پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۰۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۰
ایده ای برای تأمل
علیرضا جاشویی

چندین سال از هزاره ی سوم هم گذشت. سرعت پیشرفت و تولید علم در جهان روز به روز در حال افزایش است. به یاد دارم آخرین بار می گفتند که هر 18 ماه علم انسان ها دو برابر می شود. حالا به هر چند وقت رسیده باشد، نمی دانم!

باید هم اینگونه باشد، در عصر کشاورزی جهش های بزرگی برای بشریت به وقوع پیوست، در عصر صنعتی نیز در کمتر از چند دهه دریچه های بسیاری به روی انسان ها باز شد. امروز نیز عصر اطلاعات است. عصر علم و دانش. 

تا چند سال پیش کشورها را به صنعتی و غیرصنعتی تقسیم می­ کردند. کم کم دیدند بعضی از کشورهای در صنعت پیشرفت های بسیار زیادی کرده اند و لقب کشورهای صنعتی برای آنها کم است. آنها را فراصنعتی لقب دادند. اما امروز تعداد محدودی از آنها به جایی رسیده اند که نمی توان لقبی برای آنها یافت. دیگر کاری به صنعت ندارند. دیگر کالا تولید و صادر نمی کنند. صادرات علم می کنند. صادرات ایده، صاردات مغز. و پیشرفت کشورشان نیز شتاب بالاتری به خود گرفته.

قصد وارد شدن به برخی مسائل و مقایسه این کشورها با کشور خودمان را ندارم و این صرفاً مقدمه ای بود برای گفتن مسائلی راهبردی و اساسی برای شهرمان.

در حال حاضر شهر ما با مشکلات زیادی و از جمله اشتغال برای جوانان مواجه است. عده ای می گویند بایستی کارخانه و پتروشیمی و ... بیاوریم. عده ای می گویند در این صورت محیط زیست شهرمان به خطر می افتد و طبیعت مان نابود می شوند. هر دو گروه درست می گویند، اما راهکار چیست؟! چگونه باید هم ایجاد اشتغال کنیم، هم ایجاد سرمایه؟ چگونه باید هم شهرمان را پیشرفته کنیم، هم طبیعت زیبایش را نگه داریم؟

راهکار را چند سال پیش مقام معظم رهبری در صحبتهایشان فرمودند که شما برای پیشرفته شدن لازم نیست راه چند صد ساله ای را که غربی ها پیموده اند طی کنید. باید از راه میان بر بروید. ایشان بر روی جنبش نرم افزاری تاکید کردند.

به عنوان یک پیشنهاد به دلسوزان شهرستان:

در حال حاضر کازرون دارای چندین دانشگاه است. دانشگاه های سلمان فارسی، آزاد اسلامی، علمی کاربردی، سما، فنی حرفه ای و حتی جهاد دانشگاهی. همچنین نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا محققین و پژوهشگران و اساتید دانشگاه و متخصصین کازرونی زیادی وجود دارند که بعنوان یک سرمایه بالقوه برای کازرون اند. از سوی دیگر جمعیت جوان و بااستعداد زیادی در کازرون وجود دارد.

 

در یک کلام، می توان با برنامه ریزی و تاسیس یک مرکز رشد و ارتقاع آن به پارک رشد علم و فن آوری، و تبیین چشم اندازی جهت تبدیل کازرون به قطب علمی کشور، گامی بزرگ نه تنها در راه اعتلای شهرمان، بلکه در راه رشد کشورمان برداریم.

در حال حاضر مراکز و پارک های رشد علم و فن آوری تنها در مراکز استان ها وجود دارند و کازرون می تواند اولین شهرستانی باشد که در آن مرکز رشدعلم و فن آوری تاسیس شده است.

این چند سطر پیش زمینه ای بود برای ایجاد یک جرقه. ان شا ا... اگر عمری باقی بود در رابطه با این چشم انداز و مراکز و پارک های رشد در آینده توضیحات بیشتری خواهم داد.

یادش بخیر، روزی که دانشگاه قبول شدم، یکی از اساتیدم جمله ای پرمعنا برای یادگار به من گفت که هر روز در ذهنم تکرار می شود. گفت:" فراموش نکن، سیادت علم قهری ست". یعنی بزرگی و شکوهمندی علم، جبری و حتمی است.

شهر سبز – ش 64

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۴
0
1
با تشکر از پیشنهاد آقای جاشویی .در واقع این پیشنهاد کاملا علمی است و یکی از راهکارهای اصلی مشکل بیکاری فارغ التحصیلان در این شهر تاسیس پارک علم و فناوری است . جای بسی تاسف است که با تلاش جدی یکی از مدیران کازرونی در استان بیش از 8 ماه است که مجوز راه اندازی این مرکز برای کازرون اخذ شده است و حتی تامین اعتبار هم شده است.اما چرا تاکنون یک نفر از مسئولین کمک نکرد که یک ساختمان برای این مرکز اختصاص بدهند؟ آقای ... رفتند پیش فرماندار- پیش نماینده ده بار _ پیش دکتر یوسفی _ و حتی خانم وزیری خواهش کردند که برای معضل بیکاری همکاری کنند چرا نکردند؟ چرا جهرم - استهبان - شیراز - فسا عرضه دارند اما مدیران کازرونی ندارند....ببینید این یعنی فرصت سوزی بی توجهی به بیکاری و مردم
گرفتن مجوز کار بسیار سختی است که شک نداشته باشیم از طرق معمول هیچکدام از این آقایان نمیتوانند این را اخذ کنند چون دیگر شهر ها هم در این استان خواب نرفتن ولی چرا کمک نمیکنند . خواهش میکنم از شما عزیزان این سایت خبری یک تماس تلفنی بگیرید با آقای دهقان و بگویید چرا ؟ از فرماندار سوال کنید چرا ؟ از خانم وزیری سوال کنید چه شده است ؟ چه خبر است ؟ شما یک کار خیر کنید و این استیضاح را به عمل آورید تا معلوم شود کازرون با داشتن دوستداران در ایران اینقدر مظلوم واقع شده است> با تشکر شهروند این شهر که کمی اطلاع دارد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
2
سلام. اگه مسوولین این کار رو انجام بدن عالی میشه. پیشنهاد خیلی خوبی بود. البته برای اینکه سریعتر این مرکز راه بیفته باید خود جوانان شهر پیگیری کنن واز مسوولای شهر بخوان وگرنه به خودی خود حالا حالاها درست نمیشه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۸
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۱۵:۴۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۴۴:۱۷
اذان مغرب
۲۰:۰۱:۲۵