پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۴۶۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۹
كازرون نما
مدتي پيش با تبليغاتي تحت عنوان «مركز تخصصي حفظ كل قرآن كريم هم‌راه با ترجمه و مفاهيم» در سطح شهر مواجه شديم.كار، كار جديد و اميدوار كننده‌اي بود.در سال‌هاي گذشته دل‌سوزان فرهنگ شهرستان بارها در مورد جاي خالي فعاليت‌هاي قابل توجه فرهنگي ابراز ناراحتي كرده بودند.كارشان براي‌مان قابل تحسين بود و البته به خاطر اين‌كه فعاليت جديدي بود چندان آشنايي نداشتيم.گفتيم به سراغ حجة الاسلام همتي، مسئول اين مركز مي‌رويم و با حرف‌هاي ايشان با مؤسسه‌شان آشنا مي‌شویم.
متن زير حاصل اين گفت و گوي كوتاه است.
 
مصاحبه از: محمدهادي علي‌بابايي
 
 
 
 
در ابتدا لطفا خودتان را به طور كامل معرفي بفرماييد:
 

اين‌جانب علي اصغر همتي متولد 1365 در يكي از روستاهاي شهرستان كازرون هستم و مدت 6 سال است كه مشغول به تحصيل در حوزه‌ي علميه صالحيه مكتب الصادق(ع)كازرون مي‌باشم.و با توفيقات و عنايات خداوند متعال و حضرت زهرا(س) در مدت 1 سال موفق به حهظ كل قرآن كريم در تيرماه 1386 در يكي از روستاهاي استهبان به نام روستاي محمدآباد شدم و الآن توفيق شامل اين‌جانب شده كه مدير مسئول مؤسسه‌ي قرآني فرهنگي بيت الاحزان حضرت زهرا(س) واحد كازرون باشم.

 

لطفا از اهميت فعاليت قرآني بگوييد.
 
-در سوره‌ي مباركه‌ي فرقان آيه 30 مي‌خوانيم كه پيامبر عرضه داشت: پروردگارا! اين قوم من از قرآن دوري جستند و قرآن را مهجور رها كردند.پيامبري كه قرآن او را به عنوان رحمة للعالمين معرفي مي‌كند و حتي در لحضات آخر عمر خويش مي‌فرمايد "امتم" و به فكر امت خويش است، چه مي‌شود كه چنين پيامبري از امت خود شكايت مي‌كند.واقعا جاي تأمل دارد.از اين آيه استفاده مي‌شود كه تبليغ و ترويج قرآن و مهجوريت زدايي از آن واجب كفايي مي‌باشد. زيرا پيامبر هيچ وقت براي يك كار مستحبي از امت خويش شكايت نمي‌كند. يكي از بزرگان حرف زيبايي مي‌زند. مي‌فرمودند: سني ‌ها و شيعه‌ها دست به دست هم دادند تا اسلام را نابود كنند. اهل تسنن ظاهر قرآن را گرفته و اهل بيت را رها كرده‌اند و ما، اهل بيت را قبول كرده و قرآن را طاق‌چه نشين كرده‌ايم.

مگر پيامبر نفرمودند كه من و علي(ع) دو پدر اين امت هستيم و همين پيامبر در حديث معروف ثقلين دو امانت گران‌بها را در نزد ما مي‌گذارند و قرآن را به عنوان ثقل اكبر معرفي مي‌كنند. اما متأسفانه ما خيانت در امانت كرده‌ايم و قرآن را غريب كرده و رها ساخته‌ايم. در حديث زيبايي از امام رضا(ع) چنين آمده: خداوند نماز را به خاطر فراموش نشدن قرآن واجب كردند. يعني علت وجوب نماز اين است كه قرآن مهجور و غريب نماند. خداوند مي‌دانست كه امت پيامبر قرآن را تنها و بي‌كس رها مي‌كنند لذا خواست بهانه‌اي به دست امت بدهد تا در كنار خواندن نماز كه سوره‌هايي از قرآن در آن تلاوت مي‌شود قرآن را از غربت در آورد.

در همين راستا اين مؤسسه هدف خود را مهجوريت زدايي از قرآن قرار داده است و سعي مي‌كند كه اين دو گوهر گران‌بهاي پيامبر را كه به صورت امانت نزد ما قرار داده شده با هم و كنار هم قرار دهد. لذا نام مؤسسه را مؤسسه‌ي قرآني فرهنگي بيت الاحزان حضرت زهرا(س) ناميدند تا تركيبي از قرآن و عترت باشد.

 

اين مؤسسه در چه سالي و در كجا تأسيس شده؟
 

-اين مؤسسه در سال 1375 يعني حدود 13 سال پيش در يكي از روستاهاي تابع استهبان تأسيس گرديد و تا كنون با داشتن 70 شعبه در سطح كشور مشغول به فعاليت‌هاي قرآني و فرهنگي مي‌باشد. از جمله شهرهاي استهبان، فسا، داراب، ني‌ريز، قير و كارزين، نورآباد ممسني، لارستان، فيروزآباد، سروستان، شيراز، رستم، بم، قم، يزد، خورموج و استان سيستان و بلوچستان هستند.

تا كنون چه فعاليت‌هايي از سوي اين مؤسسه انجام شده؟
 
-از فعاليت‌هاي آموزشي اين مؤسسه مي‌توان به تدوين كتاب روخواني همراه با احاديث گهربار اهل بيت(ع) اشاره كرد. همچنين تدوين كتاب شكوفه‌هاي نور در دو جلد و طرح هجرت معلمان قرآني براي اولين بار در كشور و براي اولين بار در سطح كشور مدرسه شبانه‌روزي حفظ و تفسير كل قرآن كريم ويژه‌ي خواهران و برادران در اين مؤسسه راه‌اندازي شده است.
 
تا كنون طي 5 سال اخير 186 نفر از اين مؤسسه موفق به حفظ كل قرآن كريم شده‌اند. اين مؤسسه موفق به تربيت بيش از 300 نفر حافظ بين 5 تا 25 جزء شده است و خيلي‌ها نام اين مؤسسه را مؤسسه‌ي حفظ گذاشته‌اند.
 
نزديك به 5000 نفر در كلاس‌هاي روخواني و روان‌خواني اين مؤسسه شركت كرده‌اند. يكي ديگر از افتخارات اين مؤسسه اين است كه يكي از روستاهاي اين مؤسسه به نام روستاي محمدآباد (يك روستاي 1500 نفره) داراي 27 حافظ كل قرآن كريم است كه همگي در همين مؤسسه موفق به حفظ شده‌اند و در سال 1386 اين روستا از طرف رياست محترم جمهوري و مجلس شوراي اسلامي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كشور به نام روستاي قرآني نام‌گذاري شد.
 

همچنين مي‌توان به مواردي اشاره كرد از جمله:

1.برگزاري بيش از 10 مسابقه‌ي داخلي حفظ كل قرآن كريم در هر سال

2.كسب مقام‌هاي برتر مسابقات اوقاف در سطح استاني و كشوري

3.كسب مقام اول مسابقات بين المللي كشور اردن در بين 36 كشور اسلامي توسط خواهر «اعظم محمدي»

اين خلاصه‌اي از فعاليت‌هاي اين مؤسسه‌ي قرآني فرهنگي مي‌باشد.

 

چه‌طور اين مؤسسه در كازرون داراي شعبه شد؟
 

-بحمدالله با تلاش پي‌گير مديريت اين مؤسسه و هيأت امناي مسجد سيد ابراهيم از طرف امام جمعه محترم شهرمان درخواست تأسيس شعبه‌اي از اين مؤسسه داده شد و اين حقير كه خود از قرآن پژوهان اين مؤسسه بودم درخواست آنان را به گوش مسئولين مؤسسه رساندم و خواستار شعبه‌اي از مؤسسه در شهرستان كازرون شديم كه اين درخواست با موافقت آنان روبه‌رو شد.

 

اين مؤسسه در چه رشته‌هايي در شهر كازرون ثبت نام به عمل آورده است؟
 

-با توجه به اين‌كه چند دارالقرآن در سطح اين شهر مشغول به فعاليت هستند اما هيچ كدام مركزي براي حفظ كل قرآن كريم ندارند لذا تصميم گرفتيم مركزي را با نام مركز تخصصي حفظ كل قرآن كريم همراه با آموزش مفاهيم آن در سطح شهرستان بنا كنيم كه در رشته‌هاي حفظ تخصصي يك‌ساله و نيمه تخصصي 30 ماهه و حفظ عمومي 5 ساله از تاريخ 20/1/88 تا 30/1/88 در مدت 10 روز ثبت نام به عمل آورديم.

 

استقبال از اين طرح چه‌طور بوده و برگزاري كلاس‌ها به چه شكل است؟
 

-بحمدالله استقبال چشم‌گيري از اين طرح به عمل آمد و كلاس‌هاي خواهران توسط حافظ كل قرآن كريم خواهر «سميه شاهسوني» اعزامي از يكي از روستاهاي استهبان از روز دوشنبه 4/2/88 شروع شده و ان شاء الله تا چند روز آينده كلاس‌هاي حفظ برادران نيز شروع به كار خواهد كرد.

 

در آخر اگر صحبتي مانده بفرماييد همچنين آدرس و شماره‌ي تماس را هم ذكر كنيد.
 

-ان شاء الله كه خداوند به همه‌ي ما توفيق خدمت به قرآن و اهل بيت را عنايت بفرمايد.

 
آدرس مؤسسه: كازرون-سه راه ابوذر-خيابان توحيد-طبقه‌ي فوقاني حسينيه‌ي مسجد سيد ابراهيم
 
شماره‌ي تماس:2216621 و 09178231953

 

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
 
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
چه كار خوبي ولي بايد مواظب افتها بود چون مثل خوره به جون ادمها ميفتند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۸
0
0
کاری مشکلی است آن هم در کازرون که استقبال زیادی از آن نمی شود چون من تجربه 10 ساله در این مورد دارم
روضه رضوان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
0
0
سلام علیکم خسته نباشید
حالا که شروع به این کار کردید از بچه های قدیمی دارالقران مرکزی هم کمک بگیرید این قشر تجربیات متفاوتی در این خصوص دارند.
سلام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
0
0
به نظرم خيلي خوب است كه از استاد حسين همتي مديرگروه حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم در استان تهران هم كمك بگيريد ايشان واقعا استادند من فكر كردم مصاحبه با ايشان است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
0
0
خوب است ولی باید کار شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
0
0
اجرتان با حضرت زهرا
رحیمه مزارعی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
0
0
جه مسابقااتی توسط این موسسه برگزار میگرددا
ایا مسابقه ترجمه ومفاعهی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸