ما روحانیون را می‌طلبد و اجازه ندهیم تفرقه‌ها و کینه‌ها عمیق شود و دشمن هر کاری را بخواهد انجام دهد که کسی جلودار آن نباشد.

وی با بیان اینکه تعرض به قرآن و اسلام امروز بسیار زیاد شده است و این کارهایی که در آمریکا انجام می‌شود دل انسان را آتش می‌زند، یادآور شد: این همه در حالی است که ما از تورات، انجیل، زبور و... تجلیل زیادی می‌کنیم، اما آنها به گونه دیگری رفتار می‌کنند و معلوم نیست چه مرضی به جان آنها افتاده که با این کتاب هدایتگر اینگونه برخورد می‌کنند. البته چند کلیسا که قرار بود این توهین را انجام دهند از اقدام خود صرف نظر کردند، اما این کار توسط افراد دیگری و به خواست طراحان اصلی انجام شد.

هاشمی‌رفسنجانی خطاب به کسانی که در جهان قدرت دارند، هشدار داد که جهان اسلام یک‌چهارم جمعیت دنیاست و آنان در مهم‌ترین نقاط دنیا حضور دارند لذا احساسات آنها را جریحه‌دار نکنند که در این صورت مردم با آنان مقابله خواهند کرد و از آن نخواهند گذشت که کسی نمی‌تواند جلودار آنها شود، زیرا قرآن مهمترین کتاب آسمانی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه کرد: امروز در داخل کشور نگذاریم وحدت مخدوش شود و آقایان و خانم‌هایی که این کار را انجام می‌دهند اگر سوءنیت ندارند بدانند که با تفرقه‌انگیزی به جایی نمی‌رسند.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: روحانیت باید در کشور معزز باشد و مخدوش کردن آن با هر هدف و شیوه‌ای جنایت است. روحانیت خواهان متدین بودن مردم است و چیز دیگری نمی‌خواهد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جوانان از دبیرستان به بالا دارای شم سیاسی بوده و صاحب نظر هستند، به فضای آموزشی کشور پرداخت و اظهار داشت: خانواده‌ها به سرنوشت فرزندانشان اهمیت می‌دهند و نباید از نامناسب بودن فضای آموزشی غافل باشیم که این عرصه نیاز به کار و جهاد دارد البته نمی‌گویم جوانان همراه انقلاب نیستند، اما آلودگی‌ها هست و باید به مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز فرهنگی به گونه‌ای نگاه کنیم که محور وحدت باشند و این سرمایه‌های کشور راه دیگری را انتخاب نکنند.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون اساسی روشن است و باید به آن عمل کنیم و بی‌جهت مطالبی را که هیچ نفعی ندارد به جامعه تزریق نکنیم، هشدار داد: در صورت رعایت این موارد می‌توانیم بزرگترین جایگاه در منطقه و حتی جهان شویم ، زیرا متکی به اسلام هستیم و مردمی‌ترین کشور در ۳۰ سال اخیر ایران بوده است که با دست مردم آن نظام اسلامی برقرار شد و بعد از این هم باید در این مسیر برویم.

هاشمی‌رفسنجانی با توصیه به روحانیون که نقش خود را فراموش نکنند و اجازه ندهند این جایگاه مخدوش نشود، گفت: اگر کسانی این بنا را سست کنند اتفاق نامیمونی است و ما اعضای خبرگان در قبال این مساله مسوولیت سنگینی داریم، زیرا هر کدام از ما علاوه بر مسوولیت خبرگان مسوولیت‌های شخصی نیز داریم و افراد منحرف را باید با نصیحت اصلاح کرده و نگذاریم به مراکز آموزشی سرایت کنند.

هاشمی‌رفسنجانی در پایان با اشاره به اینکه وفاداری مردم در دوران انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی و امروز بزرگترین سرمایه است،گفت: نباید این سرمایه را از دست بدهیم و به خصوص روی وحدت روحانیت خیلی تاکید دارم. زیرا در صورت تفرقه بهانه به دست دشمن داده می‌شود به همین خاطر باید روحانیون به جامعه وحدت تزریق کنند.
 
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳