پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۷
در آستانه برگزاري همايش «فارس در جنگ جهاني اول» انجام شد؛
در آستانه برگزاري همايش «فارس در جنگ جهاني اول» برخي دست‌نوشته‌ها و اسناد مرتبط با زندگي محمدرضا دريسي، مبارز روزنامه‌نگار و شاعر آزاديخواه جنوب به مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس اهدا شد.

در آستانه برگزاري همايش «فارس در جنگ جهاني اول» برخي دست‌نوشته‌ها و اسناد مرتبط با زندگي محمدرضا دريسي، مبارز روزنامه‌نگار و شاعر آزاديخواه جنوب به مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس اهدا شد.

به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز به نقل از روابط عمومي اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس، مدير اسناد و كتابخانه ملي فارس با اشاره به اهميت اسناد محمدرضا دريسي در پژوهش‌هاي آتي در زمينه تاريخ مبارزات مردم جنوب كشور اظهار داشت: اين اسناد شامل بخشي از دست‌نوشته‌ها و اشعار، اسناد مرتبط با زندگي محمدرضا دريسي و همچنين چند نسخه از روزنامه «اصلاح» است كه در كنار ديگر نشريات دوره مشروطيت و استبداد صغير تأثير شگرفي در روشنگري و بالا بردن استقامت مردمي در مبارزه با استعمار خارجي و استبداد داخلي داشته است.

علي‌اكبر صفي‌پور افزود: اين مجموعه ارزشمند در 185 برگ توسط عبدالرضا اصلاح، نوه محمدرضا دريسي به اين مركز اهدا شده است و پژوهشگران علاقه‌مند مي‌توانند اطلاعات مورد نياز خود را از اين اسناد برداشت كنند.

مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس گفت: اهداي اين اسناد در آستانه برگزاري همايش بزرگ «فارس در جنگ اول جهاني» در آبان ماه سال جاري را به فال نيك مي‌گيريم و اميدواريم خانواده ديگر متفكران و مبارزان خطه جنوب نيز اسناد يا رونوشت آنها را به اين مركز تحويل دهند تا در دسترسي عموم علاقه‌مندان قرار گيرد.

محمدرضا دريسي در سال 1252 هـ.ش در دريس كازرون متولد شد و با انتشار روزنامه مشروطه‌خواه «اصلاح» و مبارزات عملي و قلمي در كنار دليران تنگستان در جريان جنگ جهاني اول و بعدها با روشنگري ضد حكومت رضاشاهي نقش بسزايي در مقاومت مردم دلير فارس و بوشهر ايفا كرد.

اين مبارز و روزنامه‌نگار پس از توقيف روزنامه‌اش در سال 1303 هـ.ش و تبعيد به خرمشهر و اهواز،‌ در سال 1329 هـ‌.ش در اهواز بدرود حيات گفت و در همين شهر به خاك سپرده شد.
 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷