پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۹۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۱

(( ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاءٌ عند ربهم یرزقون *فرحین بما ءاتهم الله من فضله و یستبشرون الذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الّا خوف علیهم ولا هم یحزنون * یستبشرون بنعمه من الله و فضل و اَنّ الله لا یضیع اجر المؤمنین )) .

سوره آل عمران آیات 169 تا 171

ترجمه آیات

" ای پیامبر هرگز گمان مبر آنهایی که در راه خدا کشته شده اند ، مردگانند بلکه آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند * آنها به خاطر نعمت های فراوانی که خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است خوشحالند و به خاطر کسانی که هنوز به آنها ملحق نشده اند ( مجاهدان و شهیدان آینده) خوش وقتند (زیرا مقامات برجسته آنها را در جهان می بینند و می دانند  ) که نه ترسی بر آنهاست و نه غمی خواهند داشت * و از نعمت خدا و فضل او ( نسبت به خودشان نیز ) مسرورند و (می بینند که)  خداوند پاداش مؤمنان را ضایع نمی کند (نه پاداش شهیدان و نه پاداش مجاهدانی که شهید نشده اند) .         

 

شأن نزول

بعد از وقوع جنگ احد و کشته شدن جمعی از مسلمانان عده ای از افراد سست ایمان نشستند و بر دوستان و بستگان خود که در جنگ کشته شده بودند ، تأسف می خوردند که چرا آنها مردند و نابود شدند .مخصوصأ وقتی به نعمتی می رسیدند و جای آنها را خالی می دیدند ، بیشتر ناراحت می شدند و با خود  می گفتند : ما این چنین در ناز و نعمتیم امّا برادران و فرزندان ما در قبرها خوابیده اند و دستشان از همه جا کوتاه است .

اینگونه افکار و سخنان علاوه بر اینکه نادرست بود ، در تضعیف روحیه بازماندگان هم بی اثر نبود . آیات فوق علاوه بر اینکه خط بطلان بر اینگونه افکار می کشد نعمات و کمالات شهیدان را یاد آور می شود که :

1- هر مردن و کشته شدنی ارزشمند نسیت ، کشته شدن آنگاه ارزش دارد که در راه خدا باشد و به این کمالات دست یابند .(الذین قتلوا فی سبیل الله . . .)  2- شهیدان در دین خدا ثابت قدم بودند و تا آخر عمر در راه خدا بودند نه در راه غیر خدا و طاغوت به عبارت دیگر شهیدان عاقبت به خیر شدند . (قتلوا فی سبیل الله . . .)    

3- شهیدان نمرده اند بلکه زنده اند و منظور ار حیات و زندگی همان زندگی برزخ است که ارواح در عالم پس از مرگ دارند نه زندگی جسمانی و مادی .

گرچه زندگی برزخی اختصاصی به شهیدان ندارد ولی از آنجا که حیات شهیدان فوق العاده عالی و آمیخته با انواع نعمت های معنوی است تنها از آنها نام برده شده است . آنها به قدری غرق در مواهب حیات معنوی هستند که گویا زندگی سایر برزخیان در مقابل آنها چیزی نیست . ( بل احیاءٌ . . . )

4-شهیدان در نزد پروردگار خود هستند

منظور از نزد پروردگار یکی از دو مورد زیر است :

الف) شهدا در مقامی هستند که فقط خداوند به آنها می تواند نفع یا ضرر برساند نه هیچ کس دیگری و مراد از نزد خدا مکان و نزدیکی نیست زیرا مکان و نزدیکی و قرب و بعد مسافت از صفات اجسام است و بر خداوند محال است .

ب) نزد خداوند یعنی خداوند می داند که آنها زنده اند چون خداوند از حیات آنها خبر دارد و مردم بی خبرند بنابراین فرموده است : ((زنده در نزد خداوند هستند))

5- شهیدان در آن دنیا هم متنعّمند و هم رزق و روزی خود را از خداوند می گیرند . ( یرزقون )

6- شهیدان از اینکه کشته شده اند ، نه تنها ناراحت نیستند بلکه شاد و خوشحالند . ( فرحین )

7- شهیدان بهره مند و سرشار از فضل الهی هستند . (فرحین بما ءاتهم الله من فضله . . . )

8-  شهیدان از همرزمان خود دل نمی کنند و از حال و هوای آنان آگاهی دارند و آینده خوب آنها را بشارت می دهد . (یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم . . . )

9- شهیدان دور هم جمعند و متفرق زندگی نمی کنند ، جمله ( لم یلحقوا بهم  )

دلالت بر این دارد که همرزمان شهدا پس از شهادت به آنها ملحق می شوند . بنابراین شهیدان بصورت متفرق زندگی نمی کنند بلکه شهیدان سراسر تاریخ به یکدیگر می پیوندند .

10- شهیدان در امنیت کامل هستند . کلمه " خوف " نکره است و بعد از کلمه نفی آمده ، دلالت بر نبود هیچ گونه ترس و دلهره دارد یعنی امنیت کامل .( لا خوف علیهم )

11- شهیدان از آنچه که از دست داده اند اندوه نمی خورند . (لا هم یحزنون)

12- شهیدان مأجورند و عملشان ضایع نمی شود .( اَنّ الله لا یضیع اجر المؤمنین )

13- شهیدان ، مصداق مؤمنان حقیقی اند. اینکه خداوند به جای" اجر المؤمنین"  نفرموده " اجر الشهدا " معلوم می شود که شهیدان همان مؤمنان واقعی اند .

 

نکته ها و درسها

1- از اینکه خداوند در آیات قبل همه مؤمنان را مخاطب قرار می دهد ولی در این آیه تنها خطابش را متوجه پیامبر کرده ( لا تحسبن به صیغه مفرد آمده نه جمع) می تواند اشاره به این معنا باشد که مضمون این آیات ( حیات شهیدان پس از شهادت) فراتر از درک مردمان است و تنها در خور فهم پیامبر است .

2- تصور نابودی و خسارت برای شهیدان ،تفکری غلط و انحرافی است (لا تحسبن الذین قتلوا )

3- شهادت باختن و از دست دادن نیست بلکه یافتن و بدست آوردن است .

4- با توجه به معنای " ربهم"  در " بل احیاءٌ عند ربهم " ( که خداوند مربی و تربیت کننده شهیدان است ) معلوم می شود که شهادت زمینه ای برای بهره مندی از تربیت خاص الهی است .

5- نفی ترس و اندوه مستلزم نفی فنا پذیری است چرا که از اسباب ترس آفرین و اندوه فنا پذیری و نابودی است ، پس شهیدان دارای حیات جاودان هستند .

6- حالات روحی مثل شادمانی ،ترس ،اندوه و ... در عالم برزخ برای انسان وجود دارد .

7- ایمان شرط ضایع نشدن پاداش عمل است و اینکه خداوند پاداش عملکرد مؤمنان را تضمین کرده است . ( اَنّ الله لا یضیع اجر المؤمنین)

8- حقیقت انسان فراتر از جسم اوست . با توجه به اینکه جسم شهیدان در دنیاست و برخوردار از روزی و حیات نیست معلوم می شود حقیقت آدمی چیزی فراتر از جسم اوست .

9- شادی شهدا به الطاف الهی است نه عملکرد خودشان و الطاف الهی را تفضل می دانند نه پاداش خون خود .

10- نکره بودن کلمه فضل و نعمت دلالت بر نعمت و فضلی ناشناخته برای انسانها دارد ، بنابراین  نعمت و فضلی خاص است .
 
                                                                   برگرفته از تفاسیر مجمع البیان ، نمونه ، المیزان ، نور و راهنما
 
 
نویسنده: حميدرضا جعفري‌زاده
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرزاد محمدیان آزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۵
0
0
با تشکر از اینکه قدمی در راه احیای شهید و شهادت برداشته اید . محمدیان آزاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴