پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۳۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۲۳:۳۳
اين روزها اهل قلم و اهل فرهنگ و چهره هاي فرهنگي شهر، در تب و تاب برگزاري هفته ي كازرون هستند .
 
كاري كه به پيشنهاد اداره ي ارشاد بر سر قلم ها رفته است. اين كه كازرون شناسي جا بيفتد و يا هفته ي كازرون، معلوم نيست، اما هر كدام بشود خوب است و ان شاءا... بري شيرين خواهد داشت .
 
كازرون شناسي ابعاد گوناگوني دارد كه به نظر بنده مهم ترين آن اول هويت شناسي مردم كازرون است و دوم پرداختن به فرهنگ اين شهر ... البته اين هم بگويم كه هويت سرمايه‌ي اصلي فرهنگ است .
 
بنده پيشنهاد مي كنم كه پژوهشگران و محققان اول به هويت شناسي بپردازند . و هويت اين شهر را در دو مقوله‌ي قبل از اسلام و بعد از اسلام تحقيق كنيد . چون بعضاً زمزمه هايي شنيده شد كه مردم كازرون در آغاز مهاجر بود هاند. از كجا؟ خودشان مي‌دانند.
 
مقوله‌ي دوم كه بسيار بسيار مهم است و بايد با دقت بررسي شود . فرهنگ مردم اين شهر است. اين كه اولين مدرسه و اولين حوزه‌ي علميه و اولين مكتب و اولين كتابخانه كي بنا شده؟ بسيار مهم است. اين كه اولين حمام و اولين اداره، مثلاً شهرداري( بلديه) كي بنا شده؟ خيلي مهم است. اين كه اولين روزنامه نگار از اين شهر بوده خيلي مهم است . به نظر بنده؟ اول بايد به اين اولين ها پرداخت بعد به آش و آشكارده و آش مجك.
 
و نكته ي دوم . هويت و فرهنگ را كه شناختيم و معرفي كرديم دست از كلي گويي برداريم . جزيي نگر بشويم و كاري مداوم در بالا بردن سطح فرهنگ بر دوش همه‌ي اهالي فرهنگ بگذاريم. مخصوصاً در آموزش و پرورش و مخصوصاً در كودكستان ها و مدارس ابتدايي ما بايد جزئيات فرهنگي خود را تبليغ كنيم و بخواهيم. چون مجموعه‌ي جزئيات به صورت يك كل در آينده بروز خواهد كرد.
 
بايد رفتارهاي فرهنگي – اخلاقي و تربيتي داشته باشيم . يعني در جزييات رفتار مردم دخالت كنيم . كاري كه اين روزها واتيكان انجام مي دهد. واتيكان مثلاً براي رانندگان تاكسي ده فرمان صادر مي كند. كه چگونه با مسافر حرف بزنيد . چگونه برخورد كنيد . اگر تصادف كرديد فرار نكنيد . بايستيد . ما هم بايد بروشورهاي فرهنگي، درست كنيم . بايد اهل فرهنگ دور هم بنشيند و به مناسبت هفته‌ي كازرون بروشورهايي كه حاوي دستورالعمل هاي شهرنشيني است صادر كنند .
 
براي اصناف متناسب با شرايط كاري و ميزان برخوردشان با مردم بروشورهاي مختلف صادر كنند در ضمن نبايد توقع داشت كه اين كارها يك هفته‌ي ديگر جواب بدهد. كار فرهنگي نياز به زمان و تداوم دارد . بايد آداب شهر نشيني و تمدن به تمام مردم و مخصوصاً مهاجريان ياد داد .
 
وقتي مسافري، مهاجري، وارد شهر مي شود . نمي گويند. چند تا شاعر و نويسنده داريد . چند تا آيت ا... داريد. به رفتار مردم نگاه مي كند. و مي پرسند چقدر آدميد . اين كه آدم باشيم فرهنگ است . اين كه با مردم با خود و با ديگران خوب برخورد كنيم . فرهنگ است .
 
گيرم كازرون ده تا دانشگاه داشته باشد و صد هزار تا دانشجو، اما اگر صحبت كردن و طريقه‌ي برخورد با ديگران بلد نباشيم، بي‌فرهنگيم. وقتي‌كه در جزء جزء رفتارها دخالت شد . همه ي اين جزئيات به صورت يك كل قوي بروز مي كند در برابر خرده فرهنگ هاي وارداتي مي ايستد و فرو نمي ريزد.
 
بايد فرهنگ شهرنشيني اين قدر قوي باشد . كه مهاجرين و غير بومي ها و حتي بي فرهنگ هاي داخلي به خودشان اجازه ندهند آن ها را بشكنند يا آن را تخطئه كنند و يا بر آن مؤثر باشند .
 
من ديده ام كساني كه خودشان لهجه ي بدي دارند چگونه طرز صحبت كردن مردم ما را مسخره مي كنند و متأسفانه هم شهري هاي ما هم در برابرشان سكوت مي‌كنند . البته شايد اين سكوت از اصالت و فرهنگ اصيلشان باشد.
 
منبع: هفته نامه سلمان، ش 441
 
نویسنده: كاظم دهقانيان‌فرد
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۴
0
0
با نظر استاد عزیزم موافقم البته بعضی چیزها نیز باید درشت جلو داد تا بعضی از همانهائی که لحجه ما را به سخره می گیرند متوجه بشوند که شهریتشان از کی شروع شده ( یادمه که مهندس اسکند پور اسنادی را بیرون کشیده بود مبنی براینکه کازرون اولین شهری بوده که بلدیه داشته است ,البتهع در استان ,حتی قبل از شیراز)لطفا در این خصوص نیز شفاف سازی وآگاه سازی وتبلیغ کنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۴
اذان صبح
۰۴:۵۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۵۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۴۴
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۴۳