پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۹۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۵
باغداران و مسوولان کازرون :
برخي باغداران کازرون فارس مي گويند: ايجاد صنايع تبديلي وابسته به باغداري و کشاورزي تنها راه برون رفت از مشکلات و تنگناهاي گسترده در اين بخش است. برخي مسوولان اين شهرستان نيز مي گويند: ايجاد صنايع تبديلي مي تواند در توسعه اقتصادي و ارتقاء باغداري و کشاورزي منطقه موثرباشد و اين بخش را از تنگناهاي اقتصادي نجات دهد.
برخي مسوولان اين شهرستان نيز مي گويند: ايجاد صنايع تبديلي مي تواند در توسعه اقتصادي و ارتقاء باغداري و کشاورزي منطقه موثرباشد و اين بخش را از تنگناهاي اقتصادي نجات دهد.

يکي از باغداران کازروني گفت: خشکسالي ، سرمازدگي و نبود بازار مناسب در فصل برداشت ميوه ، باغداران را با مشکلات زيادي مواجه کرده و سود اين بخش عملا به جيب دلالان و واسطه ها سرازير مي شود.

عبدالرضا بهمني افزود: زندگي مردم کازرون وابسته به باغداري و کشاورزي است ، اما بدليل ورود بي رويه ميوه وارداتي در فصل برداشت ، گراني نهاده هاي کشاورزي و مشکلات عديده باغدار و کشاورز در اين ورطه به نابودي کشانده شده اند.

وي اضافه کرد: دولت مي تواند با حمايت بخش خصوصي و ايجاد صنايع تبديلي به وضعيت اقتصادي منطقه رونق بخشيد و از هدر رفتن توليدات باغي و کشاورزي جلوگيري کند.

فرماندار کازرون گفت: با توجه به خشکساليهاي پياپي در سالهاي اخير با حمايت از صنايع تبديلي در اين شهرستان مي توان باغداري و کشاورزي را از تهديد خارج کرد و به فرصتي در جهت ارتقاء شهرستان تبديل نمود.

مجيد صالح پور افزود: اقتصاد شهرستان متکي به کشاورزي و باغداري است ، صنايع تبديلي مي تواند به عنوان راهکاري جهت توسعه و ارتقا اين بخش و رونق اقتصادي منطقه عمل کند.

وي ادامه داد: شهرستان کازرون يکي از توليد کنندگان مرکبات در فارس است که از گذشته پرتقال تنگه چوگان و انار گاوکشک بازارهاي خوبي در کشورهاي اروپايي داشته است.

وي اظهار داشت: در حاليکه مرکبات اين منطقه در نوع خود بي نظير است اما صنايع تبديلي براي فرآوري اين محصولات در منطقه وجود ندارد و تنها يک کارخانه توليد آبميوه در منطقه فعال است.

وي خاطر نشان کرد : بخش عمده اي از محصولات با قيمت پايين از باغداران خريداري مي شود و جوابگوي هزينه هاي آنها نيست .

وي افزود: از سوي ديگر اين محصولات نمي تواند در ايجاد در آمد و ارزش افزوده در منطقه اثر گذار باشد.

اين مسوول اضافه کرد: امسال بدليل افت شديد بازار ميوه ، باغداران اين محصول را با قيمت بسيار پايين روانه بازار کردند و ضرر و زيانهاي بسياري را متحمل شدند.

وي اضافه کرد: همچنين اين شهرستان در توليد خرما در کشور نقش عمده اي دارد و خرماي آن بدليل مرغوبيت نه تنها در کشور بلکه در کشورهاي ديگر نيز خواهان دارد.

وي بيان داشت: در منطقه خشت و کنار تخته بيش از يک ميليون اصله درخت نخل وجود دارد که بخشي از محصولات آن بدليل نبود صنايع تبديلي هرز مي رود.

وي ادامه داد: برخي دلالان خرماي اين منطقه را در بسته بنديهاي فله اي به خارج از کشور صادر مي کنند و در آنجا پس از فرآوري به بازار عرضه مي شود.

صالح پور گفت: تبديل شهرستاني که وابسته به کشاورزي است به شهرستاني صنعتي بسيار زمان بر است و نياز به حمايتهاي بيشتر دولت دارد.

وي بيان داشت: اگرچه همه مسوولان معتقد به سرمايه گذاري بخش خصوصي در بخش هاي صنعتي و ارتقاء شهرستان هستند اما زماني که سرمايه گذاري اقدام به فعاليت مي کند هيچگونه حمايتي نمي شود و همه درصدد ايجاد مانع هستند.

مدير جهاد کشاورزي کازرون گفت: شهرستان کازرون با اقليم گرمسيري ، با 700 هزار تن توليد محصولات زراعي و باغي نقش اساسي در اقتصاد کشاورزي استان دارد.

مهندس يداله جمشيدي افزود: کشاورزان و باغداران اين خطه در عرصه 120هزارهکتاري اراضي باغي و زراعي اين منطقه با توجه به اقليم آن ، محصولات گرمسيري و سردسيري را توليد مي کنند.

وي ادامه داد: صنايع تبديلي همگام با توليد در مناطق وابسته به کشاورزي رشد نکرده است ، در حاليکه با رشد صنايع وابسته اقتصاد اين مناطق متحول مي شود.

وي اضافه کرد: در حاليکه شهرستان کازرون يکي از مناطق عمده توليد کننده خرما است صنايع وابسته به اين محصول در منطقه وجود ندارد.

وي بيان کرد: يک کارخانه بسته بندي خرما نيز در منطقه است که يکي از کارخانه هاي مدرن کشور به حساب مي آيد اما بدليل مشکلات موجود هنوز شروع بکار نکرده است.

جمشيدي گفت: 70 درصد خرماي اين شهرستان از نوع کبکاب ، و رطب است که بايد تازه مصرف شود و نياز به امکانات ويژه نگهداري و فرآوري دارد.

وي افزود: از سوي ديگر با واردات مرکبات در فصل برداشت باغداران منطقه دچار زيانهاي زيادي شده اند که با فروش نازل مرکبات به دلالان و واسطه ها براي رهايي از مشکلات در تلاشند.

وي خاطر نشان کرد: در حاليکه با حمايت از سرمايه گذاران بخش خصوصي مي توان گام موثري در جهت ايجاد صنايع تبديلي برداشت و اقتصاد منطقه را رونق بخشيد.

امام جمعه کازرون نيز گفت: با توجه به پيشرفت علم و تکنولوژي، کشاورزي و باغداراي به موازات آن پيشرفت نکرده است.

حجت الاسلام محمد خرسند افزود: شهرستان کازرون وابسته به باغداري و کشاورزي است اما صنعت همگام با آن رشدي نداشته و اين محصولات در درآمد شهرستان اثر گذار نيستند.

وي اظهار کرد: اين شهرستان که در دهه اخير نقش عمده اي در توليد زيتون نيز داشته است هنوز از ايجاد صنايع وابسته به آن بي نصيب مانده است.

وي ادامه داد: دولت بايد با ايجاد تسهيلات و حمايت از سرمايه گذاران ، نقش اساسي در ايجاد صنايع تبديلي در مناطق وابسته به کشاورزي و باغداري ايفا کند.

نماينده مردم کازرون در مجلس شوراي اسلامي گفت: شهرستان کازرون به لحاظ باغداري و کشاورزي از توانمنديهاي بي نظيري برخوردار است که اين مهم نياز به تقويت و حمايت دارد.

غلامرضا دهقان ناصرآبادي افزود: ايجاد صنايع تبديلي نياز به حمايت مسوولان در زمينه هاي مختلف دارد که متاسفانه همراهيهاي لازم در اين بخش انجام نمي شود.

وي ادامه داد: ادارات و مسوولان به جاي جذب سرمايه گذار ، سرمايه گريز هستند و با ايجاد موانع سرمايه گذاران را نااميد مي سازند.

وي اضافه کرد: کشت و توليد زيتون در شهرستان کازرون نوپاست و در چند سال اخير گامهاي اساسي در جهت توليد اين محصول برداشته شده است.

وي بيان داشت: اما شايسته بود که مسوولان همگام با توسعه کشت اين محصول زيرساختهاي بعدي آن را نيز در منطقه پيش بيني مي کردند تا ارزش افزوده اين محصول به منطقه برگردد .
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۵
0
0
سلام من دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی روستایی هستم وموضوع پایان نامه هم بررسی صنایع تبدیلی خرما در شهرستان البته هنوز کارم را شروع نکرده ام ولی آماده هر گونه همکاری باشما هستم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸