پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۸۷ - ۰۱:۱۰
مسئول بخش فني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان فارس گفت: درپي اجراي طرح‌هاي گردشگري، مسير دسترسي به غار و مجسمه شاپور ساساني در شهرستان كازرون بهسازي شد.
مسئول بخش فني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان فارس گفت: درپي اجراي طرح‌هاي گردشگري، مسير دسترسي به غار و مجسمه شاپور ساساني در شهرستان كازرون بهسازي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي استان فارس، حميد ضيايي‌نژاد با اشاره به مراحل اجراي اين پروژه افزود: با توجه به اينكه غار شاپور داراي دو مسير گردشگري بود، استعدادهاي هر مسير در زمينه‌هاي مختلف از جمله كوتاهي، صعب‌العبور نبودن و ... مدنظر قرار گرفت و در نتيجه مسيري كه از شيب كمتري برخوردار است به عنوان مسير اصلي انتخاب و عمليات بهسازي انجام شد.
وي گفت: جمع‌آوري و ساماندهي قطعات پراكنده و شكسته مجسمه شاپور اول، پادشاه ساساني با توجه به اهميت مجسمه، محصور كردن اطراف مجسمه براساس طرح پيشنهادي و با توجه به حجم بازديدكنندگان و حفاظت اصولي از اين اثر از جمله برنامه‌هايي بود كه در مرحله بعدي از طرح بهسازي اين اثر تاريخي و محوطه گردشگري قرار دارد.
ضيايي‌نژاد گفت: استحكام‌بخشي پله‌هاي سنگي مسير گردشگري غار شاپور كه كاملاً به صورت سنگي بوده و در دامنه پرشيب كوه در نزديكي دهانه غار اجرا شده و متاسفانه به دليل عدم اجراي اصولي و عدم نگهداري صحيح دچار تخريب شده است، ضروري بود.
مسئول بخش فني سازمان ميراث فرهنگي استان فارس در ادامه با اشاره به وضعيت نابسامان نرده‌هاي حفاظ كنار پله‌ها نيز گفت: اين نرده‌ها به دليل نبود تاسيسات برقي براي انجام جوشكاري، به صورت لوله‌اي و با ارتفاع نامناسبي اجرا شده بود و بيشتر به دليل نگهداري نامناسب و عدم اجراي صحيح طرح تخريب شده بود.
اين مقام مسئول استحكام‌بخشي به پله‌ها و صفحه‌هاي درون غار را از ديگر اقدامات ضروري در اجراي اين طرح دانست و گفت: مسير اكنون بهسازي و پله‌ها، نرده‌هاي كنار آن، پله‌ها و صفحات دروني غار مستحكم و به شكلي كاملا اصولي بازسازي شده است.
ضيايي‌نژاد هدف از اجراي اين طرح را تسهيل دسترسي دانست و گفت: براي اجراي اين عمليات حدود 135 ميليون ريال اعتبار هزينه شده و هم‌اينك با ايجاد 135 پله مستحكم كه كناره‌هاي آن با زنجيره و پايه مهار شده، دسترسي مناسبي به اين محوطه تاريخي ايجاد شده است.
براساس اين گزارش، غار شاپور از آثار برجاي مانده از دوران ساسانيان است كه در دهانه آن مجسمه شاپور اول پادشاه ساسانيان به ارتفاع شش متر و 30 سانتيمتر قرار گرفته است.
اين محوطه باستاني كه در دامنه يك كوه در منطقه تنگ چوگان و در ارتفاع يك هزار و 280 متري قرار گرفته، مورد توجه گردشگران زيادي از داخل و خارج كشور است كه خصوصا در فصول پاييز و بهار كه هواي اين منطقه شرايط بهتري دارد، به اين نقطه سفر مي‌كنند.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴