پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۱
حجت‌الاسلام محمدمسعود معصومي با اشاره به زنده شدن جريان فيمينستي در آمريكا اضافه كرد: موج نخست خواهان مردانه شدن حقوق زنان، موج دوم خواهان زنانه شدن حقوق مردان و موج سوم جريان فيمينستي به يك تعادل اجتماعي رسيد.
همايش علمي منطقه‌اي «زن، اسلام، فمنيسم» در دانشگاه آزاد اسلامي شهرستان كازرون برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري فارس از كازرون، عصر ديروز همايش علمي منطقه‌اي زن، اسلام، فيمنيسم به همت معاونت پژوهشي، گروه معارف، باشگاه پژوهشگران جوان و بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي كازرون به مناسبت يادمان شهيد راه حجاب و عفت، «مروه شربيني»، در اين دانشگاه برگزار شد.

در اين همايش رئيس سابق پژوهشكده انتظار نور قم با اشاره به تاريخچه فيمنيسم اظهار داشت: در زماني كه اسلام زنان و مردان را به فراگيري علم سفارش مي‌كرد در غرب و تا قرن 16 زن اجازه تحصيل نداشت.

حجت‌الاسلام محمدمسعود معصومي با بيان اينكه حركت‌هاي دفاع ازحقوق زنان حدود قرن 19 و 20 خود را نشان داده است، افزود: فيمنيسم عقيده‌اي است كه مي‌گويد براي دفاع از حقوق زنان بايد اقدام كرد.

وي با اشاره به زنده شدن جريان فيمينستي در آمريكا اضافه كرد: موج نخست خواهان مردانه شدن حقوق زنان، موج دوم خواهان زنانه شدن حقوق مردان و موج سوم جريان فيمينستي به يك تعادل اجتماعي رسيد.

معصومي با بيان اينكه ليبرال‌هاي فيمنيسم نخستين جرياني بودند كه با انتقاد از وضعيت زنان عامل فرودستي آنها را عرصه قوانين و روحيه مردسالاري مي‌دانستند، خاطرنشان كرد: جريان ماركسيستي با تفكر هگلي آمد و جريان سوسياليستي نيز با اعتقاد به اينكه عرصه قوانين، اقتصاد و مالكيت خصوصي عامل فرودستي زنان است پا به ميدان گذاشت و همچنين سوسياليست‌ها به طور عمده از مسئله ازدواج فرار مي‌كردند.

وي با بيان اينكه جريان چهارمي كه از سال 1960 به بعد آمدند ريشه در آمريكا داشت، تصريح كرد: اين جريان اساس تمام تحولات اجتماعي از جمله فرودستي زنان را تابعي از روحيه مردسالاري مردان مي‌دانستند.

استاد حوزه علميه قم با اشره به اينكه فيمنيسم‌هاي تندرو و معروف به جوراب قرمزها بودند، افزود: جوراب قرمزها معتقدند كه تمام ظلم‌هايي كه در حق بشر صورت گرفته از مردان است و بزرگترين فاسد عالم مردان هستند.

معصومي بيان داشت: در ايران جريانات فيمنيستي در اساس سياسي است. در پايان اين همايش حجت‌الاسلام معصومي به سئولات دانشجويان پاسخ گفت.

ارايه مقاله‌هاي برتر و اهداي جوايز به صاحبان آن‌ها از ديگر برنامه‌هاي اين همايش بود.

در كنار محل برگزاري اين همايش نمايشگاهي با غرفه‌هاي پوشش زن در نگاه مشاهير غربي، وضعيت پوشش دانشجو دردانشگاه‌هاي غربي، الگوي زن مسلمان حضرت فاطمه زهرا (س) و پاسخ به شبهات حقوق و جايگاه زن در اسلام برپا شد.

در حاشيه اين نشست مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد كازرون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در كازرون اظهار داشت: موضوعيت مقالات بر مبناي تبيين الگوي جامع شخصيت زن در اسلام است كه نگاهي بر نقش و جايگاه سياسي ـ اجتماعي زنان خاندان اهل بيت (ع)، بررسي توصيه‌هاي رفتاري اسلام در ارتقا جايگاه زن، بررسي جايگاه زن در اسلام نسبت به فيمنيسم، خاستگاه فيمنيسم در مباحث جامعه شناسي، نقد فيمنيسم در آراي انديشمندان جهان، فمنيسم، امنيت اجتماعي و ملي از محورهاي مقالات براي ارايه در اين همايش است.

محمد هادي صحرابان افزود: فراخواني مقالات را از اوايل سال 88 آغاز كرديم كه با راي هيئت داوران مقالات برتر معرفي و در اين همايش از آن‌ها تجليل شد.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳