پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۶۵۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۵
تأملی در مصادیق سخن مقام معظم رهبری (مدظله) در اعمال منافی وحدت در کازرون
مهدی صنعتی

كازرون در هفته هاي اخير روزهايي پر التهاب و سراسر نگراني را پشت سر مي گذارد و محمل جرياناتي بوده است كه بي شك اكنون كه غبار حوادث فروكش كرده مي توان با رويكردي منطقي و به دور از احساس به تحليل برخي از اتفاقات پرداخت و اميد به تاثير داشت با اين كه در آن برهه ي سراسر احساس، بودند افرادي كه منطقي فكر كردند و منطقي تصميم گرفتند و رو در روي اقدامات بي اساس ايستادند .

 

نگارنده ي اين سطور به واقع هيچ گونه انگيزه اي جهت نگارش و تحليل اقدامات اخير طرفين درگير در قصه ي هزار و يك شب عزل فرماندار كازرون نداشت اما نكته اي كه سبب شد به اين امر بپردازد اقدامی بود كه از سوي معترضين و در راستاي لاپوشاني يكي از بزرگترين اشتباهات و البته نابخشودني ترين آن ها صورت پذيرفت. بي شك اما هيچ انسان منصف و البته آگاه از وقايع اخير كازرون نمي تواند هر كدام از طرفين اعتراضات را شر مطلق و يا خير مطلق بداند لكن آن چه به نظر واضح است آن كه براي روشن شدن ماجرا و فرار از غبارآلودگي ، پذيرش اشتباه و تلاش درصدد جبران آن بهترين راه است .

 

ماجرا اما از این قرار است که پس از حدود يك هفته از آغاز اعتراضات بخشي از مردم  كازرون به نحوه عزل فرماندار سابق اين شهر و درست يک روز قبل از برگزاری تجمع دوم معترضین در کازرون ، مقام معظم رهبری به رسم دیدارهای هميشگي چهارشنبه‌های خود و در ديدار با اساتيد بسيجي دانشگاه هاي كشور جمله اي فرمودند كه بارقه هاي اميد فراواني را در دلهاي دلسوزان اين شهرستان روشن نمود كه ديگر تجمعي صورت نخواهد پذيرفت و شهر بار ديگر رنگ آرامش را به خود خواهد ديد. ايشان در اين ديدار خطاب به آحاد ملت ايران فرمودند :

 

"برادران! خواهران! عزيزان! امروز كشور به اتحاد كلمه خيلى نيازمند است. بنده مخالفم با سخنى و حركتى و نوشتارى كه - حتى اگر با انگيزه‌ى درست و با انگيزه‌ى صادقانه است - موجب شقاق و شكاف مي‌شود؛ بنده موافق نيستم. اگر كسى نظر من را مي‌خواهد بداند، نظر من اين است كه عرض كردم."

 

لکن آن چه اتفاق افتاد به غایت غیر قابل انتظار بود . نه تنها فردای سخنان مقام عظمای ولایت این تجمع برگزار شد که جلسه شورای برنامه ریزی 2 درصد نفت و گاز کازرون نیز بر هم خورده به درب اتاق جلسات فرمانداری آسیب رسانده شد و اگر نبود مخالفت امام جمعه محترم با تجمعات پس از نماز جمعه‌ي آن هفته، این گونه اقدامات ادامه پیدا می کرد .

 

در این میان اما بودند افرادی که درصدد توجیه این اقدام غیر قانونی معترضین بودند و استدلالاتی را مطرح می نمودند که اهم آنان بدین شرح است :

 

1.ابتدا عده ای ضمن ابراز عدم اطلاع از سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب (مدظله) و یا دیر آگاه شدن از محتوای نظرات معظم له اقدام در تعطیل نمودن این تجمع را کاری غیر ممکن دانسته و اعلام كردند كه  «اگر دو روز جلوتر رهبري فرموده بود و ما مي‌دانستيم در اين تظاهرات شركت نمي‌كرديم!» و یا حضور خود در این تجمع را به دلیل تلاش در جهت کنترل جمعیت و معترضین بیان نمودند ، ادعایی که نگارنده خود با چشم خود خلاف آن را از سوی این افراد شاهد بود. در این راستا از مصاحبه ی نماینده معترضین با کازرون نما می توان به عنوان سندی محکم یاد كرد که متن این بخش از مصاحبه بدین شرح است:

 

"كازرون نما: با توجه به صحبت‌هاي رهبري در روز چهارشنبه در بين اساتيد بسيجي كه فرمودند: «هرگونه سخن، حركت و نوشته‌اي كه حتي با نيت صادقانه باشد ولي موجب شكاف و انشقاق در جامعه و ظلم به افراد شود، خلاف مصالح كشور و نظام اسلامي است»، حالا اين تجمعي كه در روز پنج‌شنبه شد، بعد از سخن رهبري بود حتي با بهترين حالت هم بخواهيم به قضيه نگاه كنيم خلاف نظر رهبري عمل شده است.

درياب: عرض به حضورتان اين صحبت شب پخش شد و اگر از قبل و يك روز جلوتر بود و انسان مي‌فهميد كه نظر آقا اين طوري است ممكن است كه اصلاً اقدام نمي‌كرد. ولي چون ظهر گفتند و شب بعد از نماز ساعت 10 شب پخش شده بود و آن مسئله هم از قل برنامه‌ريزي شده بود،‌ ديگر تحت‌الشعاع قرار گرفت و كسي نتوانست آن را بياورد و اين را به هم بزند. برنامه‌ريزي تمام شده بود و يك دفعه پيام آقا آمده بود،‌ حالا به هم زدن همه‌ي اين مسائل در توان چه كسي بوده كه مردم همه حركت كرده بودند.

 

كازرون نما:  پس ناخواسته عمل خلاف نظر رهبري انجام داده‌ايد؟

ديانتي نسب: نه به اين شكل كه ...

درياب: نه... ببينيد اين كه شما بخواهيد كه به يك شكلي چيزي را ثابت كنيد...

ديانتي نسب: تلاش شد كه واقعاً ...

درياب: ببخشيد مي‌خواهم بروم. ببينيد...

 

كازرون نما:  ما كه تأكيد مي‌كنيم ناخواسته ...

درياب: ما سن شما را گذرانده‌ايم پس براي ما بازي در نياوريد كه همين طور بخواهيد ما را مخالف رهبري بگيريد كه بله رهبري مي‌خواستند كاري بشود و شما خلاف رهبري نظر مي‌دهيد. اين بچه‌بازي‌ها را كنار بگذاريد. و همين طور سوال در بياوريد كه... صداقت هم رعايت كنيد. نگاه شما در جايي خواستيد صحبت‌هاي ما را هم تكرار كنيد اشتباهي گفتيد و چيز ديگري گفتيد...

 

كازرون نما:  صحبت ها كه ضبط شده است.

درياب: حالا منظورم اين است كه امانت را رعايت كنيد. شما چهار، پنج سوال مي‌كنيد و مطلبتان را مي‌گيريد. مسئله‌اي نبوده كه حالا شما بخواهيد 25يا 30 سئوال بكنيد و همين طور سئوال در سئوال!

 

كازرون نما:  نگاه كنيد بالاخره براي برخي نمازگزاران همان شب مسئله برانگيز بود كه اين قضيه مخالف نظر رهبري هست يا نيست. حالا به نظر شما اين اتفاق با آن نظر رهبري بر مسئله اتحاد موافقت دارد يا نه؟

درياب: اگر از قبل ما مي‌دانستيم اصلاً دنبال اين كارها نمي‌رفتيم...

 

كازرون نما:  خب پس ناخواسته بوده...

درياب: اگر دو روز جلوتر رهبري فرموده بود و ما مي‌دانستيم در اين تظاهرات شركت نمي‌كرديم ولي وقتي شركت كرديم بعد دير به دست ما رسيد.

 

كازرون نما:  يعني بعد از شركت اطلاع پيدا كرديد؟

درياب: بله... تقريباً... بله... خوب من ديگر بايد بروم! ببخشيد!

 

كازرون نما:  اگر از صحبت‌هاي ما ناراحت شديد ببخشيد.

درياب: شما خودتان سعي كنيد كه صادقانه پيش برويد و همين طور چيزي نخواهيد اضافه كنيد.

 

كازرون نما:  ان شا الله با دعاي خير شما.

[خروج آقاي درياب از محل مصاحبه]

ديانتي نسب: نكته‌اي كه من بايد خدمتتان عرض كنم اين است كه من شب قبل نظر رهبري را متوجه شدم و تلاش شد كه اين حضور در كمال آرامش برگزار شود. يكي از علت‌هاي حضور من اين بود كه نگذارم تجمع اعتراضي همراه با حاشيه باشد.

 

كازرون نما:  پس شما براي كنترل رفتيد؟

ديانتي نسب: من تقريباً خودم رفتم تا نگذارم كسي تندروي كند يا شعار تفرقه‌آميز بدهد. حتي نفس خواندن بيانيه در جلسه براي اين است كه نگذارم كسي آنجا احساساتي شود و چيزي بگويد و ديديد كه بعد از اينكه اين بيانيه خوانده شد همه با آرامش از جلسه خارج شدند. حالا كنترل به اين شكل نه! ولي تلاش مي‌كردم، نگذارم شعار‌هاي خارج از ... يعني از جمله شعار هايي كه من دائم مي‌گفتم مطرح كنند اين بود كه «ما همگي برادريم، پيرو خط رهبريم» اين در فرمانداري خيلي مطرح كرديم يا شعارهايي از قبيل «ما همگي سرباز تواييم خامنه‌اي، گوش به فرمان تواييم خامنه‌اي» "

 

این همه در حالی است که با تصمیمی بسیار راحت و به دور از تکلف و با نصب پارچه نوشته ای می شد این گونه بیان کرد که مثلا " با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون پرهیز از انجام هر عمل خلاف وحدتی تجمع امروز برگزار نمی گردد" و از این راه میزان ولایتمداری خود را ثابت نموده از التهابات آن روز در فرمانداری و اتفاقات زشت در همایش دولت یار در ارشاد جلوگیری به عمل آورد که همگی انشقاق آفرین و خلاف وحدت بود.

 

2. عده ای دیگر با بیان این امر که "مقام معظم رهبری اشاره به اتفاقات کازرون نداشته اند و در رابطه با جریانات فتنه و نهایت اختلافات میان مسوولان و جناح بندی های سیاسی را مد نظر قرار داده و این سخنان را ایراد فرموده اند " در صدد آن بودند که سنگینی این تقابل دیدگاه با حضرت ایشان را از دوش معترضین بردارند لکن به این امر مهم و بدیهی توجهی نداشتند که اظهار نظر رهبران جمهوری اسلامی ، ملاک برنامه ریزی، ارزیابی، پایبندی به انقلاب اسلامی و شاخصی برای سنجش افراد و حضور آنان در دایره ی گفتمانی انقلاب اسلامی در گذشته و حال بوده است و بی شک اگر در گذشته حضرت امام (ره) و در زمان حال خلف صالح ایشان از صحبتی مورد خاصی را اراده کرده بودند وظیفه شرعی و عقلی آنان بوده است که بر این امر تصریح نمایند در حالی که مشی این دو زعیم عالیقدر بر ارایه ی کلیات و شاخص ها بوده است و نه اظهار نظر در جزییات و بر همین اساس اگر فرد یا افرادی عملی را انجام دهند که مغایر با صریح سخنان ایشان - که تنها مرجع تشخیص مصالح نظام هستند -  بوده است آن فرد و آن کار منفور بوده و مورد سرزنش است. در تصدیق این رویکرد به وفور می توان مثال آورد که مثلا امام خمینی(ره) بر اساس جریان خاصی نطریه پردازی ای نموده اند که هم اکنون آن نظر ملاک و شاخص ما در اداره امور و سنجش انقلابی بودن و ولایتمداری است .

 

3. عده ای دیگر با اشاره به عملکرد استاندار فارس وی را مصداق تمام این سخنان رهبری می دانند . در این راستا توجه به این امر که زمان استفاده استاندار از حق و اختیار قانونی اش در عزل افراد زیر مجموعه ی خود حدود یک هفته قبل از سخنان رهبری بوده است، واضح البطلان و بی اساس بودن این استدلال را هم آشکار می سازد. از دیگر سو مقام معطم رهبری (مدظله) تا قبل از این سخنان و این حضور آشکارتر در بیان دیدگاه های خود، محور وحدت در شرایط آشفته ی یک سال قبل تا آن زمان و صد البته در همه ی ایام را عمل بر اساس قانون دانسته بودند که بر فرض ناپسند بودن روش استاندار – در عین عدم تازگی این روش به دلیل وجود شاهد مثال های فراوان چه در دولت اصلاحات و چه در ایام زمامداری برخی از معترضین – وی از اختیارات قانونی خود استفاده نموده و کاری بر خلاف قانون انجام نداده است.

 

بی شک اما این روزها شجاعت در بیان اشتباهات سیاسی و اعتقادی سر زده از سوی معترضین این قدر گوهر کمیابی است که حتی حاضر به انتشار مصاحبه ی چالشی خود با سایت کازرون نما در مطبوعه ی منتسب به خود نشدند و به منظور اصلاح برخی گفته هایی که احتمالا نباید بیان می شده است اقدام به تدارک مصاحبه ای جدید نمودند و در ادامه اقدام به لاپوشانی و توجیه های سراسر اشکالی می نمایند که بیش از آن که مفید باشد بطلان کارشان را آشکارتر می نماید.

 

در انتها بر خود فرض می دانم این نکته را متذکر شوم که همه ی این تلاش ها و مباحثات در راستای تبیین فرامین رهبری و کنار زدن غبارها و بیان اشتباهات و اعمال خلاف قانونی است که شاید اگر صورت نمی پذیرفت فضای شهرمان امروز این قدر آشفته و نشریاتمان این همه از متهم نمودن ها لبریز نمی بود . به امید درس گرفتن از اشتباهات و تضییع حقوقی که در این جریان ها صورت گرفت در راستای آینده ای کم اشتباه تر و منطقی تر.

 

 

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
we
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۰
0
0
آهاي .ايهالانساس اهي خبر خبر خبر كلاغ خبرچين آمد .مقاله آمئ
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۰
0
0
...مته به خشخاش نزن وعقب ماندگی خودتان از صالحان و بنای تخریب افراد را به خدا پناه ببر . که فردا دیر است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۰
0
0
همه بیدار باشند و بدانند که امروز وجود موتلفه در جامعه ما به اندازه وجود ... در سالهای پس از انقلاب، خطرناک است.
ایرج ارسلانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۴
0
0
حالا دیگر برایمان ثابت شد که کی مخالف رهبری است و چه کسانی طرفدار رهبری هستند شمایی که هنوز برای انقلاب یک تو نشنیده اید وهرچه هست فقط ادعاست انسان ها در کوران حوادث و امتحانات سخت شناخته می شوند ازخدا بترسید
آزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۳۱
0
0
حتما" آقاي صنعتي درصف طرفداران آقاي صالح پور هستند وگرنه معلوم بود كه خود ايشان درصف مقدم آن عده معدود متجمعين بودند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۶
اذان صبح
۰۴:۴۹:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۷:۱۶
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۰۰
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۰۴