پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۰۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۶
وجود امامزادگان در طول تاريخ ملجأ و پناهگاه مشتاقان و محبين خاندان عصمت و طهارت و مركزي براي تبليغ دين، اخلاق و معنويت ما توسّل و شفاعت، گرفتن حاجت و درك كرامت بوده است.

امامزاده سيد حسين(ع) كه از امامزادگان و نوادگان بزرگوار امام سجاد(ع) مي‌باشد از ديرباز مورد توجه مردم منطقه به ويژه شهرستان كازرون بوده است كه به عنوان سومين امامزاده مورد توجه در استان فارس بعد از حضرت شاهچراغ و سيد علاءالدين حسين(ع) به شمار مي‌آيد كه مردم اعتقاد محكمي به عنايت و كرامات ايشان دارند و براي نذورات و گرفتن حاجات به زيارت اين امامزاده روي مي‌آورند، و به خاطر وجود چشمه سار و باغات به سياحت و گذراندن تفريحات آخر هفته و ايام تعطيل در جوار اين امامزاده مي‌پردازند. براساس اين موقعيت ويژه و جمعيت قابل توجهي كه از شهرها و استان‌هاي همجوار به زيارت اين امامزاده روي مي‌آورند لازم است اقدامات ويژه‌اي در زمينه‌ي فرهنگي، امنيتي و رفاهي صورت گيرد كه در اين زمينه نقش مسؤولان شهرستان به ويژه اداره‌ي اوقاف كه متولي بقاع متبركه مي‌باشد دو چندان مي‌شود.

متأسفانه اين امامزاده حتي بعد از انقلاب هم مورد توجه جدي مسؤولان واقع نشده و حتي در برخي موارد، با بي مهري و بي‌توجهي مواجه شده است.

نگارنده‌ي اين مقاله كه خود جهت تبليغ در ايام تابستان سال گذشته و امسال در اين امامزاده مستقر است معضلات و مشكلاتي را از نزديك مشاهده و لمس كرده‌ام كه آن را براي اطلاع همشهريان محترم به رشته‌ي تحرير درآورده و راهكارهايي را در اين زمينه ارائه‌ مي‌دهم باشد كه مورد توجه مسؤولان ذيربط و مردم دلسوز قرار گيرد:

1. معضلات فرهنگي
نبود مديريت فعال و عدم اقدامات ضروري فرهنگي فضايي غير فرهنگي و نامناسب را در امامزاده به وجود آورده است. شايد در اين ميان مسأله بد‌حجابي بيشتر خودنمايي كند. وجود برخي زنان و دختران بزك و آرايش كرده كه متأسفانه تعداد آن‌ها هم قابل توجه است با پوشش‌هاي نامناسب بدون توجه به احترام و قداست امامزاده وارد زيارتگاه مي‌شوند و تأسف بارتر اين ‌كه در اين مكان مقدس به آرايش و گوش گرفتن ترانه‌هاي مبتذل از طريق گوشي همراه خود مي‌پردازند و اين‌قدر اين مسأله براي آن‌ها عادي شده است كه در صورت تذكر به آن‌ها به بحث و جدل مي‌پردازند.

بخاطر نبود مهمانسرا و زائرسرا محل زيارت به خوابگاه تبديل شده كه در برخي موارد مردان وارد قسمت خواهران شده يا زن به قسمت برادرها آمده و در كنار همسر خود به موبايل بازي و بگو بخند مي‌پردازند. حتي در مواردي در قسمت خواهران پاسوربازي و قمار مشاهده شده است، گويا نعوذبا... مكان امامزاده به تالار تبديل شده است كه وقتي به قسمت خواهران مي‌روي انواع و اقسام آرايش و تيپ‌هاي نامناسب كه بيشتر به مراسم عروسي شبيه است تا به مراسم زيارت برخورد مي‌كني و متعاقباً در بيرون هم يك مشت جوانان هرزه و لاابالي را مي‌بيني كه انتظار آن را مي‌كشند تا خداي نكرده به چشم چراني و متلك گويي و ارتباط گيري بپردازند. كه در اين زمينه وجود انتظامات خواهران و برادران به صورت فعّال و مداوم ضروري به نظر مي‌رسد. معضل فرهنگي ديگر پهن شدن بساط قمار و بزم و رقص در محيط تفريحگاه مي‌باشد كه بدون توجه به قداست و احترام امامزاده كه ناظر بر آن‌هاست صورت مي‌گيرد.

ناهنجاري فرهنگي ديگر وجود جوانان برهنه‌اي است كه در مقابل ديدگان خانواده‌ها، دختران و زنان نامحرم در قسمت سر آبشير به شنا مي‌پردازند و اسف بار تر اين‌كه بعضي از زنان و دختران با پوشش نامناسب و سر و صدا به آب بازي در محيط پيرامون مي‌پردازند كه اين خود غمنامه‌ي ديگري است كه در آن حريم عفاف و حجاب رعايت نمي‌شود كه در اين زمينه محصور كردن فضاي استخر به شيوه‌اي مناسب و توأم با نظارت از يك سو و تذكر نيروهاي انتظامي و امر به معروف و نهي از منكر برادر و خواهر به رعايت عفاف و حجاب از سويي ديگر ضروري به نظرمي‌رسد.

2. معضلات امنيتي و نظارتي

نبود پاسگاه انتظامي و عدم حضور و نظارت مداوم نيروهاي انتظامي مسأله‌اي است كه امنيت رواني و جاني و اخلاقي مردم را تهديد مي‌كند زيرا وجود برخي افراد لاابالي و شرور كه براي گذران اوقات بيكاري و چشم‌چراني و ايجاد مزاحمت در پي موقعيتي براي خلق شرارت و جر و دعوا مي‌باشند از هر سو به تفريحگاه گسيل داده مي‌شوند و زمينه را براي خلق فاجعه‌اي كه شايد جبران ناپذير باشد فراهم مي‌آورند.

البته سال‌هاست وعده‌ي احداث يك پاسگاه آن هم بعد از مكاتبات و پيگيري‌هاي فراوان اداره‌ي اوقاف داده شده است ولي تا حصول نتيجه و عملياتي شدن آن بايد سال‌ها صبر كرد. براي حضور نيروهاي انتظامي آن هم به صورت موقّت گويا اداره‌ي اوقاف بايد مبلغي كلان را به صورت ماهيانه به حساب آن‌ها واريز كند تا آن‌گاه با نيرويي اندك كه علاج واقعه را قبل از وقوع نمي‌كند تا چه رسد به بعد از وقوع، به گشت‌زني واي كاش گشت‌زني بلكه بيشتر به ماندن در اقامتگاه خود بپردازند و نظارت قابل توجّهي از ناحيه‌ي آنان صورت نپذيرد كه موجبات نارضايتي مردم را در پي داشته است.

3. معضل رفاهي تفريحي
 
كمبود فضاي تفريحي براي نشستن و بيتوته كردن خانواده‌ها آن هم در اوج ايام تفريحي باعث شده تا خانواده‌ها چسبيده به هم نفس در نفس و چشم در چشم هم داشته باشند و با هر مشكلي اوقات را سپري كنند وضع نامطلوب سطل‌هاي زباله و عدم رعايت نظافت به ويژه وضعيت نامطلوب سرويس‌هاي بهداشتي مشكل را دو چندان نموده و نبود سايه‌بان در برخي از نقاط تفريحگاه باعث ازدحام جمعيت در نقاط سايه‌دار شده است. كمبود فضاي پاركينگ مشكلات عديده‌اي را به وجود آورده كه ساعت‌ها وقت مردم را مي‌گيرد به عنوان مثال براي خروج از پاركينگ بايد چند بار در بلندگوها مدد راه انداخت تا چند ماشين كنار روند و اجازه‌ي خروج داده شود كه اين سروصداها موجبات اذيت و آزار مردمي كه براي آرامش به تفريحگاه آمده‌اند را با مشكل مواجه مي‌كنند. كه در اين زمينه گسترش محيط تفريحگاه و پاركينگ از طريق خريد باغات و املاك اطراف ضروري به نظر مي‌رسد كه مالكان و باغداران بايد همكاري لازم را مبذول دارند.

حال سؤال اين است آيا وقت آن نرسيده كه مسؤولان شهرستان اين امامزاده را از اين غربت و مظلوميت به درآورند. چرا هيآت مذهبي شهرستان به اين امامزاده توجه نمي‌كنند. واقعاً اگر مردم كازرون به ويژه متدينّين و هيأتي‌ها اين امامزاده را از خود مي‌دانند و براي آن احترام قائلند چرا برخي از فعاليت‌هاي خود را لااقل در مراسم و مناسبت‌هاي مذهبي اعم از اعياد و شهادات در اين امامزاده برگزار نمي‌كنند آيا مانعي در كار است؟ چرا سازمان تبليغات، اداره‌ي فرهنگ و ارشاد، دارالقرآن، بسيج و... برنامه‌ي فرهنگي مناسبي را براي اين مكان كه آبروي شهرستان است تدارك نمي‌بينند. مگر ادعاي ما اين نيست كه شهر كازرون، شهري مذهبي است پس اين همه كم كاري چرا؟
چرا از نظر امنيتي و فرهنگي، جوي بايد حاكم باشد تا مردم كازرون به خود اجازه ندهند كه حتي براي يك ساعت به زيارت و تفريح بپردازند و هر چه سريع‌تر معركه را ترك كند و به سوي شهر فرار نمايند؟

چرا فرمانداري شهرستان كازرون از يك طرف براي جدا نشدن امامزاده سيد حسين(ع) از كازرون و ملحق نشدن آن به قائميه تلاش مي‌كند اما از طرف ديگر هيچ فكري براي رفع اين معضلات نمي‌كند!

چرا بسيج كازرون اقدام به فرستادن و حمايت حقوقي از نيروهاي امر به معروف و نهي از منكر نمي‌كند و چرا شوراي تأمين شهرستان و دادگستري جهت فرستادن ضابطين قضايي اقدامي انجام نمي‌دهد. واقعاً در زمينه‌ي امنيت چه كسي پاسخگو است، بسيج كه فرستادن نيرو را وظيفه‌ي خود نمي‌داند نيروي انتظامي هم كه پول مي‌خواهد، اوقاف هم كه پول نمي‌دهد پس چه كسي بايد به فكر امنيت مردم باشد آيا خداي نكرده بايد فاجعه‌اي رخ دهد و قتل و خونريزي راه بيفتد و مسأله‌ي كشوري شود تا آقايان به فكر بيفتند.

متأسفانه مديريت اداره‌ي اوقاف بر اين مكان مقدس به ويژه از لحاظ فرهنگي بسيار ضعيف است و نذوراتي را كه مردم به اين امامزاده مي‌ريزند و سهم قابل توجهي از آن بايد صرف كارهاي مذهبي و فرهنگي شود يا هزينه نمي‌شود يا درست مورد استفاده قرار نمي‌گيرد و اين فعاليت‌ها مخصوصاً در زمينه‌ي مراسم و مناسبت‌ها با تنگ نظري‌ها و بي‌توجهي مسؤولان امامزاده مواجه مي‌شود گويا مي‌خواهند از جيب مباركشان خرج كنند. وقتي از وجود اين كم كاري‌ها به آن‌ها تذكر داده مي‌شود مي‌گويند فعلاً وضعيت امامزاده از لحاظ ساخت و ساز و وضعيت فرهنگي روستا به گونه‌اي است كه اجازه‌ي اين كار را به ما نمي‌دهد اصلاً مي‌خواهم بگويم مگر بايد وضعيت روستا حتماً ايده‌آل باشد تا ما اقدام فرهنگي كنيم. يا مگر بايد وضعيت ساخت و ساز امامزاده تمام شود تا ما اقدام فرهنگي كنيم اصلاً سؤال من و امثال من و خيل عظيم مردم شهرستان اين است كه چرا كار ساخت و ساز با اين همه تعلّل و تأخير صورت مي‌پذيرد واقعاً مسؤولان اوقاف به اين سؤال پاسخ دهند كه آيا بودجه نيست يا چون كار ظريف‌كاري است اين همه تعلّل صورت گرفته است يا ضعف مديريتي باعث و باني آن است.

به نظر اينجانب مديريت فعلي امامزاده با اين وضع جوابگوي اين همه خواسته‌ها، مطالبات و اقدامات نيست و اداره‌ي اوقاف بايد چاره‌اي بينديشد.

مسأله‌ي ديگري كه مسؤولان فرهنگي شهرستان به ويژه روحانيت محترم مي‌باشد تشكيل كارگروهي ويژه جهت رصد و ريشه‌يابي معضلات فرهنگي و مذهبي امامزاده و روستا و تدبير و اقدام لازم جهت رفع اين معضل و فرستادن نيروهاي تبليغي و همكاري تنگاتنگ با برادران بسيجي براي ايجاد يك تحول و انقلاب فرهنگي است كه فعال سازي پايگاه مقاومت سيد حسين و روستاهاي اطراف و همچنين استقرار يك روحاني فعّال به صورت مداوم و هدفمند ضروري به نظر مي‌رسد.

حرف آخر
 
در آخر انصاف را از كف نداده و از تلاش‌ها و زحماتي كه در گذشته و حال از طرف اداره‌ي اوقاف، نيروي انتظامي، بسيج و ساير ارگان‌ها صورت گرفته تشكر و قدرداني مي‌نماييم و بدانيم كه تا رسيدن به نقطه‌ي مطلوب فاصله بسيار است كه ان‌شاءا... با همكاري مداوم با همدلي و جديت و پيگيري هوشمندانه و دلسوزانه مردم و مسؤولان دين خود را به اين امامزاده‌ واجب التعظيم ادا نموده و قدمي در جهت ايجاد يك پايگاه عظيم تبليغ دين در اين سامان را براي زمينه سازي امر فرج آقا امام زمان(عج) تحقق بخشيم به اميد ظهور مهدي موعود(عج)
 
 
نویسنده: فرزاد محمديان آزاد
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
0
1
یه شب درتیرماه همراه خانواده جهت زیارت واستراحت به امامزاده سیدحسین رفتیم متاسفانه عده ای ارازل واوباش بااستقراردرنقاط مختلف حوض وجوی جاری سیدحسین ودرمیان درختان باعث ایجادمزاحمت خانواده های مردم شده وعده ای نیز بالخت شدن وشنا وعربده کشی واداواطوار وحرکات زشت باعث فراری دادن خانواده ها می شدند وعملا مجموعه امامزاده سیدحسین وقسمت تفریحگاهی آن درتصرف ارازل واوباش می باشد ومن خودم شخصا چندباربه 110پاسگاه انتظامی تنک چوگان زنگ زدم وگفتند گشتمان رفته دریس ومتاسفانه نیامدندوماناچارا وسایمان رابرداشته وبرگشتیم خانه
همشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
1
0
حرف و نظرات حاج آقا به جا و متین و شکی در آن نیست ولی حاج آقای عزیز تا زمانی که باند بازی و جناه بازی در شهرستان حکم فرماست این مشکلات نیز برجای خود باقیست در یک مدت کوتاهی نیز مردی شریف و فعال و زحمتکش برای مدیریت امامزاده معرفی کردند چون واقعا در مسایل فرهنگی و امنیتی امامزاده تلاش زیادی کردند با واسطه گری برادران .... ... که خودشان منبع فساد و ناامنی امامزاده هستند وی را از آن مکان بیرون کردند چون مزاحم کارهاوبرنامه هایشان ،واضح تر بگویم موی دماغشان شده بود بهرحال ...........راستی حاج آقا شما قسمت ... چکارداشتید که هی از ...سخن می گویید؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳