پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۳

کازرون نما: آنچه در ادامه می آید قسمتی از پاسخ‌های آیت الله حاج شیخ اسدالله ایمانی به سؤالات فصلنامه‌ی پیام حوزه است که به معرفی حوزه علمیه کازرون اختصاص یافته است. این مصاحبه در بهار 1374 در نشریه‌ی مذکور منتشر شده است .

در زمینه تاسیس حوزه علمیه شهرستان کازرون و تحولات مختلف آن در طی قرون و اعصار منابع مستقلی در اختیار نیست، تنها در مورد مدرسه علمیه صالحیه که از زمان صفویه باقی مانده بود اطلاعاتی از وقفنامه های موجود و سایر منابع محلی به دست آمده است . ولی با ملاحظه مجموعه آثار باقی مانده می توان به تشکیل مدارس قرائت، و آموزش قرآن و فقه و حدیث در قرنهای سوم تا هشتم و به حوزه علمی شیخ ابواسحق(1) و شاگردان وی در طول چندین قرن به عنوان نمونه اشاره کرد .

همچنین درایامی که محقق فقید جلال الدین دوانی در محل خویش «روستای دوان »(2) اقامت داشته، طبعاً کسانی بوده‌اند که از افاضات علمی وی بهره‌مند می‌شده‌اند. (3)
 
مدرسه علمیه صالحیه طبق متن وقفنامه موجود، به وسیله حاکم شهرستان، خواجه حسام الدین در سال 1117 ق پی ریزی و به سال 1119 ق مورد بهره برداری قرار گرفت . فضای مدرسه عبارت بود از 1000 متر مساحت و 17 حجره و یک مدرس وکتابخانه و آشپزخانه، که این ساختمان پس از چندین بار مرمت وتعمیر، در سال 1362 ش به خاطر فرسودگی بیش از حد، تخریب شد و در زمینی بیش از 2000 متر مربع در سه طبقه و زیر بنای بیش از 4000 متر مربع شامل کتابخانه، فضای زیرگنبد جهت اجتماعات مختلف طلاب و دیگران، 10 کلاس جهت تدریس، 60 حجره جهت سکونت طلاب، یک مجموعه مستقل جهت پذیرایی از علما و فضلای مهمان، آشپرخانه و سالن غذاخوری، پارکینگ و سرویسهای بهداشتی و حمام، ساخته و در سال 1367 ش افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت .

واقف علاوه بر تاسیس این مدرسه اقدام به حفر یک رشته قنات آب شرب و کشاورزی جهت اهالی شهر می نماید که نیمی از آن را وقف مدرسه می کند .

ضمنا رقبات فراوانی از قبیل حمام، آسیاب آبی، کاروانسرا، بازار، قنوات مختلف آب شرب و کشاورزی، باغات و مزارع بسیاری وقف مدرسه علمیه صالحیه کرده که متاسفانه بر اثر گذشت زمان و کم توجهی متولیان مربوط و برخورد منفی حکومتهای گذشته، اغلب رقبات مذکور منهدم و ویران شده و احیانا به خاطر تغییر اساسی، اثری از آنها در نقشه جغرافیایی موجود، دیده نمی شود و موقوفات باقی مانده نیز به خاطر اهمال کاری اداره اوقاف و امور خیریه در گذشته به حالت اول باز گردانده نشده و طبعا دارای عواید لازم نیستند .

پی نوشت:

1) مقبره شیخ ابواسحق در قسمت قدیمی شهر و مقابر شاگردان وی در اطراف شهرستان موجود است .

2) روستای دوان در 12 کیلومتری کازرون و مقبره محقق دوانی در همین روستا واقع است .

3) اطلاعات مربوط به این دو دوره در کتاب فردوس المرشدیه و رحلة ابن بطوطه و رساله هایی که در باره شرح حال محقق دوانی نوشته شده، آمده است 


نویسنده: آیت الله ایمانی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷