پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۶

قرآن کریم در آیاتی چند ، رازی را در مورد شهیدان راه خدا بیان می کند که حقیقتا برای تبیین جایگاه شهید و شهادت کافی است ! و آن زندگانی پر رمز و رازی است که ویژه شهیدان معرفی شده و قرآ عقول مادی نگر بشر را از فهم آن عاجز می شمارد.

در سوره آل عمرات آیه ی 169 می خوانیم :
 
"و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون " ای پیامبر هرگز مپندار کسانی که در راه خدا کشته شدند ، مردگانند بلکه {literal}{{/literal} آنان {literal}}{/literal} زنده اند {literal}{{/literal}و{literal}}{/literal} در پیشگاه پروردگارشان روزی داده می شوند! ( ترجمه استاد رضایی )
 
و نیز در سوره بقره آیه 154 آمده است :
 
" و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاء و لکن لا تشعرون " و به کسانی که در راه خدا کشته می شوند مردگان نگویید بلکه {literal}{{/literal}آنان{literal}}{/literal} زندگانند و لیکن شما نمی دانید .
 
معنای زنده بودن شهید
 
برای حیات و زندگانی شهید که در آیات قرآن بدان تصریح شده است معانی و احتمالات مختلفی از ناحیه مفسرین بیان شده است ، از جمله :
 
1. منظور از زنده بودن شهید ، زندگی در عالم برزخ است و این آیه شاهدی بر اثبات روح است و معنایش آن است که شهید نیست و نابود نمی گردد بلکه در الم برزخ زنده است قابل ذکر است که این قول مبتنی بر این مبناست که حیات برزخی یا عمومی است و یا لااقل برای عده ای از نیکان وجود دارد به علاوه آن که در آیه ی 154 بقره می فرماید شما از درک این نوع زندگانی عاجزید ! در حالی که ما حیات برزخی را به خوبی می فهمیم و حتی گاهی با ارواح از طریق خواب و .. مرتبط می گردیم .
 
 2. احتمال دوم آنست که منظور از زندگانی شهید نام نیکی است که از  آن ها باقی می ماند ! اشکال ان قول هم آنست که نام نیک اختصاصی به شهدا ندارد . ( مجمع البیان ج 1 ص 433)
 
3. در احتمال سوم معنای زندگی شهید را هدایت و مرگ را معادل گمراهی معرفی می نمایند که البته این معن هم مانند معنای اول و دوم اختصاصی به شهدا ندارد بلکه هر ایمان آورنده ای بهره ای از هدایت دارد .
 
4. احتمال چهارمی که می توان در اینجا برای معنای زندگانی شهیدان در راه خدا بیان داشت ، زندگی اجتماعی به معنای " تاثیرگذاری در اجتماع " می باشد .
 
بر اساس این معنی ، شهید همچون مردگان نیست تا اثری در اجتماع نداشته باشد بلکه به تعبیر شهید مطهری همچون خونی است که به پیکره اجتماع تزریق گشته و آن را تقویت نموده و جان می بخشد ؛ بنابراین شهیدان موثران در جامعه اند و هرگز نمرده اند و نخواهند مرد . شهید دائما عنصری فعال و زنده و دفع کننده ی باطل است و این تاثیرگذاری را از ناحیه ی خداوند متعال روری گرفته و به جامعه منعکس می سازند هر چند تاثیرگذاری شهیدان بر ما پوشیده است .
 
سید قطب در ذیل آیه 51 از سوره غافر می گوید :
 
" چه بسیارند شهیدانی که اگر هزار سال زنده می ماندن نمی توانستند به اندازه ی شهادتشان عقیده و مکتب خود را یاری کنند و قدرت آن را نداشتند که این همه مفاهیم بزرگ انسانی را در دل ها به یادگار بگذارند . " ( فی ضلال القرآن ج5 ص3086 )
 
 
 
نویسنده: محمود صحرایی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳