پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۷۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳
مهدی كروبی تصریح كرد كه در صورت لزوم نیروهای نظام، برای «انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی» با همه متحد خواهند شد.

به گزارش خبرنگار آینده، مهدی كروبی در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز می‌گوید: «نیروهای دو جناح جمهوری اسلامی كه دغدغه نظام اسلامی را دارند، به محض اینكه متوجه شوند، خدایی نكرده، انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی در خطر است، با هم متحد خواهند شد.»

كروبی همچنین اظهار داشته است كه این اتفاق به زودی روی خواهد داد.

وی با اشاره به سخنان چند روز پیش هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر لزوم همكاری نیروهای معتدل دو جناح برای یافتن راه حل، ضمن تائید این سخنان تصریح می‌كند كه «آقای هاشمی رفسنجانی به درستی گفتند كه بهترین كسی كه می‌تواند موجب حل مشكلات شود، رهبر انقلاب هستند. با آقای هاشمی موافقم.»

مهدی كروبی در واكنش به شعارهای ساختارشكن و ضد رهبری نیز می‌گوید: «به نظر من، این شعارها 100 درصد اشتباه است و هیچ فایده‌ای ندارد.»

وی تصریح كرد كه شعارهای حامیان وی باید در چارچوب نظام و قانون اساسی باشد.

رئیس مجلس ششم تاكید می‌كند كه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چارچوب‌های نظام و اصل ولایت‌فقیه پایبند است.

وی همچنین از حضور خود در راهپیمایی روز 22 بهمن نیز خبر داد.

نجمه بزرگمهر – خبرنگار فایننشال تایمز مستقر در تهران – با كروبی در روز دوشنبه ۲۵ ژانویه (۵ بهمن ماه) در منزل او گفتگویی ترتیب داد. متن این گفتگو در زیر می آید:

 فایننشال تایمز: رژیم ایران قرار است سی و یكمین سالگرد انقلاب را به زودی [ ۱ فوریه = ۱۲ بهمن] جشن بگیرد. آیا می شود كمی از نقش خود در انقلاب بگویید؟
كروبی: پدر من از هواداران جنبش رهایی بخش ملی [ یك حزب ملی – مذهبی ] بود و به لحاظ سیاسی هم فعالیت داشت. او یك روحانی بود و زمانی كه در جنبش آزادی بخش ملی اختلافاتی بروز كرد طبیعتا از آیت الله ابوالقاسم كاشانی حمایت كرد. چنین بود كه من از دوران كودكی و در منزل با سیاست انس گرفتم و به مبارزه با حكومت پهلوی ملحق شدم. وقتی به حوزه علمیه قم پیوستم در زمره شاگردان آیت الله خمینی [بنیانگذار جمهوری اسلامی] در آمدم و به شیوه ای باورنكردنی جذب ایشان شدم و در امور و نگرش های مذهبی حامی ایشان شدم. امام خمینی رهبری اعتراض سیاسی علیه محمد رضا شاه را در سال ۱۹۶۲ [۱۳۴۰ ] بدست گرفت و من هم مصمم شدم كه فعالانه به ایشان كمك كنم. این تا زمان پیروزی انقلاب در سال ۱۹۷۹ ادامه یافت. طی این مدت من ۹ بار زندانی شدم كه مجموع آن ۶ سال می شود. یكسال به گنبد كاووس [ شمال غرب ایران] تبعید شدم و به مدت دو یا سه سال در جاهای مختلف زندگی مخفیانه ای داشتم. من حتا مجبور شدم در سال ۱۹۶۶ [ ۱۳۴۴ ] بطور غیرقانونی و برای گریز از فشارهای رژیم به مدت ۵ ماه به عراق بروم در حالی كه فاقد گذرنامه [پاسپورت] بودم. این اولین و آخرین سفر خارجی من پیش از انقلاب بود.

 فایننشال تایمز: چه احساسی به شما دست می دهد وقتی مخالفان تان خواهان اعدام شما یا زندانی كردن شما در اوین می شوند؛ همان زندانی كه پیش از انقلاب در آن بودید؟
كروبی: احساسات متفاوتی دارم. یكی احساس تاسف است. احساس تاسف می كنم از دیدن اینكه كسانی كه اكنون در زندان هستند فرزندان انقلاب هستند و سالها زندان را در دوره شاه در كارنامه دارند. آنها سالیانی را به جمهوری اسلامی خدمت كرده اند. از این در عجبم كه برای این انقلاب چه رخ داده است؟ قرار بود كه سایه خود را بگستراند و حتا مخالفان را جذب كند. قرار نبود كه گردش [سیكل] انقلاب چنان سخت شود كه حتا فرزندان خود را تحمل نكند. این مرا ناراحت می كند. به اصلاحی معتقدم كه معنای آن همان جمهوری اسلامی بود كه در انقلاب وعده داده بودیم. من متعهد به تدارك استقلال، آزادی و ایجاد جمهوری اسلامی. ما قول داده بودیم كه به حقوق مردم احترام بگذاریم و به آنها آزادی دهیم. گفته بودیم اگر مخالفان مان متوسل به سلاح گرم و توطئه نشوند می توانند آزادانه عقاید خود را ابراز كنند و از حكومت انتقاد كنند. این قول ها و وعده ها واقعا دچار آسیب شده اند.

 فایننشال تایمز: اما مخالفان شما می گویند كه هدف این اقدامات سرنگونی رژیم است.
كروبی: انقلاب دیگر نمی خواهیم و به دنبال سرنگونی حكومت هم نیستیم. ما در پی جمهوری اسلامی واقعی هستیم، همانی كه به مردم مان قولش را داده بودیم كه با رأی ۹۸ درصدی مردم [در رفراندوم سال ۱۹۷۹ = ۱۳۵۹ ] مورد تصویب مردم قرار گرفت. شما می توانید جمهوریت را در اسلام و اسلام را در جمهوریت بیابید. من جوانی و زندگی و انگیزه ام را در راه این عقیده گذاشتم. اگر روزی جمهوری اسلامی از من گرفته شود احساس تهی بودن می كنم. انسان نمی تواند عمری را در راهی بگذارد اما نتیجه آن وقت هدر دادن وقت باشد. بنابراین، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اصل هستند. البته این به معنای نفی نقاط ضعف و كم و كاستی ها نیست.

فایننشال تایمز: چه شد كه فرزندان جامعه اسلامی كه آن را تاسیس كردند اكنون متهم به تلاش برای تضعیف [یا تخریب] آن می شوند؟
كروبی: به این دلیل كه نه بخش اسلامی ِ جمهوری اسلامی مورد عنایت شایسته قرار گرفته و نه بخش جمهوری آن. جمهوریت مستلزم انتخابات آزاد است كه در آن معیار باید رأی مردم باشد. به عبارت دیگر، مردم حرف آخر را می زنند [یا تصمیم نهایی را مردم می گیرند]. جمهوری اسلامی یعنی اینكه نهادهای دولتی و نظامی نباید در فرایند انتخابات و در جهت آسیب رساندن به بخش جمهوری ِحكومت دخالت كنند، كاری كه امروز دارد انجام می شود. از سوی دیگر، اسلامیت نظام هم آسیب دیده است. یعنی اسلام به شیوه ای بسیار خرافاتی در بحث ها مطرح می شود در حالی كه خرافات و باورهای خرافی نیز ترویج و منتشر می شود. اسلام منحصر به نماز و روزه نیست. احترام به مردم و نه تحقیر آنها و رعایت حقوق شان از جمله بخش های مهم اسلام است تا به جای دفع هواداران آنها را جذب كند. ما می گوییم فضای سیاسی ایجاد شده كه از یكسو در حال تضعیف جمهوریت است چرا كه به رأی مردم باور ندارد و در حال تضعیف اسلام است.

 فایننشال تایمز: آنها چگونه این قدر قوی می شوند و به قدرت دست می اندازند؟
كروبی: بطور خلاصه، برخی مراكز قدرت به آنها در كنترل برخی مراكز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی كمك می كنند. آنها كه به یك اسلام سفت و سخت باور دارند اكنون در قدرت اند و باورهای خود را به جمهوریت نظام نیز تسری داده اند. اینكه چگونه اینها چنین می كنند مجال دیگری می طلبد. برخی اقدامات ناپخته می توانست در دهه اول انقلاب – دوره ای كه به آن می بالیم – برای ایجاد یك سیستم جدید كه غیر از سیستم فاسد شاه و در تلاش برای جنگ با عراق بود توجیه داشته باشد. اما همان دوران امام خمینی معتقد بود كه نیروهای امنیتی در صورتی كه برای مصادره سلاح وارد خانه مخالفین می شوند نباید مثلا به دنبال مواد مخدر باشند. اكنون اما آلبوم های خانوادگی هم در امان نیست. امام خمینی معتقد بود كه برخی اقدامات نامربوط در عرصه سیاست خارجی، موضوعات قضایی و مالی مثل مصادره اموال مردم باید پس از یك برهه خاصی متوقف شود.

 فایننشال تایمز: شما چقدر شخص احمدی نژاد را مسبب آشفتگی های سیاسی اخیر می دانید؟
كروبی: هم شخص احمدی نژاد و هم جریان های سیاسی حامی او در بسط این مشكلات بسیار دخیل اند. قطعا آقای احمدی نژاد تنها نیست. گروهی پشت سر اوست كه نفوذ فراوانی بر او دارند. گروهی كه با او كار می كند نه چپ است نه راست. چپ گرایان و راست گرایان سنتی در عین دوستی به رقابت می پردازند. اما این جریان به چنین رابطه ای باور ندارد.

 فایننشال تایمز: آیا شما احمدی نژاد و حامیان او را یك خطر برای جمهوری اسلامی می دانید؟
كروبی: خطر نه به آن معنا كه دست در دست قدرت های خارجی دارند. منظورم این نیست بلكه باید ثابت شود. اما خانه نشین كردن [یا حاشیه نشین كردن] احزاب و گروه ها، افكار، دانشجویان، دانشگاهیان و روحانیان اصلاح طلب واقعا نگران كننده است. نگاه كنید ببینید با روحانیان ارشد، مطبوعات، دانشجویان و زندانیان چگونه برخورد می شود.

 فایننشال تایمز: آیا شما نگران هستید كه چنین رفتارهایی منجر به فروپاشی جمهوری اسلامی شود؟
كروبی: این رفتارها آسیب هایی وارد كرده است و ضربات بیشتری خواهد زد اما منجر به فروپاشی نخواهد شد. بر این باورم كه جمهوری اسلامی ریشه های قوی دارد. درست است كه نظام مخالفانی دارد اما ریشه های اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی عمیق است. همچنین معتقدم كه بسیاری از مراكز قدرت مانند نهادهای سیاسی، غیر سیاسی و مذهبی وجود دارند كه نمی توانند مانع جریان رادیكالیسم شوند. بسیاری از روحانیان ارشد از این وضعیت نگران اند. زمانی كه آسیب های جدی وارد می شود آنها تحمل نمی كنند. آنها قطعا ممانعت می كنند.

 فایننشال تایمز: آیا فكر می كنید دولت احمدی نژاد بتواند چهار سال خود را به پایان برساند؟ آیا احتمال كنار زدن او وجود دارد؟
كروبی: وقتی چنین نظراتی در ۴ سال اول دولت احمدی نژاد هم افتاد من موافق نبودم و اصرار داشتم كه او باید دوره خود را به اتمام برساند. این اتفاق هم افتاد. با عنایت به مشكلات سیاسی و اقتصادی داخلی افزون بر سیاست خارجی مناقشه برانگیز، شخصا معتقدم كه او نمی تواند دوره ۴ ساله خود را به اتمام برساند. ببینید او چگونه كشور را اداره می كند. او دیروز [۱۷ ژانویه = ۲۷ دی ماه] بودجه را به مجلس برد كه خیلی دیر بود. می خواهم بگویم كه از نقطه نظر فرهنگی، سیاست خارجی، اقتصادی، مدیریتی و امنیتی، دولت مشكلات جدی دارد. با عنایت به تمام این موارد فكر می كنم دولت ۴ سال دوام نیاورد.

 فایننشال تایمز: اعتراضات خیابانی علیه دولت چقدر به تردید شما برای بقای آن افزود؟
كروبی: این یكی از مشكلات است. دولت قادر نبود كه واكنش معقولی بروز دهد، انتخابات سالمی برگزار كند و گروهی را تشكیل دهد برای مطالعه اعتراضات مربوط به انتخابات. اگر دولت دوراندیش بود این مشكلات خلق نمی شد.

 فایننشال تایمز: آیا میانه روهای دو جناح برای نجات جمهوری اسلامی به یكدیگر نزدیك شده اند؟ و آیا آنها معتقدند كه یكی از راه حل ها كنار زدن دولت است؟
كروبی: این هفته آقای هاشمی رفسنجانی [رییس جمهور سابق] یكبار دیگر گفت كه نیروهای میانه روی دو جناح باید گردهم آیند و راه حلی بیابند. او به درستی گفت كه بهترین فردی كه می تواند به این امر كمك كند رهبری است. با او موافقم. نیروهای دو جناح كه خواهان نظام اسلامی هستند زمانی به هم ملحق خواهند شد كه خدای ناكرده ببینند انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی در خطر است. این به زودی اتفاق خواهد افتاد.

 فایننشال تایمز: چقدر زود؟
كروبی: نمی دانم چقدر طول بكشد اما فكر می كنم خیلی طول نخواهد كشید. به برخی شاخص ها نگاه كنید: تورم، ركود اقتصادی، تعطیلی مراكز اقتصادی به ویژه واحدهای صنعتی كه با ظرفیت ۲۰ تا ۴۰ درصدی كار می كنند، افزایش بیكاری، خط فقر ۷۰۰ هزار تومانی كه به معنای فقر بالای ۴۰ درصد است. تداوم این وضعیت مشكل ساز خواهد بود. دولت نمی تواند با تمام این مشكلات دست و پنجه نرم كند و ظرفیت آن را هم ندارد. نگاه كنید چند مرتبه دولت وزرای كشور و اقتصاد خود را تغییر داد.

 فایننشال تایمز: اگر همانگونه كه شما می گویید گردهمایی نیروهای میانه رو در اینده نزدیك انجام شود رویه شما چه خواهد بود؟ آیا بر این پافشاری می ورزید كه احمدی نژاد باید برود؟ یا شما سازش می كنید و مشروعیت به این دولت می دهید؟
كروبی: بسته به این است كه چه مباحث و گزینه هایی طرح شود. یك گزینه تجدید سازمان هیات دولت [كابینه] است كه به واسطه آن نه تمام اعضا بلكه آنهایی كه كارامدی ندارند تغییر یابند و مداخلات [رییس جمهور] در امور وزرا قطع گردد. آقای احمدی نژاد هر روز یك چیزی می گوید و برای كشور مشكل ساز می شود. آنچه من دنبال آن هستم یك دولت كارامد است. اما با شناختی كه از این آدم دارم می دانم كه تغییر رفتار نخواهد داد.

فایننشال تایمز: بنابراین شما دولت را پذیرفته اید و از موضع پیشین خود عقب نشینی كرده اید كه این دولت مشروع نیست؟
كروبی: هر آنچه كه در مورد انتخابات گفتم هنوز در جای خود معتبر است و تكرار می كنم كه این یك انتخابات سالم نبود. اما واقعیت این است كه مجلس به او رأی داد و او هم سوگند یاد كرد. اما به شما اطمینان می دهم كه همین نمایندگانی كه در غیاب ۲ هزار اصلاح طلب و رد صلاحیت شدن آنها از سوی شورای نگهبان پیروز انتخابات شدند اگر برخی احتیاط كاری ها و برخی ملاحظات را كنار بگذارند در عرض یك ماه احمدی نژاد را كنار می زنند.

 فایننشال تایمز: قبلا می گفتید كه این دولت نامشروع و غیر قانونی است. اكنون می خواهید هیات دولت [كابینه] را كارامدتر جلوه دهید یا اینكه احمدی نژاد را محدود كنید؟
كروبی: آنچه من گفتم این است كه اگر یك گروهی با هم نشینند – كه سوال شما بود – آنها تصمیم خواهند گرفت كه احمدی نژاد باید بماند یا برود. من نمی توانم از جانب خودم تصمیم بگیرم كه چه اتفاقی برای او رخ خواهد داد. اگر اكثریتی در این نشست بگوید كه او باید بماند اما تغییر رفتار دهد نمی توانم مخالفت كنم. اما شخصا می گویم این فرد ظرفیت ادامه ۴ سال كار را ندارد. درآمدهای نفتی ایران در دوران او حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بود كه درآمدی استثنایی بود.

 فایننشال تایمز: آنچه شما می گویید شبیه آن چیزی است كه اقایان خاتمی و هاشمی اخیرا گفتند. آیا این بدین معناست كه رهبران اپوزیسیون تصمیم گرفته اند به دلیل اینكه آینده جمهوری اسلامی را در خطر می بینند از در مصالحه در آیند؟
كروبی: دیدگاه شخصی من این است كه دولت ظرفیت ندارد و رای مردم را نیز با خود ندارد. اما این دولتی است كه ما با آن مشكل داریم. فكر می كنم دولت باید برود اما اگر دیگران نه بگویند من نمی توانم بر آنها فشار وارد كنم. مشكلات كشور بدتر خواهد شد و هیچ چاره ای باقی نخواهد ماند جز یافتن راه حل. اما واقعیت این است كه هیچ اخباری هنوز وجود ندارد كه طرف دیگر دنبال راه حل باشد. طرف مقابل هنوز فكر می كند كه حوادث پس از انتخابات «اغتشاش» بود. آنها معتقدند امور در حال بازگشت به روال معمول خود است و این به اصطلاح اغتشاش در حال فروكش كردن است.

 فایننشال تایمز: همانگونه كه گفتم این موضع پیشین شما نیست كه دولت باید تغییراتی ایجاد كند؟
كروبی: من قبلا چه گفتم؟ جمهوری اسلامی باید برود؟

فایننشال تایمز: نه. اما شما دولت را به رسمیت نمی شناختید. اكنون می گویید او در پارلمان سوگند یاد كرده است.
كروبی: شما می گویید راه حل چیست و من می گویم راه حل تنها با من نیست. ما ابتدا باید همدیگر را بپذیریم كه با هم بنشینیم و صحبت كنیم.

فایننشال تایمز: تمام مولفه هایی كه شما ذكر كردید در مورد اینكه دولت نمی تواند ۴ سال دیگر به كار خود ادامه دهد در همان ۴ سال اول نیز وجود داشت. دفعه قبل نیز جان به در برد. چرا دولت نباید این بار ۴ سال خود را به پایان برساند؟
كروبی: شما بدنی قوی دارید اما در پی حوادث و بیماری ها ضعیف می شود. جمهوری اسلامی طی ۴ – ۵ سال ریاست جمهوری احمدی نژاد هزینه های بسیاری پرداخت كرده است. توانایی دیگری ندارد. آنچه در انتخابات ریاست جمهوری رخ داد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۵ و دو انتخابات پارلمانی پیشین نیز رخ داد. اما خشم پایمال شده و سركوب شده این بار به صورت انفجار خود را نشان داد. این چیزها یك شبه رخ نمی دهد. درآمدهای عظیم نفتی تا كنون پوشش خوبی بوده است. اكنون معوقه های بانك ها به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است. این همچون یك بدن قوی می ماند كه می تواند سختی ها را تا یك مدت كوتاهی تحمل كند. بدن اكنون ضعیف است.

فایننشال تایمز: تظاهركنندگان در اعتراضات خیابانی خود در ابتدا و پس از انتخابات احمدی نژاد را هدف می گرفتند. اما همانگونه كه می دانید پس از مدتی كل نظام و رهبری هدف اعتراضات و شعارهای مردم قرار گرفتند. مردم اكنون خواهان یك دولت سكولار هستند. شما چه فكر می كنید؟
كروبی: فكر می كنم این شعارها ۱۰۰ درصد اشتباه بود و حاصلی نخواهد داشت. من حتی به این شعارها بدبین هستم و نمی دانم كه آیا به راستی از سوی جوانان احساسی و ناپخته سر داده شد یا از سوی مراكز [قدرت] خاص كه سعی می كردند مردم را عصبانی كنند تا بهانه برای سركوب آنها بیابند. شعارهای ما در چارچوب نظام و قانون اساسی هستند. قانون اساسی ما نقطه ضعف هایی دارد اما ظرفیت های [دموكراتیك] فراوانی هم دارد.

 فایننشال تایمز: چرا به هواداران خود نمی گویید كه این شعارها را ندهند؟
كروبی: به آنها می گویم. گروه معدودی از مردم شعار دادند «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران». دیدید كه چگونه از سوی طرف مقابل مورد سوء تفسیر قرار گرفت. برخی عقلا بر این اعتقادند كه شعارها باید باید این گونه می بود:« هم غزه هم لبنان جانم فدای ایران».

 فایننشال تایمز: موضع شما در مورد رهبری چیست؟
كروبی: من ولایت فقیه را می پذیرم. جمهوری اسلامی را می پذیرم و قانون اساسی را نیز می پذیرم. با شعارهایی كه ساختارشكن هستند موافق نیستم.

 فایننشال تایمز: متحدان شما دستگیر شده اند. دفتر كار و روزنامه شما تعطیل شد. تصمیم شما در حال حاضر چیست؟
كروبی: تا جایی كه امكان داشته باشد ادامه داده ام و میدهم. اما احساس ناراحتی می كنم كه بسیاری از دوستانم در زندان هستند. احساس سرخوردگی می كنم كه جمهوری اسلامی به نقطه ای رسیده كه وزرا، وكلا، معاونان رییس جمهور، معاونان وزرا، مقام های دولتی و روزنامه نگاران را دستگیر می كند. اینها سالها به انقلاب خدمت كرده اند و در دوران شاه در زندان بودند. در مورد محدودیت برای من هم، احساس می كنم كه تحت حبس نیمه خانگی هستم. سیاست دولت پرداخت هزینه برای حبس خانگی ِ رسمی ِ من نیست. اما در حال حاضر هر گاه دیداری در جایی دارم گروهی از بسیجیان برای بر هم ریختن دیدارهایم حضور می یابند. من بیانیه هایی دادم و دیدارهایی با خانواده های زندانیان سیاسی داشتم. تا حدی كار می كنم. اما این محدودیت ها در پشت رادیكالیزه شدن شعارهاست كه با آن موافق نیستم. فشار زیاد نتایجی هم خواهد داشت. وقتی به مردم آسیب می زنید آنها هم شعارهای رادیكال می دهند.

 فایننشال تایمز: آیا شما نگران نیستید كه الان كه می گویید شعارهای مردم اشتباه بود شكاف میان شما و مردم بیشتر شود؟
كروبی: من از مردم حمایت می كنم و نمی خواهم آنها را بفریبم. به مردم می گویم كه ما اصلاح می خواهیم و به آزادی شما معتقدیم. من بارها گفته ام كه مردم رهبر خود هستند. بارها گفته ام كه ما جنبش را هدایت نمی كنیم. مردم به نحوه برخورد با خودشان اعتراض دارند. آنها احساس تحقیر می كنند. ایرانیان نمی پذیرند كه چیزی به آنها دیكته شود. ممكن است مدتی تحمل كنند اما یكباره منفجر می شوند. مهمترین مولفه موفقیت امام خمینی این بود كه مردم را محترم می شمرد و به رأی آنها احترام می گذاشت. بله، مردم جلوتر از من هستند. جلوتر بودن یعنی اینكه مصمم تر هستند و آمده تر برای دستیابی به حقوق شان بدون هیچ گونه تمنای شخصی. نگاه كنید ببینید چگونه زنان معترض قربانی می شوند. موافقت یا مخالفت من با حكومت تاثیری بر مردم ندارد. حكومت باید عاقل باشد و راه حلی بیابد و موانع را بردارد تا مانع رادیكالیزه شدن بعدی شود. مردم در صورتی كه تقاضاهایشان برآورده شود و اگر مباحث سیاسی را در مطبوعات برگزار كنند رویكرد مثبتی در پیش خواهند گرفت.

 فایننشال تایمز:آیا فكر می كنید كه مردم اكنون خواهان سرنگونی [تغییر] رژیم هستند؟
كروبی: اكثریت مردم خواهان تغییر رژیم نیستند. در واقع، هر كسی كه نگران آینده این كشور است به دنبال تغییر رژیم نمی رود چرا كه مشخص نیست كه از درون آن چه چیزی بیرون می آید. اگر به خاطر رهبری فوق العاده استثنایی امام خمینی نبود خدا می داند با انقلاب ۱۳۵۷ چه بر سر ایران می آمد. باید از نظام حمایت كنیم و جمهوری اسلامی كه ما وعده آن را داده بودیم باید به واقعیت تبدیل شود. در آن صورت، اكثریت مردم نیز خوشحال خواهند شد. ما باید بنشینیم و ببینیم كه شكاف ها كجاست و آن را تصحیح و ترمیم كنیم.

 فایننشال تایمز: اما مخالفان شما می گویند این عمل به معنای سرنگونی نظام است.
كروبی: آنها به اشتباه می گویند كه ایالات متحده و انگلیس از ما حمایت می كنند پس ما به خطا می رویم. و اینكه بی بی سی از ما حمایت می كند. بی بی سی همین كار را در انقلاب ۵۷ هم كرد[حمایت از انقلاب]. نه ما خواهان تغییر رژیم هستیم و نه مخالفان. ما مخالف انحصار، دیكتاتوری و كوته فكری هستیم كه اسلام را بی اعتبار می سازد.

 فایننشال تایمز: آیا آقای موسوی را بطور مرتب می بینید؟
كروبی: بله. ما بطور منظم با هم دیدار داریم و تبادل نظر می كنیم.

 فایننشال تایمز: آیا شما سیاست ها را تعدیل می كنید؟
كروبی: بله و نه. آقای موسوی و همراهان شان دیدگاه های خاصی دارند. همین نگره در مورد من و همراهانم نیز صادق است.

 فایننشال تایمز: آیا شما با پیشنهادات ایشان برای پایان دادن به بحران سیاسی موافقید؟
كروبی: بله. بسیار زیاد

 فایننشال تایمز: ایا نشانه ای وجود دارد كه این پیشنهادات از سوی رژیم جدی گرفته شود؟
هنوز نشانه ای وجود ندارد.

 در مورد آقای خاتمی چطور؟
كروبی: ایشان را كمتر از آقای موسوی می بینم.

چرا؟
دلیل خاصی ندارد. آقای خاتمی مثل ما بیانیه ای صادر نمی كند.

 آقای رفسنجانی چطور؟ نقش ایشان را چگونه ارزیابی می كنید؟
كروبی: ایشان باید در چارچوب خود مورد ارزیابی قرار گیرند. لطفی كه ایشان به ما كرده این است كه ما را محكوم نكرده هر چند تحت فشارهای زیادی برای این كار بوده است. اگر روزی اجماعی قرار باشد بدست آید ایشان نقش مهمی خواهند داشت. هیچ كس دیگری نمی تواند نقش ایشان را میان اصلاح طلبان و بنیادگرایان بازی كند به دلیل پیشینه اش در انقلاب و نقشی كه در انتخاب رهبری فعلی داشته است. همچنین دو مقام مهم را نیز در دست دارد: مجمع تشخیص و ریاست خبرگان رهبری. او می تواند كارهایی انجام دهد كه هیچ یك از نخبگان دو طرف نمی توانند.

 فایننشال تایمز: آیا آقای رفسنجانی همچنان منتظر فرا رسیدن زمان مناسب برای پادرمیانی است؟
[۱۳۷۶ ] و از موسوی در انتخابات اخیر ابراز داشت.

 فایننشال تایمز: آیا در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور خواهید یافت؟
كروبی: قطعا.

 فایننشال تایمز: ممكن است مورد حمله قرار بگیرید. خودروی شما اخیرا مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
كروبی: اصلا نمی ترسم. خیلی آرام بودم. خدا را شكر كه روحم بسیار بزرگ است. اساسا از هر خطری در زندگی ام استقبال می كنم. دوست دارم مثل هر انسان دیگری زندگی كنم و وقتی پیر می شوی احساس می كنی كه بیشتر به خانواده ات و فرزندانت وابسته ای. حتی این تیراندازی مانع نمی شود كه من در میان مردم نروم و گاهی با ماشین ضد گلوله سفر نكنم چنان كه گاهی همسرم شكایت می كند [خنده].

 فایننشال تایمز: همیشه ممكن است خطری به زندگی شما وجود داشته باشد. همانگونه كه می دانید خواهرزاده میر حسین موسوی اخیرا كشته شد. آیا ترسی از خانواده خود ندارید؟
كروبی: بدون اغراق می توانم بگویم كه ترسی ندارم. این به دلیل این است كه من قویا به عقایدم معتقدم. فرزندانم سن و سالی ازشان گذشته و ریش شان سفید شده است [خنده]. جوان ترین فرزندم ۳۱ ساله است. چه می توانم بكنم؟ بگذارم هر كسی را می خواهند بكشند؟

 فایننشال تایمز: آخرین سوال. شما با طرح تجاوز و شكنجه در زندان ها طوفانی به پا كردید و تحت فشار زیادی قرار گرفتید. آیا تفاوتی ایجاد كرد؟
كروبی: زندانیان می گویند وضعیت شان بسیار بهتر شده است. احساس پشیمانی از طرح آن ندارم چرا كه نگفتم كه نظام بطور سیستماتیك چنین می كند. اما برخی بی دقتی هایی وجود داشت كه می خواستم مانع آن شوم.
 
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
0
0
سلام
به این کروبی بگید برو خودت دار دسته ات جمع کن مردک وطن فروش
یاعلی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸