پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۰:۱۸

يكي از عادات رذيله ي اخلاقي كه در آيات و روايات به شدت مورد نكوهش قرار گرفته و حضرات معصومين ، مومنان را از انجام آن برحذر داشته اند اسراف در ساحت هاي مختلف زندگي است به نحوي كه پرهيز از اين عمل قبيح بخصوص در مواقع همراهي آن با استفاده از بيت المال عملي ممدوح و انجام دهنده آن مورد ستايش مي باشد . يكي از خصوصيات بارز شخصيتي غالب شهداي گرانقدر انقلابمان همين پرهيز از اسراف در عمل بخصوص در مواجهه با بيت المال بوده است . به عنوان نمونه يكي از همراهان شهيد صياد شبيرازي از توجه اين بزرگوار به اين امر اين گونه روايت مي كند :

 
" در شهریور 1374 برای برداشتهای تصویری و ثبت و ضبط مصاحبه های تعدادی از فرماندهان در استان کردستان به سر می بردیم در گردنه صلوات آباد بودیم که ضبط تصویری از بیانات و مصاحبه های فرماندهان سپاه و ارتش به پایان رسید .شهید صیاد شیرازی از فیلم بردار پرسید "چند دقیقه از فیلم باقی است ؟ فیلم بردار در جواب گفت " دودقیقه" شهید صیاد از او خواست که این دو دقیقه را در جایی استفاده کند تا اسرافی در کار نباشد . فیلم بردار نیز بر روی قالب فیلم نیز متذکر زمان خالی نوار شد ، اتفاقاً  در برداشت دیگری یکی از فرماندهان مصاحبه اش دقیقاً دو دقیقه بود که در آن جای خالی ضبط شد . "
 
 اما آن چه به نظر شايد محل سوال بسيار باشد اين است كه به واقع اسراف به چه معناست و آيا مثلا فلان عمل ما مصداق اسراف نمودن است؟ شهيد محراب حضرت آيت الله دستغيب اسراف را اين گونه معني نموده اند : 
                                                                                                                  
" اسراف به معنای تجاوز از حد و زیاده روی کردن است و آن یا از جهت کمّیت است که صرف کردن مال است در موردی که سزاوار نیست " شرعاً یا عقلاً " هر چند به مقدار درهمی باشد و یا از جهت کیفیت است و آن صرف کردن مال است در موردی که سزاوار است لکن بیشتر از آنچه شایسته است ."
 
بي شك شخص مصرف نيز در اثر مداومت بر انجام اين كار حرام داراي خصوصيات و نشانه هايي خواهد شد كه حضرت امير المومنين آنان را اين گونه بر مي شمرد :
 

" للمسرف ثلاث علامات : یأکل ما لیس له و یلبس ما لیس له و یشتری ما لیس له .

برای اسراف کننده سه نشانه است

1- می خورد آنچه را سزاوارش نیست بخورد .

2- می پوشد آنچه را که سزاوار و لایق به حال و شأن او نیست بپوشد .

3- می خرد آنچه را که سزاوارش نیست بخرد ."

به اميد آن كه بتوانيم صفت هاي رذيله اخلاقي را از خود دور نماييم .
 
 
نویسنده: س- س
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷