پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۵۰
علي‌اكبر فرشته حكمت


بخش زيادي از سوابق تاريخي و فرهنگي هر شهر باستاني و قديمي مثل كازرون در شكل و شمايل و محتويات بازارهاي آن نقش بسته و ظهور مي‌يابد. در كازرون همچون ساير بلاد باستاني، بازار دربرگيرنده اصالت و ريشه‌ي فرهنگ ملي و فرهنگ مذهبي ماست. يك سر بازار مسقّف به مدرسه علميه و مسجد مدرسه متهي مي‌شد و سر ديگرش به مسجد امام‌زاده شاه حمزه (محل برگزاري نماز جمعه) منتهي مي‌گرديد و مساجد متعدد ديگري همچون مسجد بازار، مسجد امام‌زاده ابوالفتح و مسجد حاج تاج و مسجد شهدا چسبيده به بدنه‌ي طولاني و گسترده بازار، تأسيس شده بودند. در بازار كازرون هم‌ كارهاي توليدي و هم كار تجارت و بازگاني(صادرات و واردات) صورت مي‌گرفت و نيز محل داد و ستد اهالي شهرو روستاهاي اطراف بوده است. توليداتي همچون صنعت ساخت ظروف فلزي (رويگري و مس‌گري و آهنگري)، ابزار و يراق كشاورزي و دامداري و قاليبافي و بنّايي و حفاري، صنايع ساختماني، توليد كفش(گيوه و شيوه و مَلكي و اُرسي‌دوزي)، توليد فرش(نمدمالي)، توليد كلاه‌هاي نمدي(كلاه مالي)،‌ رنگ‌رزي،‌صنايع تبديلي همچون قنادي (توليد انواع شيريني‌ها و نبات و حلوا و مسقطي و پشمك و......) و علاقه‌بندي(ريسمان‌تابي) و ندّافي(لحاف و تشك‌دوزي) و آسياب و عصّاري و خياطي وجود داشته‌اند. در نقاط مختلف بازار، دكاكين پخت غذاهاي متنوع مانند آشپزي و كله‌پزي و كبابي و آش‌كارده‌اي و ...... از معامله گران داخلي و خارجي پذيرائي مي‌كرده‌اند. در بخش تجارت، مشاغلي چون بزّازي، خرّازي، بقّالي، بدالي، سقط‌فروشي(خرده فروشي)، عطّاري، زرگري و ....... حضور داشته‌اند. در كنار بازار بنكداراني تحت عنوان تيمچه همچون كاراژ ممسني و تجارت‌خانه‌ي راسخ وشريف و شاكر و ..... وجود داشته‌اند كه به كار واردات و صادرات كالا به نقاط مختلف كشور و حتي خارج از كشود اشتغال و اشتهار داشته‌اند. برخي پيشه‌وران بازار كه داراي مشاغل مشترك بودند در بازار فرعي و منشعب از رشته بازار اصلي يا در يك تيمچه اسكان داشتند مانند بازار مس‌گري، بازار رويگري، بازار نمدمالي و كلاه مالي و سراي مسجد حاج‌تاج. همه‌ي دسته بازارها به ميدان بزرگ و اصلي شهر يعني ميدان خيرات(ميدان شهداي فعلي) متصل مي‌گرديد كه اين ميدان وسيع محل ورود و خروج و اسكان كاروان‌هاي تجاري و نيز محل اسكان و توقف پيله وران و بارفروشان روز (دست‌فروشان) بود كه اجناسي همچون تره‌بار و بوريا و صنايع دستي شهرو روستا را به معرض فروش قرار مي‌دادند. همچنين ميدان شهر محل خريد و فروش دام (گوسفند و گاو) و نيز مكان بورس و نعل زدن چهارپايان باربر(اسب و الاغ و استر) بود در همين ميدان معامله گراني تحت عنوان معامله‌هاي سرپائي،‌معاملات پراكنده‌‌اي انجام مي‌دادند. تكته جالب،‌وجود پيشه وران و كاسباني است كه مُلَبّس به لباس روحانيت بودند (لباسي كه به لباس بومي و سنتي فارسيان يعني قبا و دستارو عمامه شباهت نزديكي داشت) اين پيشه‌وران بعضاً با مسائل شرعي مربوط به معاملات آشنا بودند به همين علت بر حرام و حلال دادو ستدهاي خود مواظبت و مراقبت مي‌نمودند. اين قلم با حول و قوه الهي برآن است تا در حد امكان و توان در خصوص بازار قديم و اسلاف بازاريان مطالبي براي آشنائي نسل جديد ارائه كند لذا منتظر نقد و تذكرو پيشنهادات مفيد همشهريان محترم.

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲