پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۴
رده بندي سايت‌هاي خبري ايران نشان مي‌دهد كه سايت‌هاي غيررسمي كه قالب خبرگزاري ندارند، وضعيت بازديد كننده و مخاطبشان بهتر از خبرگزاري‌هاي رسمي ايران است.

به گزارش تهران امروز، چنانچه بر اساس الكسا (پایگاه اینترنتی سنجش وضعيت سايت‌هاي اينترنتي) سايت خبري تابناك در اين رده بندي در مقام هفتم، عصر ايران در مقام بيست و‌نهم، جهان نيوز در مقام چهل و چهارم و رجا نيوز در مقام چهل و هفتم قرار گرفته در شرايطي كه بر اساس رده بندي‌هاي صورت گرفته در اين پايگاه اينترنتي خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) در مقام هفتاد و هفتم، خبرگزاري ايسنا در مقام شصت و پنجم و واحد مركزي خبر در رتبه هفتاد و چهارم قرار دارند.

البته در این میان خبرگزاری فارس، تنها خبرگزاری است که بعد از تابناک در بالای جدول جایی را به خود اختصاص داده و در رتبه 16 رده بندی قرار گرفته است. البته همچون آمار ارائه شده در ماه هاي گذشته اين وب‌سايت، گوگل و ياهو جزو پربازديد كننده ترين سايت ها به شمار مي آيند و نام برخي سايت هاي فارسي زبان فيلتر شده در ميان 100 سايت برتر ايران از نظر مخاطب قرار نگرفته است.

از سوي ديگر بررسي آمار اخير در الكسا رشد روز افزون علاقه به وبلاگ نويسي در ايران را نشان مي دهد چنانچه بلاگفا دررتبه سوم پربيننده‌كننده‌ترين سايت هاي ايران قرار گرفته و بلاگر و پرشين بلاگ و بلاگ اسكاي در مقام‌هاي بعدي هستند.

در همين زمينه مهدي فرقاني ، استاد دانشگاه در رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاري معتقد است كه دليل پايين تر قرار گرفتن آمار رتبه خبرگزاري‌ها به دلايل مختلفي بستگي دارد كه از اين ميان مي‌توان به دستچين شدن اخبار يا به عبارتي فيلتر شدن برخي خبرها در خبرگزاري‌ها اشاره كرد.

چنانچه مي بينيم در سايت هاي خبري به دليل اينكه سيستم نظارتي و ضوابط خبرگزاري‌ها حاكم نيست، مديريت سايت مي تواند اخبار را راحت تر روي خروجي سايت قرار دهد.

او همچنين عامل بوروكراسي اداري خبرگزاري‌ها و بالتبع سير طولاني انتشار خبر را يكي ديگر از دلايلي مي‌داند كه در موفقيت سايت‌هاي خبري ايران موثر بوده چنانچه در سايت هاي خبري هم تعداد كمتري نيرو مشغول به كار هستند و هم سير اداري و نظام بوروكراتيك حاكم بر آن نهادها فرآيندي كوتاه تر از خبرگزاري را به خود اختصاص مي‌دهد.»

او همچنين درباره تفاوت هاي سايت خبري و خبرگزاري مي‌گويد:« سايت خبري به لحاظ نيروي كاري از تعداد كارمندان كمتري برخوردار است و اصولا سيستم مديريت غيرمتمركز در اغلب سايت‌ها كاربرد دارد چنانچه در مديريت سايت خبري افراد از مكان هاي مختلف مي توانند سايت را به روز كنند در حالي كه خبرگزاري‌ها غالبا پايگاه‌هاي خبري متمركز و با بوروكراسي اداري هستند.»

سايت خبري تابناك كه در رده بندي اخير سايت الكسا در مقام هفتم سايت‌هاي پر بيننده در ايران و مقام نخست در ميان رسانه‌هاي خبري را به خود اختصاص داده در حدود 10 كارمند اصلي دارد. اين در حالي است كه خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران بيش از 270 نفر عضو هيات تحريريه دارد و سرجمع كارمندان اين خبرگزاري در بخش هاي مختلف به رقم دو هزار نفر مي‌رسد.

آماري كه سايت الكسا روي خروجي خود قرار داده نشان مي‌دهد كه در آمار مربوط به رسانه‌هاي خبري بعد از خبرگزاري تابناك به ترتيب سايت‌هاي خبرآنلاين در رتبه 29، جهان نيوز در رتبه 44 و سايت خبري رجا نيوز در جايگاه 47 قرار گرفته است. در ادامه اين فهرست نام خبرگزاري مهر در رتبه 50 و ايسنا در رتبه 65، واحد مركزي خبر رتبه 74 و سايت خبري فردا نيوز با رتبه 80 در ميان سايت هاي خبري برتر ايران مشاهده مي شود.

در حال حاضر به جز خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران كه به زبان هاي عربي، انگليسي، فرانسه، اسپانيايي و تركي و با دو هزار كارمند رسمي فعاليت مي‌كند، اغلب خبرگزاري هاي ايران با استخدام 50 تا 100 خبرنگار به كار خود ادامه مي دهند. از سوي ديگر آمار به دست آمده از خبرنگاران فعال در حوزه سايت هاي خبري نشان مي‌دهد كه اغلب اين خبرنگاران يا افرادي سياسي هستند يا با گرايش هاي سياسي فعاليت مي كنند و شايد پيش از اين، حرفه هاي ديگري به جز خبرنگاري را تجربه كرده بودند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳