پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۱۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
در مصاحبه مطبوعاتي بيان شد :
بحث های خیلی خوبی شد که اولاً یک شناخت بسیار جامع و کاملی به آقای وزیر داده شد . ایشان با ابعاد فرهنگی شهرستان بیشتر آشنا شدند پتانسیل هایی که در شهر وجود دارد را بیشتر شناخت و مسایل و مشکلات را بیشتر دیدند . هماهنگ کننده برنامه آقای دهقان ناصرآبادی بودند.

هفته نامه شهرسبز: روز شنبه با دعوت اداره­ی فرهنگ و ارشاد اسلامی به پای صحبت های رئیس این اداره در خصوص فعالیت های انجام شده در سال 88 و برنامه های 6 ماهه ی دوم این سال نشستیم . مرحمتی در این گفتگو از ملاقات هیأت کازرونی با وزیر محترم ارشاد گفت و از قول های ایشان برای فرهنگ کازرون . لذا متن  کامل صحبت های وی جهت اطلاع خوانندگان محترم منتشر می گردد.

ما یک مسافرت فرهنگی داشتیم در ارتباط با مسایل فرهنگی پیگری خوبی شد و ان شا ا... نتایج آن هم نتایج خوبی باشد. گفتیم مطالب را به این شکل انجام دهیم تا انعکاس آن هم مناسب باشد.

تا الان حدود 30 برنامه متنوع فرهنگی هنری و مذهبی در 190 روز و اعتبار معادل 19 میلیون تومان انجام شده است .اعم از برگزاری نمایشگاه های مختلف نقاشی، عکس، کتاب و خوشنویسی و نمایش تئاتر و برگزاری کلاس های اوقات فراغت ، کلاس های قرآنی و برگزاری مراسم اعیاد نشست های فرهنگی، کنسرت های موسیقی هنرهای تجسمی بزرگداشت ها یادمانها و شبهای شعر. و دو جشنواره استانی داشتیم که یکی جشنواره تئاتر طنز استان بوده و دیگری جشنواره دفاع مقدس که با رویکرد شعر و ادبیات دفاع مقدس و تجلیل و تکریم از استاد زنده یاد نصرا... مردانی بود. برنامه هایی هم آینده داریم که ان شا ا... انجام خواهد شد  . باید به اطلاع برسانم امسال ارشاد کازرون تقریباً رکورد دار اجرای تئاتر در سطح استان بوده است. چیزی در حدود 15 اجرای صحنه ای. در آبان ماه با همکاری بسیج مقاومت جشنواره تئاتر بسیج و جشنواره فیلم و عکس با همکاری آموزش و پرورش داریم. و  نمایشگاه بزرگ کتاب هم در ارشاد با برنامه های جنبی فرهنگی و هنری برگزار خواهد شد.اجرای کنسرت موسیقی شهرستان و همایش مسولین خوشنویسی استان در کازرون داریم. برنامه های دهه فجر و  دو تا برنامه که خودمان خیلی روی آنها داریم حساب باز می کنیم.یکی برنامه هفته کازرون هست که با اهداف شناخت هر چه بیشتر نسل جوان نسبت به پتانسیل های موجود در شهر کازرون هست ارائه دستاورد های نظام در شهرستان و طرح مسائل و مشکلاتی که باعث پیشرفت بیشتر شهرستان گردیده و ارائه راه حل  تجلیل و تکریم از شخصیت های علمی و فقهی و هنری شهرستان و معرفی هرچه بیشتر آنان به جامعه و بررسی مسایل و مشکلات شهرستان و نقش کازرون در نهضت جنوب در انقلاب و پس از انقلاب اسلامی در اقتصاد کشور در فرهنگ و ارنباطات و خیلی چیزهای دیگر ، که خواهشی که از عزیزان دارم این است که روی این مسئله خیلی بیشتر مانور بدهند چون این کار یک حرکت بسیار خوبی است که دست همه مردم و مسئولین و مجریان شهرستان اجرایی و غیر اجرایی در آن به کار می رود و قصد داریم که همه دستگاه ها را درگیر برنامه کنیم و خروجی آن هم طوری باشد که بتوانیم بعد از این جریان مشکلاتی که در شهرستان داریم شناسایی شود پتانسیل هایی که وجود دارد شناسانده شود و بیشتر کازون را بتوانیم مطرح کنیم. برنامه دیگری که در کنار این داریم برنامه قرآنی است که خوشبختانه در سفری که پیش آمد بیشتر بابش باشد و بنا شد که یک حرکت جدید قرآنی در شهرستان ایجاد شود. چندین موسسه به ثبت برسد این موسسات که به ثبت برسد تمام امکانات مالی و حتی ساختمانی هم می تواننند از همین طریق دست و پا کنند. که آن هم  ان شا ا... طی یک اطلاعیه ای بعداً به اطلاع مردم خواهد رسید.

و اما بحثی که در ارتباط با سفر امام جمعه و نماینده محترم  و حقیر  در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی داشتیم بحث های خیلی خوبی شد که اولاً یک شناخت بسیار جامع و کاملی به آقای وزیر داده شد . ایشان با ابعاد فرهنگی شهرستان بیشتر آشنا شدند پتانسیل هایی که در شهر وجود دارد را بیشتر شناخت و مسایل و مشکلات را بیشتر دیدند . هماهنگ کننده برنامه آقای دهقان ناصرآبادی بودند. من چهار نشریه شهرستان را به آن جا بردم و گفتم در حالی که اغلب شهرستان های استان فارس دارای نشریه بودند الان می بینید که خیلی از نشریات بنا به عللی من جمله مسایل مالی تعطیل شدند منتهی کازرون نه تنها تعطیل نشده بلکه چهار تا نشریه در آن وجود دارد و آن ها با قوت و با همت خودشان دارند کار می کنند و نیاز به سرمایه گذاری بیشتر دارند نیاز به همت و تلاش بیشتری از جانب شما دارد و انصافاً هم امام جمعه و هم نماینده در این ضمینه صحبت های  بسیار جالبی کردند و بنا شد که سهمیه سرانه نشریات کازرون را بیشتر کنند و به حساب بیاورند. در ارتباط با هفته شهرستان ما تقاضایی با ایشان داشتیم و داریم که عمدتاً بخش فرهنگی آن مدنظر ماست. قطعاً یک چیزی حدود 50-60 میلیون اعتبار مورد نیاز آن هست وقتی که تبین کردیم که برنامه ها چیست ایشان پسندیدند و گفتند که ما تلاش می کنیم که ان شاا... مشکلات مالی آن هم کمک کنیم که حل شود. اگر این جور بشود با توجه به این که برنامه سلمان عقب می افتد ما می توانیم این برنامه رو جایگزین برنامه سلمان کنیم و یک مقدمه باشد برای برنامه سلمان و بتوانیم از این طریق کازرون را به کشور بشناسانیم.بحث بعدی در رابطه با وضعیت سینماهای شهرستان بود و گفتیم که علیرغم تعطیلی خیلی از سینماها در سطح استان فارس یک سینما داریم که الان در کازرون کار می کند منتهی یک سینما هم بنا به علل و مشکلاتی که دارد الان فعال نیست و می شود این را فعال کرد اگر بخواهیم. منظورم سینمای شهرسبز بود. که ایشان هم دستور دادند که یک اکیپی بیایند و بررسی کنند و مسایل و مشکلات را بررسی کنند و رفع مشکل شود اونی که وظیفه خود دستگاه فرهنگ می باشد.  

بحث نگاه نو و حرکت جدید به مسایل فرهنگی هنری بود که بنده عرض کردم و گفتم که با توجه به اینکه سالی هست که ریاست محترم جمهور تأکید کردند بر مسایل فرهنگی. اگر وضعیت به همین منوال باشد خوب با سالهای قبل هیچ فرقی نمی کند و توفیرش این است که از هر جهت توجه و اهتمام بیشتر بشود. منابع مالی بیشتری تزریق شود و امکانات آموزشی بیشتری به شهرستانها داده شود . شهرستانها بهتر دیده شود. این پیشنهاد به آقای وزیر داده ایم و ایشان هم قول دادند نگاه جدیدتر ی را لحاظ کنند و مسایل مالی فرهنگی هم بیشتر بچربد. عمده مشکل ما اعتباری است من عرض کردم که سرانه سهمیه فرهنگی هر شهروند  شهرستان کازرون 40 تومان است که در کازرون ما می شود دو عدد نان خرید ولی در تهران شما فکر نکنم که نصف نان هم به شما بدهند. بالاخره باید تلاش شود که این حرکت نه فقط در شهر کازرون  بلکه در همه شهرستان ها دیده شود برنامه ریزی جوری شود که همه بهره مند شوند از سرانه فرهنگی به معنای واقعی آن روی این هم تأکید شد و بحث شد. هم امام جمعه محترم و هم نماینده تأکید فراوانی داشتند که این شهرستان به لحاظ فرهنگی ، شهرستان قوی است منتهی باید تحرک و پویایی بهش داد نیرو ها و پتانسیل های موجود هستند و این ها ابزار و امکانات می خواهند که بالاخره به نوعی کمک بشوند و کار را پیش  ببرند. در مجموع دیداری که با ایشان داشتیم به نظر من دیدار خوبی بود و اگر مصوباتی که آنجا تأیید شد که تصویب بشود و به نتیجه برسد می تواند حرکتی جدید و نو در ارتباط با مسایل فرهنگی ایجاد بکند من خیلی خلاصه مطالب را عرض کردم .

خبرنگار شهرسبز : موارد کتبی بوده یا شفاهی مطرح شد؟

- ما نامه دادیم به ایشان مثلاً در رابطه با هفته کازرون تقاضای 100 میلیون تومان کردیم . یک بحث کلی داشتیم روی اعتبارات کلی سیستم و یک بحث روی هفته شهرستان کازرون داشتیم. عرض شود در ارتباط با جراید هم شفاهی صحبت شد و هم نامه دادیم و ایشان هم قول دادند و یادداشت کردند. و آقای دهقان بحث کاغذ کردند ،5 تن کاغذ . ایشان قول دادند معادل ریالی آن را کمک کنند و یادداشت هم کردند . گزارشی هم که به ایشان دادیم گزارش کامل و جامعی بود که ایشان تعجب می کرد وقتی که ما می گفتیم که بخش فرهنگ در شهرستان جا افتاده به طوری که وزیر نفت می آید 5 مجتمع در 5 شهر می سازد. در حالی که وزارت ارشاد هیچ کاری در این زمینه انجام نمی دهد. خوب نزدیک به یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون تومان هزینه همین می شود که ایشان کمک کرده و جا دارد هنوز در شهرستان ما کتابخانه مرکزی نیاز داریم فرهنگسرا نیاز داریم منتهی اگر نیمی از این مصوباتی که در آنجا صحبت شد و تأیید شد عمل بشود من فکر کنم که امسال تا آخر سال و نیمه دوم سال آینده بتوانیم حرکت های بسیار خوب و چشمگیر را ارائه بدهیم.

هفته کازرون را که رویکرد فرهنگی دارد زمانی را که برایش پیش بینی کردیم اسفند ماه است با توجه به این که فصل خوبی است و با توجه به این که زمان می برد از طرف دیگر که در حال تبیین برنامه ها هستیم و حالا اکیپ هاییی مشخص شده است و برنامه ها را دارند آماده می کنند اینها را داریم به صورت یک دفترچه بیرون می آوریم با اهداف مشخص هر دستگاه تکلیفش مشخص است که چه باید انجام دهد. قطعاً اینها در شورای فرهنگی مطرح می شود با هماهنگی امام جمعه و فرماندار ابلاغ می شود به دستگاه ها و طی جلسات کاگروه هایی که تشکیل می شود برنامه پیش برده می شود.

- ما هر روز را به یک نام نام گزاری می کنیم. مثلاً نقش کازرون در نهضت جنوب تمام اطلاعات مربوط به این جریان عکس ها نوشته ها دست نوشته ها خاطرات و همه یک روز اعلام می شود. روزی که کازرون و دستاوردها هست مانند قبل نیست که از هر باغی گلی باشد در آن زمان مثلاً اداره کشاورزی و تعاون و چند دستگاه نزدیک به هم اینها محصولات باغیشان را در بازارچه ارائه می دهند.مصنوعاتی که دست ساز و کار خود کازرون هست چه داخل صنایع دستی و هنری و فرهنگی هر کدام بازارچه خاصی و اداره خاصی به آن اختصاص می دهیم. این طور نیست که یک دستگاه را بخواهیم متولی کنیم که این کارها را انجام دهد این کارها را تقسیم می کنیم و به صورت هر رشته ای خود چند دستگاه مسئول می شوند و آن رشته را معرفی می کنند.و مانند سالهای قبل نمی باشند.  البته همه اینها منوط به این است که اعتبارات لازم  برسد. مثلا کنگره سلمان بنا بود که امسال برگزار شود فقط تنها چیزی که عامل عقب افتادن آن بود اعتباری بود که تصویب شده بود ولی هنوز تا این زمان این اعتبار به دست مسئولین نرسیده و مجبور شدند که این اعتبار را بگیرند و شروع به کار کنند و به سال بعدی افتاد.

- طرف قرارداد کنگره سلمان فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هست و دولت به این وزارت خانه ابلاغ کرده مبلغی هم که اعلام کرده 500میلیون تومان است منتهی بحث ما این بود که با توجه به حجم برنامه ها 500 میلیون تومان نمی تواند جوابگو باشد ما یک چیزی در حدود 700 میلیون تومان نیاز داریم با توجه به اینکه بناست سال دیگر انجام بشود بالاخره قطعاً درصدی اضافه می شود که وزیر این را پذیرفت و گفت من هر کاری که از دستم بر بیاید انجام می دهم. درهر صورت آنها کار دیگری نباید داشته باشند و فقط پول را در اختیار بگذارند کارشان را انجام می دهند که این هم مراحل قانونیش دارد طی می شود و ان شا ا... این کار را امسال خواهم کرد.

                   منبع : هفته نامه شهر سبز – ش 66             

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۰
0
0
با سلام وتشكر از شما
لطفا چنانچه ممكن باشد كد بنر سايت كازرون نما را تو يه دريچه باز كنيد تا ما بتونيم ازش تو وبلاگهامون استفاده كنيم.
ممنونم
--------------------------------------------------------------
کازرونه نما:
دوست عزیز
سلام
بیش از 7 ماه است که همین تقاضای کوچک را از شرکت پشتیبان سایت درخواست کرده ایم اما تاکنون انجام نشده است!
ناشناس
|
-
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۰
0
0
سلام
امیدوارم که اینطور باشد که ایشان می فرمایند
چون بنده جور دیگری شنیده ام و آقای وزیر ارشاد با لحنی تند و پرخاشگرانه به ایشان اعتراض نموده که چرا با سهل انگاری و کم کاری و تنبلی باعث شدی که بودجه ی 2 میلیاردی از حساب اداره ی ارشاد که برای کارهای فرهنگی و ساختمانهای قرانی و کتابخانه ها و خصوصاً تکمیل فرهنگسرای مردانی اختصاص یافته بود برگشت بخورد
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۷
0
0
آقاي مرحمتي از فعالين و از جمله مسئوليني است كه هميشه با پشتكار و همت فراوان هميشه دلسوز مسائل فرهنگي و هنري شهرستان بوده و مي باشد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۸
اذان صبح
۰۴:۳۸:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۹:۱۱
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۱۹
غروب آفتاب
۱۹:۵۰:۳۵
اذان مغرب
۲۰:۰۸:۰۶