پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۶۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۰۰:۳۵

معنای فتنه : فتنه را در لغت به معنای امتحان و آزمودن معنا کرده اند. این واژه معمولاً درباره آن دسته از امتحاناتی بکار برده می شود که با تلخی و سختی همراه است. در قرآن کریم این واژه علاوه بر این معنا، برای بستن راه و بازگرداندن از مسیر حق ، شرک و کفر، افتادن در معاصی و نفاق، اشتباه گرفتن و تشخیص ندادن حق از باطل، گمراهی،کشتار و اسارت، تفرقه و اختلاف میان مردم و... بکار رفته است.

در احادیث، علل فتنه ها اینگونه بیان شده است: زلزله و طوفان در اثر آوازه خوانی، مرگهای ناگهانی در اثر شیوع بی بند و باری ، خشکسالی در اثر کم فروشی و ربا، کاهش محصول در اثر منع زکات، سیطره دشمن در اثر پیمان شکنی، رانش زمین در اثر روابط نامشروع، مستجاب نشدن دعاها در اثر نفاق و دورویی، ترس و وحشت در اثر رشوه، تسلط اشرار در اثر ترک امر به معروف و نهی از منکر، طوفان و گرد باد در اثر منکرات، از بین رفتن برکات در اثر فرار از علما، گرفتار همگانی در اثر دورویی و ریا کاری، سیطران رهبران نکوهیده در اثر رواج تصوف.
 

گونه های فتنه های آخر الزمان

حضرت علی(ع) می فرمایند: چهار فتنه رخ خواهند داد: در اولی خون ریزی مباح می شود، در دومی خون ریزی و غارت اموال ، در سومی خونریزی و غارت اموال و تجاوز به نوامیس، چهارمی که حتی اگر در سوراخ روباه پنهان شده باشی، دچار آن فتنه خواهی شد.
 

-     خداوند در این امت پنج فتنه قرار داه است : ابتدا فتنه عمومی، سپس فتنه های خواصّ، پس از آن فتنه سیاه تاریک که مردم در آن بسان چهارپایان می شوند،سپس هدنه( صلح میان مسلمانان و کفار در پی جنگ و کشتار) و در نهایت دعوت کنندگان ضلات و گمراهی می آیند. در آن روز اگر برای خداوند جانشینی ماند، در خدمتش باش . و در جایی دیگر حضرت، حیوان سان مردم را ناشی از فتنه کور، پیچیده و گنگ پنجم خوانده اند.

 
و نیز می فرمایند: همانا از دو خصلت بر شما هراسانم: پیروی از هوای نفس و آرزوی طولانی که اولی شما را از حق باز می دارد و دومی آخرت را در طاق نسیان1 می نهد. همانا دنیا،پشت کنان می رود و آخرت، کوچ کرده و به سوی ما می آید و هر کدام را فرزندانی است. پس شما از فرزندان آخرت باشید.چه، امروز کار هست و محاسبه نیست و فردا محاسبه هست و کار نیست. همانا فتنه ها و آشوب ها از هوا پرستی آغاز می شود که در آنها با خدا مخالفت می شود و مردانی در عهده دار شدن آنها به جای مردان دیگر می نشینند. همانا از رسول خدا(ص) شنیدم که می فرمود: چگونه خواهید بود زمانی که فتنه ای شما را در برگیرد که در آن کودکان بیش ازآن بنظر می رسند که هستند(سن و سالشان بیشتر به نظر می آید) و جوانان به پیری می رسند، مردم به کژ راهه می روند و انحراف را مانند سنت خویش بر می گزینند و هر گاه بخشی از آن به روش درست تبدیل گردد، گفته می شود سنت دگرگون شده.و آن در نظر مردم کاری زشت می آید و در پی آن ،بلایا شهرت می یابد و نسل به اسارت بوده می شوند. سپس فتنه و آشوب آنان را می کوبد چنان که آتش هیزم و آشوب را می کوبد و آسیاب،طعمه خود را. آنها دین می آموزند اما نه برای خدا و دانش می جویند اما نه برای عمل و بوسیله کار آخرت، دنیا را می طلبند.
 
منبع: ماهنامه موعود،شماره90

 

1- فراموشی

                           

نویسنده: سیده فرزانه پناهی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
0
0
دلم برات میسوزه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳