پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۷۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۴
هفته نامه شهر سبز

* ديدگاه خود را در ارتباط با جايگاه شوراي اسلامي شهر و مسائل فرهنگي، اجتماعي توضيح دهيد؟

شوراهاي اسلامي شهر هم به لحاظ شرعي و ديني و هم به لحاظ فرهنگي و اجتماعي از جايگاه رفيعي برخوردارند . زيرا شوراهاي اسلامي براساس مشورت، سازمان يافته است كه هم در قرآن مجيد و هم در سيره و سنت حضرت رسول اكرم (ص) مورد تأكيد قرار گرفته است . ما معتقديم كه توسعه ي اقتصادي و عمراني، بدون سرمايه گذاري در زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي امكان پذير نيست . به اين دليل است كه بررسي مشكلات و نارسايي هاي فرهنگي، هنري، ورزشي و آموزشي و ارائه ي پيشنهادات و راه حل ها به مسئولان و مراجع ذي ربط به عهده ي شورا گذاشته شده است . شوراي اسلامي شهر در انجام اين رسالت لحظه اي فروگذار نكرده و به كرات اين مشكلات را به مسئولان منتقل كرده است . از طرف ديگر شورا به پيروي از ماده 156 قانون برنامه سوم توسعه در حد توان مساعدت لازم در تقويت پايگاه هاي فرهنگي و تشويق و ترتيب آن ها اعمال نموده است . مصوبات بي شمار شورا صحت اين ادعا را تأييد مي كند.

 

* عامل مؤثر در عدم دستيابي به مديريت توسعه ي شهري را چه مي دانيد؟

بايد عرض كنم كه شورا و شهرداري به عنوان مجري مصوبات شورا، با چالش هاي متعددي در ارائه ي خدمات و رفاه شهروندان و به طور كلي در توسعه ي مديريت شهري فراروي خود دارند. يكي از اين چالش ها و عوامل مؤثر ناپايداري منابع درآمدي است . يكي از اقلام درآمد ناپايدار شهرداري تكيه بر درآمدهاي ناشي از ساخت و ساز است كه شامل عوارض بر ساختمان ها، اراضي، عوارض بر پروانه هاي ساختماني، عوارض تراكم و تفكيك اراضي، عوارض حذف پاركينگ، درآمد حاصل از حق مشرفيت و نيز درآمد حاصل از اجراي ماده ي صد مي باشد . خطري كه توسعه ي شهري را تهديد مي كند ركود ساخت و ساز و پايين آمدن درآمد است كه مي تواند عكس العمل مديريت شهري در فروش مازاد تراكم، فروش و حذف پاركينگ به همراه داشته باشد كه اين عمل يعني خارج شدن معيارها از ضوابط شهرداري است كه برنامه هاي شهري را مختل مي نمايد؛ باتوجه به قانون خودكفايي شهرداري اين عكس العمل در مواقع بحراني طبيعي است . هرچند كه توسعه شهري و مديريت شهرسازي را زير سؤال خواهد برد.

 

* شما به عنوان رييس شورا با همراهي ديگر اعضاي محترم چه راهكاري براي حل نسبي اين معضلات انديشيده ايد؟

بايد خدمتتان عرض كنم كه شورا در پي تحقق درآمد پايدار است . ازجمله درآمدهاي پايدار وصول عوارض نوسازي، كسب پيشه و عوارض ساليانه ي خودروهاست . متأسفانه به علت وجود پديده ي بي اعتماديِ گذشته و عدم تعامل و برقراري ارتباط مناسب بين مديران شهري و شهروندان و عدم توسعه شهري چشمگير، مردم علاقه اي به پرداخت عوارض و وجوه قانوني خود نداشتند . از طرفي از ترس گرفتاري در كارهاي پرپيچ و خم اداري حوصله ي حضور در شهرداري جهت دريافت قبض عوارض ندارند . شورا به همراه شهرداري محترم، با ارائه ي خدمات ويژه از زمان ايجاد شوراها، تا حدودي رضايت شهروندان را جلب كرده است و براي اين كه شهروندان دچار اتلاف وقت در شهرداري نشوند مصوبه اي را جهت اجرا به شهرداري اعلام كرده ايم كه ضمن كسر عوارض به عنوان پاداش خوش حسابي تا 20 درصد  قبض شهروندان را صادر و در منازل در اختيار آن ها قرار دهد و ما يقين داريم كه عزيزان با پرداخت عوارض متعلقه، منتخبين خود را در ساختن شهري زيبا و آباد ياري خواهند رساند . البته اختصاص درصدي از ماليات به ارزش افزوده و ماليات هاي مستقيم و مشاركت مردم در اجراي پروژه ها و سرمايه گذاري، از منابع مهم كسب درآمد پايدار مي باشد.

 

* باتوجه به وضعيت پايين درآمد شهرداري چه پيشنهادي جهت توسعه ي شهري داريد؟

شوراي شهر باتوجه به منابع درآمدي ناپايدار شهرداري و عدم وصول به موقع و قابل پيش بيني درآمد پايدار، تنها راه توسعه ي شهري را روي آوردن به بخش خصوصي مي داند كه ان شا ا... در آينده اي نزديك، اجراي عملياتي پروژه هاي تعريف شده را با فراخوان سرمايه گذار، به بخش خصوصي واگذار مي كند . واگذاري پروژه ي عمراني به بخش خصوصي، فوايدي همچون صرفه جويي در هزينه ها، بازدهي بيشتر كار، رقابت سرمايه گذاران، تسريع در توسعه ي شهري و تداوم فعاليت هاي عمراني دربرخواهد داشت . از طرفي از اين طريق شورا مي تواند در راستاي تحقق اصل 44 با واگذاري قسمتي از فعاليت هاي شهرداري به بخش خصوصي، در اين زمينه هم پرتلاش ظاهر شود . از همين جا استفاده كرده و سرمايه گذاران عزيز را به همكاري دعوت مي نماييم.

 

* چه فعاليت هاي عمراني در دست اقدام داريد؟

با كمك شهرداري محترم و با به كارگيري 12 پيمانكار در سطح شهر، درحال اجرايي كردن پروژه هاي عمراني شهري هستيم  تكميل كانال هاي خيابان ابواسحق به خيابان حضرتي در جهت هدايت آب هاي سطحي تلاش در تكميل پروژه ي ميدان بزرگ سلمان اصلاح تقاطع هاي مشكل ساز شهري تلاش در تكميل ديوار كشي پشت پادگان هاي تيپ دوم امام سجاد (ع) و پادگان شهيد چمران جهت تسطيح و ايجاد فضاي سبز پشت اين ديوارها ايجاد پارك هاي حاشيه هي در برخي از خيابان هاي شهر جدا كردن آب آبياري فضاي سبز از آب شرب تلاش در جهت اجرايي كردن پروژه ي پارك پشت اداره ي مخابرات در آينده اي نزديك  تلاش در جهت اجرايي كردن پروژه گذر عابر پياده در بخش شرقي ميدان شهدا.  تلاش در جهت اجرايي كردن پروژه احداث مجتمع تجاري پاركينگ ابوذر همراه با پاركينگ طبقاتي  تلاش در جهت بازگشايي خيابان مطهري شمالي تلاش در شروع تملك املاك جهت بازگشايي خيابان مطهري جنوبي تلاش در جهت احداث ساختمان شوراي شهر تلاش در راستاي تكميل پارك 1100 شهيد آسفالت نمودن معابر زيادي در شهر احداث كانيو در بسياري از معابر شهري و آغاز به كار مجدد اين پروژه در شهر در آينده اي نزديك مين روشنايي بسياري از پارك ها Ĥ  ت  آغاز به كار پروژه ي معبرسازي از ميدان علامه ي دواني به طرف جاده ي دوان  آغاز عمليات جمع آوري مشاغل مزاحم و استقرار آن ها در منطقه اي از قبل پيش بيني شده.

 

* بارها از ناحيه ي جناب عالي درمورد مشاغل مزاحم سخن به ميان آمده، لطفا بيشتر توضيح دهيد؟

مطالعات مربوط به ساماندهي حرف و مشاغل شهري به منظور تبيين و تعريف مشاغل مزاحم و انتقال برخي از آن ها به خارج از محيط شهري مدت هاست كه در دستور كار شورا و شهرداري محترم قرار گرفته است . چرا كه شورا وظيفه دارد فعاليت هاي شغلي مخل آرامش و آسايش مردم و مزاحم زندگي شهري را از متن زندگي مردم حذف كنند . اين مشاغل كه باعث ايجاد آلودگي صوتي و نيز آلودگي زيست محيطي مي شوند، به خارج از شهر منتقل مي شوند. اين هم به نفع شهروندان است و هم خود صاحبان اين نوع مشاغل بهره ي كافي از آن مي برند.

 

* درمورد كشتارگاه شهر و احداث ساختمان جديد كشتارگاه توضيح دهيد؟

آمار نشان مي دهد كه بيماراي آن ها مي تواند ناشي از عملكرد نامطلوب برخي تأسيسات شهري چون كشتارگاه باشد . بيماري هايي كه مشترك انسان و دام است كه مي تواند از طريق آلودگي زيست محيطي ايجاد گردد و يا از طريق مصرف گوشت آلوده . از اين رو شورا در سال هاي قبل اقدام به احداث كشتارگاهي پيشرفته نموده است كه تاكنون به دلايل زيادي كه پرونده ي قرارداد اين پروژه درحال بررسي و مطالعه است، اين ساختمان به اتمام نرسيده و ساختمان فعلي هم پايين تر از حد استاندارد مي باشد و قابل تعمير هم نيست . ما معتقديم كه كشتارگاه پيشرفته مي تواند به منزله ي يك پالايشگاه عمل كند كه همه ي قسمت هاي لاشه را تبديل به مواد قابل مصرف نمايد . ان شا ا... شورا به كمك مسئولين مرتبط مشكل را حل و با اتخاذ تصميم صحيح درمورد عملكرد پيمانكار اين پروژه، تداوم كار را تسريع بخشد.

 

* مي توانيد اولويت كاري خود را بيان كنيد؟

ما به دنبال آن هستيم كه بتوانيم در دوره ي مسئوليتمان چند پروژه مناسب كوتاه مدت و ميان مدت به مرحله ي اجرا بگذاريم كه فهرستي از آن ها را خدمتتان عرض كردم . البته اين مشاركت فكري و عملي شهروندان عزيز را مي طلبد . بديهي است همكاري و همدلي اعضاي شوراي اسلامي شهر و پذيرش باور شورايي كه الحمدلله فضاي شورا را فراگرفته مي تواند در امر تسهيل و توسعه ي امور شهري نقش ارزنده اي داشته و موانع را مرتفع نمايد . شورا باتمام وجود تلاش مي كند كه به موضع انفعال كشيده نشود و خدمت گذاري به اين مردم شريف را سرلوحه ي كار اصلي خود قرار دهد.

 

* شما مديريت موفق شهري را در چه مي دانيد؟

اجازه دهيد فهرست وار سيماي يك مدير موفق را خدمتتان عرض كنم:

 مدير موفق كسي است كه رضايتمندي مردم را دنبال كند نه رضايتمندي خود

 مدير موفق زمان را از دست نمي دهد . چون مي داند تيري كه از كمان رها شد ديگر برنمي گردد؛ بنابراين زودتر سر كار حاضر مي شود، سخت تر كار مي كند و ديرتر كار را تعطيل مي كند.

 مدير موفق شهروندسازي را امري جدي مي بيند. بدين منظور سعي در فراهم نمودن امكانات، تسهيلات و ساز و كارهاي لازم براي شهروندان دارد تا آن ها هم با حقوق شهروندي آشنا گردند و هم از آن بهره مند شوند.

 مدير موفق با جرأت و ريسك پذير است و به خودش و كاري كه مي كند ايمان دارد.

 مدير موفق به گونه اي رفتار مي كند كه انگار همه دارند تماشايش مي كنند، حتي وقتي هيچ كس به او توجهي ندارد و تنهاست.

 مدير موفق خود را در برابر درياي مشكلات مسلح مي كند تا به آن ها پايان دهد و تلاش مي كند تا شور و شعف را در ميان مردم بگستراند.

 مدير موفق مدير خلاقي است كه به ويژه در مواقع بحراني انديشه هاي ناب و بارور خود را به خدمت مديريت شهري مي آورد.

 و بالاخره مدير موفق مديري است كه بر قوانين مرتبط اشراف داشته باشد.

 

* آقاي عسكري نژاد، اين باور در ميان شهروندان ايجاد شده كه با شروع مديريت جنابعالي در شورا شاهد پويايي و رشد و فعاليتي چشمگير در سطح شهر بوده ايم . نظرتان در اين مورد چيست؟

اين نشانه ي قدرشناسي و لطف درخور تقدير شهروندان به خادمين خود در شوراي اسلامي شهر است كه از باورهاي فرهنگي اين مردم شريف و بزرگوار است، لكن بايد عرض كنم كه چنين حركت و فعاليتي هم در دو سال گذشته و با مديريت همراه با متانت و بردباري سيد بزرگوار جناب آقاي لقماني هم وجود داشته كه اگر اين رشد حركتي را سريع تر مشاهده مي كنيم به دليل تجربيات گرانقدر آن دو سال گذشته است كه شورا كسب كرده است.

 

* شوراي شهر با شوراي شهرداري چه فرقي دارد؟

يقيناً امروزه مفهوم مديريت شهري چيزي بالاتر از شهرداري است . شوراي اسلامي شهر يك نهاد غير دولتي و مردمي است كه با خدمت صادقانه به شهروندان، مردم سالاري ديني را محقق مي كند . در اين راستا بهترين شيوه كار تعامل با مسئولين ادارات و نهادهاي انقلابي است كه خادمين شما در شوراي شهر اين مهم را با جديت پي گرفته اند . جلسات و ديدارهاي مختلف با مسئولين مختلف شهري و تبادل نظر جهت حل مشكلات شهروندان مؤيد اين ادعاست. بايد عرض كنم جهت پويايي بخشيدن به اين امر تعدادي از مسئولين به نحوي مقتضي مورد تقدير شوراي اسلامي شهر قرار گرفته اند؛ از جمله مسئول محترم اداره ي هلال احمر، جناب آقاي فاضل پور و نيز مسئول محترم اداره ي اوقاف، جناب آقاي دهقاني كه هر دو از برادران دلسوز اين شهر هستند . بديهي است اين روند ادامه خواهد داشت.ضمنا از همكاري تنگاتنگ بانك ملي مركزي، رياست محترم اداره ي برق، رياست و مسئولين محترم آبفاي شهرستان و سرپرست محترم شبكه بهداشت بايد تشكر و قدرداني نمود.

 

* در پايان اگر صحبت خاصي داريد بفرماييد؟

در پايان بايد اذعان داشت كه اداره ي شهر در شرايط فعلي بدون حضور و مشاركت واقعي شهروندان امكان پذير نيست . داشتن شهري سالم ضامن سلامت روح و جسم شهروندان است كه به اقدامات درست مديران شهري و همكاري شهروندان بستگي دارد . شورا بر خود فرض مي داند كه رسالتي كه به عهده دارد، با قدرت تمام و توكل بر خداوند سبحان و دعاي خير شما شهروندان عزيز به پايان رساند . خداوند يار و نگه دارتان.

 

شهر سبز – ش 60
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۳
1
0
با سلام
جناب اقای مصاحبه گر کیست ؟
این سوالات از کیست؟
امار وارقام سوال کننده از چه منبع موثقی است وچه مستندی دارید؟ایا سخن رییس شورا سخن همه شوراست یا شخصی؟
به امید روزی که ریشه درغگو از روی زمین برداشته شود
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
0
1
آقای عسکری نزاد رییس شورای شهرستان است نه شهر رییس شورای شهر بهرام زاده است تعجب میکنم که رییس شورای شهرستان به این مطلب توجه نکرده احتمالا مصاخبه گر هم یا نمیداند یا عمدی این مطلب را زده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸