پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۵۵۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۶
علي‌ اسدزاده
یکی از سنت­های سیئه در مسایل اجتماعی و حکومتی، دخالت قوا در وظایف خاص یکدیگر است. در حالی که تأکید قانون اساسی در اصل پنجاه و هفتم بر استقلال قوای سه گانه از یکدیگر می­باشد.

پرواضح است که حداقل ضرر و زیان این تداخل نامیمون، لوث شدن مسئولیت­ها و عدم پاسخگویی مسولین مربوطه است و این دخالت­ها به صورت تحمیل خواسته های خود، غالباً مربوط به قوه مقننه و مجریه بوده و بیشتر از دو راه اتفاق می­افتد.

1– از راه نرم و مسالمت­آمیز – معامله­ی وزیر و وکیل و ... با محمل تفاهم و تعامل
2– از راه تهدید با تکیه بر اهرم فشار– به اصطلاح قانونی – طرح سئوال و یا استیضاح وزیر که متاسفانه این دو فراگیر شده و به صورت یک سنت سیئه در آمده است زیرا که از یک طرف، وزیر به رأی اعتماد و حمایت­های نماینده در مجلس نیاز دارد و از طرف دیگر، نماینده هم برای حل مشکلات و مطالبات و خواسته­های خود به همکاری وزیر نیازمند است و مطالبات نماینده از دو حال خارج نیست.

الف– یا به حق است، که از راه­های قانونی و با جدیت هرچه بیشتر باید پیگری شود و دولت یا نمایندگان دولت هم بدون اتلاف وقت و سهل­انگاری و در حد وسع و به طور عادلانه رسیدگی و اقدام نمایند.

ب– اگر مطالبات ناحق است باید با شجاعت، شهامت، منطق و متانت رد شود و اگر چنین شد قابل تحسین و تشویق است.

اگر پیگیری مطالبات به حق دچار دست­اندازها گردد و از راه­های مذموم و ناصحیح «تهدید» و یا «معامله» دنبال شود معلوم است که یکی یا هر دو به دنبال سوء استفاده از موقعیت و باج­خواهی به نفع خود، اطرافیان و یا باند و گروه خود است.

یکی از مصادیق بارز این سنت سیئه مربوط به عزل و نصب­ها و در رأس آن­ها عزل و نصب فرمانداران، بخشداران، رؤسای آموزش و پرورش و دانشگاه­ها می­باشد. که از طرف نمایندگان به مسئولین مربوطه تحمیل می­شود آن هم نه بر اساس ملاک و معیارهای شایسته­سالاری و پذیرفته شده که قاعدتاً نیازی به اهرم فشار و تحمیل ندارد، بلکه در واقع بر اساس حب و بغض­های ناشی از انتخابات یا منافع و مصالح شخصی خود، اطرافیان، طرفداران و یا برای به کارگیری دور و بری­های متوقع و طلبکاران انتخاباتی می­باشد.

مع­الاسف این مطالبه‌ي ناحق مربوط به یک یا چند وکیل و نماینده، یک شهرستان و استان و این دوره و آن دوره نیست بلکه بسیار فراگیر شده و شاید اغراق نباشد که گفته شود مربوط به اکثر نمایندگان بوده و در دوره­های مختلف رایج گردیده است و هرچه پیش می­رود به عنوان یک حق مسلم و وظیفه‌ي معین برای نمایندگان، اطرافیان و هوادران انتخاباتی بیشتر جا می­افتد. بطوریکه چنین مطالبه­ای را هوادران و اطرافیان از نمایندگان دارند و بر آن­ها تحمیل می­نمایند.

این عزل و نصب­های تحمیلی ثمری جز نادیده گرفتن ضوابط، حاکمیت روابط، عدم ثبات مدیریت، عدم امنیت شغلی، افت کارایی، از دست رفتن فرصت­ها، هدر دادن تجربه­ها و ضرر و زیان ناشی از این­ها ندارد و این خود بدعتی نارواست و نارواتر آن است که با دستپاچگی و عدم تدبیر، عدم رعایت آبرو و حیثیت شخصی و حقیقی افراد و جایگاه حقوقی آنان به روش و شیوه­ای نادرست و ناپسند اقدام به عزل مسئولینی خدوم و نصبی عجول بدون فراهم آوردن شرایط نموده که نتیجه­ای جز بازی کردن با آبرو و حیثیت منصوبین و معزولین و لطمه به اعتماد و آرامش اجتماعی نخواهد داشت.

انشاءا... که همه‌ي تلاش­ها برای حاکمیت قانون و قانون­گرایی جهت یافته و از توقعات نابجا دوری کرده و همه حول محور منافع و مصالح عموم و آسایش و آرامش اجتماعی، اتحادی ناگسستنی داشته باشیم.
 
منبع: هفته نامه شهرسبز
 
كازرون نما از مقالات تمام صاحب نظران كازروني با گرايشات مختلف فكري و سياسي استقبال مي‌كند.
 
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
-
|
۰۳:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۷
0
0
من نمیدونم از کی تا حالا استفاده از اختیارات قانونی و شرعی زد و بند سیاسیه و جابجایی یک شخص بازنشسته با یک فرد پر تحرک جوان بازی کردن با عابرو و حیثیت افراده اما تحمیل فشار توسط نخبه های معلوم الحال و بر پایی تجمع غیر قانونی به خاطر ورود یک شخص به خط قرمز اونم بدون اجازه اونایی که تو قانون باید حتما ازشون اجازه گرفت !(قشون کشی خیابونی)عین قانون و توام با حجت شرعی ونشانه عدم دخالت قوا در کار همدیگست خوب شد معنی عدم دخالت رو هم فهمیدیم
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۷
0
0
شما خودتون هم میدونید عزل و نسب فرماندار حق قانونی استانداران هست.حتی اگر بدون هماهنگی باشه. پس اعتراض حزبتون بغیر از ادعای شخصی بودن مسئولیت برای موتلفه چیز چیز دیگه ای هم هست
ناشناس
|
-
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۰
0
0
آقاي اسدزاده نه تنها عضو حزب موتلفه نيست بلكه هميشه آنها را در اشتباهاتشان نصيحت كرده است. فكر مي كنم منظور ايشان در اين مقاله اشتباه برداشت شده است.
م
|
-
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۰
0
0
آقای اسد زاده هرکس باشد از نیروهای انقلابی و وفادار به انقلاب است . خداوند ایشان را حفظ کند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۲
اذان صبح
۰۴:۵۴:۰۵
طلوع افتاب
۰۶:۲۰:۳۵
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۴۰:۲۸
اذان مغرب
۱۹:۵۷:۲۳