پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۵۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۱
تابستان یکی از فرصتهایی است که برخی ارگانها و نهادهای فرهنگی مصمم به غنی سازی اوقات فراغت جوانان می شوند.این قصه متاسفانه هر سال تکرار می شود.متاسفانه از این جهت که هریک به سمتی و با برنامه های تکراری خویش.از طرفی نیز تا کنون برنامه و تصمیم صحیح و پایداری برای سازماندهی و ساماندهی به این برنامه های متنوع ارائه نشده است. گر چه هنوز نیز متولی خاصی برای این مهم وجود ندارد.شاید امام جمعه یا فرماندار شهرستان بهترین گزینه ها برای سازماندهی نهادها و ارگانهای فرهنگی باشند.گرچه هرکدام از نهادها و ارگانهای فرهنگی به نوبه خویش پاسخگوی رده بالاتر خود هستند و شرح وظایف و محدوده فعالیت خاص با بودجه تعریف شده مشخص دارند.اما می توان با توجه به همین فاکتورها به سازماندهی متمرکز شهرستانی آنها پرداخت. پایگاه های مقاومت بسیج ،سازمان تبلیغات اسلامی،آموزش و پرورش،اداره اوقاف و امورخیریه،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،کمیته امداد امام خمینی(ره)،سازمان ملی جوانان،هلال احمر ،اداره تربیت بدنی، شورای اسلامی شهر و شهرداری و ... از جمله ارگانهایی هستند که در ایام تابستان جزء متولیان برنامه های اوقات فراغت هستند.

لازم می دانم ابتدا به بررسی وضعیت موجود در شهرستان بپردازم و سپس به ارائه راه کار.اداره ارشاد که بیشتر هم و غمش کلاس های هنری و ادبی است که البته در مکان مجتمع فرهنگی خودش برگزار می کند وکمک مالی هم به 2یا3 کانونی که زیر نظرش کارمی کنند انجام می دهد.کمیته امداد امام نیز برای اعضای تحت پوشش خودش برنامه دارد که بیشتر در اردوهای فرهنگی آموزشی خلاصه می شود.سازمان تبلیغات اسلامی نیز با کمک بعضاً مالی و اعزام مبلغ در مساجد فعالیت می کند.اداره اوقاف و امورخیریه نیز بیشتر می تواند با کمک مالی در این زمینه نقش ایفا کند که کمتر شاهد این کار بوده ایم.گرچه مثل اینکه امسال با طرح نشاط معنوی وارد گود شده است.هلال احمر نیز با توجه به رسالتی که دارد با برگزاری کلاسهای آموزشی و اغلب اردوهای آموزشی تفریحی انجام وظیفه می کند.آموزش و پرورش هم گاهاً چندمرکز را به عنوان پایگاه اوقات فراغت در مدارس راه اندازی می کند و البته فضای ورزشی مدارس را در اختیار مساجد قرار می دهد.اداره تربیت بدنی نیز کلاسهای ورزشی خود را که در ایام سال دارد را دنبال یا بعضا تقویت می کند. سازمان ملی جوانان نیز که در شهرستانها بوسیله فرمانداریها با سمن ها و کانونها مرتبط هستند.گرچه اخیراً بودجه های قابل توجهی نیز به فرمانداریها براساس تقویم فرهنگی شهرستانها اختصاص می یابد و فرمانداری کازرون نیز علاوه براین از بودجه2%مناطق نفت خیز نیز بهره می برد( 1).شهرداری و شورای شهر نیز از بودجه فرهنگی قابل توجهی که دارند درسالهای گذشته به این امر اختصاص می دادند (2). بسیج مساجد نیزکه بزرگترین شبکه را تشکیل می دهد،متاسفانه به علت کثرت و پراکندگی از پشتوانه مالی و فکری کمی برخوردار هستند،اما از جهتی با پتانسیل بالقوه ای که دارند می توان به کمک آنها رفت و آن را بالفعل ساخت.در این میان نیز گروه ها و تشکل هایی نیز به صورت نیم مستقل به ارائه فعالیت در زمینه مزبور می پردازند.این شمایی کلی از وضعیت نهادهای فرهنگی شهرستان کازرون ،در تابستانها بود.

اما در این آشفته حالت که هر نهاد و ارگانی فقط به فکر برنامه خود و ارائه گزارش به مقام مافوق خود هست،باید تدبیری صورت پذیرد.از ضعفهای مشهود این وضعیت می توان به موارد زیر ذکر کرد:1. موازی کاری 2. اتلاف بودجه 3..گزارش های آماری غیرواقعی که ما را در نتیجه خروجی کلی عملکرد مجموعه نهادها به اشتباه می اندازد..بطورمثال یک فرد در یک مکان واحد بر اساس گزارشهای ارگانهای مختلف3تا5 نفرگزارش می شود.جالب است اگر به جمع بندی افراد شرکت کننده در طرح های ارگانهای مختلف در شهرستان نگاه کنیم به یک عدد غیرواقعی برمی خوریم که شاید از تعداد دانش آموزان هم بیشتر شود.بگذریم از اینکه در پایان طرح تابستانی چقدر آمار ریزشی داشته ایم و در گزارشها نمی آید.

اگر بخواهیم به راه کار بیاندیشیم می توانیم چند راه کار داشته باشیم که راه کار یزر در نظر نگارنده موثرتر و کاربردی تر است. اگر به مساجد نگاهمان همان نگاه حقیقی و واقعی باشد یعنی یک سنگر فرهنگی. ازطرفی با توجه به جنگ نرم پیش رو که به فرموده مقام معظم رهبری از حالت شبیخون فرهنگی به ناتو فرهنگی تبدیل شده است،باید دقت بیشتر کرد.در شبیخون فرهنگی دشمنان به صورت پراکنده هجوم می آوردند و نتیجه ای نگرفتند.اما اکنون تشکیل ناتو داده اند،یعنی با هم متحد ، منسجم و هم پیمان شده اند.این نکته باید برای ما درس آموز باشد .نهادهای متولی کار فرهنگی ما نه در تابستان بلکه در ایام سال باید منسجم و متحد شوند. لذا باید تمرکز خود را در تابستانها بر روی مساجد بیشتر کنند و هر یک به نوعی کمک کنند. برای این کار شورایی باید تشکیل شود با کارگروه ها و کمیته های اجرایی متفاوت. ریاست شورا را امام جمعه به عنوان محور فکری و دبیرشورا، فرماندار برعهده داشته باشند. نهادهای متولی طرح اوقات فراغت تابستان و تعدادی از صاحب نظران و کارشناسان به عنوان اعضای شورا باشند.لذا این شورا هم برنامه ریزی و هم تقسیم کار و هم نظارت را برعهده داشته باشد.

برای ایجاد وحدت رویه نهادها در تقویت برنامه مساجد می توان اینگونه فرض کنیم که: اداره ارشاد کار اعزام مربی و کمک مالی جهت اجرای برنامه های هنری ادبی را دنبال کند.سازمان تبلیغات اعزام مبلغ و کمک مالی به برنامه های اعتقادی.جمعیت هلال احمر کلاس های آموزشی مربوط به خود.اداره تربیت بدنی اعزام مربی و کمک مالی جهت برنامه های ورزشی.اداره اوقاف و امور خیریه کمک مالی به فعالیتهای مذهبی و قرآنی. آموزش و پرورش بخش آموزش علمی و در اختیار قرار دادن فضای آموزشی و ورزشی مدارس.کمیته امداد نیز تامین و تخصیص هزینه های خاص افراد تحت پوشش در طرح.سازمان ملی جوانان هزینه برگزاری مسابقات و اردوها.بسیج مساجد نیز به عنوان مجری برنامه ها.

شاید از پیشنهاد بالا برخی خرده بگیرند.اما به نظر نگاره براساس تجربه چندین ساله اش در این رابطه این پیشنهاد کاربردی ترین راه ممکن است که می شود سازماندهی و ساماندهی فعالیتها و برنامه های ارگانهای مختلف را انجام داد.


--------------------------------------------------------------------------------
1. این بودجه در آینده نزدیک جذب می شود.
2.متاسفانه بودجه فرهنگی سال88 و89 به خاطر برداشت جهت حقوق شهردار جدید کازرون به 500هزار تومان کاهش یافت.
نویسنده: محمد هادي صحرابان
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۱
0
0
چه کار کنیم که صدایتان و صدایمان به گوش انهایی که باید برسد نمیرسد یا اگر برسد بدلیل مشغله کاری یا اولویت بندی های مبتنی بر خودخواهی و بی برنامگی و حفظ مقام و ارتقاء سطح کاری نمیخواهند یا نمیتوانند کاری بکنند هر چه میکشیم از بی شایسته سالاری و رابطه بازی هاست که مدیریت را به جای کاردان به کار دزد میدهند.
آنهایی که بیل مکانیکی در دستشان هست هم وغمشان چیز دیگری است حالا هر چه میخواهند امثال آقای صحرابان با انگشت بر سطح زمین بکشد جز زخم چیزی نصیبشان نمیشود البته سالهاست که نا امید نشده اند. انشا الله جواب بدهد والله مع الصابرین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۱
0
0
مگر هماهنگی بین نهادهای دولتی و جلوگیری از موازی کاریهاوظیفه آقای فرماندار نیست؟
بسم الله
این آقای فرماندار جدید ببینیم چه کار میتونه انجام بده (البته اگه یادش بمونه و دستش هم بیکار باشه و...)
.
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۲
0
0
جناب صحرابان دست بردار .دو دستگي بس ست .شما با خودتان مشكل داريد .چرا بچهاي مثل تو در امور اين شهر غريب دخالت مي كنند .همين شما ها اين چنين مردم را تحقير كرديد كه انگار استاندارتان مي خواست دزد گردنه بگيرد .بعد از 4 سال خدمت صادقانه چه بر سر صالح بور آورديد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳