پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۷۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۰

عده اي تصور مي كنند كه اعتقاد به مهدويت و ظهور منجي در پايان جهان، مخصوص شيعيان است؛ درحالي كه چنين تفكري غلط و خلاف واقعيت است . زيرا اعتقاد به ظهور امام زمان ( عج) امري اجماعي بين شيعه و سني ميباشد. تنها تفاوت بين اين دو فرقه اين است كه همه ي علماي شيعه معتقدند كه مهدي موعود ( عج) متولد شده و فرزند امام حسن عسكري ( ع) ميباشد اما اهل سنت در اين مسئله به دو گروه تقسيم شده اند. عده اي از آنان معتقدند كه امام زمان ( عج) متولد شده و عده ي ديگر مي گويند: آن حضرت يكي از فرزندان اهل بيت پيامبر مي باشد و هنوز به دنيا نيامده و بعدا متولد مي شود . اما در اين كه بالاخره امام زمان (عج ) ظهور خواهد كرد و جهان را از ظلمت، كفر و فساد به سوي نور الهي مي كشاند و حكومت جهاني اسلامي تشكيل مي دهد؛ موضوعي است كه هم شيعه و هم سني به آن معتقد است . در اين نوشتار اشاره اي گذرا به نظريات مشاهير علماي اهل سنت درباره ي مهدويت و ظهور ولي عصر (عج) مينماييم.

ابن ابي الحديد:

تمامي فِرَق اسلامي اتفاق نظر دارند كه » عمر دنيا و تكليف، پايان نمي پذيرد؛ مگر پس« از ظهور مهدي (1)

محمد الشرقاوي:

موضوع مهدي ( عج ) مطلبي است كه تقريبا » همهي اديان درباره ي آن اتفاق نظر دارند . مسلمانان در انديشه ي مهدويت اجماع دارند . اختلافي كه در اين مورد وجود دارد، مربوط به تفاصيل و جزييات است و به نظر ما وقتي اتفاق نظر در كلّيت قضيه وجود دارد، تفاوت در جزييات نبايد موجب اختلاف بشود (2)

شيخ محمد صبان:

اخبار متواتري از پيامبر ( ص) نقل شده مبني » بر اين كه مهدي (عج ) قيام ميكند و اين كه او از خاندان پيامبر است و زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد.(3)

شيخ منصور علي ناصف:

در ميان دانشمندان گذشته و امروز مشهور » است كه در آخرالزمان به يقين مردي از اهل بيت پيامبر كه نام او مهدي است، ظهور خواهد كرد . وي بر همهي كشورهاي اسلامي تسلط خواهد يافت و مسلمانان، همه پيرو او خواهند شد . آن حضرت در ميان آنان به عدالت رفتار مي كند و دين را قوت مي بخشد. (4)

مؤمن شبلنجي:

اخبار متواتري از پيامبر ( ص) رسيده كه نشان » مي دهد مهدي ( عج) از خاندان اوست و او زمين را پر از عدالت و برابري ميكند. (5)

ابن حجر عسقلاني:

احاديث متواتري وجود دارد حاكي از اين كه » مهدي( عج) از اين امت است و عيسي ( ع) از آسمان فرود آمده و پشت سر آن حضرت نماز خواهد گزارد . (6)

سليم العوا:

از نظر ما مهدي ( عج ) از نسل رسول » خداست. در آينده ظهور خواهد كرد و زمين را پر از عدل و داد خواهد نمود و اختلافي كه اهل سنت با شيعه دارد در هويت اوست كه آيا آن حضرت به دنيا نيامده است و يا آن كه به دنيا آمده اما غايب است. (7)

ابوعبدا... گنجي شافعي:

احاديث پيامبر اكرم ( ص) دربارهي مهدي » (عج) به دليل راويان بسياري كه دارد، به حد تواتر رسيده است. (8)

شيخ عبدا... البسام:

احاديث حضرت مهدي ( عج) متواتر است و » هيچ مسئله ي علمي مانند مسئله ي مهدي ( عج) از نظر كثرت روايات نيست . من شخصا به اين احاديث عقيده ي قطعي دارم و علماي اهل سنت نيز اين عقيده را دارند. (9)

———————————————————

-1 شرح نهج البلاغه، ج 10 ، ص 96

-2 خط امان، ج 2، ص 204

-3 نورالابصار، ص 140

-4 التاج الجامع، ج 5، ص 310

-5 نورالابصار، ص 171

-6 فتح الباري، ج 6، ص 493

-7 خط امان، ج 2، ص 222

-8 منتخب الاثر، ص 5

-9 خط امان، ج 2، ص 19

منبع :هفته نامه شهر سبز – ش 60
 
نویسنده: همت سهراب پور
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
CROATIA
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۹
0
0
باسلام
سوالی داشتم اینکه اگر ما مطمئن باشیم عقیده ی شیعه درست تر است چگونه باید ثابت کنیم برای کسی که اهل تسنن است ولی آدم حقیقت جو وخوبی است وفکر می کنم آمادگی دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸