پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۳۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۰
بر كتيبه هاي برخي مساجد به ويژه مساجد قديمي، حديث معروف «لاصلوه لجار المسجد الا في المسجد»، «نماز براي همسايه ي مسجد نيست جز در مسجد» نوشته شده است و در جاي ديگري براي تبيين اين كه تا چه حدودي و در كدام جهات اطراف مسجد، جزو همسايگان اين نهاد عمومي مقدس و مذهبي و اجتماعي، محسوب مي شود بيان گرديده است كه در هر راستايي نظر بيفكنيم تا شعاع چهل خانه، همسايه ي مسجد به حساب مي آيند. 

با اين توصيف در وسعت جغرافيايي نقاط مختلف كشورمان اعم از روستاها و شهرهاي كوچك و بزرگ و به خصوص بافت قديم شهر، كمتر محله اي است كه منازل آن همسايه ي مسجد نباشند، اما در عين حال برخي مناطق مسكوني به ويژه در بافت جديد، فاقد مسجد مي باشند و خانه هاي آن همسايه ي عرفي و شرعي مسجد به حساب نمي آيند لذا تأسيس مسجد و برنامه ريزي براي چنين نقاطي لازم و اقدامي بجا خواهد بود.

 نگارنده اعتقاد دارد اگر تلقي افراد جامعه در خصوص ضرورت و وجوب مسجد اصلاح شود و ديدگاه اصلي اسلام از لحاظ تاريخي و شرعي و از زبان قرآن و احاديث و سلوك پيغمبر خاتم (ص) و ائمه اطهار(ع)، وظايف و رسالت نهاد مسجد تبيين گردد و به تبع دستورات شرع و متناسب با زمان حال، مساجد را بسازيم و تجهيز و آماده كنيم اين خانه هاي امن الهي مملو از مؤمنين و مؤمنات از همه ي طيف هاي سني مي شود و لذا در اين رابطه رسالت علماي ديني و حوزه هاي علميه و ساير نهادهاي فرهنگي كشور براي پيگيري اين مسايل چندين برابر است. 

بنده معتقدم در راستاي رشد فرهنگ باورهاي ديني، هزينه هاي مادي كه مردم مسلمان و متدين ما براي برآورده شدن حاجات و نيات خود به شكل نذورات مختلف در جامعه خرج مي كنند مانند توزيع شربت در معابر، توزيع مواد غذايي در مساجد، طبخ آش و حلواهاي متنوع، رفتن به حج مستحبي، تكرار مسافرت هاي زيارتي خارج از كشور، تشكيل سفره هايي تحت نام هاي سفره ي حضرت زينب (س) و ابوالفضل (ع) و حضرت رقيه (س) و... موارد ديگري كه بعضاً از جهات بهداشتي و تفاوت ذائقه ها، خروج ارز از كشور و سنگين كردن تراز بازرگاني به نفع كشورهاي ديگر و به ضرر اقتصاد ملي و بالاخره اسراف، محل اشكال و ايراد است اگر مبالغ صرف شده را براي مساجد و درون مسجد در جهت ساخت بنا و تعمير و تهيه ي ابزار و وسايل مورد نياز و تدارك ملزومات مراسم جشن و عزاداري و افطاريه و اعتكاف هزينه گردد بخش زيادي از تنگناهاي مالي مساجد برطرف خواهد گرديد .

البته در خصوص برنامه هاي پيشنهادي، ان شاءا... در آينده باز هم مطالبي خواهم نگاشت اما از اين مقال استفاده كرده و به معرفي مسجدي مي پردازم كه اكنون بناي آن در حاشيه ي بلوار جمهوري اسلامي و در شمال شهر كازرون در حال ساخت است اين مسجد به نام مسجد النبی (ص) است كه نماي مقدس ظاهري شبستان آن (گنبد سبز و گلدسته هاي عربي) تقريباً شبيه مسجد النبي در مدينه منوره خواهد شد . 

بخشهاي پيش بيني شده در اين بناي بزرگ به شرح زير است : 

سالن مطالعه ي بزرگ، كتابخانه ي تخصصي مهدويت (محتوي كتاب هاي خطي و چاپي جديد و قديم حضرت حجت (عج) ) ، دارالقرآن، سالن اجتماعات، فرهنگي آموزشي، بنياد مهدويت (براي ترويج مهدويت با ارسال جزوات و سي دي و ...)، سالن ششصد متري فوتسال، اتاق بازي بچه ها (جهت مشغول كردن فرزندان مراجعين به مسجد) ، سالن كامپيوتر، چندين كلاس آموزشي، صندوق قرض الحسنه، صندوق خيريه، مؤسسه ي فروش محصولات فرهنگي مذهبي، واحدهاي مسكوني كوچك براي اقامت امام جماعت و خادم و ميهمانان، آبدارخانه و آشپزخانه، سرويس بهداشتي مجزا براي خواهران و برادران. بناي مذكور كه با مديريت خوب و توانمند مهندس قاسم داوودي مسؤول هيأت عاشقان اهل بيت (ع) كه قبلاً امتحان خود را در مسجد زيد خوب پس داده اند، عمليات ساخت آن در حال انجام است. 

ساخت كامل و پياده كردن همه ي اهداف مؤسسين و طراحان، قطعاً به مبالغ هنگفت پول نياز دارد و اگر چه خيريني در اين امر مقدس سبقت گرفته اند و براي راه اندازي بنا، كمك هايي كرده اند به گونه اي كه اميد است دهه ي عاشوراي امسال، اولين مراسم عزاداري سالار شهيدان كربلا در قسمتي از طبقه ي پايين آن برگزار گردد، با اين حال كمك هاي مدام و جاري آحاد مردم تحت هر عنوان و حتي نذورات (همان گونه كه قبلاً توضيح داده شد) مي تواند در سرعت بخشيدن ساخت و تكميل اين بناي جامع مؤثر باشد. 

ان شاءا... در اين خصوص هنوز هم قلم خواهم زد.
 
منبع: هفته نامه سلمان، 26 آبان 88
 
 
نویسنده: علي اكبر فرشته حكمت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸