هر چند بعد از انقلاب و خصوصاً در دولت های اخیر تلاش های زیادی برای توسعه راه های روستایی صورت گرفته، اما در این بخش نسبت به برنامه ریزی انجام شده، توسعه راه های روستایی از برنامه های مصوب عقب می باشد.
کمبود اعتبارات، گسترش راه های روستایی را تحت الشعاع قرار داده و اگر اندک اعتباری نیز در سال های گذشته به این امر اختصاص یافته، به ترمیم و بهسازی جزیی بعضی از این راه ها پرداخته شده و متأسفانه به موضوع ایمنی این راه ها توجه کافی نشده است. با این اوصاف اكثر راه های روستایی کازرون علاوه بر بهسازی، ترمیم و آسفالته شدن ، نیازمند نگاهی ویژه برای افزایش ایمنی نیز می باشد.
علیرغم خدمات ارزنده ای که دولت در زمینه احداث٬ ترمیم و بهسازی جاده های روستایی معمول داشته، متأسفانه به دلایل زیادی از جمله تعداد زیاد روستاه های شهرستان کازرون (326 روستا) و کمبود اعتبارات ، راههای روستائی این شهرستان همچنان وضعیت نا مطلوبی دارند. این امر روستائیان و از جمله کشاورزان را با مشکلات فراوانی روبرو نموده، به طوری که از عمده درخواست های مردم و شوراهای اسلامی روستاه ها٬ رسیدگی به وضعیت جاده های روستایی می باشد.
تسهیل در امر ارتباط مردم روستا با شهرها و دیگر روستاهای اطراف و کاهش مشکل حمل و نقل آنان که عمدتاً کشاورز می باشند و ضرورت می نماید برای تردد و جابه جایی محصولات تولیدی خود راه مناسبی داشته باشند ٬ زمینه پیگیری این موضوع را الزامی می نمود. مکاتبات زیادی در مورد احداث٬ ترمیم، بهسازی، تعریض و ايمني این راهها انجام شده ولی از آنجا که عمده مشکل اجرای این پروژه ها کمبود یا عدم تأمین اعتبار به دليل عدم لحاظ رديف خاصي براي راه هاي روستايي در سالهای گذشته بود٬ رایزنی برای تأمین اعتبار از منابع مختلف در دستور کار قرار گرفته و مکاتبات و جلسات مختلفی با مسئولین وزارت راه و ترابری انجام و برگزار شد.
با این حال ضمن مروری بر آنچه در این بخش اقدام شده، عنايت خاص دولت، خصوصاً وزیر محترم راه و ترابری به افزايش و تخصيص چشمگير اعتبارات در دو سال اخیر به شهرستان کازرون، قابل توجه و تقدیر است.
یکی از راههای روستایی مهم شهرستان کازرون راه پریشان - شهر نجان است. ضرورت احداث این جاده علاوه بر تسهیل رفت و آمد مردم روستاهای آن منطقه از بعد امنیتی، سیاحتی و محیط زیستی نیز مورد توجه است. از بن بست خارج نمودن 16 الی 20 روستای محروم آن حواشی از انتظارات دیرینه مردم آن منطقه بود که با بهره برداری از این جاده میسّر می گردید. مهم تر از آن حفظ محیط زیست تالاب پریشان است که تأکید و تسریع در انجام این پروژه را دو چندان می نماید.بدین منظور با مشورت با کارشناسان خبره علاوه بر مکاتبات متعدد از اوائل دوره هشتم، در نشست های مختلف با وزیر محترم راه و ترابری که انصافاً دستورات و حمایت های ایشان بسیار موثر واقع گردید، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، معاونت ساخت و نگهداری راه روستائی وزارت راه و ترابری٬ مدیر کل راه و ترابری استان فارس٬ معاون محترم سازمان حفاظت زیست کشور و دیگر مدیران مرتبط با تأمین اعتبار این پروژه، موضوع پیگیری و نهایتاً در تاریخ 3/5/1388 طی صورتجلسه ای با حضور نمایندگان وزارت راه و ترابری، سازمان حفاظت محیط زیست ٬ مدیر کل محترم راه و ترابری استان فارس و اینجانب، نحوۀ تأمین اعتبار، صدور مجوزهای لازم، مطالعه طرح و اجرای این راه به تصویب رسید. با توجه به حساسیت سازمان حفاظت محیط زیست، موضوعات مورد نظر این سازمان از جمله احداث تونلی در طول مسیر از سوی وزارت راه نیز تأمین و لحاظ گردید. با پیگیری های بعمل آمده ارزیابی زیست محیطی این پروژه نیز توسط اداره کل محیط زیست استان فارس انجام گرفت و در نهایت از محل اعتبارات سال 1388 طرح 40702063 به مبلغ 2000میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و 2000میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به این امر اختصاص و در اختیار اداره کل راه و ترابری استان فارس قرار گرفت.
همچنين با نشست های مختلف با مسئولین ذیربط از جمله وزیر محترم راه و ترابری علاوه بر اعتبارات استانی، از محل اعتبارات ملّی نیز بودجه هایی برای راه هاي روستايي جذب شده است. در این راستا به دستور وزیر محترم راه و ترابری در تاریخ 14/8/1387 در خصوص تامین اعتبار راههای روستائی شهرستان کازرون و اختصاص ردیف لازم به معاونت حقوقی و امور مالی آن وزارتخانه می توان اشاره نمود. از جمله تأمین اعتبار جاده پریشان - شهر نجان به طول 5/5 کیلومتر، تکمیل پروژه راه روستائی مهبودی سفلی - روستای بیخک جروق به طول 5/6کیلومتر٬ بهسازی و آسفالت راه روستائی بی بی مهلت به بنستان به طول 13 کیلومتر و 2 کیلومتر راهگشایی واقع در بخش کنار تخته و کمارج٬ بهسازی و آسفالت راه روستائی تل گاو در بخش جره و بالا ده به طول 2 کیلومتر، بهسازی و آسفالت راه روستایی کشاورزی واقع در بخش جره بالاده به طول 5 کیلومتر٬ بهسازی و روکش آسفالت جاده روستائی حسن آباد واقع در بخش مرکزی، اتصال جاده روستائی اسد آباد از سمت جاده اصلی بالاده به سمت جاده اصلی جروق به طول 5 کیلومتر مورد پيگيري و موافقت تأمين اعتبار آن اخذ گرديد.
از دیگر پی گیری های انجام شده در حوزه راه روستایی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- پی گیری دسترسی و راه های ارتباطی پیرامون دریاچه پریشان موضوع درخواست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با وزیر محترم راه و ترابری در تاریخ 14/5/88
- پی گیری راه گشایی و آسفالت جاده روستایی روستاه های تنگ مناره، پوسکان و غیره موضوع درخواست شوراهای اسلامی روستاه های مذکور.
- پی گیری ترمیم و آسفالتجاده روستای میرزا علی اکبر از توابع شهرستان کازرون مورد درخواست شورای اسلامی آن روستا در تاریخ 30/5/88
- احداث ابنيه فني و پل ارتباطي و بهسازي جاده روستايي ميدانك از توابع بخش چنار شاهيجان.
- پيگيري بهسازي و آسفالت روستاي دهنوغوري از توابع بخش چنار شاهيجان كه به مرحله انعقاد قرارداد و واگذاري كار به پيمانكار رسيده است.
- پيگيري بهسازي و آسفالت جاده روستايي تل سامان به حسين آباد به طول 16 كيلومتر در بخش جره و بالاده كه پيمانكار منتخب در حال اجراي پروژه مي باشد.
- پيگيري بهسازي و آسفالت جاده روستايي سه تلان به چمن بهرام به طول 65 كيلومتر در بخش جره و بالاده كه كار به پيمانكار واگذار و پروژه در حال اجرا مي باشد.
- پيگيري بهسازي و آسفالت جاده روستايي قلعه ميرزايي واقع در بخش جره بالاده به طول يك كيلومتر كه كار به پيمانكار واگذار و پروژه در حال اجرا مي باشد.
- پيگيري روكش آسفالت جاده روستايي نرگس زار فاموز به ملااره كه پس از تأمين اعتبار پروژه به پيمانكار واگذار و در دست اجرا مي باشد.
- پيگيري جاده روستايي دشت برم واقع در بخش كوهمره نودان كه پس از تأمين اعتبار پروژه در حال اجرا مي باشد.
- پيگيري جاده روستايي هفت پاره به امامزاده بي بي بزرگ در بخش مركزي كه پس از تأمين اعتبار پروژه در حال اجرا مي باشد.
- پيگيري جاده روستايي پيرسبز به تنگ چوگان حد فاصل بخش های چنار شاهيجان و مركزي كه پس از تأمين اعتبار لازم و انتخاب پيمانكار پروژه در دست اجرا مي باشد.
- پیگیری راه گشایی و آسفالت جادۀ روستایی روستاهای تنگ مناره، پوسگان و غیره.
- پیگیری بازگشایی مسیر ایل راه عشایری بالاده – بکک – مجالی به شیراز به طول 30 کیلومتر جهت استفاده 3500 خانواد عشایری از طوایف دره شوری- فارسیمدان- شش بلوکی.
- پیگیری تأمین اعتبار لازم برای احداث راه های ارتباطی و تکمیل و تجهیز راه های نیمه تمام روستایی خصوصاً روستاهای بخش مرکزی و روستاهای تلخ آب، شاه مندز، میدانک، فرهمندیان، دادین علیا و شهرک ملای بلوط.
- پیگیری احداث کمربندی کازرون در محور بوشهر – برازجان – کنارتخته – قائمیه.
- پیگیری احداث جاده مناسب برای روستای علی آباد میانکوه.
- پیگیری احداث جاده روستایی روستای تل گاو (تأمین اعتبار 300 میلیون ریال از محل اعتبارات 063/702/40)
- پیگیری تأمین اعتبار لازم برای احداث و آسفالت خیابانهای روستای بورکی علیا.
- پیگیری و ترمیم جاده روستای گلستان (کاسکان) تا شهر کازرون.
- پیگیری نصب علائم راهنمایی و رانندگی و چراغ راهنما در تقاطع جاده فرعی روستای اسلام آباد شاپور با جاده اصلی.
- پیگیری بهسازی و آسفالت جاده روستایی جهان آباد از توابع بخش مرکزی.
- پیگیری پروژه نیمه تمام راه روستایی پوسکان به طول 22 کیلومتر و احداث یک دهانه پل طاقی زیرخاکی.
- پیگیری بهسازی جاده روستایی اسلام آباد شاپور تا جاده اصلی.
- پیگیری بهسازی و آسفالت جاده روستای مهبودی سفلی (تأمین اعتبار 2000 میلیون ریال از محل اعتبار 407020631).
- پیگیری تعویض، بهسازی و تکمیل جاده قدیمی روستای الیاس آباد از توابع چنار شاهیجان.
- پیگیری ساخت و تکمیل جاده مواصلاتی روستاهای حسین آباد، سرمشهد ، تل سامان از توابع بخش جره و بالاده.
- پیگیری احداث يك باب پل بروری دره فصلی ورودی به روستای بناف.
- پیگیری بهسازی و احداث جاده روستای صمدآباد.
- پیگیری بهسازی و تکمیل جاده روستای بنه میرزا علی اکبر.
- پیگیری تأمین اعتبار تکمیل پروژۀ راه روستای مهبودی سفلی تا روستای بیخک جروق به طول 6 کیلومتر به مبلغ 2000 میلیون ریال از محل اعتبارات 40702063.
- پیگیری تأمین اعتبار 1000 میلیون ریالی راه های روستایی قلعه سید و ناصرآباد شمالی به طول 7 کیلومتر از محل اعتبارات ریاست جمهوری.
- پیگیری تأمین اعتبار 3500 میلیون ریالی راه روستایی بی بی مهلت به طول 13 کیلومتر (500 میلیون ریال از محل اعتبارات ریاست جمهوری، 1000 میلیون ریال از محل اعتبارات مناطق محروم و 2000 میلیون ریال از محل اعتبارات 40702063).
- پیگیری تأمین اعتبار 500 میلیون ریال بهسازی و آسفالت راه روستایی کشاورزی واقع در بخش جره و بالاده از محل اعتبارات ریاست جمهوری.
- پیگیری بهسازی، تعریض و نصب علائم راهنمایی و رانندگی در جاده مواصلاتی روستاهای ملااره، کنارخشک، نرگس زار و کوهمره جروق.
- پیگیری رفع مشکل ارتباطی روستاهای تنگ چوگان با بازگشایی جاده و اتمام طرح با اخذ دستور از وزیر محترم راه و ترابری.
- پیگیری تأخیر و تعلل پیمانکار جاده روستایی قصرعلی به بیدکان در خصوص اجرا و تکمیل این پروژه.
- پیگیری تسریع در عملیات اجرایی و احداث جاده ارتباطی روستایی چکک به شهر نودان.
- پیگیری آسفالت جاده روستای محمدآباد تا جاده اصلی.
- پیگیری تسریع در عملیات اجرایی جاده دسترسی روستای کنده ای به ابوالحیات و استفاده از آسفالت گرم.
- پیگیری احداث پل های هوایی پیاده رو و نفربر در کنار روستاهای بورنجان، مله انبار و تل کوشک واقع در مسیر اصلی محورهای کازرون – دشت ارژن، شیراز – بوشهر و قائمیه – سه راهی راهدار.
- پیگیری مجدد احداث مسیر ایلراه عشایری بالاده- بکک – جمالی به شیراز با اخذ دستور وزیر راه مبنی بر در دستور کار قرار گرفتن این پروژه.
- پیگیری بهسازی و آسفالت روستای کمارج مرکزی به طول 2 کیلومتر.
- پیگیری مطالعه محور کمارج – خشت - وحدتیه- گناوه.
- پیگیری تخصیص و تأمین اعتبار لازم برای بهسازی و تکمیل جاده روستایی سیف آباد – پل آبگینه.
- پیگیری تخصیص و تأمین اعتبار لازم برای بهسازی و آسفالت جاده روستایی دهلی.
- پیگیری تأمین اعتبار لازم برای بهسازی و آسفالت جاده روستایی بوشیگان میرزایی.
- پیگیری تأمین ماشین آلات راهداری برای اداره راه و ترابری کازرون.
کی میره این همه راه رو؟
اینکه همش شد پیگیری!
خداوند به همه ما رحم كند
ما رو ببین دلمون به کی خوشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جهت اطلاع
اقاي دهقان فقط تعدادي حمايت كننده داشتند كه بعدها مشاور اوشدندان هم فقط براي 2 ماه بعدهاخودش همه كارها را بدست گرفت وفعلا مشاوري ندارند.
اما خوشا بحال آنانكه مشاور ميگيرندومشورت ميپذيرند
نامه نگاري كه نميشه كار و جاده و امنيت!!!!!!!
مخصوصا وقتي هيچ قدرتي نداشته باشه
پيگيري انجام كار نيست اين ايراد بر همه دوستان قبلي هم وارد بود انتظار ميرود عملكردها طبق گفته دوست عزيزمان در اين سايت درج شود