برنامه شب گذشته "دیروز، امروز، فردا" با حضور آقایان حجة الاسلام والمسلمین سیدعباس نبوی و دکتر حسین مظفر با موضوع بررسی انحراف، التقاط و نفاق در اندیشه شهید بزرگوار مطهری(ره) برگزار شد.
به گزارش "تابناک" این برنامه که بر خلاف برخی برنامه های گذشته از وجهه کارشناسی و تحلیلی خوبی برخوردار بود و از ورود به مسائل سیاسی پرهیز کرد، از جوانب مختلف به تبیین و واکاوی نگاه تیزبین استاد مطهری به مقوله التقاط فکری ـ عقیدتی و ریشه شناسی نفاق پرداخت.
مهمترین نکات مورد اشاره دکتر حسین مظفر:
ـ تعریف نفاق از نگاه شهید مطهری: بیان چیزی خلاف باطن خود در ظاهر، به این معنا که اگر کسی رفتار یا گفتاری را بر خلاف آنچه در باطن خود بدان اعتقاد دارد در ظاهر بیان کند، آن شخص منافق است.
ـ دسته بندی نفاق از نگاه شهید مطهری: استاد نفاق را به دو دسته نفاق قدیم و نفاق جدید تقسیم می کرد و معتقد بود که از مصادیق نفاق قدیم کفاری بودند که در صدر اسلام با توجه به شرایط پیش آمده اظهار اسلام کردند ولی در باطن خود همچنان کافر بوده و هیچ ایمان و اعتقادی به خدا و رسولش نداشتند. همچنین استاد مطهری مصادیق نفاق جدید را کسانی می دانست که از ابتدا با اعتقاد و ایمان به مسیر حق، در رکاب رسول خدا و به عنوان صحابی او حرکت می کردند ولی به مرور زمان و به دلایلی چون دنیا گرایی، قدرت، پول و... کم کم ایمانشان سست شد ولی به لحاظ حفظ موقعیت خود در جامعه آن را بروز نمی دادند.
ـ نفاق جدید در عصر حاضر نیز دقیقا چنین ویژگی هایی دارد و بسیاری از کسانی که به هر دلیلی اعتقادشان به افکار و آرمان های امام(ره) کم رنگ شده و با افتادن در ورطه اسلام التقاطی، اندیشه های اسلام ناب را بر نمی تابند اما همچنان برای حفظ ظاهر، خود را خط امامی و انقلابی معرفی می کنند از مصادیق آن هستند.
ـ همانگونه که رهبران رنسانس در اروپا با استفاده از مفاهیم ـ البته انحرافی ـ کلیسا علیه ارباب کلیسا ریشه آن را زدند، مارکس نیز در تئوری های خود بر آن بود که برای حذف دین از میان توده ها باید از مذهب علیه مذهب استفاده کرد تا به مرور هسته دین از محتوا تهی شده و تنها پوسته ای از آن بماند و بتوان به راحتی آن را فرو ریخت. در دوران جدید هم استفاده از مفاهیم التقاطی و القاء وارونه دین به مردم برای استحاله جامعه به کار می رود.
مهمترین نکات مورد اشاره حجة الاسلام والمسلمین دکتر نبوی:
ـ یکی از مواردی که جریان نفاق از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند ارائه معانی و تأویلاتی مبهم و غیر واقع از مفاهیم روشن دین است به گونه ای حتی عبارات روشن قرآن را به شکلی وارونه بیان می کنند.
ـ شروع ماجرای حسینعلی نوری در 160 سال پیش و پس از آن شکل گیری فرقه های مضحک و مسخره بابیت و بهائیت از سوی دشمنان دین دقیقا با همین هدف و برای تضعیف اسلام ناب پدید آمد.
ـ شهید مطهری در فضای آن سال ها و با توجه به شرایط سختی که افکار التقاطی در لباس روحانیت و دانشگاهی و در واقع در جایگاهی مورد اعتماد مردم عرضه می شد کاری بسیار دشوار انجام داد و سعی کرد با حضور مستمر در منابر، کلاس های دانشگاه، حسینیه ارشاد و در میان مردم، این انحرافات و مسائل التقاطی را گوشزد کند و جان تشنه نسل جوان را از مفاهیم اسلام ناب سیراب گرداند.
ـ کلام و منطق شهید مطهری به قدری متقن بود که در بسیاری از موارد طرف های مخالف او به درستی این مطالب اذعان می کردند ولی شما دیدید که باز هم نتیجه اش حذف او از مجالس حسینیه ارشاد شد.
حاشیه های جالب این برنامه:
ـ در ابتدا وقتی مجری برنامه به طرح برخی مباحث التقاطی در برخی مطبوعات و نشریات دوران اصلاحات اشاره کرد حسین مظفر که در دولت اول آقای خاتمی وزیر آموزش و پرورش بود ضمن تایید این مسئله به تذکرات مداوم خود به مسئولان وقت و از جمله مهاجرانی وزیر اسبق ارشاد اشاره کرد و گفت: در آن زمان من هم در جلسات هیئت دولت و هم به طور خصوصی از وضعیت مطبوعات به جناب مهاجرانی گلایه می کردم و معتقد بودم که نباید به گونه ای برخورد شود که وجهه نظام و دولت نزد عموم متدینین وجهه ای غیر دینی و سکولار قلمداد شود، ولی آقای مهاجرانی در جواب من می گفت اگر ناراحتی می توانی بروی شکایت کنی!
ـ مظفر در همین باره اضافه کرد: گاهی مسئله آنقدر شور می شد که خود آقای خاتمی هم با عصبانیت لب به گلایه می گشود و حرف مرا تایید می کرد.
ـ مظفر با اشاره به مصاحبه مفصل خود در حوادث تیرماه سال 78 با یکی از نشریات در دفاع از حیثیت نظام، از برخوردهای تند و برخی فحاشی ها نسبت به خود پس از آن ماجرا سخن گفت و تلویحا دلیل عدم حضورش در کابینه دوم سید محمد خاتمی را عنوان کرد.
ـ سید عباس نبوی با اشاره اینکه از همان ابتدا در شکل گیری انجمن های اسلامی دانشگاه ها و دفتر تحکیم وحدت حضور داشته است، عبارت "تحکیم وحدت" را برگرفته از کلام گهربار حضرت امام(ره) عنوان کرد و گفت: اگر چه آن صحبت امام ضبط نشده است ولی من گزارش دست نویس آن جلسه را هنوز دارم.
ـ دکتر نبوی با استناد به نگاه مثبت به تشکیل دفتر تحکیم وحدت، طیف بندی در آن را رد کرد و گفت: بنای دفتر تحکیم وحدت از ابتدا نشر و ترویج اندیشه های انقلابی مبتنی بر اسلام ناب بوده است ولذا آن گروهی که خود را تحکیم طیف علامه می دانند نباید زیر لوای نام تحکیم وحدت به ترویج اندیشه های التقاطی و سکولار بپردازند و باید نام دیگری برای تشکل خود برگزینند و لذا طیف موسوم به شیراز ادامه همان تحکیم وحئت اصیل است.
ـ نبوی با اشاره به صحبت یک روحانی که اخیرا مثلا با استناد به آیه قرآن گفته بود ما می خواهیم جشن پیروزی قلم بر ششمشیر را بگیریم، گفت: این بیان و آن هم از زبان یک روحانی مصداق بارز التقاط و کج فهمی است چرا که دقیقا در ادامه همین آیه شریفه مورد اشاره عبارت "وانزلناالحدید" آمده است و به صراحت لزوم همگامی و همراهی قلم و شمشیر را بیان می کند.
ـ در فاصله های مختلف در این برنامه ابتدا بخشی از سخنرانی شهید مطهری در سال 48 با موضوع نفاق پخش شد، سپس قسمتی از بیانات حضرت امام خمینی (ره) در مهرماه 58 و در آخر برنامه نیز سخنرانی روشنگرانه رهبر انقلاب در دانشگاه تهران، یک روز پس از شهادت استاد مطهری به سمع و نظر بینندگان رسید.