پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۷۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۷
علي اكبر فرشته حكمت

اون قديم ها كه در حدود سن ما مي گنجد، مراكز درماني شهر و شهرستان كازرون عبارت بود از ساختمان هلال احمر (جمعيت شير و خورشيد آن روز) به علاوه ي ساختمان موقوفه اي كه در خيابان شريعتي آن روزگار، كار درمان بيماران سرپايي و بستري شده را انجام مي دادند. در مراكز بخش هاي تابعه هم درمانگاه هاي بسيار كوچكي با امكانات معدودي وجود داشت كه بيشتر براي درمان بيماري هاي اپيدمي كاربرد داشت. در مركز شهر كازرون يك يا دو مطب خصوصي پزشك عمومي وجود داشت كه اغلب غيربومي بودند و مداوما نيز تغيير مي كردند و جاي خود را به پزشك تازه كار جديدي مي دادند. يك پزشك حاذق بوم هم به نام دكتر طاهري در جوار بازار شهر، سال ها به مردم خدمت درماني ارائه مي داد كه بر اثر نامهرباني ها و برخورد توهين آميز همراه با ضرب و شتم توسط جمعي از اهالي همشهري مان، ايشان هم راهي مركز استان (شيراز) شدند. بخش زيادي از كارهاي درماني مردم از ناحيه ي پزشكان قديمي (خانواده هاي حُكما و طبيب لقماني) انجام مي گرفت.

 
با گذر زمان و توسعه ي كشور، بر تعداد درمانگاه ها و پزشكان شهر و شهرستان افزوده گرديد. بعد از انقلاب به تدريج تعداد و تنوع پزشكان به گونه اي افزايش يافت كه اكنون در مركز شهر كازرون و بخش ها، انواع تابلوهاي اطبا به چشم مي خورد. بيمارستان نسبتا مجهز ولي عصر (عج) كازرون و درمانگاه ها و مراكز اورژانس كه در شهرستان تأسيس شده اند و داراي پزشكان و كادر درماني هستند، وضعيت درماني منطقه را ارتقاء بخشيده اند اما توسعه ي درماني شهرستان به هيچ وجه متناسب با رشد جمعيت و توسعه ي بخش هاي ديگر شهري و به ويژه در شأنيت مردم كازرون نبوده و نيست! اين درحالي است كه انواع پزشكان متخصص كازروني در شهرهاي بزرگ و بعضا در شيراز به طبابت مشغولند و تعدادي از آن ها فرداً و يا اشتراكاً داراي بيمارستان هاي خصوصي هستند.
 
غرض از نگارش مقاله، اين نكته است كه چرا شهرستان كازرون بايد از وجود بيمارستان هاي خصوصي محروم باشد؟! شايد عدم امكانات مواصلاتي همچون جاده و فرودگاه و كمبود امكانات شهري، علت عقب ماندگي مذكور قلمداد شود اما علت اصلي نمي تواند اين ها باشد.
 
به نظر نگارنده يكي از علل اصلي عقب ماندگي شهرستان كازرون و ساير شهرستان هاي استان وجود رانت هاي درماني است كه برخي پزشكان به سبب داشتن بيمارستان هاي خصوصي و مطب هاي شلوغ كه شهره ي جهاني پيدا كرده اند، نمي خواهند و اجازه نمي دهند كه در شهرستان براي آن ها رقبايي ايجاد شود و با نفوذي كه بر مسئولين درماني استان دارند به بهانه هاي مختلف از تأسيس مراكز درماني خصوصي در شهرستان ها جلوگيري به عمل آورده اند و همچنان نيز ممانعت به عمل مي آورند!!
 
قدر مسلم اين كه بيماران و متقاضيان دريافت خدمات درماني كه از خوزستان يا بوشهر و يا شهرستان ها، شهرها و بخش هاي مجاور مجبورند به شيراز بروند و هزينه هاي سنگين همراه با مشكلات ترافيكي و خطرات بين راهي را متحمل گردند، اگر مشاهده كنند كه در شهرستان كازرون بيمارستان هاي خصوصي مجهزي وجود دارد، راهي اين ديار مي شوند؛ چرا كه بالطبع هزينه هاي ماندگاري در شهرستان كازرون بسيار نازل تر از مركز استان و شيراز است!
 
موارد متعددي بوده است كه پزشكاني از اين شهرستان قصد تأسيس مراكز درماني خصوصي داشتند اما مورد موافقت استان قرار نگرفت! لذا به همه ي مسئولين شهرستان توصيه مي گردد كه با دعوت از پزشكان بومي به ويژه آن هايي كه صاحب سرمايه و سرمايه گذار هستند و معمولا سرمايه هاي خود را در بخش غيردرماني (مسكوني و تجاري) به كار مي بندند و خاصه پزشكاني كه در اين شهر ماندگار شده اند و يا سرمايه ي خود را در اين شهر هزينه كرده اند، دعوت به عمل مي آيد تا براي تأسيس بيمارستان هاي خصوصي اقدام كنند. بدون شك تأسيس مركز درماني خصوصي در شهرستان باعث رونق اقتصادي در بخش هاي ديگر شهرستان و باعث كارآفريني هاي جديد و زيادي خواهد گرديد.
 

لذا براي تحقق امر فوق موارد زير حائز اهميت است:

1- مسئولين شهر (شهرداري و شوراي اسلامي و مسكن و شهرسازي) زمين موردنياز در مكان مناسب يا كاربردي درماني را در اختيار سرمايه گذار امور درماني قرار دهند.
 
2- مسئولين ذيربط (نماينده ي مجلس، فرماندار يا شوراي شهرستان، رياست شبكه بهداشت و درمان و آموزش عالي) با هدايت و پشتيباني امام جمعه، مصرانه و قاطعانه براي اخذ مجوز لازم، سرمايه گذار امور درماني را ياري كنند.
 
3- براي تأسيس مراكز درماني تنها به يك سرمايه گذار اكتفا نگردد. چرا كه اگر زمينه ي رقابت براي ارائه ي خدمات نباشد، نه تنها پيشرفت حاصل نمي شود بلكه دردسر جديدي نيز ايجاد مي گردد. لذا از سرمايه گذارهاي متعددي براي چنين امري دعوت به عمل مي آيد.
 
امروزه هزينه هاي درماني در تخصص هاي گوناگون جزء گران ترين خدمات جامعه است و در عين حال در رديف پردرآمدترين مشاغل محسوب مي شود. لذا براي سرمايه گذار مي صرفد كه در اين خصوص سرمايه ي خود را به كار گيرد. ضمن اين كه نفس كارهاي درماني در اذهان مردم جنبه ي معنوي و مقدسي داشته و دارد.
 
                                                                               منبع : شهر سبز - ش 60
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۱
0
0
با سلام خدمت دوستان عزیز بنده می خواهم مطلبی را عنوان کنم که ازدید خود می تواند باعث پیشرفت این شهر شود از گذشته های دور تنها راه پیشرفت کازرون را در گرو بازگشایی تونل بناف فرض کرده ایم و تا کنون هم نتیجه ای عایدمان نشده است حال بنده از شما می خواهم از منظری دیگر به راه پیشرفت کازرون نگاه کنیم همیشه گفته ایم با قرار گرفتن شهر در مسیر راه شیراز به بوشهر کازرون از بن بست رهایی می یابد حال بنده پشینهادی را دارم که ان را مطرح میکنم می خواهم نظرات خود را در فضایی کاملا دوستانه بیان کنید راهکار بنده بدین صورت است ابتدا نقشه ریلی راه اهن شیراز به بوشهر را مرور میکنیم راه اهن ازجلگه مرودشت شروع می شود به سمت فیروزاباد سپس فراشبند و بعد اهرم می رود انجا دو شاخه می شود یک خط به عسلوییه و یک خط هم به بوشهر می رود حال نقشه احتمالی راه اهن شیراز به اهواز را مرور می کنیم از شیراز به سمت دشت ارژن سپس قاءمیه احتمالا مسیر جاده قدیم را طی می کند از انجا به سمت نوراباد ممسنی و بعد ازاستان کهگیلویه به سمت اهواز میرود حال بنده می گویم اگر خطی از فراشبند به سمت کازرون و سپس قائمیه کشیده شود مزیت های بسیاری برای کازرون خواهد داشت که می توان به خارج شدن شدن کازرون از بن بست به صورتی که هزینه بسیار کمتری نسبت به تونل بناف دارد طول کل مسیر تقریبا 120 کیلومتر است که به صورت 100 کیلومتر از فراشبند تا کازرون و 20 کیلومتر تا قائمیه که محل تلاقی با راه اهن اهواز می باشد که این دو خط ریلی بوشهر و اهواز را به هم متصل می کندچون از بوشهر به اهواز مسیر ریلی وجود ندارد پس برای رفتن از بوشهر به اهواز می بایستی از کازرون عبور کرد از سویی دیگر هدف ایجا مسیر ریلی شیراز به اهواز اتصال مناطق نفتی و گازی دو استان است از انجایی که 3 پتروشیمی کازرون و فراشبند و فیروز اباد در صورتی که این مسیر مطرح شده نباشد باید فراورده های خود را به شیراز منتقل کرده و متحمل مسیری طولانی گردند تا به خوزستان منتقل گردند پس این خط کوتاه ریلی اما مفید توجیه هدف اصلی ایجاد راه اهن شیراز به اهواز خواهد بود در غیر این صورت تنها پتروشیمی ممسنی و نودان شامل هدف این طرح خواهند بود با این طرح می توان به ارزوی چندین ساله مردم برای رهایی از این بن بست چندین ساله امیدوار بود و کازرون نقطه تلاقی دو مسیر ریلی خواهد بود و از ایجاد مسیر ریلی بوشهر به اهواز بی نیاز با هزینه ای به مراتب کمتر و شاید در اینده با ایجاد ازادراه شیراز به بوشهر و امید به عبور از کازرون با مساعدت امام جمعه شیراز کازرون به یک چهارراه مواصلاتی مبدل گردد از شما خواهشمندم نظرات خود را درباره این طرح به دور از هر گونه مسایل سیاسی عنوان تا با یک طرح توجیه مند به مسوولین این شهر از بن بست مصیبت بار رهایی یابد پیشاپیش از شما کمال قدردانی را دارم به امید فردایی بهتر برای کازرون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳