پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۰:۱۱

قرآن کریم که بخش زیادی از آیاتش را به »دشمن شناسی «اختصاص داده است، ضمن منع همسوئی با بیگاگان، ما را به پیامدها و عواقب این کار دشمن پسندانه هشدار می دهد. این پیامدها بر اساس وحی الهی عبارتند از 1- بازگشت به فرهنگ جاهلیت  2- دست کشیدن از اصول   3- ضربه خوردن از دشمن. و اینک توضیح مختصری درباره این پیامدها.

 

1- بازگشت به جاهلیت

قرآن، از دوره تاریخی پیش از اسلام، به دوره »جاهلیت« یاد می کند و این نامگذاری را به منظور بیان تفاوت اساسی آن عصر با عصر پس از ظهور اسلام است. دوره جاهلیت یعنی دوره شرک، بت پرستی، جنگ و خون ریزی، حاکمیت ارزشهای شیطانی، فساد و فحشاء، ظلم و جنایت، زور و قلدری، تعصب، بی غیرتی، تفاخر بی جا، چپاول و...

 

قرآن کریم، همسوئی با دشمنان را به معنای بازگشت به فرهنگ جاهلیت می داند، زیرا بیگانگان آرزو می کنند مسلمانان را به عقب که همان دوره جاهلیت است، برگردند. می فرماید:

»یا اَیُّهَا الذِّیَن آمَنُوا اِن تُطیعُوا الِّذینَ کَفَرُوا یَرُدُّکُم عَلی اَعقابکُم فَتنَقَلبُوا خاسِرینَ1 ؛ ای اهل ایمان، اگر از کافران پیروی کردید، شما را به عقب و زمان جاهلیت باز می گردانند و سرانجام زیان کار خواهید شد«

 

2- دست کشیدن از اصول

اسلام در هیچ شرایطی به مسلمانان و حاکم اسلامی اجازه نمی دهد از اصول خودشان دست بردارند، حتی خداوند پیامبرش را در برابر دست کشیدن از اصول و ارزشها و نرمش در برابر دشمن و بیگانگان، تهدید، به مجازات سنگین کرده است.

 

وَلَو اَن ثَبّتناکَ لَقَد کِدتَّ تَرکَنُ اِلَیهم شیئاً قَلیلاً اِذاً لاذقناکَ ضِعفَ الحیاهِ المماتِ ثُمَّ لا تَجِدُ لَک عَلَینا نَصیراً2 ؛ اگر ما تو را ثابت قدم نمی ساختیم، نزدیک بود کمی به دشمنان تمایل نشان دهی و اگر چنین می کردی ما دو برابر مجازات مشرکان در حیات آنها و دو برابر مجازات آنها را بعد از مرگ به تو می چشاندیم، سپس در برابر ما یاوری نمی یافتی«

 

3- ضربه خوردن

ضربه خوردن از ناحیه دشمنان، از دیگر پیامدهای همسویی با بیگانگان است. بالاخره دشمن،دشمن است. و سراسر وجودش کینه نسبت به اسلام و مسلمانان می باشد. آنان اگر فرصت یابند، زهر کین را تا آخر در رگ های پیکره مسلمانان وارده کرده و ضربه های جبران ناپذیری بر شجره نظام اسلامی وارد می سازند. قرآن نیز اشاره ای به این پیامد کرده و می فرماید:

 

»یا اَیُّهَا الذَّیَن آمَنُوا لا تَتَخِذوا بِطانَهً مِن دونکُِم لا یألونَکُم خَبالاً وَ دُّوا ما عَنِتُّم قَد بَدَت البَغضاءُ...3 ؛ ای اهل ایمان ، محرم اسراری غیر از همدنیان خود انتخاب نکنید، دشمنان از هرگونه فسادی درباره شما کوتاهی نمی کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید، نشانه های دشمنی از دهانشان آشکار است و آنچه در دل پنهان دارند از آن هم مهم تر است، ما آیات و راههای پیشگیری از شر آنها را برای شما بیان کردیم، اگر اندیشه کنید«

 

قرآن همچنین در سوره آل عمران آیه 120 و سوره توبه آیه 8 با تبیین این موضوع که دشمنان با موفقیت های شما ناراحت و با حوادث ناگواری که برایتان پیشامد می کند، خوشحال می شوند و نیز ذکر این نکته که اگر دشمنان بر شما غالب شوند نه ملاحظه خویشاوندی با شما می کنند و نه ملاحظه پیمانی که با شما بسته اند، ما را از ضربه خوردن توسط دشمنان که نتیجه همسوئی با آنهاست، هشدار داه است.

 

1- آل عمران، آیه149

2- اِسراء، آیات 75-74

3- آل عمران، آیه 118

منبع: هفته نامه شهر سبز
 
نویسنده: همت سهراب پور
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۲
اذان صبح
۰۴:۵۴:۰۵
طلوع افتاب
۰۶:۲۰:۳۵
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۴۰:۲۸
اذان مغرب
۱۹:۵۷:۲۳