پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۶
علي اكبر فرشته حكمت

اون قديم ها يعني زماني كه وسايل نقليه اندك بود و ساختار شهر به چند خيابان كوچك و كوچه هاي متعدد تنگ و باريك محدود مي شد، كليه ي نقل و انتقالات و باربري ها توسط چارپايان و گاري هايي كه نيروي محركه ي آن نيز همان نيروي حيوانات بود، انجام مي گرفت. اگرچه استفاده از وسايل نقليه ي موتوري با انرژي سوخت فسيلي در حال افزايش بود .

 

بالطبع، جمع آوري زباله ي خانگي و معابر عمومي و نقل و انتقال آن توسط شهرداري ( كه اون موقع با لغت عربي بلَديه مشهور بود ) با توجه به قدمت پيدايش اين نهاد شهري، به وسيله ي ابزار حيواني صورت مي پذيرفت. افراد زحمتكشي كه مأمور خدمات رساني شهرداري بودند و براي جمع آوري زباله به خانه ها مراجعه مي كردند و زباله ها را در گاله هاي بافتني ريخته و به صورت رو باز بر پشت الاغ ها حمل مي كردند، در لسان خوانده ميشدند! چرا؟ ! « رشتي » مردم با عنوان زيرا در اصطلاح ايراني ها و به ويژه كازروني ها، مي نامند. « رشت » خاكروبه هاي سطح زمين را در زمان قديم چيزي به عنوان آشغال و زباله همانند امروز وجود نداشت . آنچه كه ما به عنوان زباله مي شناسيم و روزانه در منزل و محل كار جمع آوري كرده و دور ميريزيم، دو دسته هستند: يك دسته، ضايعات و زائدات و دور ريزهاي مواد غذايي كه معمولاً منشأ حيواني يا گياهي دارند . دستهي ديگر، اشياء فلزي و شيشه اي و پلاستيكي و كاغذي است كه در بسته بندي و حمل و نگهداري مواد غذايي و بهداشتي و كالاهاي الكتريكي صنعتي و خانگي و آموزشي و فرهنگي و ابزارآلات ديگر كاربرد دارند.

 

در زمان قديم از زباله هاي دسته دوم فوق الاشاره خبري نبود اما زباله ي دسته اول تقريباً تماماً در محيط خانه به شكل زنجيروار بازيافت مي گرديد و به طبيعت بازگردانده مي شد. به اين گونه كه در اكثر محلّه ها و خانوارها، حيوانات اهلي حلال گوشت و حرام گوشت ( اسب و استر و الاغ و گاو و گوسفند و انواع پرندگان و ماكيان و سگ و گربه ) به منظور استفاده هاي غذايي و حمل و نقل به وفور پرورش داده و نگهداري مي گرديد. لذا كليه ي زائدات و دور ريزهاي گياهي و حيواني به مصرف خوراك آن همه دام و طيور مي رسيد و اضافاتي به عنوان زباله توليد نمي شد. از فضولات حيوانات نيز به همراه ضايعات گياهي به منظور سوخت و توليد انرژي لازم و در مزارع هم به عنوان كود طبيعي استفاده ميگرديد.

 

حال با توصيفات فوق، در منازل و محيط هاي كاري به جز خاكروبه ها، چيزي به عنوان زباله وجود نداشت كه اين خاكروبه ها در زمين هاي مجاور محله و شهر تلمبار مي گرديد ( تل زباله ) و يا توسط مأمورين شهرداري و حمل آن بر چارپايان در زميني پست و مجاور محلات شهر، رها مي شد. همشهريانِ هم سنّ نگارنده به ياد دارند كه تپه اي مرتفع در زمين همجوار ميدان حسينيه ي بازار ( محلي كه اكنون مسكوني و مجاور خيابان حضرتي است ) ، به وسيله ي انباشت خاكروبه هاي شهري تشكيل شده بود كه الاغ هاي حمل كننده ي زباله ي شهرداري از دامنه ي آن بالا مي رفتند و زباله ها را در قله ي آن خالي مي كردند !! و از اين تپه ي زباله در سطح شهر به طور متعدد وجود داشت.

 

يكي از دوستان ارزشي كه از كارمندان بازنشسته ي صديق و خوش فكر شهرداري كازرون هستند و در مقاطعي از زمان، مدت كوتاهي سرپرستي شهرداري كازرون را به عهده داشتند، از تجربه ي شخصي و خانوادگي خود درخصوص زباله كه مسئله ي مهم و بغرنج شهرداري هاي كشور است، مطالبي اظهار داشتند كه يادآوري آن خالي از لطف نيست . ايشان مي فرمودند كه مواد حجيمي به عنوان زباله تحويل مأمورين نمي دهد؛ زيرا به اين گونه عمل ميكند كه، ضايعات و سبزيجات و ميوه جات مصرفي را با اتومبيل شخصي اش حمل كرده و در مراتع و دامداري هاي اطراف شهر، در اختيار دامها و دامداري ها مي گذارد. اضافات سفره هم مانند خرده هاي نان و برنج را در حاشيه ي حياط خانه، جهت استفاده ي پرندگان قرار مي دهد و جالبتر اين كه به هنگام مسافرت نان خشك دور ريز منزل را براي كلاغ ها و پرندگان جنگل و بيابان رها مي كند. مواد فلزي و پلاستيكي و كاغذي هم كه در اختيار افراد و شركت هاي جمع آوري كننده ي مواد بازيافت قرار مي گيرد. با توصيفات فوق، اشياء قابل ملاحظه اي به عنوان زباله براي دوست ما باقي نمي ماند.

 

اين تجربه ي شخصي مي تواند الگويي براي ما قرار گيرد تا در كاهش زباله، مشاركتي مردمي ايجاد گردد و مديريت شهري و روستايي و مسئولين بهداشت محيط را ياري كند تا جامعه و محيطي سالم و عاري از مواد زائد و زيان بخش داشته باشيم.

 

انشاءا...

هفته نامه شهر سبز – ش 62

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳