پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۷۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۵
اميرخسرو شجاعي
يكي از مهمترین راهکارها برای خروج از بن بستی که امروزه با توجه به گسترش نفوس انسانی و کمبود مواد اولیه و منابع کره زمین برای تامین زندگی انسان وجود دارد بازیافت مواد و استفاده دوباره ازآن هاست. موادی که من و شما هر روزه در سطل های آشغال می ریزیم و بعد هم به طرق مختلف و با زحمت زیاد نابود می شوند، امروز در جوامع صنعتی "طلای کثیف" نامیده می شود.

اگر نگاهی دوباره به سطل زباله بیندازیم و کمی تعقل پیشه کنیم درمی‌یابیم که عناصر ارزشمندی را روزانه دور می اندازیم و با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که چه ثروت عظیمی هر روز توسط ما انسان‌ها نابود می‌شود. موادی چون کاغذ، شیشه، پلاستیک و بسیاری از دور‌ریختنی‌های دیگر چنانچه دوباره و به صورت علمی مورد استفاده واقع شوند، شتاب تاراج منابع طبیعی و جنگل‌ها و تخریب محیط زیست را به دست بشر کند می‌نمایند و خدمتی عظیم به نسل آینده صورت می پذیرد.

چندی پیش در یکی از برنامه‌های تلویزیونی، این بحث از زاویه دیگری مورد بررسی قرار گرفت که بسیار جالب بود و تازگی داشت. کارشناس مدعو، دلیل فاصله‌ی بسیار بین سرانه مصرف آب در کشور ما را نسبت به استانداردهای جهانی عدم توجه به مساله‌ی تفکیک زباله می‌دانست. وي علاوه بر تاکید بر مسائلی چون صرفه‌جویی در مصارف خانگی و بازسازی شبکه‌های آب‌رسانی سعی داشت زاویه دید مخاطب را طوری عوض کند که مخاطب درک کند استفاده‌ي بهینه از مواد و همچنین بازیافت زباله‌ها می‌تواند کمک بزرگی به تعدیل مصرف سرانه آب نماید.

به عنوان مثال ـ طبق فرمایش ایشان ـ برای ساخت یک برگ کاغذ َA4 معادل هفت بطری آب معدنی بزرگ آب مصرف شده است که در صورت بازیافت این برگ کاغذ انگار ما هفت بطری آب را صرفه جویی کرده‌ایم. یا در مثال دیگری می‌فرمودند: "یک اتومبیل که در خیابان در حرکت است، انگار مکعبی پر از آب، به طول 10 متر، عرض 2 متر و ارتفاع 5 متر در حرکت است." البته این موارد را به مصرف انرژی، پول، وقت و... نیز در باب هر یک می‌توان تعمیم داد و آن گاه با دقت به این موارد، سرمایه گذاری جهت تفکیک و بازیافت زباله بسیار مقرون به صرفه‌تر به نظر خواهد رسید.

اما نگاه مسئولان شهری ما به این قضیه چگونه است؟ شاید بتوان گفت این مساله در کل کشور چندان مورد اقبال نیست اما چه ایرادی دارد که شهر ما در این ضمینه جزء اولین‌ها باشد و مدیران شهری، این قضیه را در برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود بگنجانند؟

نگاهی به چگونگی جمع‌آوری زباله، حمل آن در سطح شهر و انتقال آن به مکان‌های دفن زباله، ثابت می‌کند که باید به سرعت طرحی جدید در این زمینه به کار گرفت و چه بهتر که در کنار طراحی روشی مناسب برای جمع‌‌آوری و دفن زباله، با مقداری کار فرهنگی و شرکت دادن خانواده‌ها در این امر، تفکیک زباله را نیز آغاز نمود. هرچند این کار مقداری هزینه بر است اما بسیاری از هزینه ها را می توان از خود زباله‌های تفکیکی جبران نمود و همچنین باید در نظر داشت که در آینده‌ای نه چندان دور این مساله یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و همان بهتر که از امروز و طی یک فرآیند بلند مدت انجام گیرد.

منبع: هفته نامه سلمان

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ياسين
|
-
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۴
0
0
ممنون اميرخسرو
يك نظرداشتم كه به نظرخودم بدنبوداينكه شهرداري ميتواندكاغذهارابخردهمچنين بطري هاي شيشه اي و...تااين كاردرمدت كوتاهي براي مردم فرهنگ سازي شودوبعدآن هارابازيافت نمايد ياامتيازاين كاررابه مضائده گذارديايك شركت بازيافت زباله باسهام خودمردم يادانش آموزان بابهاي اندك مثل هرسهام هزارتومان راه اندازدوخودمسئولين ديگرمانندامام جمعه فرماندار حوزه ي علميه آموزش پرورش اوقاف وارشادوسازمان تبليغات وكانون هاي فرهنگي ديگر پيشكسوت اين كارشوندتاازيك اسراف بزرگ كه يكي ازگناهان كبيره است درشهرجلوگيري نمايند البته شوراي شهر نقش بسزايي دراين كاردارد.اميدوارم مسئولان به اين نظزذره اي نگاه كنند
وحيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۵
0
0
امير خسرو شجاعي كنكاش بسيار خوبي در زمينه مسايل شهري دارند بهتر است هم شوراي شهر و هم شهرداري نهايت بهره برداري را ببرد .نبايد اين مقالات هرز برود بايد استفاده كرد .شهرداري نبايد غرور كاذب داشته باشد از چهرههاي اينچنيني در خدمت به شهروندان كازروني بهره ببرد .ايننان نخبگان جامعه ما هستتند چرا بايد استفاده نكنيم ؟اگر افرادي همانند ايشان در جاهاي ديگر استان يا كشور باشند آنان را روي سر قرار مي دهند .بهترين امكانات را فراه مي كنند تا چهره اي اينچنيني در شهرشان زندگي كند .اينهمه مقاله از طرف اين فرد در هفته نامه سلمان مي آيد همه هم در جهت بهتر شدن شهر است ولي استفاده نمي شود ؟چرا؟مگر شورا و شهردار بدنبال خدمت نيستند خوب استفاده كنند .متاسفانه غرور از يك طرف نداشتن سواد كافي از يك طرف نداشتن تخصص لازم از طرف ديگر تنش در كازرون از طرفي و...دست به دست هم داده تا شهرستان ضربه بخورد .در مجموع از صميم قلب من از ايشان متشكرم اميدوارم موجبات دلگرمي ايشان بيش از گذشته فراهم شود .حافظ قرابكش شدو مفتي بياله نوش ؟در عهد بادشاه خطابخش جرم بوش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰